صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۴۴۰

اخبار ویژه روزنامه ها ی27 دی 1395

کیهان

عملیات فریب فتنه گران این بار با ناطق نوری!

این طیف زمانی مقابل مجلس پنجم شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم- ناطق نوری نمی‌خوایم». اما پس از فوت آقای هاشمی، چنین القا می‌کنند که مایلند وی را جای هاشمی بگذارند تا میان اعتدالیون و اصلاح‌طلبان و -جدا شده‌های اصولگرایی- شیخوخیت کند. این خط در طی روزهای اخیر از سوی روزنامه ایران مانند آرمان و بهار و اعتماد و شرق و... به عنوان محور مشترک القا شده است.
روزنامه‌هایی مانند آرمان و بهار همچنین  اظهار کردند که ناطق برای ریاست مجلس تشخیص مصلحت مناسب است، چرا که او مرید مرادش (هاشمی) است. روزنامه زنجیره‌ای بهار «بار مصلحت بر دوش شیخ نور» را به همراه عکس ناطق نوری تبدیل به تیتر اول خود کرد. این روزنامه همان روزنامه‌ای است که ولایت امیر مؤمنان(ع) را در روز قبل از عید غدیر زیر سؤال برده و توقیف شده بود. بهار همچنین 12 خرداد از قول زیباکلام تصریح کرده بود که اپوزیسیون،  هاشمی را برای مخالفت با حاکمیت می‌خواهد و هاشمی عمر نوح ندارد؛ بالاخره خواهد مرد و اگر همراهی نکند، حذف می‌شود و اپوزیسیون یک شخصیت دیگر را درون نظام پیدا می‌کند(!)
اما مرور ادبیات و تحلیل‌های برخی از همین افراطیون در گذشته و درباره ناطق قابل تأمل است. زمانی عباس عبدی عضو افراطیون حزب مشارکت گفته بود آمدن ناطق به این سمت، چیزی بر اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کند. او باید همان جناح خود بایستد و نقشش را درست ایفا کند. وی 5 مهر 91 به عصر ایران گفت: آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی‌اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح‌طلبان بپیوندد، چیزی به اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کند. اهمیت آقای ناطق در این است که در آن سو قرار دارد نه در این سو! ناطق نوری اگر به این سو بیاید، جایگاهش را در آن سو از دست می‌دهد. آقای ناطق باید در آن سو خوب بازی کند.
پس از وی محمود میرلوحی دیگر عضو حزب منحله مشارکت به روزنامه اعتماد 94/2/10، گفت: دوستان‌مان در رفت و آمد با آقای ناطق هستند و سعی می‌کنند از ایشان دعوت کنند تا مدیریت جریان اصولگرا را برعهده بگیرند.
همچنین زیباکلام 93/2/14 در مصاحبه با «آریا» اظهار داشت: دوره موسوی خوئینی‌ها و محتشمی سپری شده و اکنون ناطق نوری و علی مطهری برای اصلاح‌طلبان مهم‌تر از موسوی خوئینی‌ها هستند، چرا که بعد از سال 88 فاصله ناطق از اصولگرایان خیلی بیشتر شده و به جریان دموکراسی‌خواهی نزدیک شده است. جالب اینکه وی چند ماه قبل از آن گفته بود «اصلاح‌طلبان در سال 76 در مقابل ناطق نوری، به جای خاتمی، تیرآهن 20 هم می‌گذاشتند، برنده می‌شدند و ناطق را شکست می‌دادند»(!)
زیباکلام اواخر شهریور 94 نیز ناطق را با بازرگان و منتظری مقایسه کرد و خواستار نامزدی وی در انتخابات مجلس دهم شد؛ این در حالی بود که ناطق نوری قبلاً صریح‌ترین مواضع را در اعتراض به نفاق نهضت آزادی و منتظری داشته است.
آقای ناطق دیروز نیز در مراسم هفتمین روز درگذشت آقای هاشمی، از ظلم بزرگ بر هاشمی گفت بی‌آن که به ظلم بزرگ‌تر به ملت و نظام جمهوری اسلامی در فتنه و آشوب نیابتی 88 و دروغ ناجوانمردانه تقلب (اسم رمز و استارت آشوب) اشاره کند.

آمار سازی اشتغال با شاغل جا زدن بیکاران

به گزارش مشرق، علت تفاوت آمار اشتغال‌زایی دولت با واقعیات جامعه را باید در نحوه آمارگیری مرکز آمار دانست. مرکز آمار در گزارش‌های خود اساسا افرادی را شاغل محاسبه می‌کند که مردم آنها را شاغل نمی‌دانند.
در گزارش‌های مرکز آمار، علاوه بر افرادی که استخدام رسمی یا قراردادی شرکت‌ها و دستگاه‌ها هستند و افراد خوداشتغال‌، کارآفرین و کارگران، گروه‌های زیر هم شاغل محسوب می‌شوند: 1- افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد). 2- کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند، یعنی مستقیما در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند و فعالیت آنها «کار» محسوب می‌شود. 3- محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند. 4- تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند (نیروهای مسلح پرسنل کادر و سربازان، درجه‌داران، افسران وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی)
این نحوه محاسبه اشتغال‌ با واقعیات جامعه و تعریفی که مردم از شاغل و بیکار دارند، کاملا متفاوت است.
مثلا مرکز آمار در حالی افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند را شاغل به حساب می‌آورد؛ که در واقع این افراد، بیکارند. اینکه جوانی از سر ناچاری و نیافتن شغل، نزد پدر خود کار کند؛ مطمئنا به معنای شاغل شدن او نیست و خانواده وی نیز چنین اعتقادی ندارد.
همچنین مشخص نیست مرکز آمار چرا کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند را شاغل دانسته است.
همین مسئله درباره محصلان نیز صدق می‌کند. در گزارش‌های مرکز آمار محصلانی که یک هفته قبل از هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت کار کرده‌اند، شاغل محسوب می‌شوند. این در حالی است که محصلان به علت تحصیل، نمی‌توانند شغل تمام‌وقت داشته باشند و معمولا پاره‌وقت مشغول می‌شوند.
عجیب‌ترین محاسبه مرکز آمار را در شاغل دانستن سربازان باید دانست. بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده سالانه نزدیک به 400 هزار نفر در کشور به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند. با توجه به دوساله بودن سربازی، معمولا در هر مقطع زمانی حدود 800 هزار نفر در خدمت سربازی هستند و مرکز آمار این افراد را شاغل حساب می‌کند، یعنی سربازی را شغل می‌داند. این در شرایطی است که یک سرباز پس از پایان دوره، تازه باید دنبال کار بگردد و هیچ آدم عاقلی، سربازی را شغل نمی‌داند.
علاوه بر لیست فوق، در گزارش‌های مرکز آمار، دانشجویان نه جزو شاغلانند و نه جزو بیکاران، بلکه جزو جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.
همچنین اشتغال ناقص نیز در آمارهای رسمی، جزو اشتغال‌ محسوب می‌شود. افراد دارای اشتغال‌ ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده، به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

تکرار باتلاق برجام در ماجرای اجاره هواپیما

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: براساس کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا (CISG)، در بیع بین‌المللی ملکیت بلافاصله به خریدار منتقل می‌شود، برخلاف اجاره به شرط تملیک (مصداق قرارداد ایران با ایرباس) که مبیع (مورد اجاره یا هواپیما) در ملکیت فروشنده (فرانسه) باقی می‌ماند و فقط منافع (استفاده ایران از هواپیما) منتقل می‌شود و ثمن (پول) به شکل تدریجی به فروشنده تحویل می‌شود.
برپایه قرارداد کنونی ایران با شرکت ایرباس مادامی که ایران تمام اقساط خود را پرداخت نکند، ملکیت هواپیماها به خریدار (کشورمان) منتقل نخواهد شد. چنانچه به هر دلیل برجام فسخ یا لغو و تحریم‌ها بازگشت داده شود (مکانیسم ماشه)، براساس قواعد حاکم بر اجاره به شرط تملیک، مبیع (هواپیماها) باید به فرانسه بازگردد، چرا که ملکیت مبیع همچنان در اختیار فرانسه است. ثمن (مبالغ عودت داده شده توسط ایران به فرانسه) نیز به عنوان اجاره عین مستاجره توسط فرانسه به ایران بازگشت داده نخواهد شد چرا که ایران مالک منافع عین مستاجره بوده و ملکیت نداشته است.
نکته مهم دیگر آنکه اجاره‌بها در اجاره به شرط تملیک، بیشتر از نرخ اجاره است، چرا که در این نوع قرارداد، هدف غایی انتقال مالکیت است و به همین دلیل فروشنده اجاره‌ها را طوری تنظیم و وضع می‌کند که سود قابل توجهی نیز همراه با ثمن معامله اخذشود. با توجه به این باید گفت که فرود هواپیماهای فرانسوی به صورت قطره چکانی تا روز برگزاری انتخابات به معنای تامین منافع ایران و اجرای تعهدات طرف غربی مندرج در متن برجام نیست چرا که با اهداف تبلیغاتی انتخاباتی صورت می‌گیرد.
مقامات ارشد دولت یازدهم از جمله آقای حسن روحانی، محمدجواد ظریف و عباس عراقچی]قبل از برگزاری دور ششم کمیسیون مشترک میان نمایندگان ایران و 5+1 در ژنو[، وضع قانون (ISA) از سوی آمریکا را نقض صریح برجام اعلام کردند و در نامه ای به مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواهان برگزاری نشست مشترک دو طرف مذاکره شدند. به راستی چرا به رغم آنکه کمیسیون مشترک 15 روز زمان داشت تا به شکایت ایران رسیدگی کند و آن را فیصله دهد ( که قطعا در صورت اصرار ایران بر موضع خود می‌توانست متن بیانیه نهایی را تغییر دهد)، از ادامه پیگیری خود صرف‌نظر کرد؟
انتظار آن بود که دستگاه سیاست خارجه تنها به «صرف اعتراض» و «نامه‌نگاری» بسنده نکرده و مراحلی را که در برجام به عنوان راهکارهای چهارگانه حل و فصل اختلافات مبنی بر «کمیسیون مشترک»، «هیئت وزیران طرفین»، «کارگروه حل اختلاف رفع تحریم‌ها» و «شورای امنیت» پیش‌بینی شده را به ترتیب پیگیری و در دستور اجرا قرار دهد نه آنکه به یک بیانیه مطبوعاتی بی‌محتوا و ناقص که در آن تصمیمی دارای اعتبار به نفع ایران گرفته نشده، بسنده کنند.
صرف‌نظر از دلایل انتخاباتی می‌توان از دلایل عمده عدم پیگیری قاطع تیم مذاکره‌کننده را تله‌ای حقوقی-سیاسی به نام مکانیسم ماشه دانست. در بند 37 از مقدمه می‌آید: «ایران متعهد شده در صورتی که یکی از اعضای 5+1 تحریم را «بازگردانند»، روند اجرای تعهدات خود را تنها «متوقف» کند و نه اینکه «بازگرداند.»
به بیان بهتر در متن برجام زمانی که بحث بازگشت‌پذیری طرف مقابل می‌شود- مکانیسم ماشه- از واژه «بازگردانیدن» (REINSTATE)  استفاده و در مقابل آنجایی که قرار است از بازگشت‌پذیری تعهدات ایران صحبت به میان بیاید واژه «متوقف» (CEASE)  به کار گرفته می‌شود.
هرچند که در ماده 37 مقدمه برای ایران «حقی» ایجاد نشده است اما با این حال دلیل عمده ترس از ادامه پیگیری‌های حقوقی نقض برجام به دلیل مفاد بند 36 و 37 برجام و بند 11 و 12 قطعنامه 2231 است که در صورتی که شکایت نهایتا به چهارمین مرحله حل اختلاف یا همان شورای امنیت ارجاع داده شود، با توجه به ترکیب این شورا، (کلیه تحریم‌های هسته ای) اعم از شش قطعنامه صادره، ظرف 30 روز علیه ایران اعمال می‌شود.

ایران

تکذیب ادعای  دخالت  اعضای
«اطلاعات سپاه» در مفاسد اقتصادی


جانشین سازمان اطلاعات سپاه، درباره انتشار شایعاتی در خصوص دخالت بعضی از اعضای این سازمان در مفاسد اقتصادی و دستگیری آنها، این موضوع را کذب و دروغ‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دشمن دانست و گفت: دروغ‌پردازی چند رسانه معلوم‌الحال طی چند روز اخیر، تلاشی از سوی عناصر مرتبط با متهمان دستگیر شده برای جلوگیری از روند رسیدگی قضایی است. به گزارش فارس، سردار حسین نجات افزود: مشی سازمان اطلاعات سپاه این است که بدون کوچک‌ترین توجه و تأثیرپذیری از جوسازی‌ها هرجا که حقوق ملت، امنیت کشور و پاسداری از انقلاب اقتضا کند در هماهنگی کامل با دستگاه قضایی به وظیفه انقلابی خود در برخورد با عوامل مخل پیشرفت و امنیت اقتصادی و اجتماعی عمل کند. وی خبر داد: در روزهای آتی خبرهای مهمی از برخورد با باندهای متخلف و بزرگ اقتصادی و شبکه‌های نفوذی مرتبط با سرویس‌های بیگانه به اطلاع مردم خواهد رسید.

دیدگاه مطهری درباره مراجع قانونی فیلترینگ

نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی ورود قوه قضائیه به موضوع رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی را موجب حاکمیت دوگانه دانست و تأکید کرد که قوه قضائیه در این مورد باید تابع کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و هیأت نظارت بر مطبوعات باشد.
به گزارش ایسنا، علی مطهری درباره اظهارات معاون دادستان کل کشور مبنی بر مجاز بودن قوه قضائیه برای ورود به موضوع رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، گفت: اگر قرار باشد طبق نظر معاون دادستان کل کشور درباره مرجع فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و وبلاگ‌ها عمل شود، باید کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی و نیز هیأت نظارت بر مطبوعات تعطیل شوند و در واقع قانونگذار با تأسیس این دو نهاد، کار عبثی انجام داده است و باید اختیارات این دو نهاد را به قوه قضائیه می‌داد. به‌عبارت دیگر طبق نظر ایشان، در دو حوزه جرایم رایانه‌ای و مطبوعات، در کشور ما حاکمیت دوگانه برقرار است.

ناگفته‌های البرادعی از مذاکرات هسته‌ای


مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربی»، ایرانی‌ها را در مذاکرات باهوش توصیف کرد و گفت: ایرانی‌ها از من خواستند تا پیشنهادی را به جورج بوش پسر، رئیس ‌جمهوری وقت امریکا انتقال دهم. پیشنهاد ایران شامل توافق واشنگتن با تهران درباره برنامه هسته‌ای در ازای کمک ایران به امریکا در رابطه با کشورهایی چون لبنان، عراق و غیره بود. به گزارش فارس، وی افزود: اما بوش گفت که با آنها مذاکره نمی‌کند چرا که او می‌گفت مذاکره میان رهبر با رهبر است و رهبر ایران (آیت‌الله خامنه‌ای) خواهان نابودی اسرائیل است اما بعد [دیدیم که] واشنگتن و تهران با هم مذاکره کردند. به گفته البرادعی، اگر حماقت غرب نبود، دستیابی به توافقی بهتر، از 10 سال پیش امکانپذیر بود. این سیاستمدار مصری همچنین فاش کرد که او از سران عربی خواسته که بخشی از مذاکرات غرب با ایران باشند تا به این صورت دور نشدن خود از ترتیبات منطقه‌ای را تضمین کنند اما آنان به این خواسته پاسخ ندادند.

شرق

تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت دکتر شریعتمداری


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در پیامی درگذشت دانشمند مکرم، دکتر علی شریعتمداری را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است: «بسم‌الله الرّحمن الرّحیم؛ درگذشت دانشمند مکرم جناب آقای دکتر علی شریعتمداری رحمةالله علیه را که سال‌ها در خدمت تحقیق و تألیف در زمینه علم و تربیت، عمر گرامی را صرف کرده و از اعضاي دیرین و ثابت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بودند، به خاندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن فقید مسئلت می‌نمایم».

سه‌شنبه نشست خبری رئيس‌جمهوری


ایسنا: نشست خبری رئیس‌جمهوی سه‌شنبه، ٢٨ دی برگزار می‌شود. حسن روحانی بعدازظهر سه‌شنبه در نشست خبری‌اي که به مناسبت سالگرد اجرای برجام و با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود، به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

توضیح معاون قوه قضائیه درباره نماز ميت بر آيت‌الله هاشمی‌


به گزارش ایسنا به نقل از «معاونت فرهنگی قوه قضائیه»، حجت‌الاسلام هادی صادقی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دوستی ٥٩ساله داشتند، گفت: «در این دوستی دیرینه و صادقانه تقریبا می‌توان ادعا نمود که هیچ‌کدام از این بزرگواران در مورد دیگری دچار اغراق یا تخریب نشدند و آنچه درباره یکدیگر بیان می‌شد، اعتقادشان بود، چه در کلام رهبری که می‌فرمودند هیچ فردی از هاشمی‌رفسنجانی به ایشان نزدیک‌تر نبوده و نیست، چه در پایان دوره ریاست‌جمهوری و چه اخیرا که بیان فرمودند و از سوی دیگر آقای هاشمی‌رفسنجانی هم می‌گفت که رهبری عشق من است». صادقی ادامه داد: «آقای هاشمی در جای دیگری گفته بود که ما دو رفیقیم با یک تفاوت، ایشان در مقام رهبری هست و من در مقام رهروی و شرط صداقت و برادری هم این‌چنین است که جایگاه‌ها نیز حفظ شود». صادقی با بیان اینکه این تعداد اندک در نماز نیز شرکت نکردند، گفت: «این افراد قلیل در جلوی در دانشگاه تهران ایستادند تا نماز تمام شود. گو اینکه اگر به خاطر آقای هاشمی آمده بودند، لااقل برای ثوابش در نماز شرکت می‌کردند؛ پس صادق نیستند و راست نمی‌گویند و استفاده ابزاری می‌کنند». معاون قوه قضائیه بیان کرد: «آن فرد کینه‌توزی که تا می‌تواند از هر چیزی دشمنی می‌آفریند و به نماز رهبری شبهه وارد کرده و می‌گوید چرا ایشان برخی از اذکار مستحبی را در نماز قرائت نفرمودند و به جایش جملات دیگری خواندند، بداند که رهبری جمله «انا لانعلم منه الا خیرا» را به آن جهت نخواندند که از سر صداقتی که دارند و احتمالا اطلاعاتی که در اختیار دارند، آگاهی داشته که خیر نیست این جمله در نماز میت قرائت شود و در صورت اطلاع و خواندن این جمله دروغ گفته‌اند و رهبر عادل نباید دروغ بگویند؛ چونان که بسیاری از بزرگان و مراجع عظام تقلید نیز هنگامی که به فردی شناخت داشته و اطلاعی از وی داشتند، این جمله را بیان نمی‌کردند، در عوض طلب غفران فراوان می‌نمودند». او اضافه کرد: «ایراد دیگری که وارد می‌کنند، آن است که چرا چندین بار طلب مغفرت نمودند؟ زیرا که به خاطر دوستی و رفاقت، علاقه‌مند هستند تا عفو و غفران خداوند شامل وی شود، آیا از این بهتر چیزی هست؟ رفاقت درست یعنی همین. مضافا بر اینکه این‌گونه نبود که وی را به بدی منتسب کرده و خود را مبرا سازد و همه‌جا فرمودند «اغفر له و لنا» خدایا تو بی‌نیازی از عذاب او و عذاب ما». 

رئيس کل دادگستری استان تهران:
از دستگیری فله‌ای افراد جلوگیری شود


ایسنا: رئيس‌کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در همه فرايند دادرسی، حفظ حقوق شهروندی افراد- حتی متهمان- ضروری است، گفت: «دستگاه قضائي به موجب موازین شرعی و قانونی، خود را مکلف به رعایت حقوق شهروندی می‌داند». غلامحسین اسماعیلی در جلسه هيئت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان تهران،گفت: «سعی شود دستگیری‌ها حتی‌الامکان توأم با دلایل و قرائن و اَمارات کافی همراه باشد و در این رابطه از دستگیری فله‌ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود. اطلاع‌رسانی به خانواده متهم جز در مواردی که بیم تبانی وجود دارد، انجام شود. از اعمال رفتار نامناسب با متهم چه در مرحله قضائي و چه در مرحله بازجویی در مرجع انتظامی اجتناب شود. همچنین از تعمیم و تحمیل اضافی جرم به متهم آن‌هم به غیر واقع که در نتیجه منجر به دستگیر‌نشدن سایر متهمان اصلی می‌شود، پرهیز شود، نوع اتهام، نوع قرار تأمین و همچنین حقوق متهم به وی تفهیم شود».

آرمان

پیام تشکر خانواده آیت‌ا...‌هاشمی از مردم کرمان

درپی برگزاری مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از سوی مردم کرمان، خانواده ایشان پیام تشکری منتشر کردند. در متن این پیام تشکر آمده است: «مردم قدرشناس کرمان؛ اگرچه داغ فقدان فرزند محبوب کرمان وایران بغایت سنگین است اما صحنه‌های باشکوهی که شما ملت رشید و سرافراز کرمان در تکریم وتعزیت این ابتلا آفریدید، به همگان نشان داد که مردان بزرگ از دل مردمانی بزرگ برمی‌خیزند. زبان قاصر است در توصیف حماسه ماندگاری که مردم باوفا و قدرشناس کرمان در یادبود آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی آفریدند. شیرمردان وشیرزنان کرمانی نشان دادند که بحق هاشمی دریادل فرزند این ملت کویرنشین بود. داغ جانسوز پدر در سینه ماست اما هاشمی تنها پدر ما نبود، پدر همه مردان و زنان و کودکانی بود که این روزها در وطنش مویه سردادند و در وداع با او خروشیدند. هاشمی در قلب شما مردم زنده خواهد بود، زنده‌تر از دیروز، چراکه او همیشه برای شما مردم زیست، فرزندش را مانند فرزندان مردم می‌دانست چه در دوران دفاع مقدس و حضور در جبهه‌ها و چه در مقاطع سخت پس از آن. و شما نشان دادید که هاشمی را چون پدر خود می‌دانید پدری دلسوز و نگرانِ سربلندی و سرافرازی مردم پرافتخار ایران. سپاس و قدردانی خود را از شما مردم شریف کرمان، به‌ویژه اهالی قدرشناس رفسنجان، علما و ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، استاندار و فرمانداران و همه مسئولان و نخبگانی که در این ضایعه غیرقابل جبران، همدردی و همراهی خود را ابراز کردند، اعلام می‌داریم. جسم آیت‌ا... هاشمی اگرچه در میان ما نیست اما آرمان‌ها و اهداف و راهش پیش روی ماست، راهی که امروز پررهروتر از همیشه است.»

توضیحات معاون قوه قضائيه درباره برخی شبهات

معاون فرهنگی قوه قضائيه ضمن تسلیت درگذشت یار دیرین امام و رهبری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پیرامون شبهات پیش آمده مطالبی را در جمع نمازگزاران ستاد قوه قضائيه مطرح کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی افزود: استفاده ابزاری از فوت آقای هاشمی رفسنجانی در مساله اصل مرگ، رفت و آمدها، محل دفن، امام جماعت و ... مشهود بود و شاهد بودید که در نمازی که برگزار شد یک جماعت قلیلی از جمعیت میلیونی، قصد داشتند استفاده ابزاری کنند که باید گفت به هر جهت وقتی صد نفر فریاد بزنند صدایشان شنیده می‌شود. وی بیان کرد: آن فرد کینه توزی که تا می‌تواند از هر چیزی دشمنی می‌آفریند و به نماز رهبری شبهه وارد کرده و می‌گوید چرا ایشان برخی از اذکار مستحبی را در نماز قرائت نفرمودند و به‌جایش جملات دیگری خواندند بداند که رهبری جمله « انا لانعلم منه الا خیرا» را بدان جهت نخواندند که از سر صداقتی که دارند و احتمالا اطلاعاتی که در اختیار دارند، آگاهی داشته‌اند که خیر نیست این جمله در نماز میت قرائت شود و در صورت اطلاع و خواندن این جمله دروغ گفته‌اند و رهبر عادل نباید دروغ بگویند چونان که بسیاری از بزرگان و مراجع عظام تقلید نیز هنگامی که به فردی شناخت داشته و اطلاعی از وی داشتند این جمله را بیان نمی‌کردند، در عوض طلب غفران فراوان می‌نمودند.

ایران اعدام سه زندانی بحرینی را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اعدام سه زندانی بحرینی افزود: حکومت بحرین با این اقدام نسنجیده خود بار دیگر نشان داد که در پی حل مسالمت‌آمیز و گشودن راهی برای برون رفت از بحران بحرین نیست . بهرام قاسمی تاکید کرد: حکومت بحرین چون همیشه بر پیروی از راهکارهای امنیتی و سرکوب‌گرایانه و کشتار سبعانه معترضان بی دفاع اصرار می‌ورزد. جای بسی تاسف است در شرایطی که مردم بحرین و رهبران سیاسی و مذهبی آنان و مجامع بین المللی حل و فصل بحران این کشور از طریق گفت‌وگو و تعامل را مورد تاکید قرار می‌دهند، حکومت بحرین با تشدید رویکردهای امنیتی، اعمال محدودیت و ایجاد فشار بر رهبران مخالفان و اعدام زندانیان سیاسی مسیر را برای هرگونه مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی روز به روز مسدود و این کشور را به سمت یک انسداد کامل سیاسی هدایت می‌نماید. وی تاکید کرد: بی‌شک با ادامه این مسیر، حاکمیت بحرین مسئولیت پیامدهای اقدامات و رفتارهای افراطی را متوجه خود ساخته است.

 

هاشمی بازیگر مهم انتخابات ۹۶ است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است: آیت‌ا... هاشمی حتی بعد از مرگش هم یک بازیگر مهم در انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد بود. محمد جواد حق شناس افزود: در یک کلام آقای هاشمی ایفاگر نقش بالانسر و موازنه گر در نظام اسلامی بود. هر موقع که انقلاب در ادامه مسیر خود دچار تلاطم می‌شد با هوش سیاسی بالا و رابطه مناسب و متعادلی که با گروه‌های مختلف سیاسی و اجزای نظام داشت به مانند یک وزنه سنگین موازنه گر عمل کرده و تعادل را برقرار می‌کرد. ‎این استاد دانشگاه تاکید‌کرد: وی هم در زمانی که خود رئیس دولت بود و هم در دوران ریاست جمهوری خاتمی، احمدی‌نژاد و آقای روحانی همیشه نقش موازنه گر را بر عهده گرفت و از معدود شخصیت هایی بود که توانست همزمان مورد وثوق، اتکا و اعتماد تمامی گروه‌های سیاسی کشور قرار گیرد.

 

هیچ کس به اندازه هاشمی به رهبری نزدیک نبود

عضو جامعه روحانیت مبارز به انتقاد شدید از بداخلاقی‌ها در جامعه پرداخت و گفت: بخش مهمی از مسائل و مشکلات جامعه ما به همین بداخلاقی‌ها و جهالت‌ها برمی‌گردد. حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی با بیان اینکه هیچ کس به اندازه هاشمی به رهبری نزدیک نبود، تصریح کرد: از همین رو است که می‌بینیم رهبری معظم انقلاب در نمازی که بر پیکر دوست دیرین خود خواندند تعبیراتی به‌کار بردند که بی‌سابقه بود و برای کس دیگری از آن استفاده نکردند و همین نشان‌دهنده جایگاه بی‌نظیر آیت‌ا... هاشمی است. وی با اذعان به اینکه هاشمی با مرگش تولدی دوباره یافت، گفت: این تولد دوباره را در چند چیز از جمله بدرقه بی‌نظیر مردم و تشییع ایشان که بعد از تشییع امام در دوران معاصر بی‌سابقه بود می‌توان مشاهده کرد. وی از نمازی که رهبری بر پیکر هاشمی خواندند به عنوان دلیل دیگری بر جایگاه ممتاز هاشمی نام برد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات