صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۰۷

تابلوی سیاسی چهارشنبه 22 دیماه1395

تابلوی سیاسی چهارشنبه 22 دیماه1395- شماره 445

  بدرقه بزرگوارانه
خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران دیروز سه‌شنبه مملو از جمعیتی بود که برای وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به دانشگاه تهران آمده بودند. اقشار مختلف مردم صبح دیروز برای وداع با یار امام و رهبری به دانشگاه تهران رفتند تا در مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شرکت کنند. از نکات جالب توجه درباره اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم هاشمی، تاکید معظم‌له بر اقامه نماز توسط تمام حضار بود. ایشان قبل از اقامه نماز به مجری برنامه فرمودند: «بگویید همه باید نماز را بخوانند». پس از اقامه نماز نیز رهبر انقلاب بر پیکر مرحوم هاشمی فاتحه‌ای قرائت کردند. پس از اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تهران، مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی  با حضور پرشور مردم، از مسیر خیابان انقلاب به سمت چهارراه ولیعصر و خیابان حافظ برگزار شد و از خیابان حافظ (پل کالج) به سمت بهشت زهرا بدرقه شد.  نکته قابل توجه در مراسم تشییع مرحوم هاشمی، حضور چشمگیر جریان انقلابی بود. حزب‌اللهی‌ها با وجود همه انتقاداتی که طی سال‌های اخیر و بویژه پس از فتنه 88 نسبت به رفتار و مواضع آقای هاشمی داشتند با وجود آشنایی کامل نسبت به همه هزینه‌هایی که فتنه دروغگویان 88 برای نظام و کشور ایجاد کرد اما بزرگوارانه و به پاس خدمات او در دوران مبارزه و اوائل سال‌های پس از پیروزی انقلاب، روز گذشته در مراسم تشییع مرحوم هاشمی نقش محوری داشتند و پیکر او را بر دوش خود تشییع کردند. این در حالی است که مدعیان نزدیکی با مرحوم هاشمی، در حال انتشار فیلم‌های برخی ساختارشکنی‌های معدود و محدود خود در مراسم تشییع بودند.
  شایعات مربوط به نماز مجدد بر پیکر آیت الله هاشمی
یک منبع نزدیک به دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی برخی شایعات منتشره در مورد اقامه نماز بر پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مرقد امام خمینی را بی‌اساس دانست وتاکید کرد: نماز بر پیکر آیت الله هاشمی بصورت کامل و تمام به امامت رهبر معظم انقلاب و با حضور علاقمندان این شخصیت فقید اقامه شد و نماز دیگری در حرم امام خمینی بر پیکر ایشان اقامه نشد.او گفت: با توجه به شایعه‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر، دقت در بازنشر اخبار و توجه به منبع رسمی آن می‌تواند از ابهام سازی بی‌اساس در افکار عمومی جلوگیری کند.
  نامساعد شدن حال آیت الله امامي كاشاني و حسن صانعي
حال حسن صانعي وآیت الله امامي كاشاني كه براي شركت در مراسم تشييع و تدفين آيت‌الله هاشمي در حرم حضرت امام خميني (ره) حضور داشتند، در حين برگزاري مراسم خاكسپاري نامساعد شد. به گزارش خبرنگار جماران، دكتر هاشمي وزير بهداشت، آيت‌الله امامي كاشاني را معاينه و تيم پزشكي ايشان را به خارج از صحن مطهر امام راحل منتقل كردند.

 
  ناسپاسي فتنه‌گران
دیروز در ميان سيل خروشان ملت در مراسم تشییع ، افراد قليلي بودند كه از نوع رفتار و شعارهايشان پيدا بود كه چندان عزادار ارتحال مرحوم هاشمي‌رفسنجاني نبوده و بيشتر مقاصد سياسي خود را تعقيب مي‌كردند. در بي‌حرمتي اين جمعيت محدود نسبت به مراسم باشكوه تشييع ، همين بس كه نه‌تنها هدف معروف ايشان را كه همانا وحدت و اعتدال‌گرايي بود، پاس نمي‌داشتند، بلكه در شعارهايشان بيش از آنكه ياد متوفي را زنده نگه‌دارند، به دنبال مطرح كردن نام‌هاي ديگر بودند. این اقدامات زشت نشان داد كه اين جماعت ناسپاس حتي حرمت مراسم تشييع كسي را كه ادعاي هواداري وي را داشتند نيز نگه نمي‌دارند.البته از اين طيف كه عمدتاً از بقاياي ضعيف جريان فتنه هستند، بيش از اين نمي‌توان انتظار داشت.
  مسکو: به جای انتخابات امریکا مغز اوباما را هک کردیم
در روزهای پایانی ریاست جمهوری اوباما، تنش‌ها بین روسیه و دولت وی به شدت بالا گرفته است. دیروز نیز رویترز خبر داد واشنگتن  یک بازرس ارشد و دستیار نزدیک رئیس‌جمهور روسیه را به‌همراه ۴ مقام دیگر روسی به‌خاطر نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داد.این تنش‌ها بعد از آن بالا گرفت که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کردند، دولت روسیه به دستور شخص پوتین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا که به پیروزی ترامپ منجر شد دخالت کرده است اما گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که  در مورد «دخالت روسیه» روز شنبه منتشر شد که نشان می‌دهد این اقدامات ادعایی به انتشار اخبار جهت‌دار و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محدود بوده است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنشی تند به این گزارش گفته: «به نظرم می‌رسد که اگر هکرهای روسی چیزی را در آمریکا هک کرده باشند قطعاً توانسته‌اند دو چیز را هک کنند یکی مغز اوباما رئیس جمهور آمریکا که دوره ریاست جمهوری اش رو به پایان است و دیگری همان گزارشی که درباره هکرهای روس ارائه شده است.»
  دو سوم سانتریفیوژهای ایران را متلاشی کردیم
"سوزان رایس" مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با حضور در موسسه آمریکایی «صلح» در خصوص رویکرد دولت فعلی این کشور در خصوص مسائل مهم بین‌الملل سخن گفت.خانم رایس در این سخنرانی سعی داشت به منتقدان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و رئیس مستقیم خود ثابت کند که اوباما از استفاده از زور ابایی نداشته و رئیس‌جمهوری ترسو نبوده است.رایس برای اثبات این سخن خود، به توافق هسته‌ای 1+5 و ایران اشاره کرد و گفت که این توافق، بهتر از جنگ بوده است.مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «از تحریم‌های فلج‌کننده به عنوان اهرمی برای رسیدن به توافق استفاده کردیم و همه راه‌های ایران برای ساخت بمب را بستیم.»وی ادامه داد: «2 سوم سانتریفیوژهای ایران را متلاشی کردیم و آنها 90 درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج فرستادند.»
  اوباما در سخنرانی خداحافظی چه گفت؟
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در آخرین نطق خداحافظی خود در شیکاگو ، توافق هسته ای موسوم به برجام ، برقراری رابطه با کوبا و کشتن بن لادن را مهم ترین دستاورد و موفقیت دولت خود در هشت سال ریاست برکاخ سفید دانست.اوباما خطاب به مردمی که برای شنیدن سخنان وی گرد آمده بودند، گفت زمانی که به شما گفتم ما با رکوداقتصادی مواجه ایم و آن را بر طرف خواهیم کرد، زمانی که گفتم روابط با کوبا را بر قرار خواهیم کرد، برنامه هسته ای ایران را متوقف خواهیم کرد و سرکرده یازده سپتامبر را خواهیم گرفت، تمامی این ها را انجام دادیم.وی در مورد داعش گفت که نیمی از قلمرو داعش گرفته شده و افزود: داعش از بین خواهد رفت و کسی که آمریکا را تهدید کند، هرگز در امان نخواهد بود.
  اضافه شدن نام یک ایرانی به فهرست تحریم‌های آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نام ۷ فرد جدید را به فهرست ضدتروریستی خود شامل پنج روسی، یک لبنانی و یک ایرانی اضافه کرده است. در میان ۵ فرد روس تحریم‌شده، نام یک مقام عالی‌رتبه دولت روسیه به چشم می‌خورد. بر اساس این تحریم ها، اموال این افراد مسدود شده است و آمریکایی‌ها کاملا از هرگونه داد و ستد با این هفت نفر منع می‌شوند.
 
  زودتر باید فکری به حال قانون انتخابات کرد
نجات ا... ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره لزوم تدوین قانون جامع انتخابات و پرهیز از دادن اصلاحیه همچون گذشته برای این قانون، اظهار کرد: هرچند برنامه ششم و بودجه سال آینده وقت زیادی را از دولت و مجلس گرفته، ولی به هرحال باید زودتر فکری به حال قانون انتخابات کرد. وی تصریح کرد: خیلی از مسائل راه حل روشنی دارد مثل بحث مربوط به هزینه های انتخاباتی. در قوانین انتخاباتی برخی کشورها به کاندیداها می گویند که یک شماره حساب اعلام کنند و کمک هایی که در زمان تبلیغات به آن ها می شود باید در این حساب وارد شود. ابراهیمیان با اشاره به این که ما نیاز داریم ببینیم که مشکل اصلی کجاست؟ یادآوری کرد: شکایات مربوط به خرید و فروش رای در انتخابات گذشته، خیلی قابل توجه بود. حالا نمی دانیم چقدر آن واقع شده یا نه؟ چون اثبات آن راحت نیست. استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بعضی ها ادعا می کردند که اشخاصی آمدند و آرا را کپی کردند یا ادعا داشتند که برگه های رای اسکن شده بود. خب این ها را با یک سازوکارهایی به راحتی می شود به حداقل رساند.
  پاسخ علی عسگری نسبت به انتقادها از صداوسیما
رییس سازمان صداوسیما در واکنش به انتقادهای اخیر نسبت به نحوه بازتاب رسانه‌ای مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.علی عسگری درحاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و در پاسخ به سوالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم امروز، اعلام کرد: ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.رییس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پوشش سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عملکرد ضعیف این سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ایشان تکریم کرده‌ایم.علی‌عسگری همچنین در پاسخ این سوال که آیا منظور از تکریم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،برنامه‌های چند روز گذشته صداوسیما است، گفت: هم در برنامه‌های این چند روز گذشته و هم قبل از آن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکریم کرده‌ایم.
بی شرافتی بی بی سی حتی صدای کرباسچی را هم در آورد !
بی بی سی فارسی از بدو تاسیس تا کنون با هدف تفرقه افکنی و پیگیری اهداف شوم استکبار از هیچ توطئه رسانه ای فروگذار نکرده ، از اعلام رمز کودتای 28 مرداد تا نقش تضعیف کننده نظام در عرصه رسانه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب و فتنه های 78 و 88 که راهبری رسانه ای جریان فتنه بر عهده بی بی سی فارسی بود. حالا بعد از فوت هاشمی رفسنجانی نیز با توهین به او در حقیقت عصبانیت خود را نسبت به هوشمندی در قبال فوت آقای هاشمی نشان داد. اقدامی که حتی داد کرباسچی را درآورد . کرباسچی در مصاحبه تلفنی با این شبکه گفت: که این اقدامات باعث می شود تا مردم ایران بی بی سی را سخن گوی مجموعه ای بدانند که دوست مردم ایران حساب نمی شوند . کرباسچی خطاب به مجری بی بی سی : شرافتمندانه عمل کنید.
  رویترز: ایران از زورآزمایی بر سر تمدید «قانون تحریم‌های ایران» خودداری کرد
رویترز با استناد به اظهارات دیپلمات‌های ارشد ایرانی و روسی بعد از ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام مدعی شده تهران تصمیم گرفته مجادلات بر سر اقدام آمریکا در تمدید «قانون تحریم‌های ایران» را تشدید نکند.این خبرگزاری انگلیسی مدعی شده ایران به قصد جلوگیری از اخلال در برجام در ششمین نشست کمیسیون مشترک که سه‌شنبه در وین برگزار شد، از زورآزمایی بر سر اقدام آمریکا خودداری کرده است. عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: «ایران نگرانی‌هایش در خصوص اینکه تمدید قانون تحریم‌های ایران وضع مجدد تحریم است را بیان کرد. فکر می‌کنم کمیسیون مشترک نگرانی‌های ایران را خیلی جدی گرفت.»با وجود این، به نوشته رویترز، آقای عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از این نشست برای انتقال نگرانی‌هایش به کمیسیون حل اختلافات برجام استفاده کرده گفت: «خیر.»

 
 عذرخواهی فرمانده کل سپاه از محرومان
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در مراسم افتتاح پروژه ساماندهی قلعه سیمون اسلامشهر گفت: رسیدگی به محرومین و مستضعفین و توجه به آنها کار اصلی انقلاب اسلامی است، چرا که هدف اصلی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه ایجاد عدالت اجتماعی است.وی با ابراز تأسف از وجود مناطق محروم در 38 سال پس از انقلاب اسلامی، ‌افزود:‌ گرچه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از استقرار خود درگیر جنگ و تحریم و مشکلاتی دیگر بود، اما در موضوع رسیدگی به محرومین آن‌طور که باید عمل نکرده است.فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه رسیدگی به محرومین وظیفه همگان است، به وضعیت روستانشینان قلعه سیمون در سال‌های پس از سیل گلستان و تخریب این روستا اشاره کرد و گفت:‌ من از طرف همه دولت‌های بعد از جنگ از مردم روستای قلعه سیمون که پس از سیل گلستان زندگی ناخوشایندی را تحمل کردند و کسی زودتر به آنها فکر نکرد و مشکلاتشان را برطرف ننمود، عذرخواهی می‌کنم. در این مراسم فرمانده کل سپاه پروژه ساماندهی قلعه سیمون اسلامشهر و واگذاری 49 واحد مسکونی به ساکنین این روستای محروم را افتتاح کرد. این پروژه به مساحت 5 هزار متر مربع در قالب 17 بلوک دو طبقه و 5 بلوک سه طبقه ساخته شده است و ساکنین آن از محرومان و سیل زدگان سال 1371 استان گلستان هستند که در آن زمان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و سکونت در روستای قلعه سیمون شدند.
   بیش از 100 کشته و مجروح در انفجارهای افغانستان
دو حمله انفجاری روز گذشته در افغانستان رخ داد. یکی از این حملات در منطقه دو شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند اتفاق افتاده است. آقانور کینتوز، فرمانده پلیس هلمند اعلام کرده که عامل انتحاری همزمان با ورود به منزلی که بزرگان قومی این ولایت در آن نشستی برگزار کرده بودند، مواد انفجاری خود را منفجر کرده است. وی همچنین گفته است که در این حمله چهار نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شده‌اند. انفجار دیگر در منطقه دارالامان شهر کابل مقابل پارلمان افغانستان به وقوع پیوست. این انفجار قریب به 22 کشته و 70 زخمی در پی داشته است. براساس گزارش برخی رسانه‌ها، طالبان مسئولیت انفجارهای کابل را به‌عهده گرفته است. برخی خبرگزاری‌ها تعداد کشته‌های کابل را 30 و برخی دیگر تا 37 نفر اعلام کرده‌اند. در پی عملیات تروریستی در کابل، وضعیت این شهر کاملا امنیتی است و صدای آژیر نیروهای پلیس و امدادی تمام شهر را فراگرفته است. این حادثه تروریستی درحالی رخ داد که از ساعت 9 صبح دیروز تا چهار بعد از ظهر به وقت محلی، نشست مهمی در پارلمان افغانستان در جریان بود و این منطقه شکل امنیتی به خود گرفته بود.
  ادعای معامله شرکت نامزد وزارت خارجه ترامپ با ایران
روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» گزارش داد که شرکت «اکسون موبیل» در زمان تحریم‌های ایران، اقدام به نقض این محدودیت‌ها کرده و از طریق یک زیرمجموعه اروپایی خود با این کشور معامله کرده بود. روزنامه یو‌اس‌ای تودی با استناد به مدارک سازمان دولتی نظارت بر بازارهای بورس امریکا اعلام کرده است که معامله شرکت اکسون موبیل با ایران در زمان مدیریت «رکس تیلرسون» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری منتخب امریکا به عنوان گزینه تصدی وزارت خارجه معرفی شده، صورت گرفته است. بر اساس این مدارک، معامله با ایران، سوریه و سودان در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توسط شرکت اینفینیوم صورت گفت که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به اکسون موبیل است.
 




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات