صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۳۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 10 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ذخایر اجتماعی را باید حفظ کرد؛ حفظ این ذخایر به این است که ملت، وحدت و اتحاد خود را حفظ کنند و حرکت در آرمان‌های انقلاب را به‌ عنوان هدف حفظ کنند.(1396/4/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
وصل پس از داعش

وزارت دفاع عراق پس از آزادسازی مسجد النوری (مسجدی که ابوبکر البغدادی در آن خطبه می‌خواند) با انتشار بیانیه‌ای از پایان موجودیت داعش در این کشور خبر داد. عملیات بزرگ آزادسازی موصل موسوم به عملیات «قادمون» (نینوی می‌آییم) از سال گذشته با هدف آزادسازی شهر «موصل» آغاز شد. این عملیات در حالی کلید خورد که پیش از آن، نیروهای مسلح و امنیتی عراق عملیات‌ نظامی گسترده، سخت و خطرناکی را در مرکز عراق آغاز کرده و مناطق متعددی را در استان‌های مرکزی این کشور از سیطره داعش آزاد کرده بودند؛ مناطقی که از کرانه رود دجله در شمال بغداد شروع شده و سامرا، تکریت، بیجی، الشرقاط و حوالی موصل را در بر می‌گرفت. شهر موصل از نظر وسعت، جمعیت و اهمیت اقتصادی دومین شهر عراق به شمار می‌رود. این شهر 9 درصد مساحت این کشور را در بر می‌گیرد. استان نینوی از 32 منطقه شامل ده شهر بزرگ و 22 شهر کوچک تشکیل شده که سه سال پیش به اشغال گروه تروریستی ـ تکفیری داعش در آمده بود. با آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش، دولت و ملت عراق وارد مرحله‌ای بسیار سرنوشت‌ساز از تاریخ کشورخود شده‌اند. باید تأکید کرد که «موصل پس از داعش» یا «عراق پس از داعش» سر آغاز ورود به مرحله‌ای بسیار دشوار از تاریخ عراق است که بیرون آمدن سربلند و موفق از این مرحله مستلزم حفظ هوشیاری و آگاهی در دو سطح مردمی و حکومتی در این کشور است. آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه تلاش خواهند کرد دولت و مردم عراق از پیروزی‌های به دست آمده علیه داعش لذت نبرند و این احتمال وجود دارد که عراق را در این مرحله با چالش‌های متعدد، خطرناک و بزرگی روبه‌رو کنند تا به بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین رؤیاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی که همان تقسیم و تجزیه عراق است، دست پیدا کنند. همگی به این نکته واقف هستند که شکست سنگین داعش در پایتخت خودخوانده خود در موصل تنها با حمایت مرجعیت شیعه، مقاومت دولت و ملت عراق و رشادت‌های ارتش و نیروهای مردمی به دست آمد و تا نابودی کامل بقایای تروریست‌ها و خشکاندن ریشه‌های فکری و قطع منابع تأمین مالی تروریسم در عراق و منطقه به مبارزه دسته‌جمعی منطقه‌ای نیاز است. گفتنی است، این اقدام در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که عراق یکپارچه، دموکراتیک و منسجم باشد.

▼ گزارش روز
خطای راهبردی

نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به تازگی در سخنانی وقیحانه جمهوری اسلامی ایران را به عقرب تشبیه کرده و اعلام کرده است ما از داشتن روابط عادی با ایران و همچنین روابط عادی تهران با جهان جلوگیری می‌کنیم. نیکی هیلی همچنین ایران را به نقض قوانین بین‌الملل متهم کرده و اعلام کرده است واشنگتن مشغول بازنگری در برجام است! وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با طرح این ادعا که «دیدیم تحریم‌ها علیه ایران مؤثر بود و آنها را پای میز مذاکره آورد» گفته است: «از قبل تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده بودیم و حالا هم به دلیل برنامه موشکی بالستیک و دیگر برنامه‌های آنها، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهیم کرد؛ ما به استفاده از ابزار تحریم، ادامه خواهیم داد.» «استیون منوشین» در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود تأکید کرده است: «ترامپ برای اعمال تحریم علیه ایران، معطل قوانین کنگره نخواهد ماند. صرف‌نظر از هر قانونی که کنگره تصویب کند، من به شما اطمینان می‌دهم که این دولت و وزارت خزانه‌داری تا حداکثر میزان ممکن بر اساس قانون، از ابزار تحریم استفاده خواهد کرد. ما نیازی نداریم که کنگره به ما بگوید که باید تحریم‌های بیشتری اعمال شود؛ ما خودمان چه کنگره بگوید و چه نگوید، تحریم‌های بیشتری اعمال می‌کنیم.» این اظهارات تازه و گفته‌های مشابه قبلی مقامات آمریکایی نشان می‌دهد، دشمن ملت ایران در دشمنی با جمهوری اسلامی هیچ تردیدی ندارد و از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند؛ اما متأسفانه برخی در داخل، آن هم کسانی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند به جای بیان مواضع روشن در برابر ایالات متحده، علیه نیروهای داخلی، نیروهای انقلابی و نیروهای دفاعی کشور موضع می‌گیرند و سخنان‌شان به جای آنکه موجب عقب‌نشینی دشمن شود، وحدت و اتحاد نیروهای داخلی را نشانه می‌گیرد که اکنون با توجه به اوضاع منطقه و اظهارات آمریکایی‌ها بیش از همه به آن نیازمند هستیم؛ موضع‌گیری‌هایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان آنها را خطای راهبردی دانست.

▼ خبر ویژه
انتقال قدرت در عربستان چندان هم آرام نبود

روزنامه عربی «رأی‌الیوم» در گزارشی نوشت: ممنوعیت خروج ولی‌عهد سابق عربستان از محل اقامتش در این کشور نشان می‌دهد انتقال قدرت آن طور که رسانه‌های رسمی عربستان نشان دادند آرام نبوده است. با دقت در تصاویری که از بیعت بن‌نایف با پسر عمویش محمدبن‌سلمان گرفته شده و ده‌ها بار از تلویزیون رسمی عربستان پخش شده تا نشان دهد انتقال قدرت به آرامی در عربستان صورت گرفته است، دیده می‌شود که هیچ نشانی از خرسندی در چهره بن‌نایف به چشم نمی‌خورد. وی پس از چند ثانیه محل را ترک کرده و به جز چهار کلمه «خدا کمکت کند... من راحت شدم» با جانشین خود حرفی نمی‌زند؛ سپس عبای خود را به روی شانه‌های خود کشیده و از انظار مخفی می‌شود. وی از آن زمان تاکنون در هیچ مکان عمومی و یا خصوصی مشاهده نشده است. شاید صحبت درباره شکاف‌های ایجاد شده در آل‌سعود زود باشد؛ اما بازداشت خانگی بن‌نایف و دیگر شاهزاده‌ها نشان می‌دهد اوضاع به همان آرامی که دولت و رسانه‌های دولتی اعلام می‌کنند، نیست؛ بن‌سلمان فقط ولی‌عهد نیست؛ بلکه هر لحظه ممکن است تاج‌گذاری کند و همه اختیارات امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی را به دست بگیرد. وی در حال حاضر با مشتی آهنین کشور را اداره می‌کند.

▼ اخبار
1ـ متأسفیم که هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند هم برخی خودی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه «دولت سکولار غربی معتقد است نسبت به اخلاق جامعه و ارزش‌ها مسئولیتی ندارد»، گفت: «در دولت دینی و حاکمیت دینی به نص صریح قرآن، عملکرد پیامبر(ص) و ائمه(ع)، دولت نسبت به ارزش‌ها در جامعه مسئولیت دارد.» وی با اشاره به هجمه‌ها و تخریب‌هایی که علیه سپاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: سپاه در بازسازی‌ها به دنبال اقدامات انتفاعی نیست، سپاه پروژه‌هایی را که بخش خصوصی انجام نمی‌دهد، پذیرفته و حتی به‌ صورت نسیه انجام می‌دهد که گاهی پول هزینه شده را هم نمی‌دهند، متأسفیم که هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: «تفنگ سپاه سینه منافقین، یعنی داعشی‌های دیروز و داعشی‌های امروز را نشانه می‌گیرد و موشک سپاه هم ‎جزء ارکان دفاعی نظام بوده و ماهیت بازدارندگی دارد.»

2ـ مسئله آب به بحران تبدیل شده است

علاءالدین بروجردی در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حاشیه شهر مشهد با قدردانی از اقدامات انجام شده در ساماندهی حاشیه شهر مشهد، اظهار داشت: اضافه بر این نکته که کار انجام شده در این نقطه بسیار عظیم بوده، نکته مهم‌تری وجود دارد که چرا در 38 سال گذشته اینقدر به این مسئله بی‌توجه بودیم و در بسیاری دیگر از نقاط کشور بی‌توجه هستیم. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشور از نظر منابع آبی بسیار محدود بوده و جزء کشورهای کم‌آب جهان هستیم و بحران داریم که این بحران عملاً وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شده‌ایم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم. با وجود این، هنوز در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود.

3ـ اطلاعات جدید از جانشین ابوبکر البغدادی

«جبار المعموری» از فرماندهان حشد الشعبی عراق تابعیت جانشین سرکرده تروریست‌های داعش را اعلام کرد. طبق یافته‌های اطلاعاتی، در صورت هلاکت یا اسارت «ابوبکر البغدادی»، سرکرده خودخوانده داعش، جانشین وی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد بود؛ زیرا نیروهای تبعه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، در ساختار عالی داعش بسیار نفوذ دارند. بر اساس اطلاعات موجود، بغدادی در دو سال گذشته دستور انتقال صدها طرفدار خود از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و پیوستن آنها به داعش در عراق و سوریه را داده و از آنها خواسته است که در مناطق خود باقی‌ مانده و هسته‌های سرّی تشکیل دهند و جنگجویان بیشتری را برای اجرای نقشه‌های این گروه جذب کنند.

4ـ گردش مالی 1600 میلیارد دلاری مواد مخدر در جهان

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بخشی از گردش مالی مواد مخدر، محرک و روان‌گردان‌ها که قابل مشاهده است، چیزی حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد دلار است. پرویز افشار اظهار داشت: البته ارقام متفاوت است؛ اما این آمار به نقل از بخش‌های اقتصادی سازمان ملل است. وی با بیان اینکه حدود یک سوم از این گردش مالی سود خالص است که بین کارتل‌های اقتصادی و مواد مخدر می‌چرخد، افزود: منشأ تولید و تجارت مواد مخدر سنتی عمدتاً در افغانستان است و بیش از ۷۵ درصد از مواد سنتی جهان را تأمین می‌کند. بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل، در افغانستان بین ۴۸۰۰ تا ۷۰۰۰  تن در سال مواد مخدر تولید می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت سوریه به دلیل آنکه پایگاه نظامی آمریکا نزدیک مواضع داعش قرار دارد، مسئولیت حمله موشکی کشورمان را بر عهده نگرفته است، گفت: سوریه شبانه‌روز با تروریست‌ها در حال جنگ است و این عملیات را جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی کامل دولت این کشور انجام داده است.
شبکه «سومریه‌نیوز» به نقل از یک منبع محلی اعلام کرد: ابوقتیبه، خطیب نماز جمعه شهر تلعفر و از نزدیکان بغدادی به هنگام آوردن نام «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش گریه کرده است. گفتنی است، هر چند داعش هنوز کشته شدن بغدادی را تأیید یا تکذیب نکرده است، ولی گریه این خطیب نماز جمعه نشان می‌دهد خبر کشته شدن سرکرده داعش احتمالاً صحت دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تضعیف بنیه دفاعی کشور به هر شکلی و از سوی هر شخصی، اشتباهی بزرگ است. وی اظهار داشت: این عربده‌هایی که مقامات سعودی در جهان می‌کشند، از روی عجز است. آنها جرئت و توان رویارویی با ایران مقتدر را ندارند و اگر جز این بود، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند.
یک روز پس از انتشار خبر نشست محرمانه «سعودی ـ صهیونیستی ـ آمریکایی»، رئیس حزب الأمت کویت فاش کرد: مصر و رژیم صهیونیستی به دنبال تبادل خاک در چارچوب نقشه آمریکا هستند. قرار است مصر در مقابل پناه دادن آوارگان نوار غزه در اراضی خود، بخشی از صحرای «النقب» فلسطین اشغالی را به خاک خود الحاق کند.
شبکه خبری «بی‌بی‌سی» از بازداشت خبرنگار کرد زبانش به دست مأموران ترکیه خبر داد. بنابر اعلام این شبکه، «ژیار گل» به دلیل گزارش‌هایش در فرودگاه ترکیه بازداشت و پس از پنج ساعت اخراج شد. گفتنی است، وی همواره از صحنه‌های جنگ در ترکیه و مناطق کردنشین سوریه، عراق و ترکیه گزارش‌های میدانی و انتقادی تهیه کرده است.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه گفت: امروز تخریب علیه دستگاه‌های نظامی و انتظامی، بسیج و سپاه ایجاد شده و بنا به تجربه گذشته فکر می‌کنم فتنه‌ای جدید در پیش است.
روزنامه «شرق» نوشت: پس از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه، محمد نهاوندیان گزینه اصلی برای تصدی وزارت بازرگانی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات