تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۰۵
توضیح نایب‌ رئیس مجلس درباره استفاده از پایگاه نوژه

همکاری ایران و روسیه در همدان با مجوز رهبری بود

(روزنامه شرق – 1395/06/14 – شماره 2673 – صفحه 19)

«همکاری ایران و روسیه در همدان با مجوز رهبری بوده است» این مطلب را نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران امکانات نظامی خود را در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است، گفت. مسعود پزشکیان افزود: «مسائل سیاسی و امنیتی این‌چنینی بیشتر به شورای‌عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب مربوط می‌شود تا مجلس. بدون اجازه رهبری امکان ندارد چنین اقدامی انجام شود». او به این پرسش که آیا هیات‌رئیسه درباره همکاری‌های ایران و روسیه در پایگاه هوایی نوژه، جلسه‌ای را برگزار کرده، پاسخ منفی داد. در هفته پایانی مرداد (سه‌شنبه ٢٦ مرداد) تصاویری از حضور بمب‌افکن‌های دوربرد TU-‌٣M٢٣ و جنگنده‌های SU-٣٤ روسیه در پایگاه هوایی نوژه به وسیله رسانه‌های روسی منتشر شد. این رسانه‌های سپس فیلم‌هایی از بمباران مواضع مخالفان حکومت سوریه به وسیله همین هواپیماها را منتشر کردند؛ اقدامی که از سوی سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «خودنمایی و بی‌معرفتی» روس‌ها تعبیر شد.

این مسئله با واکنش‌های مختلفی در داخل همراه بود ازجمله برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل ١٤٦ قانون اساسی کشور نسبت به واگذاری پایگاه نظامی به یک کشور خارجی هشدار داده و طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی این موضوع شدند. این جلسه غیرعلنی برگزار نشد و رئیس مجلس درست یک روز بعد از آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان رسما گفت که همکاری مذکور عجالتا پایان یافته است، با تأکید بر اینکه ایران به هیچ کشوری پایگاه نظامی نداده گفت که همکاری نظامی در پایگاه هوایی نوژه متوقف نشده است.

پس از آن سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که استفاده دوباره روس‌ها از پایگاه هوایی همدان منوط به توافق دوجانبه برای مقابله با تروریست‌ها و چگونگی وضعیت سوریه است. لوان جاگاریان، سفیر مسکو در تهران، نیز عملیات بمب‌افکن‌ها از همدان را «انتقام مشترک تهران و مسکو از تروریست‌ها تعبیر کرد» و گفت: «پیام ما به مردم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این است که نگران نباشند چراکه روسیه هرگز به‌دنبال پایگاه نظامی در ایران نبوده و نیست و ما به ماده ١٤٦ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته و آن را به‌طور جدی رعایت می‌کنیم».

تردید آمریکا مشکل را حل نمی‌کند

اکنون که تقریبا دو هفته از این ماجرا می‌گذرد پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز مانند سفیر روسیه اطمینان داده که امکانات نظامی کشور در اختیار هیچ کشوری قرار نگرفته و در ادامه تأکید کرده است که این همکاری با هماهنگی و اجازه مقام معظم رهبری بوده است. ناگفته نماند که همان وقتی که برخی از نمایندگان به اصل ١٤٦ قانون اساسی اشاره می‌کردند نیز برخی دیگر به اصل ١٧٦ اشاره می‌کردند و تصمیم دراین‌باره را در حوزه اختیارات شورای عالی امنیت ملی می‌دانستند بنابراین صحبت‌های اخیر پزشکیان درباره اجازه رهبری روشن می‌کند که مقامات مسئول براساس اصل ١٧٦ عمل کرده‌اند.

گفتنی است استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه در خارج از ایران نیز با واکنش‌هایی مواجه شد و برخی این همکاری را مصداق نقض قطع‌نامه ٢٢٣١ سازمان ملل دانستند. حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان، به این انتقاد طرح‌شده از سوی آمریکایی‌ها پاسخ داده و گفته بود: «این موضوع هیچ ربطی به آن قطع‌نامه ندارد و هیچ فروش تسلیحاتی‌ای انجام نگرفته است. بنا نیست هر کاری که برخلاف منافع آنهاست بخواهند آن را غیرقانونی و غیرمنطقی جلوه دهند و قطعا این‌گونه نیست و آنها می‌توانند تحلیل‌های خود را ارائه دهند و ما قرار نیست طبق این تحلیل‌ها عمل کنیم». علی‌اکبر ولایتی نیز به اظهارات آمریکایی‌ها در این خصوص واکنش نشان داده و گفته بود: «اینکه هر اقدامی ایران می‌کند، آمریکایی‌ها تفسیر به رأی می‌کنند، به‌هیچ‌وجه ملاک نیست. تفسیر آمریکایی‌ها تفسیر‌به‌رأی است و به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. آنها به‌نفع خودشان تفسیر می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب مقررات بین‌المللی حرکت می‌کند و این تفسیر آمریکایی‌ها را قبول ندارد».

پزشکیان نیز در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری خانه ملت به اظهارات مقامات آمریکایی در رابطه با همکاری‌های ایران و روسیه واکنش نشان داد و با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آنها که نسبت به پایان‌یافتن همکاری‌های دو کشور در نوژه ابراز تردید کرده بود، گفت: « آمریکا تردید داشته باشد یا نه، چه مشکلی حل خواهد شد. رسما اعلام کرده‌ایم که ایران در مسائل سوریه حضور مستشاری دارد و روسیه نیز در سوریه حضور دارد که همه اینها با موافقت دولت قانونی بشار اسد انجام می‌شود و تردید آمریکا نسبت به این موضوع چه تأثیری می‌تواند داشته باشد».

امکانات نظامی واگذار نشده

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «آمریکا، داعشی‌ها و ضدانقلاب‌های ایران را تقویت و تجهیز تسلیحاتی می‌کند. آیا از نظر بین‌المللی آمریکا کار درستی را انجام می‌دهد که بخواهد درباره همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه ابراز ترديد كند». پزشکیان یادآور شد: «موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مکانی به کسی واگذار نشده و امکانات نظامی کشور نیز در اختیار کسی قرار نگرفته است. همکاری و هماهنگی ایران و روسیه کار درستی است و آدم‌هایی که از نقاط مختلف دنیا پول و امکانات در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار می‌دهند، آنها باید پاسخ بدهند که چرا این‌گونه رفتار می‌کنند درحالی‌که اصلا اهل سوریه نیستند». او افزود: «مردم سوریه در انتخابات قانونی‌ای که سازمان‌های بین‌المللی بر رأی‌گیری نظارت کرده‌اند ولی غربی‌ها می‌خواهند با زور حرف خود را به کرسی بنشانند. آنها بنا بر نفع شخصی به دنبال دموکراسی و حقوق‌بشر هستند.

حقوق‌بشر اجازه نمی‌دهد که غربی‌ها هر کاری را که دوست دارند، انجام دهند. در ذهن هیچ انسانی چنین جنایاتی که داعش و تروریست‌ها انجام می‌دهند، حتی قابل‌تصور هم نیست».او همچنین تصریح کرد: «روسیه نیز در همکاری‌ها با ایران به دنبال منافع خودش است. نمی‌شود گفت که دل روسیه با ماست. آنها منافع خود را می‌خواهند و ما نیز به دنبال منافع خود هستیم. هر ملت و دولتی به دنبال منافع خود است و ما باید تلاش کنیم براساس عدل و انصاف جلو برویم و سعی کنیم با کمترین تنش، به بیشترین نتیجه برسیم. با تنش به‌نتیجه‌رسیدن هنر نیست».

http://www.sharghdaily.ir/News/102136

ش.د9501820

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات