صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۳۰۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 1 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسلیم قانون باشند. گاهی ممكن است یك قانون، صد درصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است. (92/2/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 آغاز نو اصولگرایی

محمدباقر قالیباف با انتشار نامه‌ای خطاب به جوانان انقلابی خواهان آغاز دوره «نو اصولگرایی» شد. وی در این نامه نوشت: «امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحوّل شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستای «نو‌ اصولگرایی» را هر چه زودتر آغاز کند.» درباره حرکت نو اصولگرایی و عبور از مشکلات راهکارهای ذیل منطقی به نظر می‌رسد:
1ـ دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی باید بر کسب کرسی‌های قدرت اولویت داشته باشد تا برای رسیدن به آن، گذشته انقلاب اسلامی و آینده آن تخریب نشود.
2ـ اشکالات ساختاری بسیاری در جریان اصولگرایی دیده می‌شود و همین سبب ناهماهنگی‌هایی شده است؛ به گونه‌ای که تشکل‌های جوان از این تفاوت نگاه‌ها در بزنگاه‌ها مستحیل و سرگردان شده که حتماً باید چاره‌اندیشی شود.
3ـ برخی از اشخاص و جریان‌های اصولگرا در سال‌های گذشته به دلیل قرابت‌های شخصی که با گروه‌های اصلاح‌طلب داشته‌اند، در روزهای پیش از انتخابات به ناگاه به نفع جریان رقیب اصولگرایی تغییر مسیر داده یا در انتخابات درون‌مجمعی خود به حمایت از یک فرد غیر اصولگر می‌رسند؛ این مواضع پر تشتت جریان اصولگرا را بسیار منفعل و غیر هدفمند بار آورده است و به همین دلیل شکست‌های سنگینی از این ناحیه بر نیروهای انقلاب تحمیل شده است.
4ـ برخی از افراد هنگام انتخابات احساس تکلیف می‌کنند و سخنانی به زبان می‌آورند که هزینه اصولگرایان را بالا برده و دشمنان با برجسته کردن این اخبار به بازنمایی دروغین از روحیات و رفتارهای اصولگرایانه روی می‌آورند و همین عمل سبب ایجاد هراس از رأی‌آوری اصولگرایان شده و مردمی که به تحلیل‌های جریان اصولگرا دسترسی ندارند؛ تحت تأثیر این سخنان قرار گرفته و رأی به رقیب ناکارآمد و سازشکار را بر نیروی انقلابی، دلسوز و خستگی‌ناپذیر ترجیح می‌دهند.
به نظر می‌رسد، جریان اصولگرا، با نقد درون گفتمانی خود باید مسیر آینده را به گونه‌ای در نظر بگیرد که همه اضلاع این قضیه را ببیند تا به یک تصمیم عقلایی برسد.

▼ گزارش روز
مطالبه مردم آنچه هست و آنچه می‌خواهند باشد!

«برجسته کردن مطالبات مردم از سوی برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های منتقد دولت و به خصوص صداوسیما قابل تأمل است. این جریان که در انتخابات ریاست‌جمهوری با عدم اقبال عمومی روبه‌رو شده، حال در ارائه پیشنهادهای خود به دولت دوازدهم روی مطالباتی به عنوان خواسته‌های مردم انگشت می‌گذارد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت همه مطالبات مردم یا مطالبه همه مردم و حتی اکثریت مردم نیست. آنها به طرز مشهودی تنها بر مسائل اقتصادی اهتمام می‌ورزند و همه مشکلات و مسائل کشور را به همین حوزه ختم می‌کنند... برخورد با خودسری‌ها و رفع ممنوع‌التصویری و حصر برخی شخصیت‌های سیاسی از مطالبات رسا و گویای مردم در انتخابات است.»
این عبارات نوشته روزنامه دولتی «ایران» است که در حقیقت رسانه و سخنگوی دولت تدبیر و امید  به شمار می‌آید و می‌توان مطالب و موضوعات مطرح شده در آن را نتیجه و بازتاب فضای فکری دولت یازدهم دانست؛ عباراتی که آشکارا مطالبات مردم را وارونه جلوه می‌دهد! حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعاً دولت معتقد است مهم‌ترین دغدغه امروز مردم مسائل اقتصادی نیست؟ یا با علم به آنکه امروز مردم بیش از هر مسئله‌ای نگران مسائل اقتصادی‌اند و منتظر اقدام عاجل دولت یازدهم هستند، به دلیل مسائل سیاسی و خط‌دهی به جامعه چنین مطالبی را مطرح می‌کند؟ اگر فرض اول صحیح باشد و دولت مستقر تا این حد از متن و بطن جامعه و توقعات مردم و نیاز کشور دور افتاده باشد که وامصیبتاست! چطور می‌توان از دولتی که به مشکلات کشور و انتظارات مردم اشراف ندارد، توقع موفقیت و حل مشکلات را داشت؟! و اگر  فرض دوم صحیح باشد، این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که بی‌تفاوتی نسبت به دغدغه مردم و تلاش برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی می‌تواند در آینده نارضایتی مردم را افزایش داده و زمینه بحران‌های اجتماعی را فراهم کند.

▼ خبر ویژه
ناهماهنگی‌ها در جلسات ابتدایی منتخبین شورای شهر

پس از اعلام اسامی هفت نفر برای تصدی شهرداری تهران، حبیب‌الله بیطرف یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان اعلام کرد: هیچ‌گاه کاندیدای سمت شهردار تهران نبوده است. وی همچنین در یادداشتی در این باره تأکید کرد: «هیچ‌گاه آمادگی خود را برای سمت شهردار تهران به اعضای محترم شورای پنجم اعلام ننموده‌ام و اکنون ضمن تشکر از حسن نظر منتخبین محترم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، انصراف خود را از کاندیداتوری شهرداری تهران اعلام می‌نمایم.» محمد ستاری نیز در نامه‌ای انتقادآمیز خطاب به مرتضی الویری نوشت: «جناب آقای الویری عزیز مگر من کاندیدا بوده‌ام که امروز در رسانه‌ها و امشب در مصاحبه آن عزیز در سیما فرمودید سه نفر در دولت باقی ‌ماندند و الباقی هفت نفر انتخاب شده‌اند. من تلفن‌باران شده‌ام که چرا رأی نیاورده‌ام و چرا کاندیدا شده‌ام؟ آیا درست است کسی که اخلاقی برخورد می‌کند و با خضوع رفتار می‌کند، اعضای شورا او را کاندیدا کنند با وجود اینکه خود مخالفت داشته و بعد از رأی‌گیری چنان وانمود شود که رأی نیاورده است؟» این در حالی است که یکی از خبرگزاری‌ها دیروز در مصاحبه با حجت نظری، منتخب شورای پنجم به نقل از او عنوان کرده بود، شورای پنجم افزون بر انتخاب شهردار، معاونان، مدیران، شهرداران مناطق و حتی رؤسای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران را انتخاب می‌کند.»

▼ اخبار
1ـ 9 شرط کُردهای عراق برای دست کشیدن از استقلال

کردهای عراق برای دست کشیدن از استقلال 9 شرط را تعیین کردند که عبارتند از: رئیس جمهور شدن «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق به مدت هشت سال، افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری، تخصیص بودجه به شهرداری اربیل (پایتخت کردستان عراق) معادل نیمی از آنچه به شهرداری بغداد اختصاص داده می‌شود، افزایش بودجه نیروی نظامی «پیشمرگه»‌های کردستان عراق تا جایی که این نیروها به بخشی اساسی از نیروهای مسلح عراق تبدیل شوند، افزایش بودجه عمومی کردستان عراق، بازگشت «هوشیار زیباری» سیاستمدار کُرد به سمت وزیر خزانه‌داری و عذرخواهی رسمی از وی به دلیل اتهاماتی که به وی نسبت داده شد، سپردن مسئولیت یکی از وزارتخانه‌های امنیتی عراق به کُردها، موافقت وزارت ارتباطات عراق با تمدید قرارداد شرکت مخابراتی «آسیا سل» و شرکت کُردستانی «کُورک» برای 10 سال دیگر و موافقت با افزایش سرمایه‌گذاری کُردها در بغداد و دیگر استان‌های عراق.

2ـ موافقت قانونگذاران آمریکا با تحریم بیشتر ایران
قانونگذاران آمریکا تنها یک روز پس از آنکه دولت آمریکا به کنگره اعلام کرد، ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده و کاهش تحریم‌های هسته‌ای را همچنان می‌توان ادامه داد، خواستار اختیارات بیشتر برای اعمال تحریم‌ علیه ایران شدند. دولت ترامپ اذعان کرده است ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده، اما در عین حال گفته است با تحریم‌های غیر هسته‌ای ایرانی‌های بیشتری را مجازات خواهد کرد. آمریکا به تازگی 18 شهروند، گروه و شبکه‌ ایرانی را به‌ دلیل آنچه «حمایت از توسعه موشک‌های بالستیک ایران» خوانده، تحریم کرده است. گفتنی است، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در تازه‌ترین اقدام خود هفت گروه و پنج فرد را به دلیل کمک نظامی به ایران یا سپاه پاسداران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

3ـ همه دستگاه‌ها برای ساماندهی معتادان خیابانی پای کار بیایند
محمدعلی اسدی، دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار داشت: طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان خیابانی پایتخت در تمام نقاط آلوده شهر تهران در حال اجراست. وی افزود: اجرای این طرح تا سقف ساماندهی سه هزار و 200 معتاد خیابانی شهر تهران ادامه خواهد یافت و مأموران پلیس روزانه اقدام به پاکسازی مناطق آلوده، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و خیابانی می‌کنند. اسدی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد معتادان خیابانی را بیماران عفونی صعب‌العلاج، دو جنسه‌ها، مبتلایان به ایدز، هپاتیت، سل و دیگر بیماری‌های مسری تشکیل می‌دهند، گفت: در چنین شرایطی باید متولیان همه دستگاه‌ها، برای حل مشکل ساماندهی معتادان خیابانی پای کار بیایند.

4ـ ضعیف‎ترین‌ها انتخاب شدند
محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس نگران برخی انتخاب‌ها برای تیم اقتصادی دولت دوازدهم است. وی در ادامه افزود: بر اساس شنیده‌ها، ضعیف‌ترین افراد دولت یازدهم در تیم اقتصادی دولت دوازدهم حضور دارند و در برخی موارد هم قرار است افراد ضعیف‌تر جایگزین برخی مسئولان فعلی شوند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر نبود انسجام و هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت یازدهم در چهار سال هم گفت: باید از دولت صدایی واحد در زمینه مسائل اقتصادی شنیده شود. اصلاح ساختار نظام بانکی کشور، ساماندهی وضعیت بدهی‌های دولت، اهتمام به تولید داخلی و مبارزه قاطع با قاچاق کالا و ارز، باید اولویت‌های اصلی دولت دوازدهم باشد.

▼ اخبار کوتاه
مدیر کل صداوسیمای مرکز استان اصفهان با اشاره به بی‌دقتی مجری خبر به هنگام پخش برنامه زنده در روز شهادت امام جعفر صادق(ع)، گفت: چهار نفر از همکارانی که در موضوع بی‌دقتی در پخش خبر سیما مقصر شناخته شدند، به تعلیق از کار و توبیخ کتبی همراه با درج در پرونده محکوم شدند. گفتنی است، در اولین دقایق بامداد پنج‌شنبه و هنگام اجرای برنامه زنده خبر، یکی از عوامل برنامه و مجری به تصور روی آنتن نبودن، گفت‌وگوی کوتاه چند ثانیه‌ای به همراه خنده داشتند.
نماینده مردم اردبیل درباره تصویب طرح توزیع مواد مخدر دولتی در مجلس گفت: طرح شدن موضوعی در کمیسیون‌های مجلس دلیل تأیید آن نیست؛ چرا که پس از تصویب باید وارد صحن شود؛ آنگاه شورای نگهبان آن را تأیید کند تا به مرحله اجرایی برسد که این موضوع هنوز تأیید نشده است. بنده یکی از مخالفان اجرای این طرح هستم و بی‌شک در مجلس به این موضوع رأی منفی خواهم داد.
علی صوفی گفت: «اصلاح‌طلبان از روحانی سهم‌خواهی نمی‌کنند؛ اما انتخاب وزیر کشور مورد تأیید جناح اصلاحات خط قرمزی است که نباید نادیده گرفته شود.» دبیرکل حزب «پیش‌روی اصلاحات» تأکید کرد: «اگر قرار است یک سهمی‌ به جناح رقیب داده شود، می‌تواند در وزارتخانه‌های غیر کلیدی باشد؛ چون اگر غیر از این باشد، نه با منطق ائتلاف سازگار است و نه با منطق تلطیف مسائل جناحی و نگاه به جناح اقلیت.»
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله به تلافی بمباران‌های هوایی عربستان، افزون بر شلیک یک فروند موشک «زلزال1» به سمت پایگاه بوابه الموسم در جازان، یک فروند موشک بالستیک دوربرد «برکان2» را به سمت پالایشگاه‌های نفت استان «ینبع» منطقه مدینه منوره واقع در ساحل دریای سرخ شلیک کردند.
حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس توافق‌نامه سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان که برای صدور روادید حجاج به صورت الکترونیکی پیش‌بینی شده بود، از 22 تیر ماه تاکنون ٢٠ هزار روادید برای زائران خانه خدا صادر شده است.
خالد‌بن‌سلمان، پسر کوچک پادشاه عربستان سعودی در مقام سفیر جدید این کشور استوارنامه خود را به ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تحویل داد. بسیاری از کارشناسان سیاسی انتخاب وی را در چارچوب آنچه آن را کودتای نرم ولی‌عهد جدید عربستان نامیده‌اند، تحلیل می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات