تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۴۸
متن كامل سخنراني آيت‌الله هاشمي در تلويزيون:

بگذارند مردم به هر چه تشخيص دادند راي بدهند

(روزنامه آرمان ـ 1394/11/24 ـ شماره 2974 ـ صفحه 7)

«همه راهكارهاي ما از انتخابات مي‌گذرد» اين موضوعي است كه آيت‌ا... هاشمي سال‌هاست بر آن تاكيد دارد و اين روزها هم كه گروهي به ديدار او مي‌آيند بر اين موضوع تاكيد مي‌كند. او كانديداي مجلس خبرگان است و خاطرات زيادي از اين مجلس و تصميماتش دارد كه ديروز در سخنراني تبليغاتي خود براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري در شبكه تهران به بيان آن پرداخت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همه پاي صندوق‌هاي رأي بيايند تا يك انتخابات پرشور و سالم داشته باشيم. اگر اين اتفاق بيفتد اسلاميت و مردميت جمهوري اسلامي تقويت خواهد شد. آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني اظهار كرد: بنده براي بيان نظراتم در اين برنامه صداوسيما شركت كردم كه مردم عزيزمان وقتي كه بخواهند رأي بدهند، به افكار و نظرات من توجه داشته باشند و نظرات من همان نظرهايي است كه جمهوري اسلامي براي آن شكل گرفت و جمهوري اسلامي هم حقيقتا از زبان مردم مطرح شد و بعد همه پذيرفتند و گفتند: «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي. » اين شعار مردم در خيابان‌ها و سراسر كشور بود كه حرفي درست و واقعي بود. فيلم تبليغاتي آيت‌ا... هاشمي از شبكه تهران پخش شد. متن كامل سخنان آيت‌ا... هاشمي در اين فيلم كه از صداوسيما پخش شد در زير مي‌آيد:

بسم‌ا... الرحمن الرحيم

الحمدلله والسلام علي رسول‌ا... و آله

بنده براي بيان نظراتم در اين برنامه صداوسيما شركت كردم كه مردم عزيزمان وقتي كه بخواهند رأي بدهند، به افكار و نظرات من توجه داشته باشند. نظرات من همان نظرهايي است كه جمهوري اسلامي براي آن شكل گرفت. جمهوري اسلامي هم حقيقتا از زبان مردم مطرح شد و بعد همه پذيرفتند و گفتند: «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي.» اين شعار مردم در خيابان‌ها و سراسر كشور بود كه حرفي درست و واقعي بود. بنا شد كه جمهوري اسلامي داشته باشيم و خواست مردم و رهبر آن زمان، حضرت امام (ره) به عنوان هدف اصلي اين بوده كه جمهوري اسلامي به وجودآيد و آزادي و استقلال هم از شرايط تحقق اين هدف است. با اين شرايط، بعد از پيروزي انقلاب كارها آغاز شد تا جمهوري اسلامي رسميت پيدا كند. برخلاف همه انقلاب‌هاي دنيا و براي نخستين بار رهبر انقلاب ايران، امام خميني (ره) دستور دادند كه رفراندوم شود و نظر مردم را به‌طور رسمي بگيريم كه با رفراندوم هم معلوم شد نزديك به ۹۹ درصد مردم همين هدف را قبول دارند و نظام شكل گرفت. مراحل بعدي در جريان كارها كم‌كم پيش آمد و بر اين اساس ما آنچه را كه مردم خواستند و رهبرشان، امام (ره) خواستند، شكل داديم كه همه مردم ما هنوز در انتظار تكوين آن هستند و آن جمهوري اسلامي است. جمهوري اسلامي دو مقوّم دارد كه يكي جمهوريت و ديگري اسلاميت است. جمهوريت با رأي مردم شكل مي‌گيرد كه همين انتخابات‌هاست كه ما برگزار مي‌كنيم.

همه راهكارهاي ما در انتخابات‌ است

اسلاميت آن جايي است كه جمهوري اسلامي بايد در آن چارچوب عمل كند كه چيزهاي زيادي را بايد مراعات كنيم و مهم‌ترينش در اينجا مساله ولايت فقيه است كه مجلس خبرگان متكفّل اين بخش است. راهكارهاي ما در انتخابات‌ است و بهتر از انتخابات تبلوري براي اراده و خواست مردم نداريم و جالب است و مي‌بينيد كه همه امور كشور ما به انتخاب‌ها برمي‌گردد. انتخاب رهبري به دليل خيلي تخصصي بودن مساله و تشخيص شرايط رهبري به صورت دو مرحله‌اي شده است. بعد انتخابات مجلس‌هاست كه نمايندگان مردم براي قانونگذاري و نظارت و كارهاي ديگر مي‌آيند. انتخابات رئيس‌جمهور است كه از بين رئيس‌جمهوري منتخب مردم و مجلس منتخب مردم و تاييد رهبري كه باز منتخب مردم هستند، دولت شكل مي‌گيرد. انتخابات شوراهاست كه در سراسر كشور، روستاها، شهرها و استان‌ها در جريان است. شما چيزي را پيدا نمي‌كنيد كه ناشي از انتخابات نباشد.

بنابراين بُعد مردمي آن كاملاً مشخص است كه اين جمهوريت است و معمولاً جمهوريت‌ها اينگونه هستند. بعد اسلامي آن را ما در قانون اساسي‌ تضمين كرديم و آن هم ولايت فقيه است كه خبرگان به خاطر اينكه تخصص شناخت فقيه اصلح را دارند، متكفّل اين هستند و آنها را هم مردم انتخاب مي‌كنند. ما دو انتخاباتي را كه در پيش داريم، هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان، مقوّم جمهوري اسلامي است. انشاءا... ما به هدفمان كه رسيديم و بايد در حال تكامل باشيم، باعث شود كه بعد از اين اگر نقصي داريم، آنها را جبران كنيم. در اين زمينه چون بايد بيشتر از خبرگان حرف بزنم، اصلاً خُبرگان يا خِبرگان، هر دو درست است، به اين دليل پيش آمد كه امام (ره) در سخنراني‌هاي اوليه‌شان فرموده بودند كه من قانون اساسي را اصلاح مي‌كنم و قانون اساسي جديد مي‌نويسم، چون در گذشته قانون اساسي هميشه با تشكيل دو مجلس، (مجلس سنا و مجلس شوراي ملي) تشكيل مي‌شد، امام (ره) هم همان تعبير را كردند. منتها ما در آن موقع نه مجلس شوراي ملي و نه مجلس سنا داشتيم.

در شوراي انقلاب بحث شد كه چه كار كنيم؟ پيشنهادهايي شد كه خدمت امام رفتيم. ايشان آن موقع در قم بودند و شوراي انقلاب به آنجا رفت كه الان آنگونه نيست، چگونه بايد قانون اساسي را از نو بنويسيم؟ نتيجه بحث‌ها اين شد كه خبرگاني تشكيل شود، آن خبرگان با خبرگاني كه ما الان داريم، تفاوت دارد. آن خبرگان براي تدوين قانون اساسي آمده و براي اين مساله بود. كلمه خُبرگان و خِبرگان هر دو نشان مي‌دهد كه شرط اين كار خِبرگي، دانش و اطلاعات كافي است و اين از آن جهت شد كه ما قرار گذاشتيم در خِبرگان ولايت فقيه، مجلس خِبرگان شرط اجتهاد و عدالت را با هم داشته باشيم كه هم بتوانند بفهمند و هم بتوانند به خاطر عدالتشان درست نظر بدهند. به اين علت خبرگان به اين صورت شد و به اين هدف رسيديم كه الان ديگر انجام شد. خوشبختانه انتخابات فراواني انجام شده و در همه انتخاباتي كه كرديم، هم بُعد اسلامي و هم بعد جمهوري و مردمي در نظر بوده و اين دو مراعات شده است. متاسفانه در سال‌هاي اخير هر دو بُعد، يك مقدار تضعيف شده كه انشاءا... نتيجه اين انتخابات اين باشد كه تقويت كنيم. در بُعد مردمي اشكالاتي كه در انتخابات‌ها گاهي از لحاظ تبليغات، تاييد صلاحيت‌ها، ردّ صلاحيت‌ها، شمارش صندوق‌ها و امثال اينها ديده مي‌شود و در بُعد اسلامي هم مي‌بينيم در كشوري كه بنا بوده همه‌چيز آن اسلامي باشد، متاسفانه الان فسادها و بداخلاقي هاي فراواني را مي‌بينيم و خانواده را كه بنا بوده، بنيان جامعه بشري و بويژه اسلامي باشد، تا حدودي متزلزل، طلاق‌ها زياد و ازدواج‌ها كم شده است.

فسادهاي اخلاقي از نوع تهمت زدن، نزاع‌ها، درگيري‌ها و دروغ گفتن‌ها زياد شده است. يعني ما الان در بُعد اسلامي بودن‌مان در عمل اين مشكلات را داريم و در بُعد مردمي بودن‌مان هم عرض كردم كه در انتخابات‌ها آن نقاط ضعف هست كه ما بايد اينها را جبران كنيم. بعد از اين مرحله به اين مي‌رسيم كه در كارهايي كه بايد انجام بدهيم، چه چيزهايي را مراعات كنيم؟ خيلي لازم نيست كه داستان انتخابات مجلس را توضيح بدهم، چون همه مردم ما از بيش از يك قرن پيش اين مساله را هميشه داشته‌اند و مي‌دانند.

دلايل اصلاح قانون اساسي در سال ۱۳۶۸

درباره خبرگان يك مقدار توضيح لازم است كه خدمت شما عرض مي‌كنم و آن، اين است كه ما وقتي مجلس خبرگان را در نهادهاي اسلامي كشور آورديم و وقتي كه وارد شديم، قانون اساسي آن زمان گفته بود كه اگر كسي مثل امام (ره) كه به طور طبيعي رهبر شدند و همه مردم ـ اكثريت قاطع مردم ـ ايشان را قبول داشتند، همين كافي است و رهبر مي‌شود، ولي اگر اين طور چيزي نبود، شورايي تشكيل شود و براي آن شورا باز مجلس خبرگان بايد تشكيل شود و آن شورا را تشخيص بدهد، افرادي را كه براي چنين شورايي لازم هستند، اين هم در آن زمان اقدام شد. چون امام (ره) زنده بودند، رهبري ما همان وضع سابق را داشت. امام (ره) در اواخر عمرشان احساس كردند كه تشكيل شورايي از مراجع (در آنجا شوراي مراجع بود و نه مجتهدين. شرطش مرجعيت بود) در آينده مشكل مي‌شود، علناً گفتند: من فكر مي‌كنم كه شورا آن هم از مراجع كار مشكلي است و بايد قانون اساسي اصلاح شود. دستور دادند كه قانون اساسي در چند زمينه اصلاح شود كه يكي همين بود. ما در حال اصلاح و بازنگري بوديم كه امام (ره) رحلت فرمودند. مي‌بايست فوراً ولي فقيه را مشخص كنيم. چون مشروعيت نظام با ولايت و رأي مردم است، اين دو ركن است. ولايت هم با رأي مردم است و همه اينها بايد مي‌شد و مشكل شد.

در نخستين جلسه‌اي كه گرفتيم، (در يك روز بايستي كار را تمام مي‌كرديم.) آن جلسه‌اي كه گرفتيم، از اول بحث و اختلاف نظري پيش آمد كه آيا بايد شورا را انتخاب كنيم كه الان در قانون اساسي است و يا فرد را. بحث جدّي شد و بيشتر وقت جلسه را گرفت و رأي گرفتيم كه ۳۵ درصد به شورا رأي دادند و ۴۵ درصد به فرد رأي دادند و اين مساله، تمام و بنا شد كه فرد باشد. اين تصميم با خبرگان بود. وقتي كه بنا شد فرد باشد، جمعي از علماي قم كه در جلسه بودند، آيت‌ا... گلپايگاني را پيشنهاد دادند. بحث زيادي شد و ايشان رأي نياوردند. حدود ۱۴ رأي آوردند كه همان ۱۴ نفري بودند كه امضا كرده بودند. فرد دوم را ما اعلام كرديم كه آيت‌ا... خامنه‌اي به عنوان رهبر فردي بودند. ايشان بلند شدند و گفتند: من طرفدار شورا هستم و نمي‌توانم اين مسئوليت را بپذيرم. من كه جلسه را اداره مي‌كردم، گفتم: ببينيد تا الان قانون نبود و با تصويب خبرگان قانون شد و بر فرض اگر شما نپذيريد، فرد ديگري خواهد بود. اما جلسه شما را تشخيص مي‌دهد. ايشان عكس‌العملي نشان ندادند و نشستند و جلسه ما هم اين را حمل بر رضايت كردند و سكوت را علامت رضا مي‌دانيم. براي ايشان رأي‌گيري كرديم. نزديك به تمام حاضران رأي دادند. شخص قبلي ۱۴ رأي داشت، اما اين‌دفعه نزديك به اجماع بود. البته اجماع كامل نبود.

حدود هفتاد و چند نفر رأي دادند و تمام شد. البته يك مساله‌اي پيش آمد، گفتيم كه چون قانون اساسي هنوز در شوراست، صبر كنيم تا بازنگري تمام شود و بعد از اينكه بازنگري تمام شد، براساس قانون اساسي جديد كه رفراندوم مي‌كنيم، دوباره رأي‌گيري مي‌كنيم كه اين كار هم تمام شد و در شوراي بازنگري به فرد رأي داديم و بعد هم در جلسه خبرگان آمديم و رأي‌گيري كرديم و اين‌بار آيت‌ا... خامنه‌اي به اجماع رأي آورد كه ديگر مخالفي نبود. شايد فقط يك نفر رأي نداد، درست يادم نيست. اينها در كتابي نوشته شده، كه ايشان انتخاب شدند. از آن گذشته تا به حال ما واقعاً راضي هستيم. يعني آنچه را كه انتخاب كرديم.

من در مصاحبه‌ها هميشه گفته‌ام كه ما تاكنون بهتر و مناسب‌تر از آيت‌ا... خامنه‌اي كسي را در فقهاي موجود نمي‌بينيم كه بتواند كشور را اداره كند. چون شرط‌هاي بسيار مشكلي دارد. شرط‌هايش يكي اين است كه افقه يا فقيه‌تر، عالم‌تر باشد يا لااقل عالم و در حد مرجعيت باشد، در اين حد كه مردم بتوانند از ايشان تقليد كنند. دوم اينكه بايد عدالت داشته باشد. سوم اينكه بايد تقوا داشته باشد. چهارم اينكه بايد مدير باشد. پنجم اينكه بايد بينش سياسي و اجتماعي قوي داشته باشد. اين شروط براي تشخيص فقيه مناسب مشكل است. لذا دو مرحله‌اي شد كه مردم افرادي را معرفي كنند تا همان‌ها كه هم مجتهد و عادل هستند، بيايند و مناسب‌ترين را انتخاب كنند. الان واقعاً مجموعه مقررات زيربنايي ما، همه خوب است. همه مردمي است و به مردم بر مي‌گردد و همه براساس شرعيت و اسلامي است و تا اينجا هم خيلي خوب است. حالا ديگر بستگي به عمل ما دارد كه ببينيم چگونه بتوانيم اجرا كنيم و اين بسيار مهم است. گاهي انسان چيزهايي را در انتخابات‌ها مي‌بيند كه با آن روح اسلاميت و مردميت نمي‌سازد. نمي‌توانيم بگوييم كه صد در صد درست است. ولي نسبتا در انتخابات‌هاي دنيا جزو انتخابات‌هاي خوب است. مشاركت ما هميشه زياد بوده و تا اين سال‌هاي اخير كمتر مشكل داشتيم، در سال‌هاي اخير مشكلاتي پيش آمد و انتظار ما از اين دو انتخاباتي كه در پيش داريم، اين است كه ان‌شاءا... بتوانيم اين وضع را تقويت كنيم. يعني هم بعد اسلامي را تقويت كنيم و كاري كنيم كه اين مشكلاتي كه عرض كردم از لحاظ اسلامي در كشور ما هست، اينها را برطرف كنيم و يك جامعه سالم داشته باشيم و هم از جهت مردمي انتخابات به گونه‌اي باشد كه واقعاً نظر مردم باشد.

در اينجا توصيه‌اي كه من به مردم دارم اين است كه سعي كنند كه همه پاي صندوق رأي بيايند. اين انتخابات بسيار سرنوشت‌سازاست. شرايط منطقه را مي‌بينيد. شرايط منطقه در بدترين وضع است. در كشورهاي اطراف ما جنگ و نا امني است و واقعاً خطر جنگ‌هاي بزرگ منطقه‌اي در پيش است. ابرقدرت‌ها دارند دخالت مي‌كنند. ما بايد خودمان را از لحاظ ساختاري تقويت كنيم. ساختارمان خوب است و بايد خوب عمل كنيم. با حضور مردم در انتخابات، من قول مي‌دهم كه چند پله وضع ما در دنيا بهتر مي‌شود و واقعاً به عنوان يك كشور متمدن، مسلمان، مترقي و نمونه شناخته مي‌شويم. مردم از اين دريغ نكنند. به هر كسي مي‌خواهند، رأي بدهند. بالاخره تبليغات است. الان صداوسيما براي خبرگان به صورت عادلانه تبليغاتي را طراحي كرده كه تبليغات‌شان را از صداوسيما مي‌گويند و بقيه نمايندگان هم، بايد ابزار تبليغات‌شان آزاد باشد، چون آزادي هم شرط است. در آن شرايط ما مي‌توانيم و تقريباً همه مردم كساني را دارند كه به او رأي بدهند. ما ممكن است اشكالاتي داشته باشيم، اين اشكالات قابل رفع باشد يا نباشد، بحث ديگري است. در همين شرايطي كه من به شما عرض مي‌كنم اين است كه مردم مي‌توانند رأي بدهند.

خواهش مي‌كنيم كه خانم‌ها، آقايان و جواناني كه مي‌توانند رأي بدهند، همه پاي صندوق‌ها بيايند و يك انتخابات پرشور و سالم داشته باشيم و از اين به بعد هم همه سعي كنند كه دست از اهانت‌ها، تخريب‌ها و دعواها بردارند. از اينجا ديگر رأي و انتخاب مردم است و بگذارند مردم هر چه را تشخيص دادند، رأي‌شان را بدهند. اگر اين اتفاق بيفتد، خدمت بزرگي شده براي تكميل هم اسلاميت‌ و هم تكميل مردميت‌‌، يعني جمهوري اسلامي واقعي. در اين صورت دو مقوّم جمهوري اسلامي تثبيت مي‌شوند و ان‌شاءا... براي هميشه و تا ظهور امام زمان (عج) اين انقلاب برپا باشد و مردم ما هم راضي باشند. ان‌شاءا... / والسلام عليكم و رحمه‌ا... و بركاته

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/143639

ش.د9405946

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات