تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۱۹
حمله به سفارت عربستان

دسته‌گل جدید خودسرها

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/14 – شماره 4515 – صفحه 2)

وقتی خبرش پخش شد، معلوم بود که قرار است اتفاقاتی بیفتد. شیخ نمر و شهادت او، تنها یک حادثه کوچک در خود عربستان نبود بلکه خیلی‌ها را به عکس العمل واداشت. واکنش‌ها یکی پس از دیگری می‌آمد و می‌رفت. جهان بازهم ظلم آل سعود را به عینه می‌دید و فریاد مظلومیتی که حالا زیر خروارها خاک رفته!

دراین بین جو ایران هم دگرگون شد. حرف‌ها و محکومیت‌ها بودند که یکی پس از دیگری نثار این واقعه می‌شدند. باور اینکه رهبر یک اپوزیسیون را به همین راحتی اعدام کرده‌اند خیلی سخت بود. از مراجع تقلید بگیرید تا بزرگان نظام ایران، همه از شهادت "شیخ" می‌گفتند و ناراحت که چرا جان او اینچنین گرفته شد؟

جو بعد از اعدام "شیخ نمر" قابل درک بود به خصوص در کشورمان، اعتراض‌های زبانی و گفتاری گاهی تندتر و گاهی ملایمتر از شخصیت‌ها و افراد مختلف شنیده می‌شد، رسانه‌های ایران هم همین طور؛ چیزی از اینکه بگویند عربستان با این کارش یک جنایت را مرتکب شده کم نگذاشتند!

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز خواستار کاهش روابط با عربستان شده بودند، وضع به همین منوال داشت پیش می‌رفت که انگار کم کم نوع اعتراض‌ها و عکس‌العمل‌های خشن وارد فاز تازه‌تری شدند حالا گروهی از افراد عادی باهم پچ پچ می‌کردند و درباره این اعدام و تاثیرش حرف می‌زدند.

شب غیرمنتظره

تا اینکه... شب هنگام، شبکه‌های اجتماعی پر شد از خبری غیرمنتظره! با عکس‌ها و فیلم‌هایی عجیب که اولش باور آن سخت بود. اما حقیقت داشت.

بازهم بالا رفتن از سفارتی دیگر. بازهم شیشه شکستن و تخریب و اینبار به آتش کشیده شدن خانه دیپلماسی عربستان در ایران! اتفاقی که به یکباره همه معادلات را به هم ریخت و اوضاع را از کنترل خارج کرد. رویدادی که سبب شد توپ به زمین ایران بیفتد و حالا بیش از آنکه اعدام شیخ نمر در صدر اخبار رسانه‌ها باشد حمله خودسرهای معروف! به سفارت عربستان در کشورمان جذابیت بیشتری برای خارجی‌ها پیدا کرد!

در شرایطی که چند ساعت قبل‌تر، وجهه دولت عربستان با اعمال خشونت بارش زیرسوال بود، اکنون آبروی یک کشور به نام ایران برای حرکت خودجوشانه!! برخی افراد که نمی‌دانند باید رگ غیرتشان چگونه، کجا و چه وقت باد کند!! در برخی شبکه‌ها با هدفی خاص به زیر سوال رفته.

واکنش مقامات داخلی به حمله به سفارت عربستان

بعد از حمله دوشب پیش به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، مقامات ایرانی هم باید به چنین عمل نابخردانه‌ای واکنش نشان می‌دادند و در اولین اخبار صبح دیروز، دادستان تهران گفت: "۴۰نفر از کسانی که در ورود به ساختمان سفارت سعودی نقش داشتند، دستگیر شده‌اند" و البته دادستان مشهد هم از دستگیری 4 نفر در جریان اتفاقات کنسولگری در مشهد خبرداد.

در حالیکه در اتفاق سفارت و کنسولگری عربستان، برخی مردم از خود می‌پرسیدند که چرا نیروی انتظامی جلوی حمله کنندگان را نتوانسته است بگیرد، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خبرداد:" در جریان برخورد با تعرض کنندگان به سفارت عربستان در تهران تعدادی از ماموران نیروی انتظامی از جمله سه نفر از فرماندهان این نیرو نیز مجروح شدند." از طرفی دیگر در پی این حمله،‌ شورای تامین استانداری تهران برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری تهران نیز شاید اگرچه به مثال نوشداروی بعد از مرگ سهراب سخن گفت، اما برای جلوگیری از حوادث مشابه تاکید کرد: "باتوجه به صادرنشدن مجوزهای لازم، برگزاری هرگونه تجمع مقابل سفارت عربستان غیرقانونی و ممنوع است. "

در کنار تمام این واکنش‌ها، همه منتظرعکس‌العملی از سوی رییس‌جمهور ایران حسن روحانی بودند. کسی که تندروها علیه او هجمه به راه انداختند که چرا اعدام "شیخ نمر" را محکوم نکرده است.... تا اینکه در پیامی، هم اعدام " شیخ نمر" را محکوم کرد و هم حمله به سفارت عربستان را.

عصبانیت در پیام روحانی

حسن روحانی در بخشی از پیامش ضمن انزجار از اعدام " شیخ نمر" و تاکید براینکه اوضاع در عربستان بسیار وخیم است و وجهه آل سعود بیش از گذشته تخریب شده، درباره دیدگاهش پیرامون حمله به سفارت عربستان با لحنی قابل تامل نوشت " مردم مسلمان ایران اگرچه درکنارهمه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیرقانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.

حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی دو شب پیش در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.

از این رو، از وزیر کشور می‌خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولتها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد".

لحن روحانی شاید بیش از هر چیز بیانگر ناراحتی و عصبانیت او از حمله به سفارت عربستان در چنین برهه‌ای است. لحنی که اتفاقا از دید رسانه‌های تندرو هم دور نمانده و از آن انتقاد کرده‌اند! بعد از پیام حسن روحانی بود که حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور گفت: "وزیر کشور برای شناسایی و معرفی عاملان حادثه سفارت و کنسولگری عربستان دستور داده است. "او ادامه داد: "وزارت کشور تاسف خود را از آنچه پیش آمد اعلام می‌کند. در کشور جمهوری اسلامی نقض قانون به منزله نقض مقررات شرعی است و این گونه اعمال و رفتارهای خلاف شئونات جمهوری اسلامی قابل قبول و توجیه نیست."

بهانه به دست عربستان دادند!

علی‌رغم همه واکنش‌های مقامات و ناخرسندی آنها از حمله به سفارت عربستان انگار که فرصت خوبی برای دولت سعودی پیش آمده تا به این بهانه مظلوم نمایی کند و قیافه حق به جانب هم به خود بگیرد! چون در حال حاضر ایران به جای اینکه عربستان را محکوم کند باید پاسخگوی رفتار شهروندان خود در قبال یک سفارت خارجی باشد!

کارعربستان به جایی رسیده که ورزش را هم وارد سیاست کرد و مدعی شد، باشگاه‌های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا با ایران بازی نخواهند کرد و حتی از دیگر تیم‌های باشگاهی آسیا خواسته اند در مقابل ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر نشوند.

البته مهدی تاج رئیس سازمان لیگ کشور در اینباره واکنش نشان داده و گفته: "این اولین بار نیست که عربستان به چنین اقدامی دست می‌زند و باید گفت مسیر بدی را در مقابل ایران دنبال کرده است." تاج ادامه داده: "خوشبختانه در اقدامات قبلی عربستانی‌ها، AFC همیشه این رفتار را محکوم کرده است و بدون شک در آینده نیز اقدامات کنونی باشگاه‌های عربستانی را محکوم خواهد کرد."

و در کنار این اتفاقات، بازار شایعات و یا به قول برخی پیش‌بینی‌ها از سرنوشت رابطه ایران و عربستان هم حسابی گرم است که البته همه اینها از سوی یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه رد شده، این منبع آگاه در وزارت امور خارجه شایعاتی که در فضای مجازی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی منتشر شده را کذب و ساختگی خوانده است.

درباره حوادث اخیر ایران و عربستان آفتاب یزد گفتگویی با عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی انجام داده که در ادامه می‌آید.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=23188

ش.د9405484

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات