تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۱۰۵
شور انتخابات در اريكه ايرانيان

خاتمي: انبوه آرا در سبد روحاني است

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد ـ 1396/02/10 ـ شماره 3794 ـ صفحه 6)

جريان اصلاحات اگرچه در دولت پيشين روزهايي را پشت سر گذاشت كه فضا براي كنشگري‌اش در نهان ديوارهاي سر به آسمان كشيده بسيار تنگ مي‌نمود اما حالا چهار سال است كه قدرتمند‌تر از پيش در هر انتخابات مجلس‌افروزي مي‌كند. امروز فعالاني از اين جريان تحولخواه لب به سخن مي‌گشايند كه سال‌هاي قبل دهان‌شان را براي كنشگري بسته بودند. اين جريان تحولخواه به اتكاي نسل پوياي جوان اميد به ادامه زيست دارد. همين بود كه روز گذشته «نخستين گردهمايي جوانان ستاد حسن روحاني» در آستانه دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري محلي شد براي تجديد پيمان جوانان با اصلاحات و اعلام حمايت از رييس‌جمهور اعتدالي. فضاي سالن مملو از طنين شعارهاي اصلاح‌طلبانه بود.
«اصلاحات زنده باد...» «وصيت هاشمي، حمايت از روحاني...» و البته شعارهايي كه حالا هشت سال از نخستين طنين‌شان گذشته اما همچنان رنگ مطالبه‌گري خود را حفظ كرده است. ديروز در همايش جوانان حامي روحاني چهره‌هاي آشنايي حضور پيدا كرده بودند. محمدرضا خاتمي، علي شكوري‌راد، محمود صادقي و احمد شيرزاد مشهورترين آنان بودند. محمدرضا خاتمي نخستين سخنران مراسم بود كه به سبب نسبت اخوتش با سيد اصلاحات با شعار «درود بر خاتمي» ميهمان شور انتخاباتي جوانان شده بود. سخنران دوم مراسم علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران بيشتر از مطالبات دانشجويي گفت و جمعيت او را با شعار «دانشجو مي‌ميرد، ذلت نمي‌پذيرد» همراهي كردند. البته در سراسر زمان گردهمايي شعارها و پلاكاردهايي در دستان دانشجويان و جوانان ديده مي‌شد كه بيانگر نقدهايي نيز به ديگر كانديداهاي انتخابات بود. جملاتي كه البته رنگ و بويي نيز از نخستين مناظره انتخاباتي داشت. ازدحام جمعيت جوان هوادار روحاني آنقدر زياد بود كه دو سالن در محله اريكه ايرانيان كه يكي از آنها سالني 600 نفره بود، نه تنها پر شده بود بلكه روي زمين و حتي روي سن نيز لبالب از طرفداران حسن روحاني بود.

خاتمي: آقاي روحاني بازتاب‌دهنده خواست ملي درون حاكميت باشيد

محمدرضا خاتمي، نايب‌رييس مجلس ششم به عنوان نخستين سخنران اين همايش با بيان اينكه مايه افتخار من است كه در جمع شما عزيزان كه سرشار از شور و شعور هستيد، حاضرم گفت: به همت مردم شاهد اوجگيري شور و هيجان انتخاباتي هستيم كه انتخابات را تاريخ‌ساز خواهد كرد. نبودن شور يك علت ديگر داشت و آن با كمال تاسف نبودن رقيب در اين انتخابات است. مايليم تا رقيبان قدري داشته باشيم تا با برنامه‌هايي كه ارايه مي‌كنند گامي در جهت توسعه كشور برداشته شود. خاتمي افزود: شايد اين نفرين مردم در انتخابات سال 88 است كه جناح به اصطلاح اصولگرا آنچنان از هم پاشيده شده است. كساني را معرفي كردند كه مهم‌ترين سابقه آنها شكست در انتخابات و عدم سياست ورزي در عرصه اجرايي است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه درست است كه اتهام سنتي بودن سياست‌ها مي‌زنند گفت: در كدام كشوري مي‌بينيد كه فردي نه يك بار بلكه دوبار شكست مي‌خورد باز هم وارد انتخابات مي‌شود. بعيد نيست با اين از هم پاشيدگي شاهد حضور همين‌ها در 1400 هم باشيم.

او همچنين با دفاع از دولت روحاني گفت: ‌عملكرد دولت و رييس‌جمهور به حدي است كه آراي انبوهي را در انتخابات جلب خواهد كرد. اين جمع اما فرصتي است كه با آرمان‌هاي اصلاحات تجديد عهد كند.

خاتمي در اين بخش از سخنان خود خطاب به روحاني گفت: آقاي روحاني اين جمع دوباره شمارا براي دور دوم انتخاب خواهند كرد. وي سپس با طرح پرسش‌هايي گفت: روحاني را چگونه مي‌خواهيم؟ اينكه راست بگويد و همچنان گذشته حقايق را با مردم بگويد. با مردم و كنار مردم باشد. از روحاني مي‌خواهيم كه از هيچ خبرنگار و رسانه‌اي شكايت نكند. نايب‌رييس مجلس ششم در بخش ديگري از صحبت‌هايش با يادآوري خاطرات دولت نهم و دهم گفت: ما دوران 8ساله تاريكي را تجربه كرديم. نهادهاي مدني كه در دولت اصلاحات رشد كردند را از بين بردند. روحاني براي رشد تحزب كوشيد اما اين كافي نيست. مي‌خواهيم وجهه دموكراسي و نهادهاي مدني را ارتقا دهند. هنوز سايه فضاي امنيتي بر سر دانشگاه‌ها گسترده است. روحاني بايد براي دانشجويان كه پشتوانه اصلاحات و موتور توسعه كشورند اين امكان را فراهم كند تا نقش خود را ايفا كنند. از روحاني مي‌خواهيم همه ايرانيان را به يك چشم بنگرد و فرصت‌هاي برابر براي همه فراهم كند و فراتر از شعار جايگاه زنان و جوانان را در عرصه مديريت‌هاي كلان كشور فراهم كند.

خاتمي بعد از اظهارات فوق به سراغ شعارها و وعده‌هاي روحاني رفت: در سال 92 روحاني شعارهايي داد كه در بسياري موفق بودند. مي‌دانيم در آن وعده‌هايي كه موفق نبوده است چه موانعي بر سر راهش بوده است. اين تجمع‌ها تنها تاكيدي بر آن شعار‌هاست. روحاني شعار رفع حصر داده است، ما موانع بسياري كه بر سر راه روحاني در تحقق اين شعار قرار دارد را مي‌دانيم و قدردان پيگيري‌هايش هستيم. جناب آقاي روحاني شما نماينده ايرانيان در اين حاكميت هستيد و بايد با صداي رسا بازتاب‌دهنده اين خواست ملي در درون حاكميت باشيد. همه توان كشور بايد براي سازندگي به كار گرفته شود. خاتمي با بيان اينكه امروز براي 29 ارديبهشت اينجا حاضر نشده‌ايم گفت: پروژه ما براي چهار سال آينده و تداوم اصلاحات در هشت سال پس از آن است. آنقدر خرابي‌ها زياد است كه تداوم اصلاحات را لازم مي‌دانيم. خاتمي در پايان به انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز اشاره كرد: از انتخابات شوراها نبايد غفلت كنيم. اين انتخابات بايد مورد همت ما باشد در شهر تهران 21 به علاوه يك انتخاب مي‌كنيم. از همه مي‌خواهم به خواسته‌هاي مردم توجه كنند. جا را براي نسل جديد و جوانان شايسته باز كنيد. توصيه به شوراي عالي دارم كه نو آوري داشته باشيد و چهره‌هايي پاكدست را انتخاب كنيد كه شهرداري تاريك خانه‌اي براي فساد و تباهي نباشد.

علي شكوري راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي نيز در اين همايش با بيان اينكه شما جوانان عزيز فرزندان دوم خرداد هستيد، گفت: در خاطره اين ملت آن روز به يادگار مانده و روزي است كه با راي جوانان آن روزها سيد محمد خاتمي به عنوان رييس‌جمهور برگزيده شد. وي افزود: دوم خرداد با نقش‌آفريني جوانان رقم خورد و خاتمي در جمع دانشجويان اعلام كانديداتوري كرد. اين دانشجويان بودند كه دوم خرداد را رقم زدند. به همين دليل كساني كه دوم خرداد و دستاورد آن را نمي‌شناسند با دانشجويان سر خوش ندارند و سال 78 انتقام دوم خرداد را از دانشجويان گرفتند. كساني كه براي گروه‌هاي فشار امنيت را تامين مي‌كردند بايد براي دانشجويان امنيت تامين مي‌كردند. شكوري‌راد با بيان اينكه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان را منحل كردند، گفت: دانشگاه‌ها را غير سياسي كردند و دانشجويان از هفت خوان بايد مي‌گذشتند تا يك ميتينگ دانشجويي برگزار كنند. چرا؟ چون دانشجويان پيشاهنگ آگاهي هستند و عدالت و آزادي را طلب مي‌كنند.

دبيركل حزب اتحاد ادامه داد: مطبوعات را توقيف و احزاب را منحل كردند و امكان نظارت مردمي را بر دولت‌ها از بين بردند. همين شد كه فسادهاي بزرگ شكل گرفت. اگر دانشجويان و جوانان سرزنده نباشند فرصت براي كاسبان تحريم فراهم مي‌شود. او سپس با بيان اينكه نااميدي كه در ميان دانشجويان موج مي‌زد دو نوع اقتصادي و اجتماعي بود، گفت: دولت پيشين با درآمدهاي هنگفت خدمتي نكرد. بدترين دوره اقتصادي در بهترين دوره درآمدي بوديم. دولت اصلاحات اما بهترين كارنامه اقتصادي را ارايه داد. آنهايي كه شعارهاي اقتصادي مي‌دهند، ببينند دولت اصلاحات در اقتصاد چگونه رفتار كرد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه با يادآوري اقدامات دولت احمدي‌نژاد گفت: كشور در بي‌تدبيري دولتمداران مي‌سوخت و سيري قهقرايي را در خيلي از زمينه‌ها شاهدبوديم. بيشترين جفا را دولت قبل به مردم محروم كرد. كساني شعار دادند كه پول‌ها را بين مردم تقسيم مي‌كنند. باز امروز همان شعارها را مي‌دهند. به نام مردم بدترين جفاها به مردم مي‌شود. سرمايه مملكت متعلق به مردم است. مردم هستند كه بايد حاكم برسرنوشت خود باشند.

شكوري راد همچنين اظهار كرد: ‌اي مردم محروم! به كساني كه نشان داده‌اند كه مي‌توانند به شما خدمت كنند راي دهيد نه كساني كه در پيشينه آنها خدمتي به مردم نيست. آنهايي كه سال‌ها در سمت‌هاي كشوري بودند، بگويند كدام كارنامه را پيش‌روي مردم مي‌گذارند. اگر مي‌توانستند تاكنون مي‌كردند. چگونه به خود اجازه داده‌اند وقتي سابقه خوبي ندارند، كانديدا شوند. وي با خطاب قرار دادن برخي كانديداهاي انتخابات گفت: آيا به آزادي وفادار بوده‌ايد؟ كجا در پيشينه شما كلمه‌اي در دفاع از آزادي ملت گفته شده؟ در كدام دوره مردم شما را به عدالت شناختند؟ آيا به راي مردم پايبنديد؟ اسلام خشن را ترويج كرديد كه شهروندان در آن احساس امنيت نكنند. ما از اسلامي دفاع مي‌كنيم كه امام امت وعده آن را داد. كسي را حمايت مي‌كنيم كه كشور را از سير قهقرايي به ريل بازگردانده و اميد به جامعه تزريق مي‌كند. دبيركل اتحاد ملت در ادامه گفت: تاريخ دو بار تكرار مي‌شود؛ يك بار تراژيك و يك بار كاريكاتور وار. بر سر كار آمدن احمدي‌نژاد را به عنوان تراژدي ديديم. امروز برخي همان شعارها را كاريكاتور وار تبليغ مي‌كنند. اين انتخابات بسيار مهم و تعيين‌كننده است و طرف مقابل همه امكانات خود را بسيج كرده و دنبال اين است تاگام سوم را پيروزمندانه بر نداريد. به روستا‌ها برويد و شبكه‌هاي مجازي را فعال كنيد.

هر راي ما نقشي تعيين‌كننده دارد

محمود صادقي، نماينده دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در اين همايش با اشاره به اينكه اميدواريم در 29 ارديبهشت گام سوم را استوار‌تر از دو گام قبلي‌برداريم، اظهار كرد: راه ما اين بود و تلاش كرديم تا كشور را از پرتگاه نجات دهيم و كشور را از افراطي‌گري به عقلانيت هدايت كنيم. وي افزود: برخي مي‌كوشند مطالبات مردم را تنها به مطالبات معيشتي تنزل دهند و كرامت انساني را به كرامت صدقاتي تنزل دهند و كرامتي از نوع آرد و سيب‌زميني بسازند! در حالي كه نيازمند لزوم احترام به كرامت ذاتي انسان هستيم. صرف نظر از قوميت، جنسيت و مذهب انسان كرامت دارد و در قرآن اين مساله آمده است. صادقي با بيان اينكه مسائل معيشتي مساله ما هستند، گفت: ما مي‌خواهيم قانون اساسي كه ميثاق ملي ما است، اجرا شود. قانون اساسي مي‌گويد جز با مشاركت آحاد مردم كشور مسير رشد را طي نمي‌كند. به ويژه بر مشاركت آگاهانه و آزادانه تاكيد شده است. وي افزود: زماني نسخه شفابخش اقتصاد در سال 87 سياست‌هاي اصل 44 اعلام شد اما بعدها در مسير خصوصي‌سازي روند غلطي اتخاذ شد. الان در بهترين حالت شركت‌ها خصولتي شده‌اند.

صادقي با بيان اينكه به حضور آگاهانه خود در انتخابات بيش از پيش اهميت دهيد، گفت: هر راي ما نقشي تعيين‌كننده خواهد داشت. مردمي كه با صندوق‌هاي راي قهرند را آشتي دهيد. ادعا نمي‌كنيم كه دموكراسي كاملي داريم و مداخله‌اي توسط برخي نهادها صورت نمي‌گيرد، اما هر گاه ملت به صحنه مي‌آيد دسيسه‌ها نقش بر آب مي‌شود. در خرداد 76 و 92 همين امر موثر بود. بزرگاني چون سيد اصلاحات، هاشمي‌رفسنجاني و محمدرضا عارف اثرگذار بودند تا در سال 92 باطل‌السحر اتفاقات ناخوشايند شد. وي افزود: مهم‌ترين تغييرات ملموس ايجاد اميد در جامعه است. نمونه آن هم حضور شما است. اين دستاورد دولت تدبير و اميد است. نبايد بگذاريم اميدمان را تبديل به يأس كنند. در زندگي بين‌المللي از انزوا و ايران‌هراسي دور شديم. حضور توريست‌هاي خارجي را مشهود ديده‌ايم. كساني با حركت‌هاي نابخردانه‌اي چون حمله به سفارتخانه در مسير دولت و به خصوص مذاكرات هسته‌اي سنگ‌اندازي كردند، كساني هستند كه واقعا كاسبان تحريم بودند و مي‌بينند دوره كاسبي‌شان تمام شده است. صادقي ادامه داد: رهبر انقلاب به موضوع قاچاق اشاره كردند. اين قاچاق بخش قابل توجهي مطابق گزارش‌هايي است كه در مجلس به ما داده شد از مجاري‌اي بود كه به خاطر تحريم گشوده شده بود. امروز به كمك فضاي مجازي هر شهروند چندين ستاد مي‌تواند باشد اما بايد با مردم صحبت كنيد. به آقاي علي عسگري، رييس صدا و سيما گفتم شما عامل اصلي مراجعه مردم به بي‌بي‌سي هستيد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=73645

ش.د9600503

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات