تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۷۳
سفر منطقه‌ای روحانی از ارمنستان شروع شد

امضای 5 سند همکاری تهران و ایروان

(روزنامه ايران - 1395/10/02 - شماره 6388 - صفحه 2)

رئیس جمهوری در نخستین مقصد سفر دوره‌ای خود به سه کشور آسیایی ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان که به دعوت رسمی رؤسای جمهوری این کشورها صورت می‌گیرد، صبح دیروز وارد ایروان، پایتخت ارمنستان شد. در فرودگاه این شهر، «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان از حجت‌الاسلام حسن روحانی استقبال کرد و مراسم رسمی نیز در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد.

روحانی پیش از ترک تهران، هدف از این سفرها را دستیابی به «روابط اقتصادی گسترده‌تر با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد با این کشورها» عنوان کرد و گفت: روابط نزدیک با همسایگان جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران بوده که از لحاظ اقتصادی و امنیت ملی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت‌وگو درباره وحدت و اتحاد، مسائل منطقه‌ای، تروریسم و ناامنی را از دیگر اهداف این سفر برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی آماده حضور و فعالیت گسترده‌تر در این کشورها است و در حال حاضر ده‌ها شرکت ایرانی در این سه کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان جزو کریدور ایران به غرب، شرق و شمال هستند، گفت: از طریق ارمنستان به دریای سیاه و اروپا، از قزاقستان به کشورهای شمالی و شرقی دسترسی خواهیم داشت. همچنین چین نیز از طریق قرقیزستان به دنبال اتصال خط راه‌آهن به تاجیکستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است. از این رو قرار گرفتن این سه کشور در این مسیر کریدوری شمال و چین برای جمهوری اسلامی ایران، حائز اهمیت است.

همچون دیگر سفرهای خارجی رئیس جمهوری، عده‌ای از بازرگانان، تجار و کارآفرینان بخش خصوصی نیز در این سفر، هیأت عالی‌رتبه ایرانی را همراهی می‌کنند. علاوه بر برگزاری همایش‌های مشترک میان بخش خصوصی دوکشور، اسناد متعددی با همتایان و شرکای منطقه‌ای بازرگانان ایرانی و این سه کشور امضا می‌شود.

روحانی: ایران به دنبال تجارت آزاد با کشورهای عضو «اوراسیا»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ارمنستان که پس از مذاکره خصوصی رؤسای جمهوری برگزار شد، بر آمادگی ایران برای گسترش روابط و همکاری‌های در زمینه انرژی، ترانزیت، همکاری‌های فرهنگی، علمی و تحقیقاتی تأکید کرد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ایران و ارمنستان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه راه آهن، خط ریلی ایران را از خلیج فارس به دریای سیاه متصل کنند و در راستای کریدور شمال – جنوب همکاری‌های مثبت ترانزیتی با هم و به نفع کل منطقه داشته باشند.

وی همچنین برتوسعه روابط دو کشور در بخش انرژی، از جمله افزایش صادرات گاز از ایران به ارمنستان و احداث خط سوم انتقال برق بین دو کشور تأکید کرد و برای توسعه مناسبات اقتصادی از جمله در زمینه همکاری‌های فنی- مهندسی نیز خواستار تسهیل در روابط بانکی دو کشور شد. تلاش برای حفاظت از شرایط محیط زیستی منطقه آزاد ارس در مرز ایران و ارمنستان، از دیگر تأکیدات روحانی در این نشست بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان با استفاده از فرصت‌ها و توانمندی‌های بالای موجود در دو کشور می‌توانند همکاری‌های و فعالیت‌های مشترکی با هم داشته باشند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه روابط و مناسبات با کشورهای عضو اوراسیا با هدفگیری تجارت آزاد است.

رئیس جمهوری با تأکید بر توسعه روابط و همکاری‌های ایران و ارمنستان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به موضوع قره باغ اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندیم ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این زمینه به عنوان دو کشور دوست و همسایه ایران با حسن نیت در قالب برد- برد و از طریق مذاکره برای رسیدن به راه حلی منصفانه، ثبات آفرین و مفید برای مردم دو کشور تلاش کنند. وی، در پایان تروریسم را مشکلی بزرگ برای منطقه دانست و بر همکاری ایران و ارمنستان در راستای ریشه‌کنی این ویروس خطرناک در منطقه تأکید کرد.

علاقه‌مندی ارمنستان به گسترش همه‌جانبه مناسبات با ایران

رئیس جمهوری ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروز شرایط مناسب و خوبی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران- ایروان فراهم است، گفت: هیچ مانعی در مسیر ارتقای سطح روابط و همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مصمم هستیم مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی موجود را بیش از پیش فعال کنیم.

«سرژ سرکیسیان» بر توسعه همکاری‌ها در زمینه توسعه تجارت و ایجاد مسیرترانزیتی بین دوکشور تأکید کرد و افزود: ارمنستان علاقه‌مند به گسترش همه‌جانبه مناسبات در زمینه‌های گوناگون از جمله انرژی، آب، حمل و نقل و توسعه همکاری‌ها با ایران است و در زمینه مبادلات بانکی آماده همکاری هستیم.

وی با تأکید بر ضرورت ادامه و گسترش همکاری‌های سازنده ایران و ارمنستان در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: امروز ایران در راستای افزایش ثبات در منطقه بویژه در سوریه و عراق نقش خود را بخوبی ایفا می‌کند و توسعه همکاری دو کشور، از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم و نا امنی، خواسته ملت‌های ایران و ارمنستان است.

روحانی: توافق برای برخورداری از روابط خاص تجاری با «اوراسیا»

رئیس جمهوری در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای ارمنی خود، خبر داد: با رئیس جمهوری ارمنستان توافق کردیم ایران بتواند از شرایط خاصی در روابط تجاری با اعضای اورآسیا برخوردار شود و مسیر به سمت تجارت آزاد بین این کشورها قرار بگیرد.

روحانی با مطلوب توصیف کردن روابط دو کشور در حوزه انرژی تصریح کرد: در این سفر تصمیم گرفتیم این روابط را توسعه دهیم. افزایش تعاملات دو کشور در زمینه سوآپ گاز ترکمنستان به ارمنستان، افزایش تبادل برق بین دو کشور و سایر کشورهای منطقه و تکمیل خط سوم ترانزیت از جمله توافقات حاصل شده در این سفر بوده است. وی با بیان اینکه ارمنستان و ایران می‌توانند مسیر ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه را تکمیل کنند، ادامه داد: می‌توانیم از طریق جاده و راه‌آهن، دریای سیاه را به خلیج فارس متصل کنیم و از این طریق تسهیلات تجاری و اقتصادی برای مردم این منطقه و همچنین برای سایر مناطق جهان فراهم کنیم.

روحانی همچنین با اشاره به گفت‌وگو درباره محیط زیست و رود ارس، خاطرنشان کرد: قرار شد که با دستور آقای رئیس جمهوری، بزودی شاهد حل و فصل معضل آلودگی‌ای باشیم که گاهی وارد رود ارس می‌شود. ایجاد تسهیلات برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران دو کشور، گسترش روابط در زمینه مسائل علمی و فناوری، بویژه روابط دانشگاه‌ها از دیگر دستاوردهای این سفر بود که رئیس جمهوری به آن اشاره کرد.

روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات رؤسای بانک‌های مرکزی دو کشور، ابراز امیدواری کرد شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم از لحاظ تجاری و اقتصادی از همه ظرفیت‌ها استفاده و بهره‌برداری کنیم. وی همچنین درباره مسأله قره‌باغ نیز گفت: بی‌تردید برای دست یافتن به صلح راه‌حل نظامی وجود ندارد و باید از راه‌حل مذاکره در چارچوب مقررات بین‌المللی، شاهد امنیت و ثبات در این منطقه باشیم.

تأکید سرکیسیان بر اجرایی شدن توافقات در زمینه گاز و برق

رئیس جمهوری ارمنستان نیز در این نشست خبری، گفت: یقیناً سندهایی که امروز امضا شده و توافقاتی که به دست آمده، سطح کیفی تعاملات ایران و ارمنستان را ارتقا می‌بخشد.

سرکیسیان با اشاره به اینکه توافقات به دست آمده بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گاز و برق اجرایی خواهد شد، ادامه داد: پروژه ایجاد کریدور بین‌المللی ترانزیتی خلیج فارس و دریای سیاه را نیز مورد بررسی قرار دادیم که با راه‌اندازی آن، روند انتقال بین‌المللی کالاها تسهیل خواهد شد و این امکان را فراهم خواهد ساخت که با کمترین هزینه حمل و نقل، اجناس ایرانی وارد بازار اروپایی شوند. وی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم را در راستای بهبود محیط تجاری و مقررات سرمایه‌گذاری برای دست‌اندرکاران تجاری دو کشور انجام خواهیم داد و در این خصوص مایلم به طور خاص بر اهمیت لغو روادید برای شهروندان کشورهایمان تأکید کنم.

سرکیسیان با بیان اینکه در مذاکرات خود درباره توافق تاریخی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر داشتیم، گفت: مطمئن هستم که با این توافق، افق‌های توسعه‌ای جدیدی برای مردم پرکار و خلاق ایران گشوده خواهد شد و بستر جدیدی برای تعاملات گسترده‌تر دوجانبه و منطقه‌ای می‌باشد.

رئیس جمهوری ارمنستان بررسی وضعیت خاورمیانه و لزوم مبارزه با تروریسم و تلاش بین‌المللی در راستای دستیابی به راه‌حل‌های مناسب را از دیگر محورهای مذاکرات خود با دکتر روحانی برشمرد و اظهارکرد: قطعنامه اخیر درباره وضعیت بشردوستانه حلب در شورای امنیت سازمان ملل موضوع مهمی است بی‌تردید برای ارمنستان وضعیت مردم بویژه جامعه ارمنی در سوریه خصوصاً حلب نگران کننده است و حفظ امنیت آنها بسیار اهمیت دارد.

حضور روحانی در همایش تجاری ایران و ارمنستان

روحانی همچنین با «کارن کاراپتیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز دیدار و در آن، بر اجرایی شدن توافق‌های فی‌مابین در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات تهران- ایروان تأکید کرد.

رئیس‌جمهوری در آخرین برنامه سفر خود به ارمنستان، در اختتامیه همایش تجاری ایران و ارمنستان شرکت کرد. روحانی در سخنان خود، آشنایی کارآفرینان ایران و ارمنستان با یکدیگر و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مسئولان ایران و ارمنستان باید شرایط را برای توسعه همکاری‌ها و روابط فراهم و موانع موجود را برطرف کنند. امروز این اراده قوی میان مسئولان دو کشور وجود دارد و زمانی که دولتمردان مصمم باشند، مشکلات و موانع براحتی برطرف خواهد شد.

رئیس جمهوری، لغو روادید میان ایران و ارمنستان را قدم مهمی برای گسترش گردشگری و روابط علمی، دانشگاهی و فرهنگی دو کشور برشمرد و افزود: روابط بانکی دو کشور باید کاملاً برقرار شود چرا که بدون توسعه مناسبات بانکی روند روابط تجاری و اقتصادی دو کشور پرشتاب نخواهد بود. رئیس جمهوری ارمنستان نیز در این همایش با بیان اینکه سطح تضمین به تجار ایران را افزایش می‌دهیم، از علاقه‌مندی کشورش به پیوند دریای سیاه و خلیج فارس از طریق ایران و ارمنستان سخن گفت و اظهار داشت:امیدوارم سریع به امضای توافقنامه تجارت آزاد برسیم. سرژ سرکیسیان همچنین تصریح کرد که کشورش خواهان برقراری پرواز مستقیم میان تهران – ایروان است. روحانی عصر دیروز با بدرقه همتای ارمنستانی، ایروان را به مقصد آستانه مرکز قزاقستان ترک کرد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6388/2/163568/0

ش.د9503072

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات