تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۵۹
2 روز پس از بن‌بست مذاكرات سياسي با امريكا، تداوم فاز نظامي محتمل‌تر مي‌شود

ديپلماسي عملياتي مقاومت در حلب

پایگاه بصیرت / محمد بابايي

(روزنامه جوان ـ 1395/06/17 ـ شماره 4905 ـ صفحه 15)

كارل فون كلاوزويتس استراتژيست سرشناس آلماني در قرن نوزدهم گفته بود جنگ ادامه ديپلماسي است با‌ ابزار ديگر. حالا كه مذاكرات امريكا و روسيه درباره بحران سوريه با شكست مواجه شده منابع خبري از حضور سردار قاسم سليماني در حلب خبر مي‌دهند.

نيروهاي ارتش سوريه به همراه رزمندگان حزب‌الله روز سه‌شنبه مواضع گروه‌هاي تروريستي در اطراف منطقه الراموسه را هدف قرار دادند. اين منطقه در جنوب شرقي حلب قرار دارد و تروريست‌ها اخيراً موفق شده بودند با تسلط بر اين منطقه يك مسير متزلزلي براي فرار از محاصره باز كنند. نيروهاي مقاومت روز يك‌شنبه با پشتيباني هوايي جنگنده‌هاي روسي موفق شدند با تسلط بر بخش‌هايي از اين منطقه بار ديگر گروه‌هاي تروريستي را در شرق حلب تحت محاصره كامل قرار دهند. تسنيم به نقل از يك منبع گزارش داد كه در محور جنوبي تنها برخي نقاط در منطقه الراموسه و برخي از ساختمان‌ها در پروژه 1070 در كنترل تروريست‌ها باقي مانده است. تشديد حملات نيروهاي مقاومت عليه گروه‌هاي مسلح با شكست مذاكرات ديپلماتيك مسكو و واشنگتن همزمان شده است. روسيه و مسكو از دو طرف ديگر جنگ در سوريه حمايت مي‌كنند و طي چند روز گذشته مذاكرات فشرده‌اي براي يافتن يك راه‌حل سياسي برگزار كرده‌اند كه با موفقيت همراه نبوده است.

تحليلگران معتقدند با شكست مذاكرات، مسكو به همراه متحدانش حملات نظامي عليه گروه‌هاي تحت حمايت امريكا را افزايش خواهند داد. شرمين نرواني تحليلگر و مفسر مسائل منطقه با اشاره به ناكامي مسكو و واشنگتن براي رسيدن به توافقي درباره سوريه، در صفحه توئيتر خود نوشت: « در چند هفته آينده، روسيه احتمالاً نشان خواهد داد چگونه مي‌توان بدون امريكايي‌ها به راه‌حل‌هايي دست يافت.» منابع خبري هم روز سه‌شنبه از عمليات گسترده براي بازپس‌گيري منطقه خان طومان در جنوب غرب حلب خبر دادند. روز دوشنبه رزمندگان «حركت النجا» _از گروه‌هاي مقاومت كه هم در سوريه و هم در عراق فعال است_ موفق شده بودند بر يك تپه مهم در نزديكي خان طومان مسلط شوند.

شهرك راهبردي «خان طومان» كه در جنوب غربي حلب واقع شده و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ كيلومتري جنوب اين شهر قرار دارد، به خاطر آنكه به اتوبان حلب - دمشق نزديك است، اهميت استراتژيك دارد. به گفته منابع مخالف سوري، ارتش با حمايت هوايي روسيه به حملات شديد خود به مقرهاي مخالفان در شهر حلب و اطراف آن ادامه مي‌دهد تا بتواند كنترل خود بر ورودي جنوبي شهر حلب را كه يك ورودي استراتژيك است در دست بگيرد. همزمان با پيشروي گروه‌هاي مقاومت در دو محور خان طومان و الراموسه‌ دفتر رسانه‌اي مقاومت اسلامي نجباء از حضور فرمانده نيروهاي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حلب خبر داد. بر اساس اين گزارش، سردار قاسم سليماني روز سه‌شنبه در منطقه عملياتي حومه جنوبي «حلب» سوريه، از مواضع تحت اشراف رزمندگان مقاومت اسلامي نجباء بازديد كرد. ناظران معتقدند حضور سردار سليماني در حلب نشان از تحولات مهمي است. وي در طول دو سال گذشته نقش مهمي در مبارزه با مقابله با گروه‌هاي تروريستي مانند داعش داشته است و معمولاً در نبردهايي كه حائز اهميت زيادي است شخصاً حضور پيدا مي‌كند.

http://javanonline.ir/fa/news/810290

ش.د9501777

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات