تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۰۶

کلاف سردرگم بحران سوريه (بخش سوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات – 1395/04/10 – شماره 26476 – صفحه 12)

آزادسازي رقه گام بلند در جنگ با تروريسم

ارتش سوريه با تصميم براي آزادسازي رقه از کنترل داعش اين پيام مهم را به دشمنان مي‌رساند که معادله فدرالي کردن و تجزيه سوريه شکست خورده است.به گزارش تسنيم به نقل از «النشره»، گروه تروريستي داعش شهرهاي منبج در شمال استان حلب و شهر رقه را در کنترل خود دارد. از نظر جغرافيايي اين دو منطقه، در گسترش نفوذ داعش داراي اهميت است. در هر 2 شهر داعش از هواداران کافي برخوردار نبود و از جنگجوياني خارج از رقه و منبج کمک گرفت. منبج تکيه گاهي را براي داعش تشکيل مي دهد.روستاهاي حاصلخيز آن سبب شد تا اين گروه نيازهاي غذايي خود را تامين کند. الرقه هم در درجه نخست به داعش روحيه داده است، زيرا اين شهر نخستين پايگاه داعش در سوريه است.

طي سال هاي پيش به تدريج درد و رنج هاي ساکنان منبج و الرقه افزايش يافته و آنان مدت درازي براي رهايي از دست داعش انتظار کشيدند. براي آنان مهم نبود که به دست ارتش سوريه يا روس ها يا نيروهاي هاي آمريکايي يا کردها رهايي يابند بلکه فقط در انتظار يک نيروي نظامي بودند که آنان را از دست داعش رهايي بخشد.طي چند روز گذشته اطلاعاتي رسيده که نشان مي دهد مردم خود را براي همکاري با نيروهاي دموکراتيک سوريه در روستاهاي منبج آماده مي کنند. داعش به سرعت اين اخبار را با دروغ‌هايي همراه کرد.

اين گروه مدعي شد که گشتي هايي که به کردها گرايش دارند به طور دسته جمعي خواهند کشت. اين شايعه ها در روستاي ها منبج رواج يافت. اما در الرقه سلاح ها و افراد مسلح زير کنترل داعش هستند.حتي چاقوهاي تيز را هم عناصر داعش از خانه هاي مردم به چپاول برده اند تا مبادا روزي عليه خودشان مورد استفاده قرار گيرد. اگر نيروهاي نظامي به الرقه و منبج برسد احتمال آزادسازي اين 2 شهر است. اما اکنون اين سوال مطرح مي شود که در صورت رخ دادن جنگ هاي خياباني نتيجه چه خواهد شد؟ آيا ساکنان اين شهرها قرباني خواهند شد؟ يا اينکه داعش را زير فشار قرار خواهند داد؟

در منبج نيروهاي دموکراتيک سوريه شورايي را تشکيل دادند تا مردم را به همکاري دعوت کنند و اين رويکرد را که نيروهاي نظامي که براي آزادسازي منبج خود را آماده مي کنند به کردها گرايش شديد دارند، تکذيب کنند. جنگ در اين شهر در مقايسه با رقه آسان تر خواهد بود.به ويژه که کردها راه را به سوي منطقه الباب باز گذاشته اند تا عناصر داعش بدون درگيري از اين منطقه فرار کنند. ارتش سوريه و همپيمانان آن به سوي الرقه پيشروي مي کنند. مناطق جغرافيايي راهبردي در مسير آن وجود دارد. مانند الطبقه و فرودگاه آن، منطقه السد.در صورتي که ارتش سوريه اين مناطق را به کنترل خود در آورد رقه به طور کلي زير آتش قرار خواهد گرفت و از نظر نظامي سقوط خواهد کرد. رسيدن به اين شهر و بازپسگيري آن به ارتش سوريه روحيه خواهد داد. اما اکنون اين سوال مطرح مي‌شود که چرا ارتش سوريه آزادسازي الرقه را بر آزادسازي حلب اولويت داد؟شهر حلب از همه جهت جايگاه بالاتري دارد، اما هنوز زمان نبرد در اين شهر فرا نرسيده است.

نبرد در اين شهر از نظر ميدان هاي نظامي و سياسي پيچيده است. هنوز در مراکز تصميم‌گيري کنشگران سوريه تصميمي در اين باره گرفته نشده است. در شرايطي که ارتش سوريه الرقه را آزاد کند جهانيان براي آنان دست خواهند زد. درباره حلب برخي از کنشگران سوريه براي افکار عمومي جهان اينگونه وانمود مي کنند که ارتش سوريه با مخالفان ميانه رو مي جنگد اين در حالي است که درباره الرقه آنان مي‌گويند که ارتش سوريه داعش را شکست مي دهد. هنگامي که اطلاعاتي به دست سوريه و روسيه رسيد که آمريکا تمايل دارد به وسيله کردها به سوي الرقه پيشروي کند.مردم سوريه پيش از تصميم‌گيري کردها تصميم به آزادسازي الرقه را گرفتند. اين شتاب داراي پيام‌هاي چندي است که مهمترين آن شکست معادله فدرالي کردن و تجزيه سوريه است. مردم سوريه با اين پيروزي در گفتگوهاي آينده خود را ثابت خواهند کرد و شرايط و دستاوردهاي خود را بهبود خواهند بخشيد.

به طور طبيعي بازگشت الطبقه، السد، الرقه به دولت سوريه به اين معنا است که ارتش سوريه و همپيمانان آن زمام امور را در دست گرفته اند. نبرد آشکاري در جبهه ها در جريان است. مهمترين مساله اين است که روند امور در سوريه از نظر سياسي و نظامي به آرامي در حال تغيير است. آنچه سال هاي پيش درباره سوريه صدق مي کرد اکنون ديگر صدق نخواهد کرد و اين مساله در مذاکرات آينده خود را نشان خواهد داد.

اهميت نبرد الرقه و تأثير آن در تحولات آينده سوريه

شکست داعش در حومه غربي الرقه طراحان جنگ عليه سوريه را در دوره لرزش پيش از سقوط قرار داده و ارتش سوريه با اين پيروزي‌ها زمام امور را به دست گرفته است.به گزارش روزنامه «البناء» لبنان، براي همه کساني که تحولات سوريه را پيگيري مي‌کنند مشخص شده است نبردهايي که به‌تازگي در استان «الرقه» و به‌ويژه در منطقه «الطبقه» روي داد بخشي از هدف‌هاي راهبردي براي پايان دادن به درگيري نظامي و پاکسازي سوريه از لوث وجود تروريست‌ها است.ارتش سوريه با اين اقدام مي‌خواهد مانع تحقق شرط‌ها و ديکته برخي از کشورهاي منطقه شود، شرط‌هايي که تلاش مي‌شود براي پياده شدن طرح‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريکا بر دولت سوريه تحميل شود.نمي‌توان اين واقعيت را انکار کرد که استان رقه با موقعيت استراتژيک آن در نقشه عمليات نظامي سوريه داراي اهميت راهبردي است.

اين منطقه کليد ورود به مناطقي است که در طول جغرافياي سوريه گسترده شده‌اند. اين منطقه نقطه ارتباط مناطق مرکزي، شرقي و شمالي سوريه است و با مناطق مرزي سوريه با عراق و ترکيه هم در ارتباط است. همچنين اين شهر نقطه اتصال شهرهاي ديرالزور و حلب است. اين نشان دهنده اهميت راهبردي استان الرقه در نقشه نبردهاي آينده در شرق، شمال شرق و شمال سوريه است.اکنون نمي‌توان انکار کرد که شکست گروه تروريستي داعش در پايگاه‌هاي خود در حومه الطبقه در آينده بار سنگيني براي تصميم سازان جنگ عليه سوريه را به‌همراه خواهد داشت، از اين رو ارتش سوريه با همه توان خود تلاش مي‌کند در سراسر اين منطقه جنگ را به‌سود خود به پايان رساند و ضربه کمرشکني را به طرح جنگ عليه سوريه وارد کند.

ارتش سوريه خود را با شرايط نبرد الطبقه سازگار کرده و به طور عملي نقشه تازه‌اي را درباره ماهيت نبرد در سراسر مناطق غربي الرقه ترسيم مي‌کند. اکنون فرماندهان و پيش‌قراولان ارتش در آستانه رسيدن به ژرفاي راهبردي فرودگاه نظامي الطبقه مستقر هستند. اين مسئله به‌تدريج شکست گسترده‌اي را براي عناصر مسلح گروه داعش به‌دنبال خواهد داشت. اين شکست و فروپاشي ضربه کمرشکني براي گروه تروريستي داعش و پشتيبانان آن است که پيش بيني مي‌شود طي روزهاي آينده پايگاه مهم خود را در حومه غربي الرقه از دست بدهند.

در اين مرحله که ارتش سوريه در آستانه رسيدن به عمق راهبردي فرودگاه نظامي طبقه است و توانست راه‌هاي کمک‌رساني به داعش را قطع کند و خسارت‌هاي بسياري را بر گروه‌هاي تروريستي وارد کند مي‌توان به‌طور واقعي و منطقي تحولات را تحليل کرد. عمليات پرشتاب، بي‌مانند و برق‌آساي ارتش سوريه مشت محکمي را به گروه داعش و جنگ سالاران ضدسوري وارد کرده است. در پايان بايد گفت اکنون آشکار شده است که با شکست داعش در حومه غربي الرقه طراحان جنگ عليه سوريه در دوره لرزش پيش از سقوط قرار دارند.

شکست‌ گروه‌هاي تروريستي مسلح در سراسر سوريه در حال افزايش است. اکنون رهبري سوريه با خردمندي و مهارت بالا نبرد را مديريت مي‌کند و روزهاي آينده آبستن حوادثي است و تغييرهاي قابل ملاحظه و آشکاري در ميدان‌هاي نبرد سوريه رخ خواهد داد. ارتش سوريه زمام امور را به دست گرفته و از مرحله استقرار و برپايي خطوط دفاعي به مرحله حمله و بازپس‌گيري مناطق در بسياري از مناطق سوريه منتقل شده است.

در اين حال،ائتلاف ضد داعش يا ديگر ائتلاف‌هاي منطقه‌اي به دليل اختلاف در اهداف موفق به نابودي داعش و تحقق دستاوردهاي نظامي فوري نخواهند شد،‌ آنچه در اينجا از پيروزي نظامي در ميادين نبرد با داعش اهميت بيشتري دارد، توافق بازيگران بين‌المللي اين صحنه يعني آمريکا و روسيه و بازيگران منطقه‌اي آن يعني عربستان، ايران و ترکيه در مورد يک طرح سياسي مشترک است و البته بدون تحقق اين امر، نابودي داعش بسيار دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي در گزارشي نوشت: داعش در بيش از يک جبهه با عمليات‌ مختلفي روبه‌رو است، البته اين امر قابل پيش‌بيني بود به ويژه که دشمنان اين گروه تروريستي افزايش يافته و هر يک اهداف خود را دارند. در گذشته داعش با کمک ولايات مختلف خود به پيروزي‌هايي دست مي‌يافت اما امروز به شدت هدف حمله قرار گرفته و تمامي پايگاه‌هايش از فلوجه گرفته که اولين شهري است که به کنترل خود درآورد تا رقه و منبج در سوريه مورد محاصره هستند، پايگاه اصلي‌اش در ليبي يعني شهر سرت نيز مورد هجوم نيروهاي مختلف است. داعش مانند سابق براي مقابله با محاصره خود در بغداد از حملات انتحاري استفاده کرده و با کمک گروه‌هاي مخالف سوري در شهرهاي مرزي نزديک به سوريه مناطق تحت تصرف خود را گسترش مي‌دهد.

روس‌ها امروز در سوريه بازي را در دست دارند همانگونه که يک مخالف سوري در تاريخ دهم ژوئن درباره تلاش‌ها و اقدامات روسيه براي جذب گروه‌هاي ميانه رو سوري جهت همکاري همين مطلب را بيان کرد. اما رابرت فورد، سفير سابق آمريکا در دمشق نيز در همين زمينه با اشاره به بحراني که روس‌ها پس از دخالت نظامي‌شان در پاييز 2015 در سوريه با آن مواجه شدند، گفت: بازيگران صحنه درگيري‌ها در سوريه امروز افزايش يافته‌اند و هيچ گروهي توان آن را ندارد که ميدان نبرد را قاطعانه به دست بگيرد. فورد تلاش‌هاي روسيه براي رايزني با مخالفان سوري را بحراني استراتژيک براي مسکو و نداشتن نقشه‌ راهي براي خروج از اين بحران دانست.

شرايط هر چه که باشد، گسترش نفوذ داعش روند ائتلاف‌ها در منطقه به ويژه سوريه و عراق را برهم زده است. در هر دو جبهه منافع طرف‌ها رو به روي يکديگر قرار گرفته‌ است. ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در کنار بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه و هم‌پيمانش حزب الله و طرف ايراني قرار گرفته است. در عراق آمريکايي‌ها و دولت بغداد در مورد هدف با يکديگر توافق داشته اما در مورد اقدامات پس از درگيري‌ها با يکديگر اختلاف نظر پيدا کرده‌اند. همين مساله در مورد جناح‌هاي داخلي که براي ساختار وضعيت پس از مرحله شکست داعش مبارزه مي‌کنند، نيز صدق مي‌کند. در مورد کردها چه آنها که در سوريه و چه آنها که در عراق مي‌جنگند، فرصتي براي گسترش مناطق تحت نفوذشان فراتر از مراکز تجمع ديرينه‌شان دست داده است و همانگونه که تحليل‌گر مجله فارين پالسي آورده آنها در دل جنگ عليه داعش وارد جنگ ديگري شده‌اند.

وي با اشاره به پيشروي ائتلاف نيروهاي دموکراتيک سوريه گفت:‌ اين ائتلاف که ساخته آمريکا و مشاوران نظامي است که با نيروهاي حمايت مردمي وابسته به حزب اتحاديه دموکراتيک به عنوان پوشش براي پيشروي به سمت پايگاه‌هاي داعش در شهر رقه يا منبج همکاري مي‌کنند، اختلافي ميان کردها ايجاد کرده و از آنها مي‌خواهد در مرزهاي آنچه آن را «کردستان بزرگ»‌ مي‌دانند تمرکز کرده و از پيشروي در مناطق غالبا عرب‌نشين خودداري کنند. طرف‌هايي که خواستار تشکيل کشوري صرفا کرد! هستند به مشکلات پيش روي خود معترف‌اند.

نيروهاي مدافع خلق هم‌پيمان با آمريکا با ارتباطشان با حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) که واشنگتن آن را تروريستي مي‌داند به دست داشتن در پاکسازي اعراب از مناطقي که داعش از آن فرار مي‌کند، مانند تل ابيض و روستاهاي حسکه متهم هستند. در دراز مدت اين وضعيت تنش‌ها و نزاع‌هاي نژادي و طايفه‌اي را خلق خواهد کرد و هرگز منجر به نابودي ريشه‌اي داعشي نخواهد شد. عامل ارتباطي اصلي ميان جبهه‌هايي که اکنون عليه داعش گشوده شده تحقق دستاوردهاي کوتاه مدت است. هر يک از اين عمليات‌ با ساختار و شرايط سياسي خاص خود پيش مي‌رود.

فرماندهي حيدر العبادي در عمليات نظامي آزادسازي فلوجه با مشکلاتي همراه بود. مشکلاتي که جريان صدر عراق و تاکيدش بر مبارزه با فساد و انفجارهاي انتحاري به وجود آوردند. بغداد معتقد است عامل اين انفجارها فلوجه است اما تحليل‌گران معتقدند اين انفجار از سوي ديالي برنامه ريزي و اجرا شدند.دولت آمريکا که تنها چند ماه از عمرش در کاخ سفيد باقي مانده در سوريه به دنبال نابودي داعش با هر ابزاري است. دولت سوريه که عمليات ويژه خود را با حمايت کارشناسان روس عليه رقه آغاز کرده نيز به دنبال بازگرداندن اعتماد به نفس خود و بازگشت به مناطقي است که از دست داده است.

تشديد فشارها، سياست اوباما در قبال سوريه را تغيير نمي‌دهد

ديپلمات‌هاي آمريکايي ظاهرا از سياست هاي اوباما درباره سوريه خشميگن هستند و نامه اخير آنها نيز حاکي از اين امر است اما شواهد نشان مي‌دهد که ايجاد تغيير اساسي در اين سياست بعيد به نظر مي رسد.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه در مقاله اي در اين باره آورده است: در جريان جنگ داخلي سوريه بيش از 280 هزار تن کشته و ميليون ها تن نيز بي خانمان شده‌اند. استفاده بي حد و حصر از بمب هاي خوشه اي، ، بمب هاي شيميايي، قتل، تجاوز و شکنجه، از سوي تروريست‌ها سوريه را به تلي از خاک و جولانگاهي براي شورشيان بدل کرده است.يکي از مقام‌هاي دولت آمريکا در راستاي متهم کردن دولت سوريه مدعي شد: اقدامات دولت اسد با هرگونه مفهوم کمک‌هاي بشردوستانه ضديت دارد!.يکي ديگر از مقام هاي آمريکايي گفت: در سوريه فکر مي‌کنيد به انتها رسيده ايد.

با همه اين موارد، دولت باراک اوباما، رييس جمهوري آمريکا تاکيد دارد که تنها اسد و حاميانش ايران و روسيه مي‌توانند به اين ديوانگي پايان دهند.اما حتي ديپلمات هاي ارشد نيز مي‌گويند که ناتواني آنها در متوقف کردن اين جنگ پنج ساله وجدانشان را به چالش کشيده است. آنها مي گويند هرآنچه در آينده رخ دهد، باز هم سوريه را به کشوري بدل مي کند که تا مدت ها نمي تواند به ارائه خدمات براي مردم بپردازد.براساس يادداشتي که به صورت عمدي فاش شده، 51 تن از ديپلمات‌هاي ارشد آمريکايي خواستار آن شده‌اند که به اين روند پايان داده شود و تاکيد دارند که اوباما براي پايان دادن به اين درگيري‌ها الزام اخلاقي دارد.

آنها مي گويند براي آنکه اسد را براي مذاکرات حقيقي صلح مجبور کنند، اوباما بايد حملات هوايي عليه دولت سوريه انجام دهد و معتقدند چنين سياستي مي تواند باعث نارضايتي بيشتر از اسد و شايد ريشه کني اين نابساماني در سوريه شود.ادعايي واهي که با واقعيات موجود در سوريه فاصله اي بسيار زياد دارد چون اکنون پس از پنج سال مردم سوريه دريافته‌اند که دولت بشار اسد حامي واقعي آنهاست و غرب اکنون مستقيما خود را در مقابل ملت سوريه قرار داده است.اما کاخ سفيد سريعا اعلام کرد که آماده اين تغيير 180 درجه اي نيست و جنيفر فريدمن، سخنگوي کاخ سفيد در واکنش به اين يادداشت افشا شده گفت: رييس جمهوري آمريکا همواره اين مساله را روشن کرده که به دنبال راه حل نظامي براي بحران سوريه نيست و اين روند همينگونه باقي مي‌ماند.

در طول پنج سال جنگ در سوريه جان کري، وزير خارجه آمريکا ماموريت مذاکره را با قدرت نفوذ و تاثيري گذاري کم و بيش ادامه داده است و واشنگتن ترجيح داده که براي پايان دادن به اين بحران به مذاکره بپردازد.همتايانش در مسکو يا دمشق، سکوت اوباما را به خوبي مي‌دانند و دست بالا را دارند و به همين دليل هرگونه مذاکره با تروريست ها را رد مي‌کنند.

پيام سفر وزير دفاع روسيه به سوريه چه بود؟

وزير دفاع روسيه با سفر به سوريه و بررسي ميزان آمادگي نيروها و ميدان هاي نبرد براي آغاز نبرد حلب اين پيام را به دشمنان روسيه رساند که با پايان يافتن مهلت آتش بس بار ديگر تروريست هاي گروه داعش و جبهه النصر هدف قرار خواهند گرفت.به گزارش تسنيم به نقل از «البديل»، «سرگئي شويگو» وزير دفاع روسيه در سفر به سوريه از پايگاه «حميميم» در «لاذقيه» که جنگنده هاي نيروي هوايي روسيه در آن مستقر هستند، بازديد کرد.

وزير دفاع روسيه از نحوه عملکرد سامانه موشکي «اس 400»، فضاي فعاليت و اقامت نظاميان و خلبان روسي در اين پايگاه هم آگاه شد.وزير دفاع روسيه در اين سفر از گزارش شماري از فرماندهان نيروي هاي روسيه که در سوريه مستقر هستند اطلاع يافت و همانطوري که «الکساندر دفورنيکوف» فرمانده نيروهاي روسي در سوريه، گفت او در اين سفر از تحولات ميدان هاي نبرد سوريه و عملکرد جنگنده هاي روسيه که زيربناها و پايگاه هاي داعش را هدف قرار مي دهند، اطلاعاتي به دست آورد.

همچنين او در جريان ماموريت مرکز هماهنگي روسيه براي صلح ميان طرف هاي درگير سوريه قرار گرفت. در اين زمينه رسانه هاي روسي گزارش دادند که وزير دفاع روسيه و شماري از مستشاران نظامي روسيه با افسران بلند پايه سوريه در پايگاه حميميم لاذقه براي بررسي تحولات نظامي و ميدان هاي نبرد با هدف زمينه سازي براي عمليات نظامي در حلب گردهم آمدند.

پس از بازديد وزير دفاع روسيه از نيروهاي روسيه در پايگاه حميميم او به کاخ رياست جمهوري سوريه رفت و در ديدار با «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه مسائل مربوط به حل بحران سوريه، آمادگي ارتش سوريه و نيازهاي آن براي افزايش قدرت رويايي با گروه هاي تروريستي را مورد بررسي قرار دادند.

در اين رابطه،روزنامه «ميسلون» سوريه به نقل از منابع آگاه نوشت: پيامي که وزير دفاع روسيه از «پوتين» رئيس جمهوري اين کشور به بشار اسد منتقل کرد مربوط به طرحي است که قرار است به موجب آن گروه هاي تروريستي جبهه النصره و جيش الفتح هدف قرار گيرند. به ويژه اين در شرايطي است که مهلت آتش بس در حلب به پايان رسيده است.به نوشته اين روزنامه، شويگو خواسته است به اسد اطمينان دهد که زمان آتش بس در حلب به پايان رسيده و روسيه بار ديگر به ميدان‌هاي نبرد بر‌مي‌گردد.

اين مساله دروغ بودن خبرهاي مربوط به اختلاف ميان رئيس جمهوري روسيه و رئيس جمهوري سوريه را هم ثابت کرد. همچنين بازديد وزير دفاع روسيه از آمادگي کادر جنگي سامانه «اس 400» در پايگاه حميميم عکس العملي در برابر پيام‌هاي غير رسمي آمريکا است که در آن ادعا کرده بود احتمال دارد يگان‌هاي ارتش سوريه را بمباران و جنگنده هاي روسيه را سرنگون کند.

سفر وزير دفاع روسيه به دمشق در شرايطي صورت گرفت که به دليل اختلاف ميان روسيه و آمريکا به دليل نامگذاري مخالفان سوريه به ميانه رو توسط آمريکا، تنش‌ها ميان 2 کشور افزايش يافته است. در اين زمينه وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد به مسکو درباره هدف قرار دادن نيروهاي مخالف سوريه که از پشتيباني واشنگتن برخوردار هستند، هشدار داده است. اما نيروهاي روسيه به هشدارهاي آمريکا توجهي نکردند و حمله‌هاي خود را متوقف نکردند. روسيه اين اقدام خود را اينگونه توجيه مي‌کند که سخت است هنگام حمله‌هاي هوايي گروه‌هاي ميانه‌رو را از گروه هاي تندرو تشخيص داد.

از سوي ديگر «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه، آمريکا را مسئول متوقف شدن نشست ژنو براي حل بحران سوريه دانست. او گفت آمريکا در اين زمينه همپيمانان خود در منطقه را زير فشار قرار نمي دهد. او در «سن پترزبورگ» گفت:حضور نيافتن سوري ها در ميز مذاکرات بر پايه قطعنامه شماره 2254 شوراي امنيت به خاطر کوتاهي روسيه نيست، بلکه اين کوتاهي از جانب آمريکايي ها است که همپيمانان منطقه اي خود را زير فشار قرار نمي دهند.

فضاي کشمکش ميان روسيه و آمريکا پس از اظهارات «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا که در آن به روسيه هشدار داد که صبر آمريکا درباره مساله سرنوشت رئيس جمهوري سوريه در حال تمام شدن است، به وجود آمد. وزارت امور خارجه آمريکا پس از اين اقدام تلاش کرد با اظهاراتي مانند منظور جان کري، روسيه نبود و او فقط از اينکه روس ها از نفوذ خود استفاده نمي کنند ابزار نارضايتي کرده اظهارت او را توجيه کند. اما لاوروف وزير امور خارجه روسيه در تحليل اظهارات جان کري گفت اظهارات جان کري را شنيدم و دچار شگفتي شدم. او معمولا کنترل نفس دارد اما نمي دانم براي او چه اتفاقي افتاده است. سپس توضيحاتي که وزارت امور خارجه آمريکا منتشر کرده بود خواندم اما آنان بايد بيشتر صبر کنند.

لاوروف افزود: آمريکا از فوريه گذشته متعهد شده است مخالفان مورد حمايت خود را طي 2 تا 3 هفته از سرزمين‌هاي زير کنترل داعش و جبهه النصره بيرون برد اما اين کار را نکرد و ناتواني آمريکا در اين زمينه شگفت آور است.افزون بر اين «پسکوف» سخنگوي رسانه‌اي رئيس جمهوري روسيه، در درست بودن پيامي که رسانه هاي آمريکا از آن صحبت کرده‌اند ترديد وارد کرد. او گفت کرملين هيچ گونه اطلاعات موثقي درباره اينکه شماري از کارمندان وزارت امور خارجه آمريکا در نامه‌اي از رئيس جمهوري آمريکا خواسته باشند که جنگنده‌هاي همپيمان سوريه را با هدف ساقط کردن نظام اين کشور هدف قرار دهند در اختيار ندارد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\06\06-29\20-16-17.htm&storytitle=%C2%D2%C7%CF%D3%C7%D2%ED%20%D1%DE%E5%20%90%C7%E3%20%C8%E1%E4%CF%20%CF%D1%20%CC%E4%90%20%C8%C7%20%CA%D1%E6%D1%ED%D3%E3

ش.د9501041

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات