تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۶۷

محمدجواد ظریف: عربستان می‌خواهد آرزوهای جوانان عرب را به سمت یک دشمن ساختگی معطوف کند

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/04/27 ـ شماره 4366 ـ صفحه 15)

پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا خبر داد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (سه شنبه) در این شورا حضور می‌یابد و به سخنرانی و پاسخ به پرسش‌های حضار خواهد پرداخت. بنا به اطلاعیه شورای روابط خارجی آمریکا که در تارنمای این اندیشکده منتشر شده است، ظریف ساعت 18 روز دوشنبه (به وقت محلی غرب آمریکا و 2:30 بامداد سه شنبه، به وقت تهران) پیرامون تحولات جاری خاورمیانه سخنرانی خواهد کرد. ظریف که از جمعه گذشته (23م تیرماه) برای شرکت در نشست توسعه پایدار سازمان ملل به نیویورک رفته است، در حاشیه این اجلاس، دیدارهایی دوجانبه با همتایان خود نیز خواهد داشت. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز یکشنبه در مصاحبه ای با فرید زکریا مجری با سابقه سی ان ان شرکت کرد. ظریف در بخشی از این مصاحبه در خصوص بحران سوریه گفت: مردم سوریه هستند که باید درباره سوریه گفت‌وگو و توافق کنند. ایران، عربستان سعودی و دیگران می‌توانند در واقع این چشم‌انداز را درباره آینده سوریه ایجاد کنند.

در آخرین نشستی که همراه با گروه حامیان سوریه در وین در بهار صورت گرفت تاکید کردم که باید درباره آینده سوریه گفت‌وگو کنیم و نتیجه را می‌توانیم به دوستان‌مان در سوریه منتقل کنیم تا آنها هم بتوانند تصویر بهتری درباره آینده سوریه ترسیم کنند. همه طرف‌ها در سوریه باید فکر کردن درباره آینده سوریه را آغاز کنند. آینده‌ای که نیاز به خشونت و خونریزی ندارد و من بر این باورم که باید به این سوال پاسخ داده شود و آن سوال هم این است که آیا می‌خواهند جنگ در سوریه تمام شود؟ من می‌توانم قاطعانه به شما بگویم که ایران و دوستانش می‌خواهند که جنگ در سوریه پایان یابد و امروز بهتر از فرداست. وی همچنین در خصوص اظهارات خصمانه مقامات عربستان سعودی علیه ایران نیز گفت: امیدوارند بتوانند توجهات مردم را درباره ناتوانی‌شان در حل مشکلات کشور به دیگر نقاط منطقه معطوف کنند. آن‌ها می‌خواهند آمال و آرزوهای جوانان عرب را به سمت یک دشمن ساختگی معطوف کنند حال شیعیان باشند و یا ایرانیان و این کاری است که طی چند دهه گذشته بدان مبادرت دارند و نتیجه این کار خلق یک هیولاست. سعودی‌ها چندین هیولا برای ما خلق کرده‌اند. آن‌ها صدام حسین را خلق کردند. مقدار پولی که آن‌ها در دستان صدام قرار دادند، غیرقابل باور است و او بر ضد سعودی‌ها برخاست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات دستور شلیک به قایق‌های ایرانی در خلیج فارس را خواهد داد نیز گفت: همه سربازان و دریانوردان ما فقط چندین مایل دورتر از ساحل ما قرار دارند ولی سربازان و دریانوردان شما هزاران مایل از سواحل شما دورند و آن‌ها ناراحت می‌شوند وقتی که قایق‌های ما به آنان می‌گویند وارد آب‌های سرزمینی ما نشوید و شما وارد آب‌های ایران شده‌اید و نزدیک حاکمیت مرزی ما قرار دارید. ما روابط زیادی با آمریکا نداریم، در حدود ۴۰ سال است که با آمریکا مشکل داریم. در نظر داشته باشید که ناو جنگی و یا جنگنده ما به آب‌های شما نزدیک شود. آن‌ها درباره خلیج مکزیک صحبت نمی‌کنند این خلیج فارس است و در آن‌جاست که به آن‌ها هشدار داده شده است. من با ارتش خودمان چک کردم و آن‌ها گفتند هیچ قایق ایرانی به صد متری هیچ ناو آمریکایی نزدیک نشده است. مردم ناراحت می‌شوند چون فکر می‌کنند امور از کنترل خارج شده است. قوانین ما بدین ترتیب است که از کم‌تر از یک مایل مانده به قایق آمریکایی و یا قایق دیگری نزدیک نمی‌شویم. خلیج فارس خط حیات ماست ما همه نفت خود را از طریق خلیج فارس می‌فروشیم. برای آمریکا خلیج فارس یک مکان مهم مورد توجه است. چگونه است اگر فکر کنید یک قایق ایرانی به خلیج مکزیک که در نزدیکی تگزاس و یا فلوریدا قرار دارد بیاید و آن‌وقت بگوید چرا به من نزدیک می‌شوید؟ من هنوز هم در آب‌های بین‌المللی هستم. این شما هستید که به ما نزدیک شده‌اید آن‌ها نیستند که به شما نزدیک شدند. ما به فتنه پراکنی با آمریکا علاقه‌ای نداریم. ما درباره سیاست‌های داخلی آمریکا سخن نمی‌گوییم و نمی‌خواهیم آمریکا هم درباره سیاست داخلی ما سخن بگوید.

رییس دستگاه دیپلماسی در واکنش به این سوال که چرا ایران به حمایت خود از شبه نظامیان سوریه ادامه می‌دهد. گفت: آخرین باری که چک کردم سازمان ملل هنوز هم دولت سوریه را دولت مشروع آن کشور می‌داند. ما به دولت سوریه در جنگیدن با تروریسمی که مورد حمایت خارجی‌ها قرار دارد کمک می‌کنیم. این بسیار واضح است و ما آن را انکار نمی‌کنیم. ما بر این باوریم که باید در جنگیدن با تروریسم کمک کنیم. در همه نشست‌های گروه بین‌المللی حمایت از سوریه بر دو جمله بسیار کوتاه تاکید کرده‌ام که راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد و آتش‌بس گسترده باید برقرار شود. و هر دو این جملات نیز باید بدون شرط صورت گیرند. می‌توانید سوال کنید یکی از اعضا در آن گروه گفت ما اسد را با کمک خداوند و یا از طریق نظامی برکنار می‌کنیم. در نتیجه آنان فکر می‌کنند راه‌حل نظامی برای سوریه وجود دارد و من بر این باورم که راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد. ما آماده‌ایم در آتش‌بس کمک کنیم. در دیدار روز گذشته گفتم و الان هم می‌گویم باید تصویری در سوریه فراهم کنیم که برای همگان قابل قبول باشد. ممکن است همه با همه قسمت‌های آن موافق نباشند ولی لااقل باید بخشی از آن‌را قبول داشته باشند. باید راهی را برای مشخص کردن النصره و انشعابات آن بیابیم. ظریف در پاسخ به سوالی درباره بهای نفت گفت: سعی ما بر این است که بهای نفت عادلانه قرار داده شود و به جای وضعیتی که فعلا وجود دارد ثبات بیش‌تری وجود داشته باشد. چگونه به این درک و توافق باید رسید مساله‌ای است که باید رویش کار کنیم. ایران برای مدت‌های طولانی در نتیجه تحریم‌های ناعادلانه در خارج از این معادله قرار داشت و ما بر این باوریم که باید سهم خودمان در بازار نفت را داشته باشیم. ما سهم مشخصی در بازار نفت داشتیم. برخی از کشورها در زمانی که خارج از بازار نفت بودیم جای ما را گرفتند و الان باید جبران شود زیرا ما بازگشته‌ایم.

جواد ظریف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ایران مکررا اسراییل را به عنوان شیطان مورد حمله قرار می‌دهد نیز گفت: اگر شما به سخنان آقای نتانیاهو در مجمع عمومی گوش می‌کردید برعکس این امر را مشاهده می‌کردید. ما دیدگاهی را درباره مشکلات در منطقه خودمان داریم و این دیدگاه نیز نشات گرفته از حقیقت است. به مدت هفتاد سال گذشته حقوق فلسطینیان نقض شده است و این ربطی به ما نداشته ما دخالتی نداشتیم و حقوق آنان هم‌چنان هم نقض می‌شود. هیچ نتیجه‌ای نبوده است. همه انزوا و خشمی که منجر به افراطی‌گری منتشر شده است در نتیجه تداوم وضعیت در فلسطین است. رنج و مرارت مردم فلسطین هم‌چنان موضوع محوری در خاورمیانه است. مردم سعی می‌کنند دیگران را در کاری که دخالتی در آن نداشته‌اند ملامت کنند. اگر می‌خواهید به موضوع توجه کنید خوب پس به موضوع توجه کنید. مشکل اشغال‌گری و نقض حقوق بنیادی مردم فلسطین است. مشکل گسترش است. مشکل تهاجم است. مشکل استفاده از زور است. ما الان در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم. در قرن هجدهم و نوزدهم استفاده از زور قانون بازی بود. در قرن بیست و یکم به کارگیری و تهدید به زور غیرقانونی است. اسراییل به طور روزانه تهدید به استفاده از زور ضد ایران می‌کند. او حتی در ترور کردن مردم ما یا کشتن دانشمندان‌مان دست دارد. او می‌خواهد بر ضد تاسیسات اتمی ما حتی پس از توافق هم زور به کار ببرد. سعی کرد توافق را بر هم بزند. با بر هم زدن سنت در آمریکا بدون هیچ‌گونه دعوتی از رییس‌جمهور به کنگره آمد آنها همه این کارها را کردند و شما یک نفر از مقام‌های ایرانی را بیابید که تهدید بر استفاده زور ضد اسراییل کرده باشد، هرگز چنین مقامی را نمی‌یابید. ما هرگز تهدید نکردیم که زور ضد کسی به کار ببریم ولی از خودمان دفاع می‌کنیم. اگر کسی بخواهد به ما حمله کند از خودمان دفاع می‌کنیم. همان‌طوری که این حق ماست ما این را به وضوح و در عموم می‌گوییم که ایران هرگز ضد هیچ نهادی در جهان زور به کار نمی‌برد.

http://www.mardomsalari.net/4366/page/15/17693

ش.د9601194

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات