تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۲۲
گزارش «وقايع‌اتفاقيه» از روند شکل‌گيري ستاد اصول‌گرايان حامي دولت روحاني؛

اصول‌گرایان در کاروان تدبیر

پایگاه بصیرت / معصومه حاجي‌ابوالحسن

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1396/02/12 - شماره 394 - صفحه 3)

هم‌پيماني اصول‌گرايان معتدل و اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 اسفند سال 94 و موفقيت چشمگير ليست اميد که با تدبير و تکرار محمد خاتمي و حمايت اکبر هاشمي‌رفسنجاني و علي‌اکبر ناطق‌نوري حاصل شده بود، نويد تغيير در ساخت بدنه سياسي ايران را داد؛ تغييري که در آن علي لاريجاني که به گفته علي مطهري تنه‌اش به تنه مطهري‌ها خورده، مسير تدبير در پيش گرفت و تندروي اصول‌گرايي را که چندان با آن ميانه‌اي نداشت را به کناري راند و در حمايت از روحاني و دولتش وارد کارزار شد.

حالا در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري نيز اصول‌گرايان معتدل در حمايت از حسن روحاني ستاد تشکيل داده‌اند تا نويد تولد جريان جديدي در جامعه را بدهند که بيش از انفصال جريان‌هاي سياسي، دو قطب اصلاح‌طلب و اصول‌گراي معتدل را در مسير منافع ملي با چهره‌هاي جديدي در حبهه اصول‌گرا چون لاريجاني و باهنر در يک سو و اصلاح‌طلبان در سوي ديگر به هم نزديک مي‌کند. به نظر مي‌رسد روحاني به‌عنوان حلقه وصل اين دو قطب مخالف توانسته است رأي اکثريت جامعه را جذب کند. همان‌طور که دو قطب فراکسيون اميد و فراکسيون مستقلان ولايي در مجلس نيز با طرفداري از روحاني توانسته‌اند جو اکثريت مجلس را در يک مسير متحد کنند. در چنين شرايطي، ستاد اصول‌گرايان حامي روحاني در حال شکل‌گيري است. ستادي فراگير که نشان مي‌دهد در مقايسه با انتخابات سال 92 طيف وسيع‌تري از اصول‌گرايان را در کنار روحاني قرار خواهد داد.

ريشه نزديکي نخبگان اصول‌گرا به جريان اصلاح‌طلب اتفاق تازه‌اي نيست زيرا پیش‌تر نيز با نزديکي هاشمي، روحاني و ناطق و بعدها مطهري و ديگر چهره‌هاي ليست اميد به اصلاح‌طلبان چنين مسيري تجربه شده و به‌خوبي پيش رفته است و درحال‌حاضر پايگاه سنتي اصول‌گرايي يک تفکر هم‌پيمان با جريان‌هاي اصلاح‌طلب معتدل محسوب مي‌شود. چنانچه لاريجاني به‌عنوان يک اصول‌گراي سنتي، در چهارسال گذشته به‌طور کلي از حاميان دولت تدبير و اميد محسوب مي‌شود. آن‌طور که بهروز نعمتي، سخنگوي هيأت‌رئيسه دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد؛ در ستاد اصول‌گرايان حامي روحاني چهره‌هاي معتبر و متنفذي از اصول‌گرايان به ميدان خواهند آمد. او که از ياران نزديک علي لاريجاني است، تصريح مي‌کند عموم چهره‌هاي طيف حامي لاريجاني در انتخابات پشت سر روحاني خواهند بود؛ هر چند لاريجاني اطرافيان خود را «آتش به اختيار» مي‌گذارد.

از‌سوي‌ديگر، يکي از نمايندگان مجلس هشتم نيز در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه»، درباره ستاد اصول‌گرايان طرفدار روحاني توضيح مي‌دهد: «ستادهاي آقاي روحاني فراگير است. نمايندگان مجلس، نمايندگان ادوار و اصول‌گراياني که در مجموعه احمدي‌نژاد جاي نمي‌گيرند در اين ستاد حضور خواهند داشت زيرا مشي آقاي روحاني فراجناحي است و از طيف‌هاي مختلف در زمره طرفداران ايشان حضور دارند.» امير طاهرخاني اين را مي‌گويد و تأکيد مي‌کند که طيف وسيعي از اصول‌گراياني که از برخي از جريانات و چهره‌هاي سياسي تبعيت نمي‌کنند در کنار اصلاح‌طلبان و ديگر اقشار و جريانات سياسي همراه روحاني خواهند بود. او علت حمايت اين طيف وسيع را عملکرد روحاني مي‌داند و اينکه ديگر کانديداهاي موجود نمي‌توانند کشور را آن‌طور که منافع ملي تأمين شود، اداره کنند.

نعمتي نيز انتخابات پيش‌رو را بسيار جدي مي‌داند. او در گفت‌وگويي تأکيد کرده که «مقدمات تشکيل ستاد اصول‌گراياني که حامي آقاي روحاني هستند، در حال انجام است و در انتخابات با تابلوي اصول‌گرايي و ستاد خاص خود از آقاي روحاني حمايت خواهند کرد. در اين ستاد البته چهره‌هاي معتبر و متنفذي از اصول‌گرايان به ميدان خواهند آمد که در زمان خودش معلوم مي‌شود. معتدلين و مستقلين هم به‌طور مشخص حول آقاي روحاني گرد خواهند آمد و اصلاح‌طلبان هم که به‌صورت رسمي حمايت خود را از آقاي روحاني اعلام کرده‌اند. اين فضا نشان مي‌دهد که رقابت در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو خيلي جدي خواهد بود.» هرچند اين ستاد هنوز شکل نگرفته اما به گفته فرشادان، نايب‌رئيس فراکسيون مستقلان ولايي احتمال دارد اين ستاد به شکل فراکسيون باشد يا افراد به‌صورت انفرادي در ستاد حضور داشته باشند. او در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» تصريح مي‌کند که اين جزئياتي است که در جلسه هفته آينده فراکسيون درباره آن تصميم‌گيري خواهد شد.

حالا البته رسانه‌ها با اتکا به اين اخبار تحليل مي‌کنند که جبهه اصول‌گرايان اعتدالي مسير دو کانديداي رقيب روحاني در جريان اصول‌گرايي را با چالشي جدي مواجه مي‌کند و گمانه نزديکي اصول‌گرايان اعتدالي به اصلاح‌طلبان حامي روحاني را واقعي‌تر جلوه مي‌کند. بر‌اين‌اساس، اصول‌گراياني که ميان ابراهيم رئيسي و محمدباقر قاليباف، دودل بودند با ظهور جبهه‌اي جديد در اين اردوگاه غافلگير شد‌ه‌اند.

پيغام هم‌پيماني اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان به فضاي سياسي کشور

برخي از چهره‌هاي سياسي پيش‌بيني مي‌کنند با اتحادي که بين چهره‌هاي شاخص اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان شکل گرفته، پيروزي روحاني در انتخابات پيش‌رو حتمي است. امير طاهرخاني يکي از کساني است که با بيان اينکه نمي‌توان تخمين زد چقدر طيف طرفدار روحاني را اصول‌گرايان تشکيل مي‌دهند، تأکيد مي‌کند: «همين که بخش زيادي از جريان اصول‌گرا از روحاني حمايت مي‌کنند جاي تأمل دارد و ارزشمند است. شخصيت‌هايي که در سطح ملي مطرح هستند حضورشان تعيين‌کننده خواهد بود. اشخاصي مثل لاريجاني، ناطق و باهنر افرادي هستند که در کشور مطرح بوده و قشر وسيعي حاميان آنها را تشکيل مي‌کند و اين اقبال نشان‌دهنده پيروزي قاطع روحاني خواهد بود.» او درباره اين هم‌پيماني ايجادشده بين اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان در فضاي سياسي کشور توضيح مي‌دهد: «هم‌پيماني طرفداران اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از روحاني، نشان از عقلانيت دولت روحاني دارد. جمع زيادي از عقلا از روحاني حمايت مي‌کنند و در چنين شرايطي مي‌توان براي اداره کشور هم از جريان اصول‌گرا و هم اصلاح‌طلب بهره برد.» نعمتي نيز با طاهرخاني هم‌عقيده است.

او تأکيد مي‌کند: «تماس‌ها از سوي اصول‌گرايان براي حمايت از آقاي روحاني در روزهاي اخير خيلي زياد بوده. مخصوصا در شهرستان‌ها اصول‌گرايان زيادی خواهان ادامه دولت ايشان هستند که هم نمايندگان مجلس، هم فعالان سياسي و هم هواداران در ميان آنها ديده مي‌شوند. اين مجموعه تمايل دارند که مستقل از بقيه ستادها و تحت عنوان اصول‌گرايي براي آقاي روحاني فعاليت کنند. در همين هفته، خود من بالغ بر صد مورد مراجعه از سوي دوستان اصول‌گرا براي تشکيل اين ستاد داشتم و مراجعات مشابهي به چهره‌هاي ديگر نظير آقاي دکتر جلالي و ديگران هم بوده و اگر اتفاق خاصي نيفتد، ما اين ستاد را در هفته آينده افتتاح مي‌کنيم.»

حمايت اکثريت مجلس از روحاني

آن‌طور که برخي از نمايندگان مجلس تأکيد مي‌کنند درحال‌حاضر اکثريت مجلس را طرفداران روحاني تشکيل مي‌دهند. مجلس دهم که متشکل از سه طيف اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و مستقلين است؛ نه‌تنها دو جريان حامي دولت تدبير و اميد در آن وجود دارد بلکه برخي از اصول‌گرايان نيز در اين زمره قرار مي‌گيرند. «در دوره قبل براي مرحوم آيت‌الله ‌هاشمي حدود ۳۳ نفر از دوستان نامه حمايت امضا کردند که بعدا براي آقاي روحاني به ۲۲ نفر تقليل يافت اما عدد امسال اصلا قابل مقايسه با آن اعداد نيست. الان مشخصا فراکسيون اميد و ما در فراکسيون مستقلان تقريبا به‌طور کامل پاي کار حمايت از آقاي روحاني هستيم و همين مجموع نزديک به ۶۰ درصد وزن مجلس است. حتي در فراکسيون اصول‌گرايان هم کساني هستند که با توجه به شعارها و توانمندي‌هاي نامزدها، آقاي روحاني را ترجيح مي‌دهند. در مجلس درصد زيادي در اين انتخابات با آقاي روحاني خواهند بود.»

نعمتي اين را مي‌گويد و درباره تفاوت انتخابات 94 با سال 92 توضيح مي‌دهد: «سابقه ما در مجلس قبلي هم نشان مي‌دهد که با برنامه‌هاي کلان دولت مثل برجام و مسيري که دولت در حوزه‌هاي مختلف پيش گرفته، موافق هستيم و اگر انتقادي هم هست به مسير نيست، به سرعت حرکت هست؛ بنابراين طبيعي است که در انتخابات با ايشان باشيم چون اساسا تمام رقباي آقاي روحاني بر سر مسير با ايشان دچار اختلاف هستند.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/64105

ش.د9600642

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات