سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۰۰۲۷

انتخابات دوازدهم و معيارهاي گزينش اصلح

تاکيد مقام معظم رهبری بر ضرورت ارتقاء سه شاخصه تدين، انقلابي و کارآمدی مسئولين، به عنوان راهکار رفع مشکلات کشور، الگويي است که بايد در انتخابات پيش رو به گفتماني فراگير و آرماني بزرگ براي حرکت به جلو و معياري براي بررسي صلاحيت نامزدهاي مطرح بدل گردد
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مهدی سعیدی

انتخابات دوازدهم و معيارهاي گزينش اصلحبا فرار رسيدن فصل بهار و آغاز سال جديد، شور و شوقي در سطح جامعه فراگير شده و انگيزه ها براي حرکت رو به جلو تقويت مي‌گردد و اين درحالي است که کشور آماده برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي‌باشد و به اين شور و شوق بيش از پيش نيازمند است.

انتخابات در قوه مجريه به معناي تغيير و تحول در مديريت کلان کشور است که اگر مبتني بر معيارها و شاخص‌هاي منطقي و صحيح صورت گيرد ميتواند به پيشرفت ملي و ارتقاء سطح برخورداری توده‌هاي جامعه بينجامد و بخشي از مشکلات کشور مرتفع گردد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي با توجه به اهميت وجود معيارها و شاخص‌هايي براي مواجهه با نامزدهاي انتخاباتي، در آغاز سال نو و در سخناني که در صحن مطهر رضوي ايراد داشتند، به آسيب‌شناسي ضعف‌هاي مديريتي کشور پرداختند و فرمودند: «ما هرجا يک مديريت انقلابي فعّالِ پُرتحرّک داشتيم، کار پيش رفته است؛ هرجا مديريتهاي ضعيف، بي‌حال، نااميد، غيرانقلابي، و بي‌تحرّک داشتيم؛ کارها يا متوقّف مانده است، يا انحراف پيدا کرده است. اين مسئله‌اي است که وجود دارد؛ يک اشکالي و يک ضعفي است که وجود دارد؛ بايد مديرانمان ان‌شاءالله پُرانگيزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بيشتري را انجام بدهند، و به حول و قوّه‌ي الهي همين‌جور هم خواهد شد. من به‌طور قاطع عرض ميکنم که اگر مديريت در بخش‌هاي مختلف کشور، متدين باشد، انقلابي باشد و کارآمد باشد، همه‌ي مشکلات کشور حل خواهد شد»

تاکيد بر ضرورت ارتقاء سه شاخصه تدين، انقلابي و کارآمدی مسئولين، به عنوان راهکار رفع مشکلات کشور، الگويي است که بايد در انتخابات پيش رو به گفتماني فراگير و آرماني بزرگ براي حرکت به جلو و معياري براي بررسي صلاحيت نامزدهاي مطرح بدل گردد و نبايد فراموش کرد که نظام سياسي بدون نگاه ارتقائي و تلاش براي شايسته‌سالاري، در مسير قهقرا و سقوط قرار خواهد گرفت.

اما بررسي اين سه شاخص در نامزدهاي رياست جمهوري حداقل از سه طريق ممکن خواهد بود:

اولين مکانيزم آنکه در انتخابات رياست جمهوري نامزدهايي مطابق با قانون و توسط شوراي نگهبان احراز صلاحيت مي‌شوند که مصداق رجال سياسي بوده و از سوابق مديريتي کلان کشور برخوردار باشند. اين بدان معنا است که قاعدتا هر يک از نامزدهاي وارد ميدان شده براي انتخابات رياست جمهوري داراي حداقل سابقه مشخص مديريتي، اجرايي در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي بوده و نقاط مثبت و منفي در کارنامه ايشان وجود دارد. بررسي و ارزيابي با حوصله اين سوابق مي‌تواند از نظر راي دهندگان معیاری مهم براي رسيدن به گزينه شايسته و اصلح باشد.

انتخابات دوازدهم و معيارهاي گزينش اصلح

راهکار دوم توجه به برنامه‌هايي است که نامزدهاي رياست جمهوري در روزهاي پيش رو از طريق رسانه‌هاي موجود در اختيار مخاطبين و افکار عمومي قرار مي‌دهند. طبيعي است که اين برنامه ها متفاوت خواهد بود و هر يک از نامزدها با ادبياتي متفاوت و با اولويت بندي و ترجيحاتي که برامده از نگرش ايشان است، آن را تنظيم نموده‌اند که دقت در اين برنامه‌ها ميتواند معياري براي بررسي ميزان تدين، انقلابي‌گري و کارآمدي افراد باشد.

راهکار سوم توجه به تيم همراه و همکاران و حاميان نامزدها است. معمولا هر نامزدي برآمده از خاستگاه سياسي – اجتماعي خاصي بوده و افراد و جريان‌هاي سياسي مشخصي از او حمايت و پشتيباني خواهند کرد. طبيعي است که پس از به قدرت رسيدن هم همين اطرافيان و نزديکان هستند که براي اداره کشور به ميدان آمده و معاونين و وزيران و مديران عالي رتبه دولت از ميان همين افراد انتخاب خواهد شد. برآيند تدين، کارآمدي و روحيه انقلابي اين افراد مي‌تواند نمايي از دولتي باشد که با روي کارآمدن نامزد مورد حمايت ايشان شکل خواهد گرفت.

انتخابات دوازدهم و معيارهاي گزينش اصلح

تاکيد و التفاوت ويژه به سه گانه تدين و کارآمدي و انقلابي‌گري همانگونه که حکيم انقلاب تاکيد ورزيده‌اند مي‌تواند مرهمي بر بخشي از دردهاي امروز کشور باشد که تحقق آن با بصيرت، هوشياری و تيزبيني ملت ايران در انتخابات ارديبهشت ميسر خواهد شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات