تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۸۵۱۳
توسط مقام معظم رهبري اقامه شد

نماز بر پيكر آيت‌الله

(روزنامه شرق - 1395/10/22 - شماره 2774 - صفحه 2)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، صبح دیروز (سه‌شنبه) در مراسم تشییع و وداع با رفیق دیرین و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سال‌های متمادی در عهد جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران حضور یافتند. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری» در این مراسم که با حضور انبوه و پرشور مردم قدرشناس، مؤمن، انقلابی و وفادار، رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان لشکری و کشوری، در فضایی آکنده از حزن و اندوه برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر آن هم‌رزم و مبارز قدیمی نماز اقامه کردند و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی را مسئلت کردند. به همین مناسبت مجلس یادبودی از سوی مقام معظم رهبری، امروز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

مسئولانی که به مراسم آمدند

روز گذشته آیین وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان سیاسی و مسئولان کشوری و لشکری مقابل دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم بیت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، «حسن روحانی» رئيس‌جمهوری، آیت‌الله «صادق آملی‌لاریجانی» و «علی لاریجانی»، رؤسای قوای قضائیه و مقننه، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق، «عمار حکیم» رئيس مجلس اعلای عراق، سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه، سردار «محمد باقری» رئيس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «رحیم صفوی» فرمانده کل اسبق سپاه، امیر «حبیب‌الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش، «محمد نهاوندیان» رئيس دفتر رئيس‌جمهوری، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع، «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات، «سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، آیت‌الله «حائری‌شیرازی»، «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور، «سورنا ستاری» معاون رئيس‌جمهوری، «حسین هاشمی» استاندار تهران، «احمد جنتی» رئيس مجلس خبرگان رهبری، «محمد امامی‌کاشانی»، «محمدرضا تابش»، «عبدالله جاسبی»، «احمد توکلی»، «محمدرضا نعمت‌زاده» و «عباس آخوندی» وزرای صنعت و راه، حجت‌الاسلام «ناطق‌نوری»، «سیدمحمود دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، حجت‌الاسلام «موحدی‌کرمانی»، «موسوی‌لاری»، «کمال خرازی»، «طهماسب مظاهری»، «محمدرضا باهنر»، حجت‌الاسلام «مجید انصاری» معاون حقوقی رئيس‌جمهوری، «صالحی‌امیری» وزیر ارشاد، «باقر قالیباف» شهردار تهران، «محسن رضایی»، «جعفری‌دولت‌آبادی» دادستان تهران و جمع زیادی از نمایندگان مجلس و مسئولان لشکری و کشوری از ساعات اولیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دانشگاه تهران حاضر شدند. پیکر آیت‌الله پس از برگزاری مراسم تشییع برای انجام مراسم تدفین به حرم امام خمینی(ره) منتقل شد.

شرکت بیش از ٥/٢ میلیون نفر در مراسم

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئيس‌جمهوری در حاشیه این مراسم، رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را ضایعه بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: ایشان عالمی آگاه، خردورز و سیاست‌مدار بسیار بزرگی بود.به گزارش «ایلنا» او با اشاره به برخی هجمه‌ها که در سال‌های اخیر علیه آیت‌الله هاشمی بود، افزود: «در برابر نامهربانی‌ها صبوری و مقاومت پیشه کرد. حفظ اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های حضرت امام و انسجام ملی و اتحاد ملی همیشه از اولویت‌های ایشان بود. با صبوری، بزرگواری، درایت و خردورزی از کنار این نامهربانی‌ها عبور می‌کردند».امیری افزود: «در مراسم تشییع ایشان افراد با ذوق‌های مختلف و نگاه‌های متفاوت و حتی اقلیت‌های مذهبی هم بودند و این حضور تجلیل باشکوهی از خدمات او بود». او ادامه داد: «برآوردی که استاندار تهران به من دادند این بود که بیش از دومیلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف در مراسم تشییع حضور داشتند. بنابراین وفات ایشان هم تبدیل به یک مانور اتحاد ملی شد».

سلیمانی: هاشمی همان‌طوری که از اول بود تا آخر بود

به گزارش «صداوسیما» سرلشکر «قاسم سلیمانی» در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «اولا باید به آقا تسلیت گفت که بزرگ‌ترین مصیبت به ایشان وارد شد. خدا به ایشان صبر و طول ‌عمر بدهد و ایشان را برای ما حفظ کند و ذخیره کند برای چیزهایی که از دست داده‌ایم». فرمانده نیروی قدس سپاه که فردای فوت آیت‌الله هاشمی برای ادای احترام به جماران رفته بود، درباره مرحوم هاشمی ادامه داد: «آقای هاشمی همان‌طوری که از اول بود تا آخر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقای هاشمی برخی وقت‌ها تاکتیک‌هایی داشت همان‌طور که در دوره‌های گوناگون داشت، وگرنه آقای هاشمی هم استکبارستیز بود، هم صهیونیسم‌ستیز».

لطف‌الله میثمی: مردم با وحدت خط هاشمی را ادامه دهند

لطف‌الله ميثمي، از فعالان سیاسی حاضر در مراسم نیز با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم وداع با رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «مردم با وحدت که خط همیشگی هاشمی‌رفسنجانی بود خط او را ادامه دهند». به گزارش «ایرنا» او علت حضور گسترده مردم را در این مراسم، مواضع وی در دوران مبارزات و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: «مردم باید حول قانون اساسی مسیر او را ادامه دهند». این فعال سیاسی به خاطره‌ای از دوران مبارزات قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «من دو دوره در دهه ٥٠ با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زندان بودم». او با بیان اینکه وی در زندان وقتی در سلول بود فریاد می‌زد «من هاشمی‌رفسنجانی هستم، سلول شماره پنج، می‌خواهم وضو بگیرم»، گفت: «او با این کار هم می‌خواست بقیه بفهمند او دستگیر شده است و هم اینکه سعی می‌کرد به بقیه مبارزان روحیه دهد».

مولوی عبدالحمید: هاشمی در وحدت شیعه و سنی مؤثر بود

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، هم در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک شخصیت استثنایی بود و برای مردم ایران زحمت زیادی کشید و فقدان ایشان قابل‌جبران نیست و ضایعه بزرگی به شمار می‌رود؛ مگر اینکه خدا جبران کند». به گزارش فارس او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در تمام عرصه‌ها تأثیرگذار و صاحب‌نظر بود، افزود: «آیت‌الله هاشمی در وحدت شیعه و سنی بسیار مؤثر بود و دید بلندی داشت و علما و اندیشمندان اهل سنت با وی ملاقات داشتند و او هم دفاع می‌کرد».

مطهری: ناطق‌نوری می‌تواند نقش اعتدالی هاشمی را داشته باشد

همچنین به گزارش انتخاب، علی مطهری درباره درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان پدر معنوی گروه‌های اعتدالی کشور و جای خالی ایشان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦، گفت: «تمام گروه‌ها و افراد معتدل جامعه باید تلاش کنند مردم نبود ایشان را کمتر احساس کنند. البته این را هم باید یادآور شوم که جای خالی ایشان به‌سختی پر خواهد شد».نایب‌رئيس مجلس ادامه داد: «اگر بخواهیم شخصیت معتدلی را معرفی کنیم که بتواند نقش آیت‌الله هاشمی را برای گروه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب ایفا کند، آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری است. ایشان تا حد زیادی می‌تواند نقش آیت‌الله هاشمی را برای گروه‌های اعتدالی ایفا کند».آیت‌الله موسوی‌بجنوردی هم در حاشیه مراسم تدفین مرحوم هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به هجمه‌ها و تخریب‌های تندرو‌ها به آیت‌الله هاشمی در سال‌های اخیر، گفت: «صبر ایشان در برابر این ناملايمات برای حفظ نظام جمهوری اسلامی بود؛ چراکه او همواره عاشق کشور و انقلاب بود».

عارف: آیت‌الله هاشمی تجارب خود را به مردم و جوانان منتقل کرد

رئیس فراکسیون امید مجلس هم در حاشیه مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «آقای هاشمی‌رفسنجانی فردی انقلابی و مبارز بود که تجارب خود را به مردم و جوانان و نیز مدیران منتقل کرد». به گزارش ایسنا محمدرضا عارف افزود: «صبر، مقاومت و دوراندیشی از وجهه‌های بارز مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود».

http://www.sharghdaily.ir/News/112213

ش.د9503438

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات