صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۳۳

پشت پرده روابط ايران و ترکيه چیست؟

این نخستین بار از زمان شکست کودتا (پانزدهم ژوئیه) علیه دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود که یکی از مقامات ایران به ترکیه سفر کرد. به معنای دقیق کلمه، این سفر بخشی از نمایش همبستگی ایران با ترکیه بود که در زمان توطئه کودتا با تماس های تلفنی ظریف، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.
المانیتور با اشاره به گرمی روابط ایران و ترکیه نوشت، منافع مشترک در جلوگیری از پیدایش یک اقلیم مستقل کُرد، موجب شده است تا ایران و ترکیه در هر گونه تلاش ممکن برای حفظ اتحاد سوریه و نگه داشتن کنترل آن تحت حکومت مرکزی همراه شوند.
به گزارش بصیرت، پایگاه اینترنتی المانیتور مستقر در آمریکا نوشت: سفر غیرمنتظره دوازدهم اوت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به ترکیه، شاید همواره در آنکارا و نیز در تهران، در یادها بماند، چرا که این سفر موجب گشایش فصل جدیدی از همکاری منطقه ای بین دو کشور شد. این نخستین بار از زمان شکست کودتا (پانزدهم ژوئیه) علیه دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود که یکی از مقامات ایران به ترکیه سفر کرد. به معنای دقیق کلمه، این سفر بخشی از نمایش همبستگی ایران با ترکیه بود که در زمان توطئه کودتا با تماس های تلفنی ظریف، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.
یکی از مقامات بلندپایه ایرانی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با المانیتور گفت« ظریف برای بحث درباره روابط دوجانبه و سوریه به آنکارا رفت.» وی به جزئیات اشاره نکرد. برای پی بردن به آنچه در دیدار سه ساعته ظریف با اردوغان رد و بدل شد و گفتگوهای او با بینعالی ییلدیریم نخست وزیر، و مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه، المانیتور مجبور به کاوش های بیشتر از منابع مختلف شد.
یک منبع دیپلماتیک ایرانی به المانیتور گفت: «اغراق است اگر بگوییم ایران و ترکیه بر سر همکاری در سوریه توافق کرده اند. چیزی که خوب است این است که هم اکنون حسن نیت وجود دارد، و روشن است که ترکیه آمادگی خود را برای پیشبرد بحث درباره تدوین گزینه های جدی به همراه ایران و روسیه و اتخاذ راهبردی جدی برای برون رفت از (بحرانی ) که موجب توقف خونریزی در سوریه می شود، اعلام کرده است.»
روشن است که برای تهران، بدون یک شریک منطقه ای راسخ، امکان دستیابی به راه حل برای بحران سوریه را ندارد، و این شریک یا باید ترکیه باشد، یا عربستان. با توجه به اینکه روابط تهران با ریاض روز به روز وخیم تر می شود - همزمان با جنگ لفظی، درگیری ها در یمن و سوریه، و نیز تنش ها بر سر بحرین و لبنان- حسن روابط ایران و عربستان رؤیایی است که تحقق آن در آینده نزدیک بعید است.
در مقابل، ترکیه و ایران با وجود اختلافات شدید بر سر سوریه، حسن روابط خود را حفظ کرده اند. در واقع، یکی از نمونه های بارز این امر، آن است که همزمان با درگیری ها در حلب، ظریف و اردوغان روز جمعه در مسجدی در آنکارا در کنار یکدیگر نماز خواندند.
ترکیه و ایران هر دو وخامت اوضاع را در سوریه احساس می کنند، اما باور دارند که راه حل، تسلیم شدن نیست. ترکیه آماده گفتگو، شاید درباره بسیاری از مسائل است که یکی از آنها، آینده بشار اسد رئیس جمهور، و از جمله این است که در صورت شرکت وی در انتخابات آینده سوریه، چند ماه بر سر قدرت خواهد ماند. قرار داشتن این مسائل در دستور کار مذاکرات، به این معنا نیست که ترکیه از اهداف خود در کشور جنگ زده سوریه دست می کشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات