تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۰۶۸۷
محسنی‌اژه‌ای عنوان کرد؛

پرونده‌های «بقایی و احمدی‌نژاد» مفتوح است

(روزنامه همدلي – 1396/01/28 – شماره 574 – صفحه 3)

سخنگوی قوه‌ قضاییه در نشست خبری روزگذشته خود درباره پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی، محمود احمدی‌نژاد، حمید بقایی، دنیازاده و مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشتی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضاییه و سخنگوی این قوه‌ در یکصدودهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه در قانون انتخابات چه وظایفی برای دستگاه قضا در برخورد با تخلفات انتخاباتی تعریف شده است، گفت: قوه قضاییه وظیفه برخورد با جرم را دارد. در قانون پیش‌بینی شده برای جرایم انتخاباتی باید شعب ویژه‌ای داشته باشیم که خارج از نوبت رسیدگی کنند. از طرفی برای پیشگیری از جرم هم می‌تواند ورود کنند. ستادی به ریاست دادستان کل و سایر دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده ما در انتخابات مجلس هم قبلا بیش از چهل درصد تاثیر‌گذار بودیم.او افزود: من از ستاد پیشگیری پرسیدم آیا تخلفات انتخاباتی الان شبیه به تبلیغات انتخاباتی بوده یا نه که اعلام کردند دو مورد در تهران بوده است. بیش از دو مورد نداشتیم که دادستان تهران آنها را احضار کرده آنچه برخی روزنامه‌ها گفتند خلاف بوده است.

یکی از مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی و مسئله وزیر اطلاعات که ادعا شده در این پرونده مربوط است، گفت: این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی برایشان صادر نشده است. بنابراین از بیان جزییات کار از لحا‌ظ قانونی معذور هستم. در صحبتی که داشتم اتهامات آنها اجمالا امنیتی است، برخی علاوه بر امنیتی بودن انتشار مسائل مستهجن و خلاف عفت عمومی است. افراد بازداشت شده ۸ نفر هستند دو نفر قرارشان تبدیل شده یک نفر آزاد شده یک نفر اگر قرار را تامین کرده باشد امروز(یکشنبه) آزاد شده است.او خاطرنشان کرد: چون نقل قول شده بود از رئیس جمهور که اینها مجرم نیستند البته این تحریف صحبت رئیس جمهور بود.

رئیس جمهور گفت بنا بر گزارش اولیه که به من دادند اینها مجرم نیستند، من گفتم مرجع صالح برای تعیین مجرم بودن قوه قضاییه است. اما در این پرونده وزیر اطلاعات نمی‌تواند اظهارنظر کند، چون مسائلی در این پرونده مطرح است که به قول ما جزو مسائل رد است. ما در قانون داریم اگر قاضی یک پرونده را رسیدگی می‌کند و به یک دلیلی طرفین پرونده از قاضی شکایت کردند و شکایت وارد بود، دیگر قاضی نمی‌تواند به شکایت رسیدگی کند.اژه‌ای تصریح کرد: دادستان وقتی می‌خواهد پرونده را شروع کند از ماده ۶۴ آیین دادرسی کیفری تا مواد بعدی یکی از مواردی که وارد به تعقیب می‌شود این است که یک مرجع رسمی مثل بازرسی کل کشور گزارش دهد و گزارش خود را مستند کند. این پرونده با یک گزارش رسمی با مستندات به دادستان داده شده است. دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و در حال رسیدگی است و هنوز معلوم نیست علیه چه کسانی اعلام جرم می‌شود. مسائلی هم در باره وزارت خارجه مطرح است که نه اطلاعات آن گفته شده و هنوز معلوم نیست ثابت می‌شود یا نه.

پرونده بقایی مفتوح است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد بارها گفته بقایی بی گناه است و این ثابت شده و مقامات قضایی هم از او عذر خواهی کرده‌اند آیا این صحت دارد، گفت: نه ایشان پرونده‌اش مفتوح است و باید دادگاه برود و قاضی نظر بدهد و لذا بی‌گناهی او به اثبات نرسیده است. کسی هم از ایشان معذرت‌خواهی نکرده است.اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی با توجه به بازنشسته شدن یکی از قضات پرونده گفت: هنوز همان قسمت و بخشی که مانده بود در مرحله تجدیدنظرخواهی است. در مورد بخشی از پرونده کهریزک و شکایت سازمان تامین اجتماعی هنوز در مرحله تجدید نظر است.

حکم پرونده احمدی‌نژاد صادر نشده است

معاون قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: این پرونده به طور مستقیم وارد دادگاه شده است و همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است و هنوز حکمی در رابطه با آن صادر نشده است.محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا قوه قضاییه آماری از تعداد محکومین به اعدام به مجلس داده است گفت: اگر جایی همچون مجلس از قوه قضاییه آماری بخواهد و ما طبق قانون محدودیت نداشته باشیم این کار را انجام می‌دهیم.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده دنیازاده گفت: ممکن است افرادی که بازداشت می‌شوند در حین بازداشت مرتکب به یک جرم باشند، ولی بعد از بازداشت و تحقیقات اتهامات دیگری نیز متوجه آنان شود. در مورد این فرد هم به همین شکل است و برای ایشان یک پرونده دیگر در گیلان تشکیل شده بود که به علت تقدم رسیدگی در تهران به آن پرونده نیز در تهران رسیدگی می‌شود. این فرد همچنان در حال بازداشت است و پرونده در دادسرا است و به دادگاه نرفته است.

نه دادستانی از احمدی‌نژاد شکایت کرده و نه او از دادستان کل

او در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه دادستان کل کشور در رابطه با اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خوزستان آیا شکایتی کرده و آیا شکایت محمود احمدی‌نژاد از دادستانی کل کشور به ثبت رسیده است گفت: من هم از دادگاه ویژه روحانیت و هم از دادستانی تهران استعلام گرفته ام؛ نه از جانب دادستانی علیه این فرد شکایتی شده است و نه از جانب این فرد علیه دادستان کل شکایتی ثبت شده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره فشارهای غرب بر سر مسئله حقوق بشر درایران گفت: امروز کسانی مدعی حقوق بشر هستند که آدم خجالت می‌کشد حرف آنها را بشنود. مثلاً ترامپ برخلاف موازین بین‌المللی علیه یک کشور اقدام نظامی انجام می‌دهد. شما شب گذشته دیدید که چطور زن‌ها و بچه‌هایی که مدت‌ها در چنگ داعش اسیر بودند را به خاک و خون کشیدند. آیا صدای هیچ‌یک از این مدافعان حقوق بشر در آمد. اینها اشکال می‌کنند و می‌گویند اعدام‌های صورت گرفته در ایران برخلاف حقوق بشر است. ما نرمشی نشان نمی‌دهیم. اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران بازداشتی گفت: پرونده این افراد در مرحله دادسرا قرار دارد و قرار مجرمیت برای آن‌ها صادر شده است.او افزود: گفته شده که 12 نفر بازداشت شده‌اند این خبر درست نیست، در پرونده کانال‌های تلگرامی 8 نفر بازداشت شدند که یک نفر آنان آزاد شد، بقیه هم در رابطه با آن قضیه نیستند، یک عده در رابطه با سایر مسایل بازداشت شدند.

ریاحی و شهیدی از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضا با اشاره به پرونده‌های هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی گفت: شهیدی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده و تا مدتی برای تحقیقات در دست وزارت اطلاعات بود. خانم ریاحی هم همین طور. این دو ارتباطی با شبکه‌های تلگرامی نداشته‌اند، در مورد احسان مازندارنی هم همین‌طور است. او تاکید کرد: برخی عامدانه و غیر عامدانه اینها را به هم ربط می‌دهند.

هرکس که پرونده داشته باشد الزاما رد صلاحیت نمی‌شود

اژه‌ای ادامه داد: دادستان کل درباره تاثیرگذاری پرونده‌های قضایی نیز گفتند شاید یک نفر پرونده داشته باشد و تایید شود. الزاما این طور نیست که هر کس پرونده‌ای دارد حتما رد می‌شود و هر کس ندارد هم حتما تایید. اگر کسی محکومیت داشته باشد و محکومیت‌ها جزو موارد منع از ورود به انتخابات باشد رد صلاحیت می‌شود. در قانون هم پیش بینی شده که برخی جرایم هست که کسی که این جرم دارد نمی‌تواند ورود کند.

سخنگوی قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: ممکن است کسی پرونده جاری داشته باشد اما تشخیص با مرجعی است که احراز صلاحیت می‌کند و ممکن است با این پرونده احراز صلاحیت نشود.

او تاکید کرد: برخی رد صلاحیت را با عدم احراز صلاحیت اشتباه می‌کنند. احراز صلاحیت دایره وسیع‌تری دارد یعنی اگر کسی شرایطی که در قانون برای او مقرر شده شرایط را نداشته باشد یا برای مرجع مشخص نشد واجد است یا نه صلاحیت او احراز نمی‌شود. اینها صفت وجودی است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=29491

ش.د9600041

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات