تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۸۸
کرباسچی: قصد شرکت در هیچ انتخاباتی ندارم

بن‌بست لیست‌ دروغ شورای شهر!

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان – 1395/10/19 – شماره 3227 – صفحه 3)

 لیست انتخاباتی! خیلی مانده که این دو کلمه به واقعیت تبدیل شود. ارائه لیست انتخاباتی در سرمای زمستان برای انتخاباتی که قرار است در اردیبهشت‌ماه برگزار شود، یک شیطنت بچه‌گانه است و دیگر هیچ! ظاهرا این بار هم مانند تمام دفعات قبل دریافتی اعضای اتاق فکر تخریب اصلاحات و دولت زودتر از موعد به ایشان رسیده است. شاید هم پاداشی برای اضافه‌کاری دریافت می‌کنند که حتی ۱۰ دقیقه هم زمان به فکر کردن اختصاص نمی‌دهند و آنچه را به ذهنشان می‌رسد، منتشر می‌کنند! جالب آنجاست که این ناپختگان عالم سیاست به سراغ سوژه‌هایی هم می‌روند که صحت آن در مخیله افراد با دانش سیاسی کم هم نمی‌گنجد؛ مانند بازگشت کرباسچی به کرسی‌ قدرت!

ماجرا چه بود؟

چندی قبل بود که لیستی به‌عنوان لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر منتشر شد که نام‌های غلامحسین کرباسچی، فاطمه هاشمی رفسنجانی، زهرا اشراقی، سیدمحمدرضا خاتمی، سیدحسین‌مرعشی، مرتضی الویری، یاسر هاشمی رفسنجانی، حسین فریدون، محسن مهرعلیزاده، فاطمه کروبی، نرگس‌السادات موسوی خامنه، سیدهادی‌ خامنه‌ای، سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، محمد قوچانی، احمد خرم، ژیلا بدیهیان(همت)، فاطمه چهل‌امیرانی(باکری)، محمدعلی آهنگران، غلامعلی رجایی، باران کوثری و علی‌کریمی در آن درج شده بود. در انتها هم به نقل یک منبع آگاه آمده بود: «بنا به توافق به‌عمل‌آمده در جلسات اصلاح‌طلبان، در صورت پیروزی این فهرست، ریاست شورای شهر تهران برعهده غلامحسین کرباسچی بوده و محسن هاشمی رفسنجانی نیز به‌عنوان شهردار تهران معرفی خواهد شد.» در نگاه اول شوخی بودن این لیست عیان است و البته تنها یک شوخی نیست و در پشت پرده آن اهدافی نهان است.

اهداف ارائه لیست خیالی

نکته‌ای که در لیست منتشره به چشم می‌خورد، به گرایش سیاسی اکثریت آنها باز می‌گردد که در دایره اقوام و حامیان آیت‌ا... هاشمی هستند، مانند فاطمه و محسن هاشمی که فرزندان رئیس مجمع تشخیص مصلحتند یا مرعشی و کرباسچی و رجایی و... که دیدگاه‌های آنها برگرفته از گفتمان آیت‌ا...هاشمی است و سایر اسامی هم از نظر گفتمانی در زیر چتر استوانه انقلاب هستند. ارائه این لیست حتی فاقد یک درصد اهداف انتخاباتی است و دو هدف در پشت انتشار آن وجود دارد. هدف نخست این است که تنظیم‌کنندگان لیست که در اتاق فکر تخریب هستند، درصدد بودند به نوعی با اعلام اسامی ذکرشده فضا را علیه آنها آماده کنند،

یعنی از هم‌اکنون که چند ماه تا برگزاری انتخابات مانده، با انتشار چنین لیست‌هایی به جامعه القا کنند که فرزندان و نزدیکان آیت‌ا... هاشمی در اندیشه رسیدن به قدرت هستند و هدف دیگر آنها چنین است که می‌خواهند این لیست تبدیل به فرمان ایست برای افراد مطرح‌شده در آن باشد، یعنی به‌طور عادی افراد حاضر در لیست در این مقطع زمانی اقدام به تکذیب وجود چنین لیستی می‌کنند که این تکذیب با کاندیداتوری احتمالی آنها درموعد مقرر ثبت نام همخوانی ندارد. بنابراین از آنجا که افراد حاضر در این لیست به رعایت اخلاق معروف هستند، تصمیم و اعلام کاندیداتوری برای آنها مشکل خواهد شد. هر چند به نظر نمی‌رسد آنها تمایلی به کاندیداتوری داشته باشند.

رسانه‌های اتاق فکر مشغولند

البته ریشه این لیست را می‌توان در رسانه‌های دلواپس یافت، چنان که ۶ دی ماه بود که خبرگزاری نسیم نوشت: «جلسه شورای سیاستگذاری حزب کارگزاران سازندگی در خصوص موضوع انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر با محوریت شورای اسلامی شهر تهران در دفتر نشر معارف انقلاب در سعادت‌آباد تهران آغاز شد. همچنین پیش‌بینی می شود بررسی اعضای لیست انتخاباتی این حزب در انتخابات شورای شهر تهران و تصمیم در خصوص معرفی محسن هاشمی به عنوان شهردار پیشنهادی لیست حزب کارگزاران از موضوعات مورد بحث در این جلسه باشد.»

لیست یک جنگ روانی است

دیروز غلامحسین کرباسچی به این لیست واکنش نشان داد و گفت: بارها اعلام کرده‌ام که قصد شرکت در هیچ انتخاباتی را ندارم، مشخص نیست این لیست‌ها با چه هدفی منتشر می‌شود. دبیر کل حزب کارگزاران اظهار داشت: من هم مانند بقیه این لیست را دیده‌ام؛ این لیست کذب محض است و معلوم نیست منبع آن کجاست. اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاستگذاری هم چنین لیستی را منتشر نکرده‌اند. او ادامه داد: لیستی که ارائه شده از نظر ما خلاف است. برای خود مجموعه اصلاح‌طلبان هم جای سوال دارد که چرا باید این اتفاق بیفتد. در لیست افرادی مطرح شده‌اند که با نگاهی مشخص می‌توان فهمید قصد ورود به انتخابات را ندارند. او خاطرنشان کرد: قاعدتا این رفتا‌ها در ماه‌های منتهی به انتخابات صورت می‌گیرد و هدف آنها ایجاد جنگ روانی است.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با او برای حضور در لیست گفت‌وگویی صورت گرفته است یا خیر، اظهار کرد:«من بارها اعلام کرده‌ام که قصد شرکت در هیچ‌گونه انتخاباتی را ندارم. نه تنها من، بلکه بسیاری از دوستان که در این لیست غیرواقعی نامشان ذکر شده، قصد شرکت در انتخابات را ندارند.» علاوه بر کرباسچی، روز گذشته رئیس کارگروه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: کارگروهی که باید مشخص کند کدام نامزد صلاحیت دارد در لیست قرار بگیرد، کارگروه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری است که من مسئولیت آن را بر عهده دارم. حسین کمالی در ادامه خاطرنشان کرد: تا این لحظه شاخص‌هایی که بر اساس آن کاندید‌اها مشخص می‌شوند، قطعی نشده؛ این شاخصه‌ها بعد از اعلام و ارجاع به شورای عالی سیاستگذاری و سپس تصویب آن در شورا، به استان‌ها اعلام خواهد شد که بعد از آن برنامه اصلاح‌طلبان برای گزینش افراد را آغاز می‌کنیم. او تاکید کرد: این نوع لیست‌هایی که منتشر می‌شود، در واقع یک نوع القای مطلب و نظرات اشخاصی است که میل دارند نظراتشان به عنوان نظرات جمع تلقی شود. شورای عالی سیاستگذاری تا این لحظه هیچ‌گونه تصمیمی نگرفته است و هر لیستی که منتشر شود، واقعی نیست و بر اساس علایق شخصی افراد نوشته شده است.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/174659

ش.د9503339

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات