تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۲۱
دانش‌ آشتياني با اشاره به عملکرد دولت یازدهم:

امنيت‌ فرهنگي جايگزين فرهنگ‌ امنيتي شد

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1396/02/12 - شماره 394 - صفحه 13)

وزير آموزش‌وپرورش درباره آخرين وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در اين پرونده، عمده تخلفات مربوط به وام‌هاي بي‌ضابطه بانک سرمايه بود که سال ۸۷ پرداخت شده بود. پس از ورود وزارت اطلاعات و جلوگيري از تخلفات، هيأت‌مديره بانک سرمايه تغيير کرد. فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني، وزير آموزش ‌وپرورش در نخستين نشست خبري خود پس از تصدي پست وزارت، با اشاره به اينکه محور توسعه در هر کشوري مربوط به توسعه آموزش ابتدايي مي‌شود، گفت: درواقع، اعتقاد من اين است که در آموزش‌وپرورش مي‌توان نيروي انساني را براي توسعه هر کشوري آماده کرد و ما براي اين اتفاق، نياز به يک برنامه بلندمدت داريم. او گفت: بايد مسائل آموزش‌وپرورش را به يک گفتمان ملي تبديل کرده و اين ذهنيت را ايجاد کنيم که سرمايه‌هاي انساني ما سرمايه‌هاي فيزيکي نيستند و بايد با برنامه‌هاي دقيق براي دانش‌آموزان برنامه‌هاي بلندمدت ايجاد کنيم.

10 ميليون دانش‌آموز داريم و ۲۵۰۰ واحد آموزش عالي

دانش‌آشتياني با بيان اينکه بايد در آموزش‌وپرورش و آموزش عالي يک تناسب خاصي ايجاد شود، افزود: طي سال‌هاي اخير، ما بيشتر تمرکز خود را در آموزش عالي گذاشتيم، درواقع، بخش زيادي از فضاهاي آموزشي در کشور در اختيار آموزش عالي است. در آموزش‌وپرورش حدود ۱۰ ميليون دانش‌آموز داريم اما در آموزش عالي با حدود پنج ميليون دانشجو شاهد دو هزار و ۵۰۰ واحد آموزشي هستيم در صورتي که با تعداد بالاي صندلي خالي در آموزش عالي مواجه بوده و همزمان در آموزش‌وپرورش با تراکم دانش‌آموزان در فضاهاي آموزشي مواجه هستيم.

وزير آموزش‌وپرورش با بيان اينکه در آموزش‌وپرورش منزلت معلمان تنها مربوط به معيشت و حقوق آنها نمي‌شود، گفت: بحث معيشت، بحث کهنه‌اي است و نياز به يک برنامه بلندمدت و به همکاري‌هاي فراسازماني دارد اما بحث منزلت معلمان تنها مربوط به حقوق و مزايا نمي‌شود. درواقع، در دولت يازدهم تلاش شد امنيت فرهنگي جايگزين فرهنگ امنيتي شود و اين اتفاق افتاد. هم‌اکنون ما در ميان فرهنگيان شاهد اين مسئله آرامش و اطمينان‌خاطر بالاتري دارند و راحت‌تر از گذشته مي‌توانند مسائل خود را حل کنند. او افزود: بر همين اساس سعي داريم در آموزش‌وپرورش بيش از گذشته بتوانيم فضاي نقد را فراهم کنيم، من در اين مدت هم سعي کردم هر هفته يا هر دو هفته به صورت سرزده و بدون تشريفات به مدارس بروم و بازديد سرزده داشته باشم. در اين بازديد‌ها علاوه بر گفت‌وگو با مديران جلسه‌اي با معلمان مي‌گذارم و آنها مسائلشان را به من درميان مي‌گذارند و ما نيز مسائل خود را مي‌گوييم و از اطلاعات همديگر استفاده مي‌کنيم.

تحول در نظام گزينش معلمان

وزير آموزش‌وپرورش با تأکيد بر اينکه سعي دارد تحول بزرگي در نظام گزينش معلمان ايجاد کنيم گفت: زماني که وزير نبودم بارها شاهد بودم معلمان از شکل گزينش در آموزش‌وپرورش گلايه دارند و شکل گزينش براي فرهنگيان ناراحت‌کننده بود. بر همين اساس، ما سعي داريم شکل گزينش در آموزش‌وپرورش را تغيير دهيم و تحول بزرگي در نظام گزينش ايجاد کنيم. درواقع ما مي‌خواهيم گزينش را از رفتار‌هاي سليقه‌اي و سلبي خارج کرده، صلاحيت حرفه‌اي معلمان را جايگزين آن کنيم. او با اشاره به اينکه معناي حراست در آموزش‌وپرورش نگهباني است و نه مچ‌گيري عنوان کرد: به‌همين‌دليل تحول در اين حوزه هم مي‌تواند باعث افزايش منزلت فرهنگيان شود.

دانش‌آشتياني با اشاره به اينکه معلم کارمند نيست، گفت: برنامه جدي ما اين است که نظام حقوقي معلمان را از نظام کارمندي خارج کنيم، اين پيشنهاد را با سازمان برنامه‌وبودجه مطرح کرديم و سعي داريم اين نظام را تعريف کنيم و به مجلس ببريم. درواقع از نظر ما، معلم کارمند نيست و نبايد نگاه کارمندي به اين قشر داشت، برهمين اساس در همين مدت تلاش کرده‌ايم نظام ارزشيابي معلمان را از کارمندي به ارزشيابي معلمان تغيير بدهيم.

عمده تخلفات مربوط به بانک سرمايه بود

دانش‌آشتياني با اشاره به شرايط حاکم و اقدامات صورت‌گرفته خود در صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در ابتداي حضور در آموزش‌وپرورش عنوان کردم، نيروهايي که کارآمدي لازم را در اين بنگاه اقتصادي ندارد را تعويض مي‌کنم و اين کار را کرديم. در اين مدت هيأت‌مديره را تغيير داديم و اعضاي هيأت مديره تک‌تک شرکت‌ها را بررسي کردند و افراد غير‌تخصصي را تغيير دادند و نگاه تصدي‌گري سرمايه را تغيير داديم.

او افزود: در اين پرونده، عمده تخلفات مربوط به بانک سرمايه بود که وام‌‌هاي بي‌ضابطه دادند و در دولت متوجه اين خلاف‌ها شدند که از سال ۸۷ بوده و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوي اين تخلفات را گرفت و ما هم سعي کرديم که هيأت‌مديره بانک سرمايه را تغيير بدهيم که تغيير داديم. روندهاي قانوني اين تغيير مديره کمي طول کشيد و خود من هم تحت فشار بودم که مديرعامل بانک سرمايه عوض نشوند اما من ديدم در دوران او تخلفاتي صورت گرفته و بر همين اساس، اين مديرعامل را تغيير داديم. او در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران مبني‌بر اينکه طبق قانون چرا نهاد‌هايي مثل آستان قدس رضوي که ماليات نمي‌دهند و بايد براي توسعه عدالت آموزشي قدم بردارند اين کار را انجام نداده‌‌اند، گفت: اين پيگيري آن‌قدر در دست ما نيست اما به‌دنبال پيگيري‌هاي دولت، اين نهاد‌ها عنوان کردند قصد ندارند ماليات پرداخت کنند.

پرداخت بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان مطالبات فرهنگيان

دانش‌آشتياني در ادامه اين نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاراني مبني‌بر اينکه چرا برخي وعده‌هايش اجرايي نشده، گفت: به برنامه‌هاي خود عمل کرده‌ام. بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان مطالبات فرهنگيان را در اين مدت کوتاه پرداخت کرديم که پاداش پايان خدمت و معوقات فرهنگيان از اين جمله بود. پرداخت پاداش سال ۹۵ همه بازنشستگان را هم از اين هفته شروع کرديم و ۲۰ استان تاکنون پرداخت شده است.

وي افزود: يکي از دغدغه‌هاي فرهنگيان بيمه تکميلي بود که با جلسات کارشناسي بسياري که برگزار شد، تمام بدهکاري‌ها به شرکت‌هاي بيمه‌اي را تسويه کرديم. اکنون از چند شرکت بيمه‌اي استعلام گرفته‌ايم و در ارديبهشت قرارداد بيمه تکميلي بسته مي‌شود. وزير آموزش‌وپرورش گفت: اسکان فرهنگيان در ايام عيد را به سنت قديم انجام داديم اما سعي کرديم با تزريق اعتبارات استاني سطح خدمت‌رساني را ارتقا دهيم، براي تشکيل سازمان نظام معلمي هم پيش‌نويس تهيه شده است. در راستاي تمرکززدايي بخشنامه‌هايي صادر کرديم و سعي شد برنامه‌هاي کوتاه‌مدت را عملياتي کنيم. دانش‌آشتياني با بيان اينکه درباره صندوق ذخيره فرهنگيان هم هنوز اعداد و ارقام قطعي و نهايي نشده است، گفت: با نمايندگان مجلس قرار گذاشته بوديم تا زماني که تحقيق و تفحص کامل نشده، عدد و رقمي اعلام نکنيم اما متأسفانه برخي نمايندگان اعدادي را اعلام کردند که درست نبود اما مي‌توان گفت عمده تخلفات مربوط به بانک سرمايه بوده است.

وزير آموزش‌وپرورش درباره سند ۲۰۳۰ گفت: خودم اين‌گونه نيستم که به علت حاشيه‌اي تغيير موضع دهم. درباره سند ۲۰۳۰ گفته بودم تمام مواردي که در سند هست در سند تحول بنيادين خودمان هم آمده است اما به اين معنا نبود که اين سند را اجرا نمي‌کنيم. در قوانين يونسکو آمده که اگر مطلبي با فرهنگ کشوري مغايرت داشته باشد مي‌توان آن را اصلاح کرد. در سند ۲۰۳۰ هم در داخل کشور روي موضوع برابري جنسيت مانور داده مي‌شود که در اين سند اين کلمه حذف شده و عدالت جنسيتي جايگزين آن شده است. وي ادامه داد: ضمن آنکه در آن سند هم منظور اين بود که آموزش براي دختران و پسران برابر باشد اما برداشت‌هايي شده بود که در سند اين واژه تغيير کرد. هرجاي سند با فرهنگ و شرع ما تطبيق نداشته باشد به آن توجه مي‌کنيم.

به‌ دنبال تسويه حق‌التدريس شاغلان و پرداخت پاداش سال ۹۵ هستيم

دانش‌آشتياني در ادامه گفت: معوقات فرهنگيان در ابتداي ورودم به آموزش‌وپرورش ۱۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بود، سعي کرديم ۷۵۰۰ ميليارد تومان را در سال ۹۵ از دولت بگيريم. براي امسال هم احکام خوبي در بودجه و برنامه ششم قرار داديم و اکنون هم به‌شدت دنبال آن هستيم تا پاداش سال گذشته را هم بپردازيم و حق‌التدريس شاغلان را هم تسويه کنيم.

وي درباره يک دانش‌آموز افغانستاني مستعد که از شرکت در مسابقات ربوکاپ به علت ايراني نبودنش بازمانده است، گفت: حمايت‌هاي خوبي از سوي دولت براي ثبت‌نام اتباع خارجي انجام شده است. درباره اين مورد خاص پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم اما دستورالعمل‌ها و قوانين جشنواره خوارزمي از قبل تدوين شده است و در اختيار ما نيست. دانش‌آشتياني درباره حضور زنان در آموزش‌وپرورش و عدالت جنسيتي گفت: تفاوتي در آموزش و محتواي آموزشي ميان دختران و پسران وجود ندارد. تأکيد بر اشتغال بانوان به‌ويژه در آموزش‌وپرورش است و البته معتقديم حفظ کانون خانواده بايد مورد توجه قرار بگيرد و اين منافاتي با اشتغال زنان ندارد. مهم آن است که چه براي مرد و چه زن غفلت از مسئله خانواده در صورت اشتغال ايجاد نشود. وزير آموزش‌وپرورش ادامه داد: در نهايت معتقديم حضور زنان بايد در آموزش‌وپرورش پررنگ‌تر باشد زيرا روحيه آنها با تعليم و تربيت همخواني بيشتري دارد.

وي همچنين درباره هدايت تحصيلي گفت: هدايت تحصيلي بر‌اساس سند تحول بايد از دوران ابتدايي شکل بگيرد و معلمان استعداد، علايق و توانمندي دانش‌آموزان را شناسايي کنند اما اين امر هنوز محقق نشده است. ما در دوره متوسطه مي‌توانيم اقدامات کوتاه‌مدتي انجام دهيم و خانواده‌ها و دانش‌آموزان را با رشته‌هاي تحصيلي آشنا کنيم. وزير آموزش‌وپرورش افزود: براي سال 96 هيچ‌گونه اجباري براي هدايت تحصيلي نداريم و سعي مي‌کنيم تا جايي که امکان دارد ظرفيت رشته‌هايي که علاقه‌مندان زيادي دارند را افزايش دهيم. دانش‌آشتياني با اشاره به قرارگرفتن در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري گفت: از همه فرهنگيان و کساني که مي‌توانند رأي بدهند تقاضا دارم پاي صندوق‌هاي رأي حضور يابند. تجربه ساليان پس از انقلاب نشان داده سرنوشت کشور پاي صندوق‌هاي رأي رقم خورده است. وي ادامه داد: البته مدارس ما در استان‌ها حوزه‌هاي رأي‌گيري هستند و فرهنگيان همکاري خوبي در انتخابات داشته‌اند و در اين انتخابات هم خواهند داشت.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/64085

ش.د9600643

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات