تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۷۹
مسعود پزشکیان، نايب‌رئیس مجلس:

مقام معظم رهبری دفاع نمی‌کرد، تیم‌ هسته‌ای را اعدام می‌کردند

پایگاه بصیرت / مجيد پالوايه
(روزنامه شرق - 1395/06/24 - شماره 2681 - صفحه 19)

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، روز گذشته در یک نشست خبری در شهر تبریز به سؤالات مختلف خبرنگاران درباره مسائلی مانند برجام، انتقادات از دولت، ماجرای FATF، موضوع حصر و البته جنجال‌های نادر قاضی‌پور و مسئله فراکسیون ترک‌زبانان مجلس پاسخ داد.

نایب‌رئیس مجلس در این نشست خبری با بیان اینکه با داد و بیداد نمی‌توان کشور را مدیریت کرد و باید با داشتن اطلاعات کامل، شفاف و دقیق این امر را انجام داد، گفت: «براساس فرمایش رهبری، ارائه آمار غلط به مردم، گناه کبیره است. اگر اطلاعات کامل و شفافی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مشکلات موجود کشور در حوزه‌های مختلف را رفع کنیم». او در ادامه تأکید کرد: «اگر این مهم محقق شود، هیچ شخصی جرئت نمی‌کند که در جامعه اقدام به فساد، رانت‌خواری، رشوه و... کند. سازمان‌های مبارزه با فساد، مبارزه با قاچاق و... تشکیل داده‌ایم؛ ولی با گذشت بیش از ٣٨ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هم مشکلات این‌چنینی را حل نکرده‌ایم. داشتن اطلاعات و داده‌های شفاف باعث می‌شود که شاهد رشوه، فساد، رانت و... در کشور نباشیم». پزشکیان با بیان اینکه در اروپا مرز وجود ندارد؛ ولی قاچاق هم وجود ندارد؛ چون شفافیت وجود دارد، تصریح کرد: «مشکلات ما به خاطر این است که کارشناسی به قضیه نگاه نمی‌کنیم».

با پررویی می‌گویند هر چه ما می‌گوییم، درست است

پزشکیان با اشاره به مصاحبه اخیر خود با یکی از خبرنگاران محلی و انتشار برخی مطالب به نقل از خود گفت: «با جرئت و جسارت به این خبرنگار گفتم که اطلاعات تخصصی دراین‌باره ندارم؛ حتی به این فرد گفتم که FATF یعنی چه؟ نتوانست جواب بدهد و گفتم وقتی چیزی را نمی‌دانی، بحث نکن. به جای اینکه وقتی می‌گویم «نمی‌دانم» برخی رسانه‌ها مسخره کنند، باید تلاش کنیم که فرهنگی در جامعه نهادینه شود که فقط هر شخصی در حوزه تخصص خودش اظهارنظر کند». نایب‌رئیس مجلس افزود: «عده‌ای با پررویی هرچه تمام می‌گویند که هرچه آنها می‌گویند، صحیح و درست است و دوست ندارند که برخورد و رفتار علمی و تخصصی در جامعه نهادینه شود».

او همچنین گفت: «در تمامی کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته دنیا، مبدأ و مقصد تمامی پول‌ها مشخص است. اگر می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، باید خودمان را با اصول و سیاست‌های حقوق بین‌الملل وفق دهیم؛ وگرنه سایر کشورها در عرصه بین‌الملل حاضر به همکاری و تعامل با ما نخواهند بود. اگر این موضوع، تصمیم غلطی است؛ باید شورای‌عالی امنیت ملی بررسی کند و نظرش را ارائه دهد؛ وگرنه این موضوع، مصوب مجلس است و براساس همین امر، به دولت اجازه اجرای آن داده شده است».

پزشکیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر آیت‌الله علم‌الهدی، در ارتباط با بی‌اطلاعی از ماجرای FATF گفت: «کاری ندارم. ايشان هرچه می‌خواهد بگوید». او تصریح کرد: «من به عنوان نماینده اطلاعات اولیه از این تفاهم‌نامه دارم؛ ولی باید کارشناس نتیجه نهایی را برای آن ارائه دهد. من به عنوان نماینده و غیرکارشناس متخصص در موضوع FATF نمی‌توانم دخالت کنم. هر کاری را باید به متخصص آن ارجاع دهیم. تصمیمات ما باید کارشناسی‌شده باشد و با ارائه طرح‌های دوفوریتی غیرکارشناسی حدود چهار دهه است که نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم».

پزشکیان همچنین در ادامه درباره مطالب

مطرح‌شده از سوی مخالفان برجام گفت: «باید منتقدان برجام به این سؤال پاسخ دهند که اگر برجام نبود، چه اتفاقی برای این کشور می‌افتاد؟ اگر رهبری، اجازه اجرای برجام را نمی‌دادند و این موضوع را تأیید نمی‌کردند، هیچ قدرتی جرئت مذاکره و اجرای برجام را نداشت». این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در پاسخ به افرادی که سند برجام را ذلت‌بارترین سند در تاریخ جمهوری اسلامی ایران عنوان می‌کنند، گفت: «افرادی که چنین اظهاراتی می‌کنند، به شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی، بی‌اعتنا هستند». نایب‌رئیس مجلس با اشاره به حمله‌ها و هجمه‌های مخالفان به مذاکرات هسته‌ای و برجام گفت: «اگر رهبر انقلاب از تیم هسته‌ای دفاع نمی‌کرد، آنها را به عنوان خائن دستگیر و اعدام می‌کردند».

درباره حرف‌های قاضی‌پور صحبت نمی‌کنم

پزشکیان در بخشی از این نشست خبری درباره تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان و انتقادات وارد به تشکیل این فراکسیون گفت: «اصل ١٥ قانون اساسی می‌گوید حرف‌زدن و نوشتن با زبان محلی حق ماست. ما هم می‌گوییم حاکمیت قانون را اجرا کند و بهانه را از دست مخالفان بگیرد». او در واکنش به استفاده برخی از جریان‌های معاند از این شعارها گفت: «هیچ دیوانه‌ای ایران را رها نمی‌کند و برود سمت آذربایجان. دنیا دارد مرزها را برمی‌دارد. ما حالا برویم مرز ایجاد کنیم؟ این دیوانگی است». پزشکیان با بیان این سؤال که آیا کسی که می‌خواهد ترکی بنویسد و بخواند، ضدانقلاب است، گفت: «صداوسیما چرا به خودش اجازه می‌دهد به ترک‌زبانان توهین کند. پیش خدا تقوا مسئله است. هیچ قومی از قوم دیگر برتر نیست». عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه کسانی که از ملت ترک استفاده می‌کنند و جدایی‌طلبی می‌کنند، بی‌خود می‌کنند، تصریح کرد: «قانون باید اجرا شود و اگر هم قانون غلط است، قانون جدید بیاورند و موضوع را جمع کنند».

او درباره جنجال‌هایی که نادر قاضی‌پور با محوریت این فراکسیون ایجاد کرده، هم گفت: «حرف ما در فراکسیون اجرای قانون است. درباره حرف‌های قاضی‌پور حرف نمی‌زنم. وقتی یک نفر بی‌ربط حرف می‌زند، باید گذاشت رفت. البته او بعدا عذرخواهی کرد؛ ولی به‌هرحال نباید از محدوده ادب و انصاف خارج شد». پزشکیان با بیان اینکه نباید به هم توهین کنیم، افزود: «متأسفانه قاضی‌پور ناراحت می‌شود برخی حرف‌ها را می‌زند و خودش را به مشکل می‌اندازد». او درباره اجرای اصل ١٥ قانون اساسی هم با تأکید بر اینکه به طور جدی پیگیر اجرای این اصل هستم، گفت: «با وزیر آموزش‌وپرورش صحبت کردم و گفتند کتاب‌هایی آماده کرده‌ایم. در ادامه هم با رئیس‌جمهور صحبت خواهیم کرد تا بهانه از ضد‌ انقلاب گرفته شود».

در تعیین اعضای کمیسیون‌ها حق بعضی‌ها خورده شد

پزشکیان با بیان اینکه قانون درباره انتخابات نارسا است و رهبری هم به این موضوع اشاره کردند، گفت: «در زمان رسیدگی به شکایات نمی‌شد به هشت هزار پرونده رسیدگی کرد. شورای نگهبان می‌گوید برای من صلاحیت محرز نشده و راست می‌گوید؛ چون فرصت خواندن پرونده را نداشته‌اند». نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه ما این مشکل را در مجلس هم داریم، افزود: «ما نتوانستیم براساس توانمندی افراد را در کمیسیون قرار دهیم و حق طرف را خوردیم، ولی گفتیم قانون است». او با تأکید بر اینکه آیین نامه مجلس هم غلط است، گفت: «در مجلس خواستم براساس توانمندی افراد را چینش کنم، ولی گفتند مدیریت بلد نیستی. ٣٨ سال است که وضع ما این‌طور است».

«بچه» گفتنم درست نبود

پزشکیان با اشاره به برخوردهای دوگانه با بی‌عدالتی‌ها هم گفت: «سازمان‌های نظارتی سلیقه‌ای عمل می‌کنند. بعضی‌ها را می‌بینند برخی‌ها را که می‌خواهند نمی‌بینند». او در این رابطه به ادغام یک‌شبه سه وزارتخانه در دولت قبل اشاره کرد و گفت: «یک‌شبه سه وزارتخانه را در هم ادغام می‌کنند و هیچ‌کس به آنها اعتراض نمی‌کند، ولی وقتی یک نفر می‌گوید بلد نیستم، به او اعتراض می‌شود».

پزشکیان همچنین با اشاره به سخنانی که در گفت‌و‌گو‌های قبلی خود درباره مخالفان FATF بیان کرده، گفت: «در آن گفت‌وگوها اینکه از لفظ «بچه» درباره کارشناس برنامه استفاده کردم، درست نبود. ولی معتقدم ندیمی و خبرنگار هیچ‌یک کارشناس نبودند. کارشناس تعریف دارد. ندیمی نمی‌دانست متنی که می‌خواند چیست. تعهد سیاسی تعریف دارد و می‌گویند پیگیری می‌کنیم حرف شما در مجلس زده شود. این را که تصویب شود تعهد ندادند. من می‌گویم اگر این تعهد به صلاح نیست، قرارداد نبندند، ولی اگر دنبال دزد و رشوه‌خوار هستند، باید نظام بانکی را اصلاح کنند».

خانه و باغ خریدم

پزشکیان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره نظاام پرداخت وزارت بهداشت گفت: «من قبلا حقوق‌های وزارت را نمی‌گرفتم؛ چون می‌گفتم درست نیست. من رئیس دانشگاه بودم و حقوق نمی‌گرفتم؛ اما الان می‌گیرم. الان هم خانه خریدم هم باغ خریدم؛ چون احتمالا فردا اسمم می‌شود ضد انقلاب و آبراه‌ها بسته می‌شود و آن موقع نمی‌شود کاری کرد. البته الان هم می‌گویم این پول درست نیست، ولی قانونی است. قانون باید در چارچوب عدالت باشد». پزشکیان با اشاره به کار جهادی مورد نظر رهبری، به دوران جنگ و اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت افرادی که آن‌گونه کار می‌کردند، در اول انقلاب و حقوق نمی‌گرفتند، دیگر وجود ندارند. امروز همه حتی ٤٥ هزار تومان یارانه خود را هم می‌خواهند».

درباره حصر و ممنوع‌التصویری

نایب‌رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضوع حصر گفت: «متأسفانه این مورد شفاف نیست. دراین‌باره باید حکم و اتهام وجود داشته باشد. متأسفانه یک عقده در جامعه مانده که برای رفع آن باید تلاش کرد». او همچنین درباره احتمال کاندیداتوری رئیس دولت اصلاحات برای انتخابات که سؤال یکی از خبرنگاران بود هم گفت: در این شرایط که ایشان اجازه حرف‌زدن ندارد، فکر نمی‌کنم برای انتخابات بیاید؛ چون همین حرف‌ها را هم وقتی من می‌گویم شما جرئت نمی‌کنید فردا منتشر کنید». پزشکیان با بیان اینکه سیستم ما اشکال دارد، تصریح کرد: «باید نامه مولا به مالک اشتر سمبل حکومت اسلامی باشد. ولی حکومت ما مجموعه‌ای از اروپا و اسلام است و هیچ‌کدام نیست. این نمی‌شود هر رئیس‌جمهوری می‌آید آخرش بد شود. این یعنی سیستم مشکل دارد. این نمی‌شود در مجلس رأی بدهیم یک بی‌سواد برود شورای امنیت یک نفر بماند بیرون، ما باید با عدالت رفتار کنیم. در این ساختار رئیس‌جمهور نمی‌تواند کار کند و به همین دلیل هیچ رئیس‌جمهوری در ایران عاقبت‌به‌خیر نشده است».

http://www.sharghdaily.ir/News/102942

ش.د9501977

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات