تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۳۲

ارزيابي حوادث تلخ يک ميتينگ سياسي

پایگاه بصیرت / سيدمسعود علوي

(روزنامه رسالت ـ 1396/02/14 ـ شماره 8927 ـ صفحه 1)

برگزاري ميتينگ سياسي در مرقد امام (ره)، آن هم به بهانه روز جهاني کارگر براي تبليغات انتخابات رياست جمهوري خلاف تدبير و عقلانيت سياسي بود. نبايد اعضاي بيت شريف امام (ره) و از همه مهم تر مرقد مطهر آن يار سفرکرده که متعلق به همه ملت ايران است، براي يک نامزد انتخابات، ولو صالح و اصلح، هزينه شود. کساني که دلشان براي امام (ره) مي تپد، چنين مسيري را خلاف مصلحت انقلاب و انصاف مي دانند. ميتينگ سياسي روز دوشنبه در مرقد امام (ره) چيزي نبود که با يک فراخوان عمومي شکل گرفته باشد. طرفداران آقاي روحاني و يک جامعه کارگري که از اول انقلاب در تقسيم بندي سياسي در يک جناح خاص قرار داشت به علاوه مسئولين دولتي وزارت کار چنين ميتينگي را برگزار کرده بودند که قاعدتاً غير خودي در آنجا نبود. اينکه برخي از همين خودي هاي جناح آقاي روحاني در اين ميتينگ فرياد بزنند؛ - عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، جامعه کارگري صاحب عزاست امروز - عزا عزاست امروز، زندگي کارگري، رو به فناست امروز اينکه بگويند؛

- رئيس جمهور ما، برس به فرياد ما

- وزير کار ايران، برس به فريادمان

حکايت از عمق بحران در جامعه کارگري و معيشت محروم ترين اقشار جامعه يعني کارگران دارد. همان طور که رئيس جمهور فرمودند، معيشت مردم و اشتغال طبق همه نظرسنجي ها، دغدغه اکثريت مردم است، همان مردمي که سال 92 به وي رأي دادند.

راه حل برخورد با اين پديده عيني که برشي از ديدگاه افکار عمومي در مورد کارکرد چهارساله دولت است، اين نيست که مجري برنامه خطاب به آنها بگويد؛ شما مزدور هستيد و دهانتان را خرد مي کنيم! پاسخ استغاثه آنان خرد کردن دهان نيست. البته ترديدي نيست که نبايد از کار اين عده از کارگران، آن هم در مرقد امام (ره) دفاع کرد. هر کاري در هر جا جايز نيست. به قول حافظ شيرازي؛ هر سخن جايي و هر نکته مکاني دارد.

روح امام (ره) در ميان ملت ما زنده است، امامي که همه وجودش وقف محرومين، مستضعفين و پابرهنگان بود. نبايد در محضر او گفته شود؛ «دهانتان را خرد مي کنيم!» البته هيچ بهانه اي نبايد باعث شود که عده اي به خود اجازه دهند در ميتينگ هاي سياسي با شعار دادن اخلال ايجاد کنند.

هيچ ترديدي در اين نيست، اما آن سوي قصه هم نبايد حرفي زده شود که آتش به خرمن اعتراضات بيفتد. «آلت الرئاسه سعه الصدر». در حوزه سياست و سياست ورزي اگر تحمل حرف مخالف نباشد، اگر سعه صدر نباشد، از يک صفت در حکمراني خوب محروم مي شويم.

رئيس جمهور محترم در اين ميتينگ سياسي فرمود: «لايحه اصلاح قانون کار را از مجلس پس مي گيريم.» اولاً اعتراض کارگران به لايحه اصلاح قانون کار نبود. ثانياً اگر دولت از روي عقلانيت و تدبير، دست به اصلاح قانون کار زده و لايحه را به مجلس داده است، نبايد با چند شعار اعتراض آميز عقب نشيني کند. ثالثاً بسياري از مشکلات اقتصادي به ويژه بيکاري، ناشي از همين قانون کار است. پس از سه دهه اگر اشکالاتي در عمل ديده شده، بايد رفع شود. دولت در مکانت تشخيص مصلحت عامه است، لذا بايد بر اساس حکمت عمل کند. مي گويند قانونگذار، حکيم است. وقتي دولت اراده کرده است فرايند قانونگذاري در مورد مسائل و مشکلات کارگري را در قانون کار طي کند و لايحه به مجلس بدهد، با يک اعتراض نبايد عقب بنشيند، آن هم در کمتر از 20 روز مانده به انتخابات، به خاطر چند عدد رأي بيشتر بگويد لايحه را پس مي گيرم!

نکته مهم ديگر، عدم دقت ستاد انتخاباتي جناب آقاي روحاني در برگزاري ميتينگ سياسي در مرقد مطهر حضرت امام (ره) است. در طول رقابت هاي سياسي در انتخابات مجلس و رياست جمهوري هيچ وقت نامزدها از مکان هاي مقدس براي برگزاري ميتينگ استفاده نمي کردند. مثل اين است که آقاي رئيسي هم به اين فکر بيفتد که يکي از اجتماعات تبليغات رياست جمهوري خود را صحن و سراي حضرت امام رضا عليه السلام برگزار کند. هزينه کردن از اين اماکن مقدس، خيلي رأي آور نيست و گاهي حوادثي مثل اعتراض برخي کارگران در مراسم ياد شده، رأي شکن هم هست. ستاد انتخابات وزارت کشور و هيئت نظارت بر تبليغات انتخابات رياست جمهوري و ديگر نهادهاي نظارتي بايد نامزدها را از چنين رويکردي پرهيز دهند و اگر تخلفي هست با آن برخورد نمايند.

عقلانيت سياسي حکم مي کند؛ «دُز رقابت» طوري تنظيم شود که ميتينگ هاي سياسي آرامش مردم و امنيت کشور را مورد مخاطره قرار ندهد. نبايد فراموش کنيم که دشمن قصد دارد خود را در شکاف بين رقابت ها پنهان کند و رقابت ها را از مسير عقلاني و اخلاقي به سمت يک مسير بحراني هدايت کند. اهانت، تشويش اذهان

اذهان، فريبکاري و نسبت دروغ دادن به يکديگر، فضاي رقابت را آلوده مي کند و نمي گذارد پس از انتخابات، رقابت تبديل به رفاقت شود.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=257529

ش.د9600133

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات