تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۹۶

واکنش‌ها به ترور سفیر روسیه در آنکارا

پوتین در واکنش به این ترور گفت جنگ بر ضد تروریسم پس از کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا تشدید خواهد شد و جنایتکاران، این تفاوت را احساس خواهند کرد.
به نقل از واحد مرکزی خبر، آندره گناویوویچ کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا  در حمله مسلحانه عصر دیروز در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه هنری در آنکارا کشته شد.
فرد مهاجم (شلیک کننده) به وی نیز کشته شد.
بنا بر خبرهای منتشره مهاجم که بیست و پنج ساله بوده در عملیات نیروهای ویژه پلیس کشته شد.
گفتنی است ضارب با کارت شناسایی پلیس وارد نمایشگاه شده است.
منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند مرد مسلحی که سفیر روسیه را در آنکارا کشت هنگام ارتکاب به این کار، مشغول انجام وظیفه نبوده است.
همچنین شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ضارب سفیر روسیه قبل از کشته شدن مدعی شد که از نیروهای ویژه محافظ سفیر روسیه بوده است. 
رسانه های ترکیه نیز در این باره گفتند که مجری عملیات ترور سفیر روسیه از نیروهای ضدشورش در آنکارا بوده است.
شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد: به دنبال ترور سفیر روسیه در آنکارا سفارت آمریکا در ترکیه بسته شد.
براساس برخی گزارش ها، در نزدیک سفارت آمریکا در آنکارا تیراندازی رخ داده است.
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی راشاتودی اعلام کرد بر اساس برخی گزارش ها، در نزدیک سفارت آمریکا در آنکارا تیراندازی صورت گرفته است. این تیراندازی پس از کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه رخ داد.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز  در بحبوحه گزارش های مربوط به تیراندازی در نزدیک سفارت آمریکا در ترکیه، به اتباع آمریکایی هشدار داد که از سفارت آمریکا دوری کنند.
این حادثه امنیتی دو ساعت پس از ترور سفیر روسیه در آنکار رخ می دهد.
مقر سفارت آمریکا در آنکارا در فاصله دو و نیم مایلی از موزه هنری است که سفیر روسیه در آنجا کشته شد.
دایره امور کنسولی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد همه اتباع آمریکایی باید تا اطلاع ثانوی از مراجعه به منطقه نزدیک سفارت آمریکا خودداری کنند.
تلویزیون ان تی وی به نقل از یک شاهد عینی اعلام کرد آندره گناویوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا که در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه هنری شرکت کرده بود در حین سخنرانی، توسط یک فرد بیست و پنج ساله مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.
بر پایه این گزارش، ضارب در حین شلیک گفته، انتقام حلب را خواهیم گرفت.
نیروهای ویژه پلیس به همراه تعداد زیادی آمبولانس به محل ترور سفیر روسیه در آنکارا اعزام شده اند.
وزیر کشور ترکیه به محل درگیری رفته است. وی گفت در حمله به سفیر روسیه در آنکارا سه نفر دیگر هم زخمی شدند که وضعیت هیچکدام خطرناک نیست و یکی از آنها هم از بیمارستان مرخص شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در پی حادثه شلیک گلوله به سفیر روسیه در آنکارا، وی به بیمارستان منتقل نشده است بلکه کمک های پزشکی در مکان حادثه ارائه شده است.
بر اساس اعلام خبرگزاری ریانووستی، مقامات ترکیه اقدامات امنیتی را در سفارت روسیه در آنکارا بعد از حمله صورت گرفته به سفیر روسیه در این شهر افزایش داده اند.
واکنش‌ها:
ایران: 
- سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه کشورمان حمله به سفیر  فدراسیون روسیه در آنکارا که منجر به کشته شدن وی شد را قویا محکوم کرد.
بهرام قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت روسیه و خانواده دیپلمات ارشد این کشور، با ددمنشانه توصیف کردن این اقدام پلید تصریح کرد: این عمل جنایتکارانه بیانگر آن است که تروریست های وابسته به جریانات افراطی و تکفیری به هیچیک از معیارها، موازین و حقوق بین المللی پایبند نیستند و با هدف ایجاد اختلاف میان کشورها و ناامنی و بی ثباتی هر چه بیشتر در منطقه، مبادرت به این گونه اقدامات وحشیانه می کنند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تنها راه  درمان این پدیده شوم و نفرت انگیز قرن و عصر حاضر یعنی تروریسم را همبستگی و اتحاد تمام ملت ها و دولت های جهان برای یک مبارزه بی امان و بدون تقسیم بندی و تفکیک تروریسم  به خوب و بد و عدم بکارگیری استاندارد های دو گانه علیه تروریسم و افراط دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا ریشه کنی کامل این پدیده شوم در کنار دولت ها و ‌ملت های منطقه و جهان خواهد ایستاد.

- سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضمن ابراز همدردی با خانواده  سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا، با  غیر انسانی و جنایتکارانه توصیف کردن این اقدام تروریستی تاکید کرد این عمل جنایت کارانه بیانگر آن است که تروریست های وابسته به جریانات افراطی و تکفیر در راستای دنبال کردن اهداف و سناریو های ضد انسانی خود به هیچ یک از موازین و معیار های حقوق بین المللی پایبند  نیستند و با قصد ایجاد نا امنی و بحران مبادرت به این گونه جنایت های وحشیانه  می نمایند .
این جنایت و حوادث تلخ اخیر تروریستی در ترکیه، سوریه و عراق اثبات نمود همبستگی و اتحاد میان تمام ملل و دولت های جهان برای یک مبارزه بی امان و  بدون تقسیم بندی و تفکیک تروریسم  به تروریست خوب و بد علیه تروریسم و افراط گرایی یک ضرورت است.

- غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز دوشنبه در شورای امنیت این سازمان ضمن ابراز تسلیت دولت جمهوری اسلامی  ایران به روسیه گفت: ایران ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه اطمینان دارد که اینگونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمانهای تروریستی را تقویت خواهد کرد.

روسیه:
- خبرگزاری فرانسه از مسکو گزارش داد رئیس جمهوری روسیه هدف از قتل سفیر این کشور در آنکارا را تخریب روابط دو کشور ترکیه و روسیه دانست.
 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد قتل سفیر روسیه در ترکیه اقدامی تحریک آمیز است که هدف از آن تخریب روابط رو به رشد آنکارا- مسکو و همچنین بر هم زدن تلاش های دو طرف برای رفع بحران سوریه بوده است.

- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه،‌ ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرده است.
وی افزود:‌ ما پیام های همدردی متعددی دریافت کردیم،‌ یکی از آنها از طرف فدریکا موگرینی بود که از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا این رویداد را محکوم و ابراز همدردی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد بررسی حادثه ترور سفیر این کشور در ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل باید شفاف و بی پرده باشد. 

- یک نماینده ارشد پارلمان روسیه گفت مذاکرات روسیه، ترکیه و ایران با وجود کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا، روز سه شنبه در مسکو برگزار خواهد شد.
- رئیس کمیته روابط بین الملل در دومای روسیه گفت ترور سفیر کشورمان در آنکارا روابط روسیه و ترکیه را بر هم نخواهد زد.

ترکیه:
- رئیس جمهور ترکیه ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد.
- در پی ترور سفیر روسیه در ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود با وی درباره این حادثه به تبادل اطلاعات پرداخت.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر لزوم تقویت مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
رئیس جمهور ترکیه گفت ترور سفیر روسیه در آنکارا با هدف ضربه زدن به روابط دو کشور صورت گرفته است.
وی افزود: ترور سفیر روسیه اقدامی تحریک کننده است که روابط حسنه میان دو کشور را هدف قرار داده است.
اردوغان در پیامی ویدئویی بیان داشت: روابط روسیه و ترکیه هم برای دو کشور و هم برای سراسر منطقه مهم است.
وی ادامه داد: آنهایی که قصد دارند به روابط ترکیه و روسیه ضربه بزنند، به هدف خود نخواهند رسید.

- وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حادثه ترور سفیر روسیه چهره وحشیانه و زشت تروریست ها را به نمایش گذاشت.
-  وزارت خارجه ترکیه، «حمله تروریستی مذبوحانه» به سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد و تاکید کرد: ترکیه اجازه نمی دهد این حوادث بر روابط روسیه و ترکیه تاثیر بگذارد.
-  استاندار آنکارا تاکید کرد که حمله به سفیر روسیه در آنکارا با هدف تخریب روابط میان روسیه و ترکیه صورت گرفته است. همچنین شهردار آنکارا گفت حمله به سفیر روسیه با هدف ضربه زدن به روابط ترکیه روسیه انجام گرفته است.

بین المللی: 
- وزارت امور خارجه سوریه حمله به سفیر روسیه در ترکیه را که منجر به کشته شدن وی شد محکوم کرد.
- مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، ترور سفیر روسیه در آنکارا را به شدت محکوم کردند.
- جان کری، وزیر خارجه آمریکا ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.
- دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد و آن را منتسب به  تروریست‌های تندرو دانست.
- دبیر کل سازمان ملل متحد با تروریستی خواندن ترور سفیر روسیه در ترکیه،‌ این اقدام را محکوم کرد.
- سخنگوی سازمان ملل گفت این سازمان حمله به سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می کند و محاکمه عاملان این حمله را خواستار است.
- شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای ترور سفیر روسیه در ترکیه را حمله ای تروریستی خواند.
- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: حزب الله لبنان جنایتی را که منجر به کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه شده، محکوم و  آن را ضربه‌ای سنگین به امنیت و ثبات بین المللی توصیف کرد.
- شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد: وزارت امور خارجه یمن ترور سفیر روسیه در آنکار را محکوم کرد.
- دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد این کشور «با شدیدترین عبارات» حمله ای را که کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه را به  دنبال داشت محکوم می کند. مصر در این بیانیه بر «اهمیت هماهنگی تلاشهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم و خشکاندن  ریشه های آن» تاکید کرد.

روزنامه الوطن مصر نوشت قاتل سفیر روسیه از محافظان رئیس جمهور ترکیه بود
این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود نوشت: حسن فکری، کارشناس مسائل ترکیه اعلام کرد قاتل سفیر روسیه از افسران پلیس ترکیه و از محافظان شخصی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود.
فکری در گفت و گوی تلفنی از آنکارا با وائل الابراشی در برنامه «ده شب» که از شبکه تلویزیونی «دریم» پخش می شود، گفت به دستگاه پلیس ترکیه نفوذ شده است. تحقیقات جدی و موثر خواهد بود و اردوغان با مشارکت روسیه در تحقیقات موافقت کرده است. وی در پایان گفت طی روزهای آینده جزئیات جدید فاش خواهد 

نخست وزیر ترکیه: روابط ترکیه و روسیه در دام تروریسم گرفتار نخواهد شد 
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه استار چاپ ترکیه ، بینعالی ییلدیریم  ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه تاکید کرد ،  اجازه تخریب روابط میان دو کشور را نخواهیم داد.
وی گفت : این حمله تروریستی و اقدامات مشابه مانع تلاش های ترکیه و روسیه برای برقراری صلح در سوریه نخواهد شد.
 نخست وزیر ترکیه در گفتگوی تلفنی با دمیتری مدودف همتای روس خود ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم و با خانواده کارلوف ، دولت و مردم روسیه ابراز همدردی کرد.

سوریه ترور سفیر روسیه را به شدت محکوم کرد
سوریه، ترور سفیر روسیه را در ترکیه به شدت محکوم کرد و به کارگیری همه امکانات را برای جنگ با تروریسم ضروری دانست.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه ، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت سوریه به رهبری ، دولت و ملت و نیز خانواده سفیر صمیمانه تسلیت می گوید .
وی افزود این جنایت وحشیانه بار دیگر نشان داد به کارگیری همه امکانات و توان برای جنگ با تروریسم و نابودی آن یک ضرورت بسیار مبرم است.

بازداشت 5 تن از نزدیکان عامل ترور سفیر روسیه در ترکیه 
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، پدر ، مادر و خواهر مولود مَرت آلتین تاش از نیروهای ویژه پلیس ترکیه که دیشب آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را ترور کرد همچنین دو تن از بستگان آلتین تاش در بخش سوکه از توابع استان آیدین بازداشت شدند.
پیشتر یک مامور پلیس که نام اختصاری وی س.ب اعلام شده است و با عامل ترور سفیر روسیه در خانه ای در منطقه ینی محله آنکارا اقامت داشت نیز بازداشت شده است.

مسئول امنیتی ترکیه: شواهد محکمی از ارتباط عامل ترور با گروه گولن وجود دارد
مسئول امنیتی ترکیه از وجود شواهد متقن در خصوص ارتباط عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا با گروه فتح گولن خبر داد.
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد: یک مسئول امنیتی ترکیه گفت، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد فرد مسلحی که سفیر روسیه در آنکارا را ترور کرد به گروه فتح الله گولن مقیم آمریکا وابسته است. این گروه مخالف دولت ترکیه است. 
وی افزود: تحقیقات بر رابطه این فرد مسلح با گروه فتح الله گولن متمرکز شده است.
این در حالی است که دولت ترکیه فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام ژوئیه گذشته متهم کرده بود.
از سوی دیگر فتح الله گولن هرگونه دست داشتن در ترور سفیر روسیه در ترکیه را رد کرد.

 مکزیک ترور آندری کارلوف را محکوم کرد 
وزارت خارجه مکزیک اعلام کرد مقامات این کشور ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم می کنند.
این وزارت خانه در بیانیه ای اعلام کرد: مکزیک همه اشکال تروریسم را مردود می داند و با دولت روسیه و همچنین خانواده آندری کارلوف ابراز همدردی می کند.
به گزارش ایتارتاس، دولت مکزیک امیدوار است همه اقدامات لازم برای تحقیق در این زمینه فراهم شود و مقصران آن مجازات شوند.

برزیل ترور سفیر روسیه را محکوم و با دولت و مردم روسیه ابراز همدردی کرد
وزارت خارجه برزیل روز سه شنبه اعلام کرد مقامات این کشور ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم و با دولت و مردم روسیه ابراز همدردی می کنند.
وزارت خارجه برزیل افزود: دولت برزیل از این اقدام آشفته شد و قاطعانه ترور آندری گنادیه ویچ کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می کند؛ ما همدردی خود را با خانواده او، مردم و دولت فدرال روسیه اعلام می داریم.

چین در برابر هرگونه اقدام تروریستی می ایستد
وانگ یی وزیر خارجه چین با ارسال پیامی برای سرگئی لاوروف همتای روس خود اعلام کرد کشورش ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می کند.
وی گفت:‌ ما این اقدام وحشیانه را که دیپلمات روس را هدف گرفت به شدت محکوم می کنیم؛‌ چین در برابر هرگونه اقدام تروریستی، می ایستد.
وانگ یی خاطر نشان کرد: همگام با جامعه جهانی، چین نیز آماده است از تلاش های روسیه برای مقابله با تروریسم و تقویت همکاری ها در این زمینه حمایت کند.

ژاپن ترور سفیر روسیه را محکوم کرد 
یوشی هیدا سوگا وزیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری در توکیو گفت کشورش ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را اقدامی تروریستی ارزیابی می کند.
وی گفت:  ما قاطعانه این اقدام را محکوم می کنیم.

ونزوئلا با دولت و مردم روسیه ابراز همدردی کرد
وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه ای ترور آندره کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی نامید.
وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرد: دولت ونزوئلا ناراحتی و همدردی خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، مردم روسیه و به خصوص بستگان سفیر کارلوف اعلام می دارد.
در این بیانیه آمده است ونزوئلا بر حمایت خود از تلاش های روسیه در دفاع از صلح در  سوریه و سراسر منطقه، تاکید می کند.
وزارت خارجه ونزوئلا افزود کاراکاس از غرب می خواهد مقابله با مردم روسیه را متوقف کند.

نشست اضطراری امنیت ملی روسیه با حضور ولادیمیر پوتین
در پی کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه، نشست اضطراری امنیت ملی روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برگزار شد.
رئیس جمهوری روسیه دستور داد که اقدامات امنیتی در سفارتخانه های این کشور در سراسر جهان تشدید شود.
پوتین گفت جنگ بر ضد تروریسم پس از کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا تشدید خواهد شد و «جنایتکاران» این تفاوت را احساس خواهند کرد.  

زاخارووا : ترور سفیر اقدامی تروریستی است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: کشورش این ترور را اقدامی تروریستی ارزیابی می‌کند، اما برای نتیجه گیری درباره عوامل پشت پرده این حادثه هنوز زود است و باید به دقت بررسی شود. 
ماریا زاخارووا افزود: این حادثه تروریستی در تاریخ دیپلماسی روسیه، حادثه ای مصیبت بار خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه: ضارب سفیر روسیه در پلیس ضد شورش آنکارا خدمت کرده است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت ضارب سفیر روسیه «مولود مرت آیدینتاش» نام دارد که به مدت یک سال و نیم تا دو سال در پلیس ضدشورش آنکارا خدمت کرده است.

مشاور فتح الله گولن ترور سفیر روسیه را محکوم کرد 
همچنین خبرگزاری رویترز از آنکارا اعلام کرد تحقیقات در مورد ترور سفیر روسیه در ترکیه بر مبنای ارتباط احتمالی ضارب با شبکه فتح الله گولن آغاز شده است.
بر اسا این گزارش، منابع امنیتی دوشنبه شب اعلام کردند تحقیقات در زمینه این قتل، بر ارتباط مهاجم با فتح الله گولن، متمرکز خواهد شد.
مشاور فتح‌الله گولن نیز اعلام کرد وی ترور سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرده است.

وزیر دفاع ترکیه: پشت برده ترور را روشن می کنیم 
همچنین وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد مشخص خواهیم کرد که چه کسانی در پشت پرده ترور سفیر روسیه بوده اند.
این در حالی است که مقامات ترکیه ای منزل مسکونی قاتل سفیر روسیه در آنکار را بازرسی کردند.
وزارت خارجه ترکیه نیز تصریح کرد: تحقیقات گسترده ای درباره ترور سفیر روسیه انجام خواهیم داد و عاملان قتل را به مجازات خواهیم رساند.
در همین حال، خبرگزاری تاس به نقل از منابعی در سفارت ترکیه در مسکو از ورود وزیر امور خارجه ترکیه به مسکو خبر داد. 
این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها از احتمال عدم حضور مولود چاووش اوغلو در نشست سه جانبه فردا خبر داد بودند.
ارائه خدمات کنسولی در سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در استانبول، ترابوزان و ارزروم فردا سه شنبه مورخ 1395/9/30تعطیل خواهد بود. هموطنان گرامی از مراجعه به این اماکن خودداری نمایند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات