تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۹۶
پاسخ محمد هاشمی به برخی ابهامات درباره درگذشت هاشمی رفسنجانی:

«آیت‌الله» ترور نشد، ایست قلبی کرد

(روزنامه ايران – 1395/11/21 – شماره 6430 – صفحه 21)

محمد هاشمی، برادر کوچکتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گویی با ایسنا از برخی شایعات درباره فوت ایشان سخن گفته و تأکید کرده است که بر خلاف برخی اظهارنظرها در یک ماه گذشته، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر ایست قلبی فوت شده است. وی در این خصوص توضیح داد: «ایشان ترور نشده، در سن ۸۲ سالگی به استخر رفته‌اند و پزشکان هم می‌گویند که در هوای آلوده نباید به استخر می رفت و این یک فاکتور پزشکی است اما ایشان رفته‌اند و ایست قلبی کرده‌اند. بسیاری از دوستانم را می‌شناسم که ایست قلبی به صورت یک‌باره برایشان اتفاق افتاده است و این موضوع، خاص آقای هاشمی نبود. در وقوع ایست قلبی هیچ شکی نداریم؛ اما دقیقاً نمی‌دانیم این اتفاق چه ساعتی رخ داده است.» به گفته محمد هاشمی خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم درخواستی برای کالبد شکافی نداشته‌اند. وی درباره حضور تیم پزشکی همراه ایشان هم توضیح داد: «ایشان هیچ‌وقت تیم پزشکی نداشتند که همراهی‌شان کنند.

ممکن است سایرین یک تیم پزشکی همراه‌شان راه بیندازند، اما ایشان چنین نبود. وقتی هم که در مجمع بودند ما تیم پزشکی نداشتیم.» برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بحث تدفین ایشان هم گفت: «زمانی که بحث تدفین در قم هم مطرح بود، برخی مراجع پیغام دادند که تهران برای ایشان مناسب‌تر است، چرا که آیت‌الله هاشمی فقط یک روحانی نبود بلکه شخصیتی سیاسی هم به شمار می‌آمد و به همین دلیل ممکن است وقتی نمایندگانی از کشورهای خارجی می‌آیند و می‌خواهند ادای احترامی به مزار ایشان کنند، در حرم حضرت معصومه(س) این کار با مشکلاتی همراه شود و انجام نشود، بنابراین در تهران، فضا از این جهت مناسب‌تر به نظر می‌رسد که در نهایت این موضوع مطرح شد و تصمیم نهایی نیز با آقا محسن بود که وصی آیت‌الله بودند و ایشان هم بعد از مشورت با خانواده و همسر حاج‌آقا، تهران را پذیرفتند.» وی در خصوص وصیتنامه آیت‌الله هاشمی نیز تأکید کرد: «وصیت مفصلی نیست. یک برگه است که مواردی دیگر هم جدای از آنچه محسن آقا قرائت کردند در آن موجود است که ممکن است بخواهند آن را منتشر کنند یا منتشر نکنند. من از این موضوع اطلاعی ندارم.»

محمد هاشمی درباره نوع نگاه آیت‌الله هاشمی به پیشرفت­ و توسعه در کشورهای غربی نیز به بیان خاطره­ای پرداخت و گفت: «من در دوران پیش از انقلاب در امریکا بودم که ایشان یک بار آمدند و ۱۶ روزی میهمان من بودند. من ایشان را به جاهای مختلفی بردم اما علاقه ایشان به موزه و این‌طور چیزها نبود، بلکه بیشتر به دنبال پیشرفت‌های صنعتی و تکنولوژیک و نحوه اداره حکومت، قانون اساسی و ساختار نظام سیاسی بودند. ایشان درباره این نوع مسائل تحقیق میدانی می‌کرد و گویا در ذهنشان این موضوع وجود داشت که یک نظام حکومتی کارآمد و مردمی چگونه باید باشد. آیت‌الله در دو هفته‌ای که در امریکا بود از من که ۱۰ سال در امریکا بودم راجع به این مسائل مطلب بیشتری به دست آورد و بسیار پیگیر تحقیق درباره این نوع مسائل بود.» به گفته وی آیت‌الله هاشمی رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان را«ناسپاسی نسبت به خانواده امام(ره)» میدانست و معتقد بود: «حاج حسن میراث امام(ره) و واجد همه نوع صلاحیت اخلاقی، علمی، فقهی و سیاسی و معیارهای حوزوی است.»

هاشمی همچنین درباره مواضع صدا و سیما نسبت به رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: «صدا و سیمای ما وابسته به حکومت و نظام است و نهادهایی که حکومتی هستند، مدیر در آنجا تصمیم‌ساز نیست بلکه یک مجری است و به او دستور می‌دهند که فلان سیاست را اجرا کند و او هم اجرا می‌کند. من مدیران صدا و سیما را مقصر نمی‌دانم که کم‌لطفی کردند. آنها مأمور بودند و معذور.» وی افزود: «ایشان نسبت به خودش هم گله‌ای از صدا و سیما نداشت. اما برخی رفتارهای صدا و سیما در زمینه تحریف تاریخ را نقد می‌کرد و می‌گفت زیبنده کشور ما نیست که صدا و سیمای آن، اینگونه برخورد کند. ایشان نسبت به انحرافاتی که صدا و سیما از ملی بودن پیدا می‌کرد، انتقاداتی را مطرح می‌کرد.» محمد هاشمی همچنین تصریح کرد: «ایشان علاقه‌ای نداشت که برای خودش کاری کند که به جایگاه نمازجمعه در نظام لطمه وارد شود.

در واقع به دلیل برخوردی که با نمازگزاران در آخرین نماز جمعه‌ای که ایشان اقامه کرد، صورت گرفت و چهار نفر آمدند، شعاری دادند و توهینی کردند، آیت‌الله هاشمی اینها را توهین به خود تلقی نکرد بلکه توهین به جایگاه نماز جمعه تلقی می‌کرد.» برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در توضیح شایعات درباره ثروت خانواده هاشمی هم گفت: «من گزارشی را هفته پیش دیدم که منبع اش یک نشریه خارجی بود و گفته بود هاشمی از «مُلاهای ثروتمند» بوده است و اقلامی را هم به‌عنوان ثروت ایشان ذکر کرده بود که یکی از آنها پسته رفسنجان بود. در آن گزارش آمده بود که ایشان سالی ۷۴۰ میلیون دلار از پسته رفسنجان درآمد دارد که توسط پسرعمویش اداره می‌شود، در حالی که داستان پسته رفسنجان چیز دیگری است.

آنجا ۲۰۰ هزار هکتار زمین پسته وجود دارد و کل خانواده ما ۱۰۰ هکتار آن را در اختیار داریم.» به گفته وی «ایشان قبل از انقلاب، نسبت به پس از انقلاب وضعیت بهتری داشت. آیت‌الله هاشمی مقداری زمین در قم داشتند و پاساژی هم در تهران ساخته بودند و درآمدهایی در کنار آن داشتند که با مجموع آنها هزار خانواده زندانیان سیاسی را تحت سرپرستی قرار داده بودند.» محمد هاشمی همچنین درباره تخریب رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای انقلاب و برهه کنونی گفت: «در حال حاضر تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در اوایل انقلاب این تهمت‌ها از خارج و خارج‌نشینان بود اما در حال حاضر از درون سرچشمه میگیرد. البته همچنان از خارج از کشور هم تهمت‌هایی وارد می‌شود ولی می‌بینیم که از درون نظام هم شخصی که نماینده مجلس است، بنا به دلایلی می‌آید و به آیت‌الله هاشمی فحاشی می‌کند و با زبان توهین با ایشان صحبت می‌کند.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6430/21/170980/0

ش.د9503783

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات