صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۶۷

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده طرفدار جزم‌اندیشی و اختناق در عرصه فرهنگ نیستم، بلکه به آزاداندیشی اعتقاد راسخ دارم؛ اما آزاداندیشی به‌معنای ولنگاری نیست. (95/6/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نقطه کانونی نقشه راه دولت

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت (3/6/95) ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم، نکات مهمی را در قالب هفت سرفصل در زمینه‌های «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضای مجازی» به عنوان اولویت‌های اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم در یک‌ سال پیش رو بیان کردند. اما در این میان، موضوع اقتصاد مقاومتی، از این نظر که اقتصاد مسئله اول کشور است و در برهه کنونی عمده رویارویی استکبار با انقلاب اسلامی بر مسائل اقتصادی متمرکز است، حائز اهمیت بیشتری است.
از این رو، اجرای صحیح و دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، راه‌حلّ رهبر معظم انقلاب برای مشکلات و گره‌های اقتصادی کشور است. در همین زمینه ایشان پیگیری جدی و قدم‌به‌قدم همه طرح‌ها تا رسیدن به مرحله آخر، همسویی همه فعالیت‌های اقتصادی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری قاطعانه از ادامه طرح‌ها یا برنامه‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به میدان آوردن همه ظرفیت‌های کشور در بخش‌های کشاورزی و صنعت، گفتمان‌سازی، انجام کاری جهشی و جهادی در عرصه اقتصادی، واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری به استان‌ها، هدایت تسهیلات بانکی و همچنین حجم عظیم نقدینگی به‌سوی تولید، به‌کارگیری مشوّق‌های صادراتی، پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی و توجه جدی به روستاها و صنایع تبدیلی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و... را ازجمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌دانند.
لذا انتظار می‌رود دولت محترم در فرصت باقی‌مانده، با توجه به نکات مذکور، به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همّت گمارد؛ زیرا برخلاف تصور برخی که اقتصاد مقاومتی در دوره پسابرجام را سالبه به انتفاء موضوع تلقی می‌کنند، نه‌تنها از ضرورت اقتصاد مقاومتی کاسته نشده، بلکه توجه به آن اهمیت مضاعف یافته است؛ زیرا اقتصاد مقاومتی اساساً مبتنی بر درون‌زایی و برون‌نگری است و در شرایط موجود بهتر می‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

▼ گزارش روز
سوزاندن یک فرصت

اعلام موافقت مجلس با درخواست دولت مبنی بر برداشته شدن الزام حفظ کارت سوخت در بودجه امسال را می‌توان پایان عمر کارت‌های هوشمند سوخت دانست؛ کارت‌هایی که در اوج تحریم‌های ظالمانه خارجی و با هزینه فراوان ساماندهی شد، حالا به لطف اصرار مسئولان دولت یازدهم، از جمله بیژن نامدار زنگنه که این روزها نامش به دلیل معایب فراوان قراردادهای نفتی تدوین شده در وزارتخانه تحت مدیریت وی، بر سر زبان‌هاست، کنار گذاشته خواهد شد؛ البته مشخص نیست که وزیر نفت دولت تدبیر و امید با چه تحلیل و برآوردی به این نتیجه رسیده است که سازوکار توزیع سوخت با کارت‌های هوشمندی که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تنها در سال‌های 86 تا 93 موجب 70 میلیارد صرفه‌جویی ارزی برای کشور شده است، بی‌ارزش است؛ مشخص نیست وزیر نفت دولت حسن روحانی با چه حساب و کتابی این سامانه را ناکارآمد می‌خواند، در حالی که قریب‌به‌اتفاق کارشناسان این حوزه وجود این سامانه سراسری را برای کشور نوعی فرصت دانسته و بر این باورند که حذف این کارت‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی، چون رونق دوباره قاچاق سوخت، شروع مجدد روند صعودی مصرف سوخت در سطح کشور، خارج شدن ابزار مدیریت مصرف سوخت از دست دولت، آسیب‌پذیر کردن کشورمان در برابر توطئه‌های احتمالی بیگانگان و... به همراه داشته باشد، متخصصان این حوزه همچنین معتقدند با حذف سامانه کارت سوخت، بانک اطلاعاتی روزآمد و مهمی که از وسایل نقلیه به دست می‌آید و در اختیار دستگاه‌های تصمیم‌گیر قرار می‌گیرد و می‌تواند در اجرای طرح‌های ترافیکی، زیست‌محیطی، نظارتی، امنیتی و جرم‌زدا مؤثر واقع شود، از بین خواهد رفت که از دسترس خارج شدن این منبع غنی اطلاعاتی تأثیراتی منفی بر دقت و صحت تصمیمات دستگاه‌های مسئول خواهد داشت.

▼ خبر ویژه
تحمیل اهداف جنگ بر یمنی‌ها در قالب طرح سیاسی

همان‌گونه که پروژه جنگ در یمن، اراده و برنامه مشترک آمریکا- انگلیس است، رویکردهای فعلی برای مدیریت شرایط پرهزینه آنها در یمن نیز، اراده‌ای آمریکایی- انگلیسی است. چند روز پیش یک نشست چهارجانبه با حضور عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در لندن برگزار شد که شرکت‌کنندگان آن سعی کردند بر ضرورت راه‌حل سیاسی در یمن تأکید کنند که از نگاه مردم یمن،‌ تلاش جدید برای نجات جنگ‌افروزان و جانیان سعودی و همراهان آنهاست؛ چراکه افزایش آسیب‌های راهبردی برای آمریکا و انگلیس در سطح منطقه و یمن و آسیب و هزینه‌های نگران‌کننده با کشیده شدن جنگ در داخل اراضی سعودی برای آل‌سعود و رسوایی‌های جنایت جنگی و فشارهای بین‌المللی، نشان می‌دهد که عرصه‌های مانور جریان تجاوز و جنگ‌افروز در یمن بسیار محدودتر از گذشته است و رفتار جانبدارانه بان‌کی‌مون که در ماه‌های پایانی مسئولیت خود به سر می‌برد، فرصت چندانی برای دیپلماسی آمریکا و انگلیس در یمن ایجاد نمی‌کند. گفتنی است، دور جدید مذاکرات صلح در یمن چه در صنعا و چه در مسقط، برخلاف میل جنگ‌افروزان به خواسته‌های مردم یمن نزدیک‌تر خواهد بود و یک دیپلماسی فعال و پرانگیزه در کنار هم‌افزایی دیپلماتیک با روس‌ها در یمن، ضریب توفیق مردم یمن را افزایش خواهد داد.
 
▼ اخبار
1- واشنگتن: در حال بررسی تحریم‌ها علیه ایران هستیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن در حال بررسی مسئله اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل حمایت از حوثی‌ها در یمن است. «الیزابت ترودو» با اشاره به اظهارات اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، تصاویر نشان داده‌شده از سوی «محمد بن‌ نایف» ولی‌عهد سعودی درباره موشک‌هایی که گفته می‌شود از ایران آمده و در مرز عربستان با یمن مستقر شده، ما را به شدت به دردسر انداخته است و در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که این تصاویر که نشان می‌دهد ایران موشک در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده، چه زمانی به شما نشان داده شده است، گفت: «من تاریخ دقیقی ندارم. آنچه می‌توانم بگویم همانی است که بارها وزیر خارجه آمریکا بر آن تأکید داشته است، مبنی بر اینکه ما قطعاً چشمان خود را به روی اقدامات ایران نبسته‌ایم.»
2- کشف سالیانه بیش از500 تن مواد مخدر در مرزهای ایران
وزیر کشور به کشف سالیانه حدود 530 تن مواد مخدر در مرزهای ایران اشاره کرد و گفت: همه ساله حدود 70 درصد تریاک، 60 درصد مرفین و 17 درصد هروئین جهان در مرزهای کشورمان از سوداگران مرگ کشف می‌شود که این موضوع نشان از قدرت نیروهای نظامی و انتظامی کشورمان دارد. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه میزان کشفیات جهان در حد 200 تا 300 کیلوگرم است، اظهار داشت: ایران به علت هم‌مرزی با دو کشور ناامن که تولید مواد مخدر در آنها به علت ورود کشورهای غربی متجاوز به 40 برابر افزایش یافته است، در صدر مبارزه با مواد افیونی قرار دارد.
3- دولت نسبت به فتنه‌گران حساسیت بیشتری از خود نشان دهد
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مسئله ساده‌زیستی و پرهیز از رواج اشرافیت در بین مسئولان نظام اسلامی است که بیش از پیش باید مورد توجه دولت باشد. آیت‌الله جنتی با اشاره به دشمنی‌ها و بدعهدی‌های نظام سلطه، به‌ویژه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی، خواستار اتخاذ مواضع قاطع و صریح دولت نسبت به آمریکا شد. وی خاطرنشان کرد: دولت باید تبعیت از ولایت فقیه را در قول و عمل خود به نمایش بگذارد؛ از همین رو ضروری است، نسبت به عوامل فتنه و فتنه‌گران حساسیت بیشتری از خود نشان دهد.
4- چرا آمارهای بانک مرکزی با مرکز آمار ایران متفاوت است؟
رئیس مرکز آمار ایران با تأکید بر اینکه مرجع رسمی ارائه آمار در ایران «مرکز آمار ایران» است، درباره دلایل متفاوت بودن اعداد و ارقام مربوط به مرکز آمار ایران و بانک مرکزی گفت: وقتی به صورت نمونه‌ای کار انجام می‌دهیم و به اطلاعات تعدادی از پرسش‌نامه‌ها که از طریق پاسخگویان پر شده است، مراجعه می‌کنیم، پاسخ‌ها متفاوت است؛ چراکه نمونه‌های ما متفاوت است. امیدعلی پارسا همچنین ابزار امیدواری کرد که نرخ رشد اقتصادی از این پس دقیق و به موقع ارائه شود.
5- بدهی آمریکا تا ۱۰ سال آینده به بیش از ۲۸ هزار میلیارد دلار می رسد
دفتر بودجه کنگره در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، میزان بدهی‌های این کشور تا سال ۲۰۲۶ میلادی به بیش از 2/28 هزار میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. به گزارش اسپوتنیک، دفتر بودجه کنگره آمریکا افزود: دولت فدرال قادر به کنترل کردن هزینه‌ها نیست و شرایط در آینده نزدیک بهتر نخواهد شد. اجرای برنامه بهداشت و سلامت و سایر برنامه‌های دولت آمریکا موجب خواهد شد هزینه‌های فدرال تا پایان امسال با رشد پنج درصدی معادل 178 میلیارد دلاری شود.

▼ اخبار کوتاه
رژیم صهیونیستی درصدد ساخت یک تله‌کابین در جنوب مسجدالاقصی است. به گزارش «هاآرتص»، «نیر برکات» شهردار قدس اشغالی ضمن اعلام این خبر، افزود: هدف این طرح آن است که دیگران بفهمند صاحب این خانه کیست. این روزنامه پیش‌بینی کرد که این طرح اختلافات سیاسی و اعتراض‌هایی را به دنبال داشته باشد؛ زیرا تمام آن در خارج از خط سبز، یعنی مناطقی که رژیم صهیونیستی پس از جنگ شش روزه 1967 اشغال کرده، ساخته خواهد شد.
یک مقام پنتاگون مدعی شد، درگیری‌های بین شناورهای ایران و آمریکا در خلیج فارس در یک سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری «فاکس‌نیوز»، طبق اعلام ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بین شناورهای ایران و آمریکا در سال 2015 مجموعاً 30 مورد تقابل وجود داشت؛ اما در شش ماهه اول سال جاری، 26 مورد تقابل خطرناک وجود داشته است.
یک هواپیمای مسافربری آمریکایی مأموریت داشته سران رده بالای منافقین را که گفته می‌شود نزدیک‌ترین افراد به مسعود رجوی، سرکرده این سازمان هستند و حتی برخی از آنها حکم تعقیب در پلیس اینترپل را دارند، از عراق فراری دهد. بر اساس این خبر، هواپیمای مذکور قرار بود بیش از صد نفر از اعضای منافقین را در فرودگاه بغداد سوار کرده و از مسیری ویژه به اروپا منتقل کند.
وزیر اطلاعات گفت: بیش از 1500 جوان ایرانی را که قصد داشتند به گروه‌های تروریستی بپیوندند، شناسایی کرده و طبق مبانی اسلامی و دینی و قرآنی آنها را از مسیر برحذر داشته و مانع پیوستن آنها به داعش شده‌ایم. وی افزود: معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است و می‌توان با برخورد اسلامی از بسیاری از جریانات جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: برداشت گندم در سال زراعی جاری از شش میلیون تن به 14 میلیون تن افزایش یافته است. یزدان سیف افزود: کشور ما زمانی به بزرگ‌ترین واردکننده غذا تبدیل شده بود، اما اکنون در برخی از کالاهای اساسی، همچون گندم به خودکفایی رسیده‌ایم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی از کاهش نرخ تورم کشور به 9/8 درصد تا پایان مرداد ماه امسال خبر داد. علی طیب‌نیا گفت: بر اساس تصمیم وزارت امور اقتصاد و دارایی تلاش می‌کنیم امسال به سیستم تک‌نرخی ارز دست یابیم؛ زیرا ساختار دوگانه ارز همواره منشأ بروز فساد بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات