تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۲۴۲۵

وضعیت امنیتی افغانستان در سال جدید

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/03/18 – شماره 10890 – صفحه 6)

وضعیت امنیتی افغانستان از ابتدای سال جدید (1396) رو به وخامت گراییده و گروه طالبان با راه اندازی عملیات گسترده موسوم به عملیات «منصوری»، بخش‌هائی از استان‌ها در جنوب و شمال را به تصرف خود درآورده است.

به گزارش ایرنا، گروه طالبان با آغاز سال 1396 خورشیدی عملیات بهاری را به نام «منصوری» در مقابل عملیات «خالد» نیروهای دولتی آغاز کرد و در دو ماه گذشته در استان‌های «بغلان»، «قندوز»، «بدخشان»، «تخار»، «غزنی»، «زابل»، «قندهار»، «ارزگان» و «سرپل»، پیشروی‌هائی کرده‌اند.

طالبان هشتم اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از آغاز حملات بهاری خود به نام عملیات «منصوری»، بر گرفته از نام سرکرده پیشین این گروه تروریستی، خبر داد و اولویت خود را حمله به «نیروهای خارجی» مستقر در این کشور اعلام کرد.

طالبان در بیانیه خود افزوده بود که «هدف اصلی عملیات منصوری نیروهای خارجی، زیر ساخت‌های نظامی و اطلاعاتی آنان و حذف همکاران داخلی آنان خواهد بود.

طالبان برای نیل به این هدف حملات متعارف، عملیات چریکی، ترور، حملات انتحاری، استفاده از افراد نفوذی برای حمله به پادگان‌های بزرگ نظامی را در پیش گرفته‌اند.

اگرچه دولت افغانستان در آغاز امسال اعلام کرد که با راه اندازی عملیات خالد بجای راهبرد دفاعی راهبرد تعرضی را در پیش خواهند گرفت اما حملات گسترده طالبان این فرصت را از آنان گرفته و نیروهای دولتی مجبور شده‌اند تا از مواضع خود دفاع کنند.

طالبان که در 2 سال گذشته 2 بار استان قندوز را در شمال افغانستان به تصرف خود درآوردند و بعد از یک هفته از این شهر عقب نشستند، اینک در بخش‌های بزرگی از اشهرستان‌های این استان حضور دارند و هنوز در اطراف شهر قندوز نیز با نظامیان سرگرم نبرد هستند.

ژنرال «جان نیلکسون» فرمانده آمریکائی نظامیان ناتو در افغانستان گفته است که سال گذشته طالبان دست کم 4 بار قصد داشتند که قندوز را تصرف کنند که نظامیان افغان در حال حاضر توانائی مقاومت در مقابل آنان را دارند و آنان را ناکام گذاشتند.

گروه طالبان در استان راهبردی «بغلان» که بزرگراه کابل- شمال از این استان می‌گذرد و 9 استان شمالی افغانستان را به کابل وصل می‌کند، عملیات سنگینی را در روزها و هفته‌های گذشته تدارک دید و کنترل بخش‌هائی از این استان، از جمله شهرستان‌های «دندغوری»، «دندشهاب الدین» را در نزدیکی بزرگراه کابل - شمال را در کننرل دارد و در مقاطعی نیروهای این گروه تا نزدیکی شهر «پلخمری» مرکز این استان رسیده‌اند.

گروه طالبان در 8 اردیبهشت ماه امسال در یک عملیات سنگین، شهرستان «زیباک» در 120 کیلومتری «فیض آباد» مرکز استان بدخشان را تصرف کردند. نیروهای دولتی پس از گذشت یک هفته این شهرستان هم مرز با مناطق «چترال» پاکستان را که برای گروه طالبان دارای اهمیت بود، پس گرفتند، اما افراد این گروه غتائم زیادی را باخود بردند و آسیب‌های فراوانی به ساختمان‌های دولتی وارد کردند.

نیروهای دولتی به دنبال آن، عملیاتی را علیه گروه طالبان در این شهرستان راه اندازی کرده و با استفاده از نیروهای ویژه ارتش، پلیس و پشتیبانی هوائی، این شهرستان را باز پس گرفتند اما طالبان با آتش زدن ساختمان‌های دولتی در این شهرستان آسیب سنگین به دولت وارد کرد. روز گذشته نیز گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از تصرف شهرستان «تگاب» این استان خبر داد.

در حال حاضر کنترل شهرستان‌های «یمگان» و «وردوج» بدخشان نیز در دست طالبان است.

این گروه همچنان توانستند در استان تخار کنترل بخش‌هائی از شهرستان «درقد» و «خواجه بهاءالدین» را به دست بگیرند.

طالبان همچنین شهرستان «واغظ» در استان «غزنی» و چند پاسگاه نیروهای پلیس در شهرستان «شاه جوی» استان «زابل» را با کشتن 25 پلیس، تصرف کنند. برخی منابع خبری گزارش دادند که در این حمله شماری از سربازان پلیس ناپدید شده‌اند.

شهرستان «ناوه» استان غزنی در 15 سال گذشته بطور کامل در اختیار طالبان قرار داشته و این گروه از این شهرستان که به مرزهای پاکستان نزدیک است، به عنوان راه تدارکاتی استفاده می‌کنند.

همچنین این گروه در ادامه عملیات منصوری در شهرستان‌های «شاه ولی کوت» استان قندهار و برخی مناطق دیگر تلفات سنگین به نیروهای ارتش وارد کردند که در یک هفته گذشته 60 سرباز در این استان کشته شدند.

استان ارزگان نیز یکی از استان‌های مهم افغانستان که گروه طالبان در آن نفوذ گسترده دارد و در زمان حاکمیت این گروه پس از قندهار دومین مرکز قدرت آنان محسوب می‌شد، نیز پیشروی‌های کرده گزارش‌های از سقوط شهرستان «شهید اساس» بدست طالبان منتشر شد.

گروه طالبان در خزان سال گذشته عملیات گسترده را برای تصرف «ترینکوت» مرکز این استان راه اندازی کرد که توانستند بخش‌های مهم مرکز تصرف کنند و تا نزدیکی ساختمان استانداری نیز رسیدند و اکنون نیز در حومه‌های شهر حضور قدرتمند دارند و هر روز با نیروهای افغان درگیر هستند.

عملیات گسترده طالبان و پیشروی آن‌ها در استان‌های مختلف باعث شد تا آمریکا در راهبرد خود در این کشور تغییر ایجاد کرده و از همکاران خود در«پیمان ناتو» خواسته است که نیروهای خود را در این کشور افزایش دهند و گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا بین 3 تا 5 هزار نفر نیروی تازه نفس به افغانستان اعزام خواهد کرد.

شماری از کشورهای ناتو با افزایش شمار نظامیان خود در افغانستان موافقت کرده‌اند و شماری دیگر گفته‌اند که نیروهای خود را در این کشور افزایش نخواهند داد. در این شرایط دولت افغانستان نشستی با عنوان «روند کابل» با حضور کشورهای منطقه برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره و برقراری صلح در این کشور پیش‌بینی کرده است.

آنچه که بیشتر بر نگرانی‌ها دامن می‌زند حضور افراد گروه طالبان در پایتخت افغانستان است و «عبدالرحمان هاشمی»، رئیس شورای استانی کابل گفته است که گروه طالبان شب‌ها در برخی از مناطق اطراف کابل، اقدام به راه اندازی ایست‌های بازرسی می‌کنند که این موضوع به گفته وی نگران‌کننده است.

وی افزوده است که افراد گروه طالبان در شهرستان‌های «قره‌باغ»، «سروبی»، «پغمان»، «موسهی» کابل، گشت‌های شبانه هم دارند و تلاش نیروهای امنیتی برای شناسائی و مهار آنان، نتیجه بخش نبوده است.

این وضعیت در شرایطی مشاهده می‌شود که در عملیات انتحاری به بیمارستان ارتش در قلب پایتخت و حمله به سپاه شاهین 209 ارتش در بلخ گفته شده که عده‌ای از داخل این مراکز با گروه طالبان تماس گرفته‌اند و با آنان همکاری داشته‌اند و در کنار آن اخبار کشته شدن نظامیان از سوی همقطاران خود افزایش یافته است.

همزمان با این تحولات، اختلاف و استعفاء در سطوح بالای کشور و شکل گیری جبهه نانوشته‌ای از ائتلاف‌ها میان کسانی که از حکومت جدا شده اند، بر اوضاع امنیتی افغانستان در ماه‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=136336

ش.د9600845

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات