تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۳۰۵
دور جدید نشست‌های مشترک سیاسی ایران و عراق با حضور معاون وزیر امور خارجه آغاز شد

بررسی آخرین وضعیت مرز آبی ایران و عراق

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/05/02 ـ شماره 4370 ـ صفحه 15)

حسین جابری انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه که بعدازظهر شنبه وارد بغداد شد، در جریان این سفر با جمعی از مسئولان عراقی دیدار و رایزنی کرد. براساس اعلام شبکه خبری العالم، این دیپلمات کشورمان در فرودگاه بغداد مورد استقبال ایرج مسجدی سفیر کشورمان در این کشور عربی و تعدادی از مسئولان وزارت خارجه عراق قرار گرفت. حسین جابری انصاری اواخر هفته گذشته به دمشق سفر کرده بود و در جریان این سفر با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و تعداد دیگری از مقامات سوری رایزنی و گفت‌وگو کرد. در جریان این سفر نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و سوریه نیز برگزار شد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که در راس هیاتی عالی رتبه برای برگزاری دور جدید نشست‌های کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، با ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت و گو کرد. جابری انصاری در این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر عراق در نبرد علیه تروریسم و آزاد سازی موصل، بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های مردم و دولت عراق برای ایجاد ثبات و آرامش در عراق جدید تاکید کرد. ابراهیم الجعفری نیز به نوبه خود ضمن برشمردن موفقیت‌های جدید عراق و ابعاد گسترده همکاری‌های ایران و عراق، اراده دولت این کشور برای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق پس از دیدار با حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد: در دیدار با جابری انصاری در رابطه با روابط دوجانبه تهران و بغداد و راه‌های تقویت آن بحث و تبادل نظر کردیم. هم‌چنین در رابطه با پیروزی‌های بزرگ عراقی‌ها در جنگ با گروهک داعش و حمایت‌هایی که کشورهای دوست از عراق کردند و همچنین در رابطه با اوضاع منطقه و جهان گفت‌وگو کردیم. در این بیانیه آمده است که وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های بین دو کشور و مشارکت ایران در بازسازی زیرساخت‌های برخی از شهرهای عراق از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف و به خصوص در جنگ با داعش تقدیر و تشکر کرد و گفت: اگر ایران نبود عراق از بین می‌رفت. جعفری همچنین بر ضرورت فعالیت هر چه بیش‌تر کمیسیون مشترک تهران و بغداد و گسترش همکاری مشترک تاکید کرد.

دور جدید نشست‌های کمیته مشترک حقوقی و فنی ایران و عراق با حضور مدیران و کارشناسان ذیربط دو کشور روز گذشته، اول مرداد در بغداد آغاز به کار کرد. در این دور از گفت‌وگوها که زیر نظر حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و نزار خیرالله معاون وزارت خارجه عراق برگزار شده و تا فردا امروز(دوشنبه) ادامه خواهد یافت، جمهوری اسلامی ایران با تیمی کامل از متخصصان سیاسی، حقوقی، نظامی، نقشه‌برداری، بنادر و کشتیرانی و طرف عراقی نیز با تیم مشابهی حضور دارند. در این گفت‌وگوها که به صورت دوره‌ای در تهران و بغداد برگزار می‌شود، آخرین وضعیت مرز رودخانه‌ای دو کشور در اروندرود منطبق با معاهده مرزی سال 1975 الجزایر، وضعیت کشتیرانی در این رودخانه مشترک و نیز راه‌های ارتقای همکاری‌ها به منظور بهره‌برداری از این آبراه مرزی در جهت توسعه و رونق اقتصادی دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. معاون وزیر خارجه کشورمان روز گذشته همچنین در دیدار با رئیس جمهور عراق، سلام‌های گرم دکتر حسن روحانی را به وی ابلاغ و باردیگر از فواد معصوم برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان دعوت بعمل آورد. حسین جابری انصاری در تشریح جزییات دیدارش با فواد معصوم گفت، در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص مهمترین موضوعات منطقه و جهان، تبریک دکتر روحانی رئیس جمهوری را به مناسبت پیروزی‌های اخیر عراق بر داعش و آزادی موصل ، ابلاغ کردیم.

وی افزود، همچنین مجددا از آقای فواد معصوم برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری که دعوت نامه رسمی آن قبلا ارسال شده است، دعوت به عمل آوردیم. مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان روز 14 مرداد ماه در محل صحن مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. معاون خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سایر مسائل مورد بحث در این دیدار گفت، در این جلسه بر گسترش روابط میان دو کشور در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی تاکید شد. وی اضافه کرد، با توجه به اینکه عراق در مرحله ای تاریخی مهم بعد از داعش و در آستانه انتخابات پارلمانی قرار دارد، ضرورت همبستگی و وحدت ملی عراق در این مرحله نیز مورد تاکید قرار گرفت. جابری انصاری ، اضافه کرد دراین دیدار گزارشی از برگزاری کمیته مشترک سیاسی دو کشور و نیز نشست کمیته حقوقی و فنی مرزی برای پیگیری اجرای معاهده 1975 الجزایر را به آقای فواد معصوم ارائه کردیم.

http://www.mardomsalari.net/4370/page/15/18063

ش.د9601220

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات