صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۰۵۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انتخابات نشان‌دهنده‌ این است؛ مردم‌سالاری اسلامی. مایه‌ افتخار است، مایه‌ روسفیدی است، مایه‌ عزّت است، مایه‌ قدرت است؛ ملّت هم در انتخابات احساس می‌کنند که کلید کارهای کشور دست خودشان است.(1396/1/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
برجام و دوگانه‌های آن

برجام از موضوعاتی است که از ظرفیت لازم برای ایجاد دوگانه‌های کاذب برخوردار است. از مهم‌ترین استدلال‌ها در این زمینه این است که برجام سایه‌‌ جنگ را از سر کشور دور کرده و اگر اجرای این معاهده ادامه پیدا نکند، نه تنها منافع مردم در معرض تهدید مجدد قرار می‌گیرد؛ ‌بلکه سایه‌ جنگ دوباره بر سر کشور گسترده می‌شود. در واقع، در اینجا هدف این است که چون برجام حاصل سیاست و نگاه تعامل‌گرای دولت یازدهم است، تداوم آن نیز منوط به تداوم حاکمیت این نگاه در دولت آینده است. در پاسخ به این استدلال توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ تهدید کشور از سوی دشمن یک موضوع همیشگی است که برجام در این زمینه نه تنها هیچ تأثیری نداشته، بلکه پس از برجام اتفاقاً بر حجم و شدت این تهدیدها افزوده شده است. به عبارتی، مهم‌ترین عامل در خنثی‌سازی تهدیدهای دشمن نیز استحکام ملت و ارتباط ناگسستنی آنها با نظام و اقتدار خدشه‌ناپذیر دفاعی کشور است.
2ـ برجام اگرچه در کاهش برخی تحریم‌ها مؤثر بوده، اما دستاورد ملموسی برای زندگی مردم نداشته و حداقل اینکه نتوانسته است آن دستاوردهایی را که طرفدارانش از آن سخن می‌گفتند، برآورده کند.
3ـ برجام نه تنها ساختمان تحریم‌های ضد ایرانی را منهدم نکرده است؛ بلکه رفع تحریم‌ها را به پذیرش محدودیت‌ها در حوزه‌های مهمی، چون نفوذ منطقه‌ای و اقتدار موشکی کشورمان منوط کرده است و نگاهی که در داخل کشور خواهان ادامه اجرای برجام به هر قیمتی است، حاضر است محدودیت و تغییر رفتار در سایر حوزه‌ها یا همان اجرای برجام‌های 2 و 3 را نیز بپذیرد.
4ـ اگرچه سیاست نظام چیزی جز تعامل سازنده با جهان نیست؛ اما این سیاست آن‌گونه که در دولت اصلاحات و دولت یازدهم عملیاتی شده، دستاوردی برای کشور به ارمغان نیاورده است. به عبارتی، این نوع نگاه هیچ‌وقت عامل کاهش تهدیدهای دشمن و تأمین‌کننده‌ منافع مردم نبوده است.
5ـ آن‌گونه که تاریخ کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد، آنچه سبب حل مشکلات مردم این کشورها و ارتقای شاخصه‌های رفاهی ـ معیشتی آنها شده، اقتدار درون‌زا، تکیه بر ظرفیت‌های درونی و حل پایدار مشکلات کشور است که در برهه‌ کنونی نیز منوط به پذیرش و اجرای این گزاره است.

▼ گزارش روز
علامت سؤال بزرگ

چه کسی می‌خواهد مناظرات انتخاباتی به صورت زنده پخش نشود؟ چه کسی نفع بیشتری از ضبطی بودن مناظرات خواهد برد؟ این قبیل سؤالات هنگامی مطرح شد که سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: «با تصویب بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست وزیر کشور مقرر شد مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفت‌وگوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود.» پرسش‌هایی که نامزدهای مختلف و حامیان آنها هر یک به سهم خود درصدد پاسخگویی به آن بر آمده و تلاش کردند رقیبان خود را پشتیبان و مسبب آن معرفی کنند. حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم که وزارت کشور وی این موضوع را رسانه‌ای کرده بود، در سخنانی اعلام کرد که مدافع آزادترین شکل رقابت‌های انتخاباتی است و از تصمیم‌گیران در این امر درخواست کرد بار دیگر مصوبات و تصمیمات خود را مرور کنند! برخی از حامیان وی نیز این تصمیم را مهندسی انتخابات از سوی رسانه ملی دانستند.
در مقابل نیز نامزدهای رقیب دولت مستقر این تصمیم را از جانب دولت دانستند؛ تصمیمی که با هدف کاهش و کم‌اثرتر کردن مناظرات تلویزیونی و انتقادات گسترده احتمالی که در این مناظرات رقیبان مطرح خواهند کرد، به کار بسته شد. در این راستا برخی نامزدها، از جمله ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، هاشمی‌طبا و... با انتقاد از این تصمیم خواستار لغو آن شدند؛ البته اعتراض به تصمیم مذکور تنها به نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها محدود نماند، تشکل‌های مختلف دانشجویی و خطیب نماز جمعه تهران از این تصمیم انتقاد کردند و میرباقری، معاون سیما نیز اعلام کرد: صداوسیما مانند دوره‌های گذشته خود را برای برگزاری مناظرات زنده آماده کرده و تابع نظر مسئولان در ستاد انتخابات کشور است؛ اما با وجود همه این اعتراضات این ستاد تاکنون بر تصمیم خود اصرار داشته است! تا همچنان این علامت سؤال بزرگ در برابر مردم باشد که ریشه و دلیل این تصمیم چیست؟

▼ خبر ویژه          
افتتاح ناقص پالايشگاه خليج‌فارس برای انتخابات

اخبار رسيده از بندرعباس حاكي است، پالايشگاه ستاره خليج‌فارس كه براي ميزباني از رئيس‌جمهور آماده شد، نه براي افتتاح هر سه فاز پالايشگاه و نه حتي براي افتتاح فاز اول پالايشگاه، بلكه تنها براي واحد بنزين‌سازي فاز يك اين پالايشگاه ۳۶۰ هزار بشكه‌اي مهيا شده بود. این در حالی است که زنگنه، وزير نفت در جلسه رأي اعتماد مجلس در سال 92 وعده داده بود در اين چهار سال هر سه فاز پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به بهره‌برداري خواهد رسید كه در نتيجه آن، نه تنها ايران به خودكفايي بنزين دست مي‌يافت، بلكه امکان صادرات روزانه حدود ۲۵ ميليون ليتر بنزين به كشورهاي ديگر هم فراهم می‌شد. اگرچه رويكرد كلي وزارت نفت در دولت يازدهم، تمركز بر حوزه بالادست نفت و افزايش توليد و صادرات خام آن بود؛ اما اهميت پالايشگاه راهبردي ستاره خليج‌فارس اجازه سكوت به مسئولان در اين زمينه را نداد و وزير نفت از هنگام حضور خود در جلسه رأي اعتماد مجلس در اواخر مردادماه ۹۲، وعده افتتاح آن را داد. به نظر مي‌رسد، وزير نفت و مديران اين وزارتخانه نوعي از رويكرد شعارگونه را براي تكميل و افتتاح پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در پيش گرفته‌اند، به گونه‌ای كه اظهارنظر درباره اين پالايشگاه و وعده افتتاح آن به نقل شيرين مصاحبه‌هاي آنها تبديل شده است؛ اما مطابق گزارش‌های رسمي پيشرفت فيزيكي اين پالايشگاه طي سه سال اخير كاهش چشمگيري داشته است.
         
▼ اخبار
1ـ سکوت روحانی در برابر تهدیدات ترامپ
روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» در گزارشی به انتخابات ایران و افزایش تهدیدات ترامپ و سکوت دولت ایران پرداخت و نوشت: در حالی که هر روز به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نزدیک‌تر می‌شویم، برخی آمارها حاکی از بهبود اوضاع انتخاباتی ایران است؛ البته همچنان در این کشور بسیاری از منتقدان، مخالف رویه حسن روحانی هستند. منبع یادشده افزود: دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تهدیدات علیه ایران را افزایش داده، اما تنها با سکوت دولت روحانی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد آنها فعلاً موج انتقادات خود از واشنگتن را متوقف کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: وزیر خارجه ایالات ‌متحده نیز در هفته جاری ایران را عامل ناامنی جهان خواند و خواستار افزایش فشارها به این کشور شد. خبرهایی نیز رسیده است مبنی بر اینکه دولت ترامپ درصدد افزایش تحریم‌ها علیه تهران است.

2ـ جلسه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای «مهار ایران»!
به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، مقامات ارشد رژیم صهیونیستی می‌گویند: «بنیامین نتانیاهو» قرار است در دیدار با «جیمز متیس» نگرانی‌هایش از تأسیس (ادعایی) پایگاه‌های دائم ایران در سوریه را به او اعلام کند. متیس در اولین سفر خود به ‌عنوان وزیر دفاع آمریکا پنج‌شنبه شب هفته گذشته وارد اراضی اشغالی فلسطین شده و قرار است با برخی مقامات رژیم صهیونیستی، از جمله «نتانیاهو»، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ و «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد کل ارتش این رژیم دیدار کند. متیس که در جریان سفر دوره‌ای به خاورمیانه به‌ سر می‌برد، طی دیدار با مقامات سعودی در ریاض مدعی شده بود: هر کجا که مشکلی هست، در آنجا ردّی از ایران مشاهده می‌شود(!)؛ لذا باید اقدامات مخرب ایران در منطقه و بی‌ثباتی‌ای که ایجاد کرده، پایان یابد.

▼ تا انتخابات
اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی مؤتلفه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مصطفی میرسلیم در صحنه انتخابات می‌ماند یا کنار می‌کشد، اظهار داشت: باید فضا را بررسی کنیم. در نهایت با در نظر گرفتن همه شرایط، بر اساس تکلیف عمل خواهیم کرد. وی در واکنش به نامزد شدن جهانگیری در انتخابات، گفت: اگر جهانگیری جدی آمده که رئیس‌جمهور شود، یعنی اینکه کار روحانی را قبول ندارد. خب معاون اول دولت، شریک همه کارهای رئیس‌جمهور است و اگر وی برای شوخی و نمایش آمده باشد، بسیار بد است.
سعیدالله ‌بداشتی، رئیس ستاد جوانان روحانی در سال 92 گفت: آقای جهانگیری در جایگاه یک کاندیدا در کنار آقای روحانی راهبردها، برنامه‌ها و سوابق کاری خود را تشریح می‌کند و اگر به هر دلیلی تقدیر نباشد آقای روحانی تا پایان انتخابات بماند، جهانگیری پرچم اعتدال را در دست می‌گیرد؛ اما برنامه اصلی ما حمایت از دکتر روحانی است و جهانگیری هم در این چارچوب به فعالیت‌های انتخاباتی می‌پردازد.
محمد هاشمی، داوطلب احراز صلاحیت نشده انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: اکنون که صلاحیت آقای روحانی تأیید شده است، تمام تلاش خود را برای حمایت و انتخاب مجدد وی خواهم کرد. هاشمی تأکید کرد: با تأیید صلاحیت روحانی و جهانگیری عملاً نگرانی‌ها برطرف شد و شایعاتی که درباره احتمال ردّ صلاحیت وی شنیده می‌شد، پایان یافت.
محسن رضایی با اشاره به نتایج احراز صلاحیت کاندیداها گفت: در بین افرادی که صلاحیت آنها برای ریاست‌جمهوری تأیید نشده، افراد شایسته برای مسئولیت‌های دیگر وجود دارد و ممکن است در آینده از آنها در مسئولیت‌هایی دیگر استفاده شود. ردّ صلاحیت برای ریاست‌جمهوری، ردّ صلاحیت برای دیگر مسئولیت‌ها نیست.

▼ اخبار کوتاه
معروفان، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به تأمین ذخایر استراتژیک کالاهایی، همچون برنج و شکر برای ماه مبارک رمضان گفت: برای تنظیم بازار برنج با توجه به بررسی آمارها سه میلیون و 200  هزار تن میزان مصرفی کشور است که رقمی حدود دو میلیون و 400 هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن چیزی حدود 600 تا 800 هزار تن را از کشورهایی، همچون پاکستان، هند، تایلند و اروگوئه وارد می‌کنیم.
ولی‌عهد عربستان با ارسال پیامی به وزیر خارجه بحرین، به وی گوشزد کرد که منامه باید در زمینه برقراری رابطه با ایران تابع سیاست‌های دیکته شده ریاض باشد. بن نایف، وزیر خارجه بحرین را تهدید کرد، اگر به تلاش برای آشتی با ایران ادامه دهد، او را از منصبش عزل خواهد کرد. وی تأکید کرد: نه او و نه پادشاه بحرین اجازه چنین تصمیمی را ندارند.
روزنامه «گاردین» گزارش داده است، بانک‌های انگلیس حساب‌های بانکی اتباع ایرانی را بسته‌اند. برخی از بانک‌ها تحریم‌ها علیه ایران را دلیل این اقدام بیان کرده‌اند. شرکت مشاوران حقوقی بلک‌استون در انگلیس که وکالت شاکیان ایرانی در دادگاه را به عهده دارد، می‌گوید: بیش از 60 نفر از اتباع ایرانی تاکنون به دلیل تبعیض‌ نژادی از بانک‌های انگلیسی شکایت کرده‌اند.
وزیر اطلاعات با اشاره به ناامنی در کشورهای مختلف، گفت: امروز امنیت پایدار در کشور وجود دارد. در ایران اسلامی همه توطئه‌های دشمنان در تور اطلاعاتی سربازان گمنام قرار گرفت و در سال ۹۵ بیش از ۳۰ برنامه بمب‌گذاری به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) کشف و خنثی شد که فقط پنج مورد آن را به مردم اطلاع‌رسانی کردیم.
تاجگردون، نماینده مجلس دهم در برنامه دست‌خط گفت: در جریان بررسی حقوق‌های نجومی تخلف ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیارد تومانی هم داشتیم. نقدینگی رشد فزاینده‌ای پیدا کرده و در چهار سال اخیر، سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا رفته است. وی افزود: فرمانده تیم اقتصادی دولت مشخص نیست و نظارت در سازمان برنامه و بودجه تعطیل است.
بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای راه‌اندازی سامانه نهاب (نظام هویت‌سنجی الکترونیکی)، كليه مشتريان بانک‌ها لازم است با مراجعه به شعبه‌های بانک خود، از صحت ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای‌شان اطمینان حاصل کنند. در غير اين‌صورت، ارائه خدمات بانکی به حساب‌هایی که اطلاعات آنها ناقص است، پس از نیمه اردیبهشت امکان‌پذیر نخواهد بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات