تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۳۳

آیا در اردن خبری است؟

پادشاه اردن پس از وخامت اوضاع اقتصادی وامنیتی کشورش به مسکو می رود تا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره همکاری اقتصادی و مبارزه با تروریسم گفتگو کند.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بعد از هشدار قاضی القضات اردن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درخصوص بی تفاوتی در قبال وخامت اوضاع اقتصادی این کشور، کاخ کرملین از سفر ملک عبد الله پادشاه اردن به روسیه برای گفتگو با ولادیمیرپوتین رئیس جمهور این کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و همکاری اقتصادی خبر داد .البته اردن می توانست کشورهای غربی اعم از امریکا و اروپا را برای این سفر انتخاب کند اما به نظر می رسد از این کشورها هم به نوعی قطع امید کرده و روسیه را برای تامین اهداف این سفر مناسب دیده است. 
آنچه باعث این ناامیدی شده این است که  سیاست منطقه ای امریکا بعد از به قدرت رسیدن ترامپ با ابهام و پیچیدگی های جدید روبرو شده و آنچه تاکنون آشکار شده حمایت های علنی وی از طرح های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی در انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس و گسترش شهرک سازی در کرانه باختری و الحاق شهرک های واقع در این منطقه به فلسطین اشغالی است که امکان داردموج جدیدی از انتقال فلسطینی ها را به اردن به همراه داشته باشد که این مسئله به شدت اردن را نگران کرده است. 
آن دسته از کشورهای اروپایی که در تحولات منطقه تاثیر گذار هستند عموما سیاست های خود را با عربستان هماهنگ می کنند و در مقطع کنونی نیز عربستان به چند دلیل در پی اعمال فشار بر اردن است. نخست اینکه این کشور نیز به دلیل همپیمانی با رژیم صهیونیستی تحت فشار و ملاحظات این رژیم قرار دارد که در مقطع کنونی فروپاشی نظام اردن را به نفع خود می داند و تصور می کند این اقدام می تواند زمینه را برای کوچ دادن فلسطینی ها به اردن فراهم کند. دوم اینکه عربستان از اینکه اردن  از چند ماه پیش برای مقابله با خطر تروریسم تکفیری به تلطیف روابط خود با سوریه اقدام کرده است و به نوعی از مشارکت در پروژه براندازی در این کشور فاصله گرفته ، دلخور و خشمگین است . البته عربستان از زمانی که در پی کاهش بهای نفت و طولانی شدن جنگ در یمن با چالش های اقتصادی و کسری بودجه مواجه شده است در پی اولویت بندی و هدفمند کردن کمک های خارجی خود بر آمده است که همین امر نیز در قطع کمک های این کشور به اردن موثر بوده است.
مجموعه ای از این عوامل موجب شده است که اردن اکنون راه نجات خود را از چالش های کنونی و مخاطرات پیش رو در نزدیکی به محور روسیه جستجو کند که می تواند زمینه را برای گسترش روابط با همپیمانان منطقه ای روسیه نیز فراهم کند .به نظر می رسد خطری که اکنون اردن را تهدید می کند خطر موجودیتی است و با وجود اینکه این کشور طی دهه های گذشته خدمات زیادی در عرصه مختلف برای رژیم صهیونیستی ، کشورهای غربی و همپیمانان آن انجام داد اما اکنون درست از همین ها احساس خطر می کند.

خبرگزاری صدا و سیما
احمد کاظم زاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات