صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 23 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «تأثیر تعیین‌کننده‌ انسجام و وحدت ملی» در موفقیت‌های چهار دهه‌ اخیر از تجربه‌های جمهوری اسلامی است؛ باید از این تجربه‌ موفق در اداره‌ کشور استفاده کرد؛ البته «وحدت» منافاتی با اعلام مخالفت با سیاست‌های دستگاه‌ها ندارد، اما نباید در زمینه‌ مسائل کلان در کشور کشمکش و بگومگو باشد.(96/3/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
 صعود با اقتدار

دیدار دو تیم ملی ایران و ازبکستان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در ورزشگاه آزادی با برتری ایران به پایان رسید و کشورمان با 20 امتیاز و بدون گل خورده و خیلی زودهنگام بدون اما و اگرها و با اقتدار به عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود کرد. به چند نکته در این دور از بازی‌ها می‌توان اشاره کرد که شیرینی صعود را دو چندان می‌کند:
1ـ نزدیکی این بازی با عملیات تروریستی و شهادت تعدادی از هموطنان مظلوم کشورمان که بازیکنان تیم ملی و کادر فنی حق آن را در شروع بازی بجا آوردند و پیش از آغاز مسابقه یک دقیقه سکوت به احترام شهادت 17 نفر در حملات تروریستی تهران اعلام شد و برای شادی روح آنها فاتحه‌ای قرائت شد. بازیکنان و مربیان ازبکستانی هم به احترام شهدای تهران سکوت کامل کردند؛ در حالی که بازیکنان تیم عربستان در بازی با استرالیا حاضر نشدند به دلیل درگذشتگان حادثه تروریستی لندن سکوت کنند و به آنها بی‌احترامی کردند.
2ـ همدلی بازیکنان تیم ملی و کادر فنی برای صعود این تیم به جام جهانی که برای رسیدن به این مرحله پیوسته با کمترین حاشیه‌ها سال‌ها زحمات زیادی برای این تیم کشیدند. این نکته باید در همه امور کشور تسری یابد که هر جا اگر همدل و همراه باشیم و با نگاه راهبردی و انسجام کارها را پیگیری کنیم، کارهای سخت و نشدنی به آسانی هموار می‌شود و عنایات الهی هم به ویژه برای مردم بیشتر و بیشتر می‌شود.
3ـ در این دوره در حالی تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کرده که هنوز دو بازی دیگر باقی مانده است؛ اما باید توجه داشت که نباید دو بازی پیش رو را تشریفاتی تلقی کنیم و آن دو بازی هم برای ما مهم است؛ چرا که در صورت برد آن دو بازی اقتدار تیم ملی و روحیه بازیکنان مضاعف می‌شود تا برای رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی همه آب دیده شوند و عملکرد خوبی در جام جهانی به نمایش بگذارند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که رسیدن به این سطح از فوتبال یک کار علمی و فنی است و نباید برداشت‌های سیاسی و جریانی شود تا طعم شیرینی صعود همچنان بر کام ملت گوارا باشد.

▼ گزارش روز
مطالبات قلابی!

نیروهای مردمی عراق در یک قدمی آزادسازی کامل موصل هستند، در سوریه پس از آزادسازی حلب حالا ارتش این کشور به مرزهای عراق رسیده و راه ارتباطی داعش بین عراق و سوریه را قطع کرده است، عربستان سعودی حتی در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال از دست دادن اعتبار خود است و آشکارا با قطر وارد منازعه شده است، عملیات تروریستی در تهران با شکست روبه‌رو شده است و جمهوری اسلامی دست برتر را در معادلات منطقه دارد، رژیم سعودی در یمن شکست خورده و در بحرین حتی با سرکوب و کشتار و خفقان هم نتوانسته است قیام مردم علیه آل‌خلیفه را پایان دهد. حالا در چنین وضعیتی جریانی خاص در شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کند هشتگی را به عنوان مطالبات عمومی جا بزند! که فرسنگ‌ها با واقعیت‌های منطقه و اوضاع کشور تفاوت دارد و آن هشتگ برجام منطقه‌ای است! هشتگی با جملات تأمل‌برانگیزی، چون برجام منطقه در حداقل‌ترین معنا یعنی پرونده دیپلماسی منطقه‌ای را از دست قاسم سلیمانی بگیرند؛ جمهوری اسلامی با آمریکا بزرگ‌ترین مذاکرات تاریخ خود را انجام داد و مشکل حل شد! چرا با عربستان مذاکره نکنیم، برجام منطقه یعنی سوریه و لبنان و بحرین را رها کنیم و عبارات دیگری از این دست، موجی ساختگی که همزمانی‌اش با وقایعی که ذکر آن گذشت، این حقیقت را بیش از پیش روشن می‌کند که جریان ضد انقلاب و فعالان فضای مجازی خارج‌نشین که چندی پیش نیز اسناد کمک‌های ویژه به آنها از سوی رژیم عربستان و صهیونیستی افشا شد، با فرماندهی رسانه‌های ضد انقلاب در میدان مبارزه روبه‌رو با ملت بزرگ ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و منطقه شکست سختی خوردند و اکنون در تلاشند با ایجاد موج‌های مجازی و البته کاذب شکست‌های خود را جبران کنند. تلاش‌هایی که بی‌تردید با توجه به درایت مسئولان، اقتدار محور مقاومت در منطقه و همچنین حضور جریان‌های انقلابی و تبیین درست مسائل و شبهات انحرافی، راه به جایی نخواهند برد!

▼ خبر ویژه
اولین هدف ترامپ حمله نظامی به تهران است

روزنامه استرالیایی «ساندی مورنینگ هرالد» در گزارشی نوشته است: مشاور ارشد هیلاری کلینتون و مشاور امنیتی جو بایدن در دولت اوباما بیان کرده است، کسانی که نگران یک تعارض نظامی جدی در دوره ترامپ با کره ‌شمالی هستند، در جهت اشتباهی فکر کرده و باید گفت در حالی که همه نگاه‌ها به کره شمالی است، من فکر می‌کنم ایران محتمل‌ترین گزینه و سناریو برای نخستین تعارض نظامی آمریکاست. جیک سولیوان افزوده است: اگر نظر من را در این باره بخواهید که آیا رئیس‌جمهور فعلی با خلق و خویی که دارد، می‌تواند در سلسه‌ای از تصمیمات ما را با یک تعارض جدی با ایران مواجه کند، پاسخ من مثبت است. این موضوع البته در حیطه منافع ملی آمریکا نبوده و به هیچ وجه به صلاح ثبات منطقه نیست و موضوعی است که باید به جد و از نزدیک آن را رصد کرد. این روزنامه در ادامه نوشته است: مشاور هیلاری همچنین بر این باور است که از زمان و روی کار آمدن دونالد ترامپ، ایالات متحده چندین قدم در سیاست خارجی به عقب برگشته است؛ از جمله قدم‌های اشتباه در برخورد با ایران، خروج از پیمان محیط‌زیستی پاریس و ایجاد شک و شبهه در تأمین امنیت ناتو است. گفتنی است، تحلیل این روزنامه استرالیایی بیش از پیش ضرورت تقویت و افزایش اقتدار نظامی کشور را نمایان می‌کند.

▼ اخبار
1ـ چرا هجمه علیه چمران و قالیباف ادامه دارد؟

برخی چهره‌های اصلاح‌طلب پس از تصاحب کرسی‌های شورای شهر پنجم در تهران در ماه‌های باقی‌مانده از عمر شورای شهر چهارم درصدد القای این مطلب هستند که شورای شهر چهارم از آغاز ورود به شوراها کار نظارتی خود را به خوبی انجام ندادند و وزیر کشور باید به موضوع ورود کند! علت اینکه اصلاح‌طلبان هنوز هم دست‌بردار قالیباف و چمران نیستند، آن است که این چهره‌ها پس از فتح شورای شهر پنجم در انتخابات اخیر، نیک می‌دانند که اگر شهرداری در سطح پایین‌تر از قالیباف و خدمات او معرفی کنند، با چالش‌های جدی در انتخابات‌های آینده مواجه خواهند شد و با توجه با اینکه باز هم می‌دانند کسی به کارآمدی قالیباف را در چنته ندارند، از این رو به راهبرد «هجوم به رقیب» روی آورده و سعی دارند کارنامه آتی خود را در شورای شهر پنجم و شهرداری آینده که شاه‌کلید حضور رسمی آنها در انتخابات‌های 1398 و ۱۴۰۰ است، با تخریب قالیباف و شورای شهر اصولگرای چهارم و سوم توجیه کنند.

2ـ تکلیف سند 2030 مشخص می‌شود
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در جلسه هفته گذشته این شورا بحث‌هایی درباره سند 2030 مطرح شد و برخی از مسئولان دولتی نظرات خود را ارائه کردند، گفت: قرار است به زودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره این سند بار دیگر بحث و تبادل‌نظر شود. وی با اعلام اینکه امروز درباره سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع‌بندی نهایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای در سند 2030 مشاهده می‌شود که تیم کارشناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی این مشکلات را احصا کرده تا تصمیم‌گیری نهایی درباره این سند صورت گیرد. گفتنی است، رهبر معظم انقلاب چندی پیش با اشاره به سند مذکور از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع گلایه کرده بودند و خواستار بازنگری در اجرای سند 2030 شده بودند.

3ـ حمایت صهیونیست‌ها از همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

جدعون ساعر، وزیر سابق امور داخلی رژیم صهیونیستی از تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی در ۲۵ سپتامبر برابر با سوم مهر ماه برای استقلال از عراق استقبال کرد. جدعون ساعر از مسئولان این رژیم و آمریکا خواست تا نقش اصلی را در تقویت استقلال اقلیم کردستان ایفا کنند. وی گفت: اسرائیل باید استقلال کردها را به رسمیت بشناسد و واشنگتن را نیز در این باره قانع کند. من به کردها بابت انتخاب تاریخ ۲۵ سپتامبر برای برگزاری همه‌پرسی استقلال تبریک می‌گویم. جدعون گفت: ما یهودی‌ها مانند کردها در خاورمیانه در اقلیت هستیم. آنها ثابت کرده‌اند که می‌توانند شریک استراتژیک و قابل اطمینانی ما باشند. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان یک گام مهم(تعیین موعد همه‌پرسی) برداشته است و می‌توان امیدوار بود با کمک آمریکای تحت ریاست دونالد ترامپ به هدفش برسد.

4ـ عربستان عملیات در ایران را از تروریست‌ها مطالبه کرده‌ است
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره حامیان تروریست‌ها در منطقه گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و ما اطلاعات دقیق داریم که متأسفانه عربستان نیز ضمن حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده‌ است که اقدام تروریست‌های وابسته به داعش در تهران در هفته گذشته که طی آن، 17 نفر از هموطنان‌مان به شهادت رسیدند و بیش از 50 نفر نیز مجروح شدند ،در این راستا ارزیابی می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
دفتر سازمان بهداشت جهانی در یمن با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرد: در ۲۰ استان از ۲۲ استان یمن که بیماری وبا شیوع پیدا کرده است، ۹۲۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. گفتنی است، با توجه به ادامه تهاجم عربستان به کشور یمن نزدیک به سه میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند؛ همچنین به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و جمع‌آوری نکردن زباله‌ها، مردم این کشور هر روز بیش از پیش در معرض خطر ابتلا به بیماری مهلک وبا قرار دارند.

مدیرکل دفتر مشاوره و روانشناسی سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت طلاق در کشور گفت: با توجه به آمارهای به دست‌آمده در سال ۹۵ خوشبختانه باید اعلام کنیم که سیر صعودی طلاق در کشور متوقف شده است که نشان‌ می‌دهد یک جامعه پویا می‌تواند خود را در برابر آسیبی، چون طلاق تنظیم کند. صادقی افزود: این کاهش آمار نشان‌دهنده آن است که جوانان ما در چند سال اخیر به هزینه‌های طلاق بیشتر توجه می‌کنند.

در پی تحریم قطر، پیش‌بینی می‌شود هواپیمایی قطر 30 درصد از درآمد خود را از دست بدهد. به دنبال این تحریم‌ها بیش از 50 پرواز هواپیمایی قطر به صورت کامل لغو شد و بسیاری از پروازها به دلیل بسته بودن مرزهای هوایی همسایگان تغییر مسیر دادند. بستن مرزهای هوایی از سوی همسایگان قطر سبب شد پروازهای قطری برای رسیدن به مقصد مسیرهای طولانی‌تری را طی کنند و در نتیجه هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به افزایش پرونده‌های کلاهبرداری پیش‌فروش ساختمان، گفت: به دلیل وجود نواقص بسیار در قانون پیش‌فروش مسکن، از سال ۸۹ تا به امروز حجم پرونده‌ها در این بخش افزایش ۳۰ درصدی داشته است. گفتنی است، هدف از تدوین قانون پیش‌فروش مسکن کاهش پرونده‌های کلاهبرداری بود.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره علت تغییر نام «رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک» گفت: این تغییر نام برای تأکید بر «آب سنگین» آن انجام شده است. و مورد درخواست هیچ کشوری، از جمله آمریکا نبوده است.

الیاس نادران، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت: «وقتی میلیون‌ها جوان بیکار و کارگاه تعطیل و فرماندهی اقتصاد فشل است، آتش به اختیار یعنی هرکس می‌تواند باید جوانی را سرکار ببرد و این جهاد است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات