تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۹۲

تلاش گسترده اسرائیل برای جلوگیری از عضویت ایران در FATF

پایگاه بصیرت / هیرش سعیدیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/06/17 – شماره 4705 – صفحه 13)

طنز تلخ چالش‌های اقتصادی در ایران این است که هر مسئله ای که منافع برخی جریانات خاص را به خطر اندازد در راستای منافع عموم مردم استFinancia- Actio- Task Force o- Money Launderin یا گروه اقدامات مالی برای مقابله با پولشویی که به FATF شهرت یافته یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که به منظور مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم شکل گرفته است. بنابر اصلی اساسی در اقتصاد در محیط مردابی و غیر شفاف فعالان واقعی اقتصادی توان رقابت با آنچه دوزیست‌های مرداب دوست تعبیر می شوند را ندارند . هرگونه ادغام و تجارت با کشورهای جهان در طیف گسترده نیازمند شفاف سازی اقتصاد و تصفیه آن از فساد و پولشویی است.

ایران از سالها قبل به ضرورت این امر وقوف یافته که عضویت در سازمان تجارت جهانی و جذب سرمایه گذار خارجی یک نیاز مبرم اقتصادی برای تزریق پول و تکنولوژی به اقتصاد نه چندان درخشان و تک‌محصولی ماست. عضویت در پیمان مالی FATF نیز یکی از همین پیش‌نیاز‌هاست که از سوی برخی غولی دو سر از آن تصویر شده است که اگر بیاید عن‌قریب همگان را خواهد بلعید. موضوع جالب آن است که پس از گزارش اختصاصی آفتاب یزد در مورد تلاش دولت قبل در زمان مجلس هفتم و نهم برای ورود به این پیمان که به خاطر اعتبار نازل جهانی دولت مهرورز و مسئله تحریم‌ها با شکست مواجه شد، موضوع دلواپسان درباره خیانت‌آمیز بودن این پیمان و آشفته سازی رسانه‌ای به سوی انتقاد از نکات فنی این پیمان تعدیل یافت.

تلاش‌های دولت روحانی برای ورود به این پیمان مالی ضروری از سوی برخی رسانه‌های دلواپس به‌شدت مورد هجوم قرار گرفته است. بیانیه شورای عالی پولشویی درباره FATFمبین این موضوع است که این گروه در تاریخ چهارم تیر ۱۳۹۵ با انتشار بیانیه‌ای، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدامات مقابله ای علیه جمهوری اسلامی‌ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد و دولت علی‌رغم تمام فشارها ظاهراً تلاش دارد این تعلیق پایدار بماند و اسم ایران از کنار نام کشور کره‌شمالی به عنوان کشورهای غیرشفاف و با ریسک فساد مالی بالا فاصله گیرد، چراکه چنین مسئله‌ای برای رشد و رونق اقتصادی کشور و خروج از اقتصاد ایدئولوژیک و شعار زده بسیار ضروری است. این تعلیق البته به گفته شورای عالی پولشویی نتیجه اقدامات متعدد دولت و مجلس شورای اسلامی‌در سال‌های اخیر، از جمله تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و التزام ایران به اجرای برنامه اقدام برای رفع کاستی‌های چارچوب مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم منطبق با قانون اساسی است. این شورا استانداردهای این گروه را چنین بیان کرده است:

شناسایی ریسک‌ها و در نظر گرفتن سیاست‌هایی برای همکاری داخلی.

تعقیب قضایی پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی‌که سلامت نظام مالی را تهدید می‌کنند

اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای بخش مالی اقتصاد و سایر بخش‌های مشخص شده در استانداردها (بنگاه‌های اقتصادی، مشاغل غیر مالی و ...)

اعطای اختیارات و مسئولیت‌های لازم به مقامات ذیصلاح (مقامات قضایی، اجرایی ونظارتی) و سایر اقدامات نهادی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با توجه به ماهیت این پیمان که نیازمند تعامل و قراردادهای دو به دو کشورها در ذیل این پیمان است، این مدعا که کشورهای متخاصم به اطلاعات ما دسترسی خواهند داشت از اساس کذب است، چون اطلاعاتی به این سازمان ارائه نمی‌شود که آنها بخواهند به آن دسترسی داشته باشند و هر دو کشور در چارچوب قرارداد هم سنگ در صورت تمایل می توانند اطلاعات خود را در این زمینه با هم معاوضه نمایند.

بر فرض پاکستان و ایران در موارد محدود می‌توانند اطلاعات مشابه را از همدیگر طلب نمایند که این معاوضه به صورت موردی انجام خواهد گرفت. اما در اظهارنظری جالب، معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد فاش ساخت عضویت ایران در FATF مخالف خارجی سرسختی نیز دارد؛ اسرائیل! قضاوی در این باره اظهار داشت: بحث مبارزه با پولشویی قبل از دهه ۸۰ نیز در ایران به صورت جدی پیگیری می‌شد، از آن زمان تلاش‌های جدی صورت گرفت و قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و سازماندهی آن در وزارت اقتصاد و دارایی شکل گرفت، بنابراین در ایران مبارزه با پولشویی مسبوق به سابقه است و زمینه اعتقاد مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز وجود دارد. در واقع معتقدیم به جای اینکه برای مبارزه با تروریسم در کوه و کمر حضور داشته باشیم، می‌توانیم جلو تامین مالی آن را بگیریم.

قضاوی همچنین با انتقاد نسبت به کسانی که در روزهای اخیر دولت را برای پیگیری تفاهم با FATF متهم می‌کنند، اظهار کرد: تعجب‌آور است تلاش‌های جدی دولت برای اینکه محدودیت‌های بانکی را در حوزه بین‌المللی بردارد و بستر مناسب را برای مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی فراهم کند، با مخالفت‌هایی رو به رو شده است. قضاوی مخالفت‌ها را از سوی دو گروه دانست و گفت: اولین گروه مخالفان مربوط به لابی صهیونیسم و برخی از گروه‌های منطقه‌ای است که از FATF می‌خواهند ایران را راه ندهد و گروه دوم در ایران هستند که به نظر من بی‌جهت نگران‌اند و نگرانی‌هایشان بی‌اساس است. وی در اینباره به تلاش‌های گسترده‌ای که از سوی اسرائیل و لابی‌های مالی گسترده این کشور صورت گرفته تا مانع از ورود ایران به این پیمان شود، پرداخت که دلیل آن هم بسیار ساده است هر گونه رونق اقتصادی ایران و بازگشت پر قدرت به بازارهای جهانی موجب تقویت جایگاه بین‌المللی ایران در دنیا خواهد شد که چنین موضوعی چندان برای دول متخاصم ایران همچون اسرائیل پذیرفتنی نیست.

او در گفته‌هایش از برخی کشورهای منطقه نیز سخن گفت که ظاهراً منظور وی عربستان است. این کشور نیز در کنار اسرائیل در روزهای اخیر دیدارهای بسیاری انجام داده تا مقامات FATF را متقاعد سازد که مانع از ورود ایران به این پیمان شوند، حال باید دید که چرا اقدامات برخی در داخل البته «نادانسته» همسو با این تلاش‌هاست.

تلاش بازماندگان دلواپس در مجلس دهم

ظاهراً لابی‌های مخالفان عضویت ایران در FATF به شدت فشار آورده‌اند تا با تصویب طرحی در مجلس مانع از نتیجه دادن تلاش دولت برای بازنمودن فضای اقتصادی کشور شوند. برخی با جمع‌آوری امضا و پیشنهاد در تصویب طرحی دو فوریتی بدون توجه به تمام جوانب و مزایای این طرح و تنها به دلیل خاطر مکدر برخی دوستان بیرون از مجلس و چراغ سبز آنها به این اقدام دولت بتازند تا این فرضیه هر چه بیشتر قوت گیرد که در جدل‌های جناحی منافع ملی و اقتصادی کلان کشور نیز متاعی است ارزان و قابل معامله. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قطعاً باید در این زمینه توجه کنند که میان دو گزینه انزوای کشور در مناسبات بین‌الملل و ورود ایران به بازارهای بین‌المللی کدام یک منافع ملی ما را تامین خواهد کرد.

باهنر: از فرصت FATF استفاده کنیم

در روزهای اخیر و با فرونشست گرد و خاک‌های معمول دلواپسان در مورد هر اقدام اقتصادی دولت، برخی چهره‌های اصولگرا به لزوم بررسی کارشناسی و نه حمله ای هیستریک اذعان داشته‌اند. محمدرضا باهنر چهره شاخص اصولگرا ضمن تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی این طرح در نهادهای مسئول همچون مجلس در پاسخ به این سوال که «آیا دولت می‌تواند با توجه به دو مصوبه مجلس هفتم و نهم درباره قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به کنوانسیون FATF بپیوندد» گفت: ما باید از این فرصت استفاده کنیم. نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر قرار است ما بر آن کنوانسیون حواشی داشته باشیم باید حواشی آن را بزنیم و در نهایت به آن بپیوندیم و بتوانیم منافع ملی را حفظ کنیم.

باهنر همچنین گفت: داستان FATF مقوله ای است که چندین سال در ایران روی آن بحث شد، در مجامع بین المللی نیز معمولا مطالبه می‌شد که ایران به این کنوانسیون بپیوندد و در نهایت در مجلس هفتم و نهم قرار شد این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: ایران به بسیاری از مجامع بین المللی پیوسته و عضو است، چراکه کشوری رسمی، مشروع و قانونی است. دبیرکل جامعه اسلامی‌مهندسین همچنین گفت: عضویت در هر کدام از این مجامع فرصت‌ها و تهدیدهایی برای کشور به همراه دارد، ایران نیز یکسری قوت‌ها و ضعف‌هایی دارد البته مهم مدیریت اجرایی و دیپلماسی کشور است که باید آنچنان توانمند، قدرتمند و به روز باشد که بتواند از کوچک ترین فرصت‌ها استفاده و بزرگ‌ترین تهدیدها را دفع کند. باهنر افزود: حضور در هر کدام از مجامع بین‌المللی مشخصات خاص خودش را دارد، به عنوان مثال، ما در سازمان ملل عضو هستیم، اما خیلی از مصوبات آن را قبول نداریم.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=49003

ش.د9501823

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات