صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۹۸

حرف روز/ خصومت‌های سریالی

پس از آنکه طرح تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی که پیش از این در مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود، با 419 رأی مثبت در برابر سه رأی منفی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید و اکنون در انتظار امضای ترامپ برای اجرایی شدن است.، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک‌ ماهواره‌بر سیمرغ،‌ شش نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد[...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: پس از آنکه طرح تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی که پیش از این در مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود، با 419 رأی مثبت در برابر سه رأی منفی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید و اکنون در انتظار امضای ترامپ برای اجرایی شدن است.، وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک‌ ماهواره‌بر سیمرغ،‌ شش نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. شرکت‌ها و شخصیت‌های مرتبط با سپاه به‌ ویژه در بحث موشکی، خود موشک‌ها و بحث حقوق بشر، سه نقطه‌ هدف این تحریم‌ها است؛ اما در این میان، حساس‌ترین مسئله برای آمریکایی‌ها، مسئله موشکی ایران است. اعضای کنگره آمریکا معتقدند، ایران نقض برجام کرده و برنامه موشکی را برخلاف قطعنامه شورای امنیت پیش برده است. این ادعای واهی در حالی مطرح می‌شود که پس از روی کار آمدن ترامپ، خود آمریکا دو بار بر پایبندی ایران به مفاد برجام اذعان کرده است. هر چند به گفته کارشناسان، این تحریم‌ها، تکرار تحریم‌های گذشته بود؛ ‌اما در این زمینه توجه به چند نکته خالی از فایده نخواهد بود:
1ـ واکنش یکدست و یک‌‌صدای مسئولان به این تحریم‌ها و هشدار به آمریکا درباره انجام اقدام متقابل نقطه مثبت و مسئله مهمی بود که نشان داد، برخلاف گذشته برجام اکنون به عامل وحدتی در ایران تبدیل شده است.
2ـ تداوم تهدیدات ترامپ حتی پس از تصویب این تحریم‌ها، به ویژه این عبارت وی که «اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند، یک مسئله خیلی بزرگ برای ایرانی‌ها‌ اتفاق خواهد افتاد» حکایت از خصومت‌های سریالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی داشته و گویای آن است که آمریکا درصدد است با تهدید ایران و ایجاد هراس، از ایران امتیاز بگیرد؛ حال آنکه به هیچ‌وجه نباید برای این تهدیدات تره‌ای خرد کرد.
3ـ همراهی نکردن جدی و حتی انتقاد اتحادیه اروپا از این اقدام آمریکا نیز می‌تواند به معنای شکاف در جبهه‌ غربی ـ آمریکایی و زنگ هشداری به ترامپ برای کشیدن ترمز وی باشد. هرچند نمی‌توان چندان به اتحادیه اروپا امید بست.
4ـ مهم‌ترین مسئله انجام اقدام متقابل از سوی کشورمان است تا هزینه‌ تحریم ایران برای آمریکا را بالا ببرد و این کشور را از کرده‌ خود پشیمان کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات