تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۹۰
واکنش جدید وزیر ارشاد به ماجرای لغو سریالی کنسرت‌ها

مجوز کنسرت‌ها براساس فتوای رهبری است

(روزنامه همدلي – 1395/05/17– شماره 385 – صفحه 11)

در حالی که لغو کنسرت‌ها پایانی ندارد، به نظر می‌ آید این سریال برای خیلی ‌ها خسته کننده شده باشد. همین چند وقت پیش بود که خبرهای مسرت بخشی از حوزه موسیقی، باعث دلگرمی اهالی موسیقی شد. خبر توافق وزارت ارشاد اسلامی با نیروی انتظامی و اماکن درباره لغو کنسرت‌های مجوز دار.اما حالا بعد از آن توافق بار دیگر کنسرت سالار عقیلی در سبزوار توسط دادستانی لغو شد تا امیدها مبدل به یاس شود و بسیاری از هنرمندان و دوست داران موسیقی از تحرکات و مذاکرات وزارت ارشاد با دیگر نهاد‌ها دلسرد گردند.مدت‌هاست که برگزاری کنسرت با موانع مختلفی روبه‌روست و در این میان علی جنتی وزیر ارشاد و سخنگوی این وزارت‌خانه بارها اعلام کرده‌اند متولی و مسئول اصلی حوزه فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد است و تنها این وزارت‌خانه است که نقش حاکمیتی دارد. با این وجود قوه قضاییه و اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تامین در شهرستان‌ها ازجمله نهادهایی هستند که نقش مستقیم در لغو کنسرت‌هایی داشته‌اند که با مجوز وزارت ارشاد تایید شده‌اند.

در حالی که تازه مذاکرات تیم فرهنگی دولت با نیروی انتظامی به نتیجه رسیده بود، دادستانی سبزوار از اجرای یک کنسرت جلوگیری به عمل آورد تا پیچیدگی و وضعیت بغرنج موسیقی در جامعه ایرانی بیش از پیش عیان شود. چندی پیش حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتراض به موازی کاری نهادهای مختلف در حوزه موسیقی و لغو کنسرت خوانندگانی که سال‌ها در نظام جمهوری اسلامی برنامه اجرا کرده اند گفته بود: «جریان هماهنگ شده ای» تعطیلی همه کنسرت‌ها در سراسر کشور را نشانه رفته است و این وزارتخانه نیز برای مقابله با آن «قوه قهریه در اختیار ندارد.»شاید معنای چنین سخنی را بتوان این گونه تفسیر کرد:درست است که بر مبنای قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی و مسئول حوزه فرهنگ و برگزاری کنسرت ها است ولی در واقعیت صلاحیت داشتن چنین مسئولیت را ندارد و به ناچار نهادهای دیگر چنین وظایفی را برعهده گرفته اند.

تعلیق قانون

پس از انتشار خبر لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی از لغو موقت تمامی کنسرتها در این استان خبر داد.غلامعلی صادقی در رابطه با لغو کنسرت این خواننده موسیقی اصیل در سبزوار به ایرنا گفت: «مشکلاتی در محتوا و اجرای کنسرت‌ها و همچنین نحوه حضور شرکت‌کنندگان وجود داشت که سوابق آن نیز موجود است، باعث شد که از ناحیه اقشار مختلف مردم، حوزه علمیه و علما گلایه‌های مختلفی در مورد اجرای کنسرت‌ها در پایتخت معنوی کشور به دادستانی اعلام شود. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در ادامه گفت: «بررسی‌های دادستانی نیز نشان داد که این گلایه‌ها قابل تایید است و تاکنون اتفاقات اخلاقی ناگواری در حین اجرا یا بعد از اجرای کنسرت‌ها متاسفانه رخ داده است.»با این همه مساله ای که در حکم جدید دادستانی مهم جلوه می کند و باید جدی تلقی شود؛ لغو موقت تمامی کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی است، امری که بیشتر شبیه تعلیق قانون در منطقه‌ای جنگ زده است. البته بار دیگر علی جنتی به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد که وزارتخانه مطبوعش در حوزه موسیقی براساس فتوای رهبری عمل کرده است.

در مجوز کنسرت‌ها براساس فتواهای رهبری اقدام می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم روز خبرنگار و جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر؛ در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که با عدم حل مشکل لغو کنسرت‌ها به نظر می‌رسد تقابلی بین قانون و روحانیت را شاهد هستیم، گفت: روحانیون ما با قانون مشکلی ندارند و قانون در زمینه مجوز کنسرت نیز بسیار روشن و شفاف است. منتها برخی از روحانیون و مراجع براساس احساس وظیفه شرعی که دارند گاهی در حوزه مجوز کنسرت‌ها نظرات خود را اعلام می‌کنند. روحانیون و مراجع محترم و عزیز به خصوص نمایندگان ولی فقیه باید دقت داشته باشند که ما در امر مجوزها کاملاً براساس فتواها و نظرات رهبری اقدام می‌کنیم و نظرات ایشان نیز کاملاً درباره موسیقی روشن و شفاف و درا ختیار همه است. اساساً نظام یک حاکمیت واحد دارد و زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود پس باید به نظر ولی فقیه در تمامی موارد احترام گذاشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح فتواهای رهبری درباره موسیقی نیز یادآور شد: موسیقی حلال و حرام در فتواهای رهبری کاملاً از هم متمایز شدند و از نظر ایشان تنها موسیقی غنایی حرام است که برای مجالس لهو و لعب استفاده شود یا محتوا و مضامین شعرهای آن تحریک‌آمیز باشد و انسان را از راه خدا دور کند.به گفته او تا زمانی که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود، «برای پیشگیری از آسیب‌های موجود» فعلا کنسرت‌ها اجرا نخواهد شد.

عضو شورای شهر سبزوار: این کنسرت‌قانونی بود

کنسرت موسیقی سالار عقیلی که قرار بود دیروز، جمعه ۱۵ مرداد در سالن هلال احمر سبزوار اجرا شود در حالی لغو شد که مسعود پسندیده، عضو شورای اسلامی شهر سبزوار تایید کرد که این کنسرت دارای مجوز قانونی بوده است.پسندیده در گفتگو با ایرنا، با انتقاد از لغو این کنسرت افزود: « از فرماندار ویژه سبزوار و اعضای شورای فرهنگ عمومی این شهرستان می‌خواهیم دلیل لغو این کنسرت را پیگیری نموده و علت آن را برای مردم و جوانان این شهرستان اعلام کنند.»

پلیس اطلاعات و اماکن نیروی انتظامی موافقت خود را برای برگزاری کنسرت اعلام کردند

از طرفی محسن سمیع، سرپرست اداره موسیقی استان خراسان رضوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: از آنجا که برای برگزاری کنسرت در سالن‌های زیر ۱۲۰۰ نفر از سوی خود مدیرکل دفتر موسیقی و وزارت ارشاد این استان مجوز صادر می‌شود، مجوز کنسرت سالار عقیلی هم منوط به همین مصوبه از سوی دفتر موسیقی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان رضوی صادر شد.وی افزود: بنا بر این مدیر کل دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت با فرمانده شهرستان و در راس هرم، فرمانده سیاسی و امنیتی شهرستان و همچنین نیروی انتظامی به عنوان تامین کننده امنیت به صورت شفاهی مکاتبه کرد. طبق مکاتبات صورت گرفته، پلیس اطلاعات و اماکن نیروی انتظامی به صورت مکتوب موافقت خود را برای برگزاری کنسرت اعلام کردند. پس از آن هم فرمانده شهر سبزوار با برگزاری کنسرت موافقت کردند و براساس دو هماهنگی صورت گرفته، مجوز کنسرت سالار عقیلی صادر شد.سرپرست اداره موسیقی استان خراسان رضوی بیان کرد: بعد از اخذ مجوز برگزاری کنسرت از سوی دفتر موسیقی استان خراسان رضوی، تهیه‌کننده کنسرت به صورت شفاهی با دادستان استان خراسان رضوی، دفتر امام جمعه، فرمانده سپاه شهرستان و تمام افراد ذی صلاح در خصوص کسب اجازه برای برگزاری کنسرت صحبت کرد و آنها با این توجیه که کنسرت سالار عقیلی و گروهش کاملا موجه و از دغدغه های موجود در موسیقی به دور است، موافقت خود را به صورت شفاهی اعلام کردند.

سمیع اظهار داشت: بعد از این جریان، مجوز روز یکشنبه دهم مردادماه سال جاری از سوی وزارت ارشاد صادر شد. حدود ۵۰۰ بلیط هم فروخته شد و در همین زمان زمزمه هایی دال بر لغو کنسرت شنیده می‌شد، اما با این حال ما به کار خود ادامه دادیم. ولی متاسفانه پنجشنبه دادستان سبزوار نامه‌ای به نیروی انتظامی نوشتند. در آن نامه اشاره شده بود دادستان عمومی استان خراسان رضوی با صراحت تاکید کردند از آنجا که با برگزاری این کنسرت احتمال وقوع جرم وجود دارد، باید جلوی آن گرفته شود.وی تصریح کرد: دادستان سبزوار با اشاره و تاکید دادستان عمومی استان خراسان رضوی، از نیروی انتظامی سبزوار خواست تا جلوی برگزاری این کنسرت را بگیرد و اعلام کرد در صورت سرپیچی از این حکم، حتما برخورد می‌شود. بنابراین نیروی انتظامی هم ملزم به تبعیت از حکم قضایی بود و مانع برگزاری این کنسرت شد.سمیع در خصوص لغو کنسرت‌های پی در پی در این استان عنوان کرد: تلاش زیادی در استان رضوی درخصوص جلوگیری از لغو کنسرت‌ها از سوی استاندار و شورای فرهنگی عمومی صورت گرفته است. به طوری که چندین بار هنرمندان با نماینده مجلس جلساتی داشتند و آنها بارها اعلام کردند با برگزاری کنسرت مشکلی ندارند. ولی در این مواقع از برگزاری کنسرت‌ها ممانعت می‌کنند.

از بهمن ماه سال گذشته سخت‌گیری‌ها بیشتر شده و با برگزاری هر کنسرتی مخالفت می‌شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: استاندار و وزارت ارشاد استان خراسان رضوی بارها به این موضوع اعتراض کردند و متن درخواست خود را به علی جنتی دادند، ولی راه به حایی نبردند. واقعا راهی برای ما نگذاشتند و هیچ دلیل صریحی تا به حال به ما اعلام نکردند.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=16116

ش.د9501952

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات