تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۹۹
مخالفت با طرح آمريكا براي يمن

انصارالله: طمع به سلاحمان كنند، جانشان را مي‌گيريم

(روزنامه جوان – 1395/06/07 – شماره 4896 – صفحه 15)

طرح وزيرخارجه امريكا براي خلع سلاح انصارالله به عنوان راهكار حل بحران يمن واكنش اين جنبش را در پي داشته است. سخنگوي انصارالله در صفحه شخصي خود نوشت: كسي كه به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد ما نيز به گرفتن جان وي طمع خواهيم كرد. تحليلگران مي‌گويند اين موضع انصارالله نشان‌دهنده مخالفت آنها با طرح جان كري، وزير خارجه امريكاست. دولت مستعفي يمن هم پيشنهاد امريكا را بيداري ديرهنگام خواند.

به گزارش «جوان»، به نظر مي‌رسد تلاش‌هاي جان كري، وزيرخارجه امريكا براي حل بحران يمن و نجات عربستان سعودي به در بسته گروه‌هاي يمني خورده است. در شرايطي كه واشنگتن پس از 16 ماه جنايت سعودي‌ها در يمن، به دنبال راهكاري براي برون‌رفت از بحران يمن بود و طرح پيشنهادي خود را به طرف‌هاي يمني ارائه داد اما جنبش انصارالله و ارتش يمن با اين طرح مخالفت كردند. يگان موشكي، وابسته به انصارالله و ارتش يمن روز شنبه در پيامي كه محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله آن را در صفحه رسمي خود در فيسبوك منتشر كرد، آورده است: «كسي كه به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد، ما نيز به گرفتن جان وي طمع خواهيم كرد.» در پيام انصارالله و ارتش يمن آمده است: «نيروهاي موشكي با تمامي اعتماد و اطمينان خود اعلام مي‌كنند كه علاوه بر داشتن اراده جنگ و مبارزه، توانايي‌ها و امكانات لازم را براي مقابله با ائتلاف عربي در اختيار دارند و تلاش‌هاي خود را در تمامي سطوح افزايش خواهند داد تا اقتدار ملي را كه ساخت موشك‌هاي جديد از واجبات آن است براي مقابله با متجاوزان حفظ كنند.»

جان كري روز پنج‌شنبه پس از ديدار با همتايان خود در شوراي همكاري خليج فارس و انگليس در پايان نشستي در جده طرحي را براي حل بحران يمن ارائه داد. جان كري در طرحش تأكيد كرده بود كه موشك‌هاي انصارالله و ارتش يمن، عربستان، منطقه و همچنين امريكا را تهديد مي‌كند. كري تأكيد كرد كه براي تشكيل دولت وحدت ملي در يمن بايد نيروهاي انصارالله از صنعا، پايتخت و ديگر شهرهاي يمن خارج شده و تمامي سلاح‌هاي سنگين از جمله موشك‌هاي بالستيك و پايگاه‌هاي شليك اين موشك‌ها را به طرف سوم تحويل دهند.

طرح جان كري پس از آن مطرح شده است كه به خاطر كارشكني عربستان، مذاكرات صلح يمن در كويت به حالت تعليق درآمد و به دنبال آن سعودي‌ها حملات خود را به يمن تشديد كردند. ادعاي تحويل سلاح انصارالله به طرف سوم در زماني از سوي واشنگتن مطرح شده است كه نيروهاي اين جنبش در ماه‌هاي اخير در عمق خاك سعودي به پيشروي‌هاي خود ادامه مي‌دهند و در صحنه سياسي هم يمني‌ها با تشكيل شوراي عالي سياسي در بحبوحه جنگ پيروزي بزرگي كسب كرده‌اند. به باور برخي ناظران، تلاش امريكا و انگليس براي نجات سعودي از باتلاق يمن درحالي است كه موج انتقادها از حملات هدفمند و عمدي به مناطق و اماكن غيرنظامي از جمله بيمارستان‌ها و مدارس افزايش يافته و رژيم سعودي را وادار كرده تا دست به دامان متحدان غربي خود شود.

واكنش دولت مستعفي

علاوه بر انصارالله، طرح جان كري از سوي دولت مستعفي يمن نيز با استقبال همراه نبوده است. راجح بادي، سخنگوي رسمي دولت مستعفي يمن روز شنبه پيشنهاد امريكا براي حل بحران يمن را بيداري ديرهنگام خواند و گفت: «بهتر بود اين پيشنهاد مطرح نمي‌شد.» به گزارش پايگاه خبري يمن پرس، بادي از واشنگتن خواست خطرناك بودن وضعيت امنيت و ثبات منطقه را درك كند. بادي ادعا كرد دولت هادي تنها طرف سومي است كه بايد سلاح انصارالله و عبدالله صالح پس از خلع به آن تحويل داده شود نه طرف ديگري.» بادي در ادامه ادعاهايش افزود: «بدون تحويل سلاح انصارالله به هادي صحبت از صلح واقعي در يمن بي نتيجه است و ما به اقدامات سياسي و نظامي خود ادامه خواهيم داد.» ادعاي اين سخنگو درشرايطي است كه پارلمان يمن دو هفته پيش عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي را به اتهام خيانت به كشور از رياست جمهوري خلع و اداره امور كشور را به شوراي عالي سياسي واگذار كرد.

جنگنده‌هاي انگليسي در راه عربستان

هرچند مخالفت‌ها با فروش تسليحات به عربستان در داخل انگليس افزايش يافته است اما روزنامه تلگراف چاپ انگليس نوشت: عربستان درصدد امضاي قرارداد خريد ۴۸ فروند جنگنده از نوع تايفون از انگليس است. روزنامه تلگراف روز شنبه نوشت: «ارزش اين قرارداد چهار ميليارد پوند است و اين قرارداد بخشي از يادداشت تفاهم بزرگ امضا شده عربستان با شركت صنايع دفاعي BAE Systems به شمار مي‌رود.»شركت ياد شده اميد دارد كه 15 درصد قرارداد، يعني 400 تا 500ميليون پوند را تا فرارسيدن سال 2017 ميلادي دريافت كند. مؤسسه خيريه اكسفام اخيراً از لندن به خاطر فروش تسليحات به سعودي انتقاد كرده است اما دولت انگليس همچنان فروش تسليحات را بر اساس قرادادهاي بين‌المللي توجيه مي‌كند. امريكا و انگليس از بزرگ‌ترين كشورهاي ارسال‌كننده سلاح به عربستان هستند و اين مسئله واكنش رسانه‌هاي اين كشورها را در پي داشته است.

روزنامه نيويورك تايمز هفته گذشته در گزارشي نوشت كه دولت امريكا به سبب فروش انواع جنگ‌افزار به رژيم سعودي از ابتداي جنگ عليه يمن در جناياتي كه سعودي‌ها عليه مردم اين كشور مرتكب مي‌شوند، شريك است. 20 نماينده كنگره امريكا هم روز پنج‌شنبه از باراك اوباما، رئيس‌جمهور اين كشور خواستند تا ارسال تسليحات به عربستان را متوقف كند. سازمان ملل هم تهديد كرده است حكومت سعودي را به فهرست سياه كودك‌كشان يمن بازخواهد گرداند.

http://javanonline.ir/fa/news/807626

ش.د9501751

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات