تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۳۵۷

مشارکت سیاسی، تقویت امنیت و همبستگی ملی

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/02/27 – شماره 10873 – صفحه 10)

مشارکت در انتخابات به تقویت امنیت و همبستگی ملی می‌انجامد. از این رو حضور فراگیر در انتخابات نقشه‌های دشمنان را برای تفرقه افکنی خنثی کرده و موجب تقویت نظام سیاسی می‌شود.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تنور انتخابات گرم شده و از هر کوی و برزن که گذر می‌کنیم تصویر پوسترها و پخش تراکت‌ها را می‌بینیم.دو روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و شور و هیاهوی تبلیغات انتخاباتی به بالاترین درجه خود رسیده است. البته جدا از شیوه‌های سنتی تبلیغات، فضای مجازی نیز آکنده از مباحث انتخاباتی شده است.

در این میان حضور و گزینشگری مردم از میان نامزدهای انتخاباتی جدا از این که مرتبط به کدام دسته و گروه سیاسی باشند، نشان دهنده مشارکت مردم است.

مشارکتی که نشانگر همبستگی و انسجام ملی در کنار تعهد اجتماعی و سیاسی است. با توجه به اهمیت مقوله مشارکت سیاسی و رابطه آن با مولفه امنیت و انسجام ملی، به بیان نکته‌هایی در این زمینه می‌پردازیم:

1- انتخابات به مثابه امری دوسویه بین مردم و حکومت است. بنابر این مشارکت گسترده در انتخابات، به تقویت و همبستگی میان مردم و حکومت می‌انجامد. به عبارتی دیگر انتخابات پرشور، فضایی مبتنی بر پویایی و حس همبستگی ملی را به همراه می‌آورد.

نظر به این که نظام‌های سیاسی بر پایه اعتماد عمومی و اراده مردم استحکام می‌یابند، استمرار و اقتدار آنها وابسته به مشارکت مردم است. از این رو مشارکت شهروندان به دامن گستر شدن اعتماد عمومی می‌انجامد.

همچنین یکی از اصلی‌ترین پیامدهای حضور فراگیر در انتخابات تولید اقتدار و مشروعیت است که ماهیت قدرت را اجتماعی کرده و به استحکام ساخت درونی قدرت می‌انجامد، از این رو انسجام و همدلی درسایه مشارکتی فراگیر تبلور پیدا می‌کند.

2- مشارکت، نوعی تعهد و قبول مسئولیت فردی و اجتماعی است چرا که مردم با رای دادن به نوعی دیدگاه خود را درباره تصمیم‌های مهم ابراز می‌کنند. از این رو رای دادن به نوعی سهیم شدن در امور اجتماعی و سیاسی جامعه است که می‌تواند یاری رسان حفظ وحدت و همبستگی ملی باشد. در مقابل مشارکت نکردن در انتخابات، نوعی بی‌تفاوتی اجتماعی و عمل نکردن به تعهد شهروندی است.

3- مشارکت با امنیت ملی نیز رابطه‌ای همبسته دارد چرا که حضور در انتخابات از فاصله‌گذاری میان مردم و حاکمیت جلوگیری کرده و توطئه دشمنان کشور را برای ایجاد شکاف و گسل میان مردم و حاکمیت از بین می‌برد.

از این رو مشارکت در انتخابات به نوعی تضمین‌کننده امنیت ملی و اقتدار بین‌المللی است. این حضور فراگیر می‌تواند کشور را در برابر چالش‌های درونی و تهدیدهای بیرونی بیمه کند. در واقع مشارکت فراگیر در انتخابات به عنوان پشتوانه ملی، می‌تواند وزن کشور را در مناسبات بین‌المللی ارتقا بخشد و قدرت چانه زنی را بالا ببرد.

4- مشارکت فراگیر موجب هم‌افزایی شده و به روند توسعه پایدار سرعت می‌بخشد؛ در برابرگریز از مشارکت شانه خالی کردن از مسئولیت‌های فردی و اجتماعی است. در واقع مشارکت پر شور نشانگر توجه به همبستگی اجتماعی، تعهد به منافع ملی، احساس همیاری و احترام به قانون است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=134055

ش.د9600277

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات