تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۰۲
مازنی در گفت‌وگو با همدلی آخرین خبر از جلسه مشترک با لاریجانی را تشریح کرد؛

گفت‌‌‌‌وگوی ملی بعد از تشکیل کابینه

مقدمه: گفت‌وگوی ملی موضوعی است که از طرف احمد مازنی، نماینده تهران و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید به عنوان طرحی ملی در مجلس پیشنهاد شد و برای اینکه همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی بتوانند به حرفی مشترک در کشور برسند و مشکلات و سوءتفاهم‌ها را حل کنند، قرار شد این طرح ابتدا در مجلس اجرایی شود. طبق مذاکرات صورت گرفته علی لاریجانی، رئیس مجلس از این طرح استقبال کرد و قرار شد برای اجرایی شدن آن بین فراکسیون‌های مجلس هماهنگی ایجاد شود. احمد مازنی در گفت‌وگو با همدلی اعلام کرد که هفته گذشته برای پیگیری این موضوع با لاریجانی جلسه‌ای داشته است و رئیس مجلس اجرایی شدن این موضوع را به بعد از رای اعتماد مجلس به کابینه دولت جدید، محول کرده است. مازنی در این راستا به تشریح آخرین وضعیت این پیشنهاد با رئیس مجلس پرداخت و گفت که این طرح می‌تواند زمینه‌ساز رفع حصر و همچنین ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات شود. او تاکید کرد البته قصد و تلاش‌شان این است که در ابتدا به حل مشکلات عمومی و ملی مثل رفع مشکل آب، تروریست و بیکاری بپردازند. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
پایگاه بصیرت / معصومه معظمی

(روزنامه همدلي ـ 1396/04/17 ـ شماره 638 ـ صفحه 3)

* درباره طرح گفت‌وگوی ملی که در مجلس پیشنهاد دادید و قرار شد لاریجانی هم در این باره با فراکسیون امید همکاری کند، توضیحات بیشتری بفرمایید.

** در اهمیت اجرایی شدن طرح گفت‌وگوی ملی عرض کنم که اگر چنین گفت‌وگویی در بین دوجریان فکری کشور شکل بگیرد،‌ اختلافات بزرگان نظام در فضای دوستانه حل می‌شود،‌ تا آن‌چه نمود بیرونی دارد، تفاهم و همدلی باشد. ما می‌خواهیم گفت‌وگو را در سطح مجلس به طور جدی دنبال کنیم تا الگویی برای جامعه شود. بخشی از جامعه طرفدار این ایده هستند و برای کشور نیز موضوع گفت‌وگوی ملی یک ضرورت است. به نظرم برخی حواشی ناشی از اختلافات در فضای سیاسی داخلی، به دلیل نبود گفت‌وگوی ملی است. ایراد کار اینجاست که به طور تاریخی با جامعه‌ای مواجه هستیم که در آن تک‌گویی و مونولوگ‌گویی وجود دارد و روش دیالوگ و گفت‌وگو در آن ضعیف است. بنابراین شیوه اجرای این طرح نیز به مجلس و خرد جمعی واگذار شده است. توجه به حضور همه گروه‌های سیاسی و همچنین همه نحله‌های فکری و اقوام ایرانی، پیروان ادیان و مذاهب در مجلس، می‌توان محیط پارلمان را به مکانی برای اجرای این طرح تبدیل کند.

* طبق آخرین خبر قرار بود آقای لاریجانی درباره این موضوع نظر خود را اعلام کند و شما هم با ایشان دیداری داشته باشید. آیا این دیدار انجام شد؟در باره فحوای این دیدار بفرمایید؟

** بله. هفته گذشته با آقای لاریجانی در این باره جلسه و دیداری داشتم و ایشان قول انجام کار و همکاری دادند. همچنین تاکید کردند که این کار حتما باید انجام شود، ولی بهتر است به بعد از رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم موکول شود. البته به ایشان گفتم برای انجام هرکاری نیاز به یکسری مقدمات است و بهتر است فعلا مقدمات کار انجام شود. چرا که باید مثلا با گروه‌ها و فراکسیون دیگر مجلس هماهنگی‌هایی انجام شود. آنچه مسلم است اینکه ایشان اصل موضوع را پذیرفته‌اند و با آن مشکلی ندارند، ولی ملاحظاتی دارند و این ملاحظات باید به هماهنگی بین فراکسیون‌ها منجر شود. بنابراین منتظریم این ملاحظات رفع شود و هماهنگی بین فراکسیون‌های مجلس انجام شود. چون بنا نداریم این کار به طور مقطعی انجام شود و می‌خواهیم کاری درازمدت انجام دهیم. همه تلاش ما این است که گفت‌وگوی ملی به یک گفتمان تبدیل شود، بنابراین باید کار اصولی و ریشه‌ای انجام شود.

* جلسه شما با آقای لاریجانی به صورت انفرادی بود یا دکتر عارف هم پیگیر مسئله هستند؟

** به صورت فردی با آقای لاریجانی دیدار کردم، ولی دکتر عارف هم 26 فروردین لیستی از نمایندگان را به ایشان معرفی کردند و در حاشیه آن یادداشتی نوشتند و بنده را هم برای پیگیری موضوع به ایشان معرفی کردند و از ایشان خواستند نظرشان را درباره طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس بدهند و ایشان هم افراد دیگر یرا معرفی کنند. من هم نسخه‌ای از آن را به آقای لاریجانی تقدیم کردم که تاکید شده بود در آن چارچوب کار انجام شود. بنابراین دکتر عارف در جریان این رفت و آمد هستند و پیگیرند تا کار سرعت بگیرد.

* اخیرا برخی اصول‌گرایان تندرو از جمله زاکانی و به دنبال آن توکلی درباره آتش‌بس یک طرفه صحبت کرده بودند. به نظر شما این اظهارنظرات می‌تواند زمینه‌ای برای پذیرش گفت‌وگوی ملی باشد؟

** بله قطعا این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوی ملی باشد. وقتی آقای زاکانی در یادداشت خود نوشت که باید هوشیار بود و از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک طرفه داد، از این موضوع بسیار خوشحال شدم. جالب است که به دنبال آن دکتر توکلی هم این موضوع را تایید کرد و در توئیترش نوشت صحبت‌های زاکانی را باید با آب طلا نوشت چون معتقد است حتی یک‌طرفه هم شده باید آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به‌دست دولت انجام شود. این صحبت‌ها خیلی جای خوشحالی دارد که از طرف این آقایان اصول‌گرا مطرح شده است. تاکنون با آقای زاکانی صحبتی نداشته‌ام ولی پیش از این با آقای توکلی دیداری داشته‌ام و از موضوع استقبال کرده بودند. دکتر رمضان‌زاده هم اخیرا در واکنش به این اظهارات گفته‌اند چرا آتش بس یکطرفه؟ بهتر است که گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد. آنچه مایه خوشحالی است اینکه به نظرم شعار گفت‌وگوی ملی در حال تبدیل شدن به گفتمان ملی است و این یک موفقیت بزرگ است.

بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌ها اصل موضوع را مطرح می‌کنند، ولی در عمل بخشی که به طور جدی پیگیر اجرایی شدن این مسئله هستند تا عملیاتی شود، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون هستند. ولی تاکنون از بین اصول‌گرایان سنتی و جدید گام‌های عملی در این راستا برداشته نشده است. ما منتظریم دستی را که به سمت این دوستان دراز کرده‌ایم به علامت برادری بفشارند و طولانی‌مدت در هوا نگه ندارند. بر اساس منشور برادری امام خمینی(ره) در پاسخ به محمدعلی انصاری که نوشته بود چطور هم جامعه روحانیت مبارز مورد تایید شماست و هم مجمع روحانیون مبارز؟ امام خمینی (ره) به او پاسخی داد که به منشور برادری معروف شده است. بنابراین تاکید داریم این دوستان بر اساس منشور برادری امام راحل، دست برادری را که به سمتشان دراز شده است برنگردانند و به نفع کارآمدی نظام و منافع مردم وارد میدان شوند و این گفت‌وگوی ملی را شروع کنند. ما اصلاح طلبان دراین باره هیچ پیش شرطی نداریم. گفت‌وگو مذاکره نیست. گفت‌و‌گو رایزنی و بحث کردن برای تقسیم قدرت نیست و برای خود گفت‌وگو است. همین‌که در چارچوب روش‌های علمی درباره مسائل مهم کشور حرف بزنیم و در حد یک اتاق فکر هم که شده و همه بتوانند نظرشان را بگویند یک موفقیت است. ماتلاش داریم این پیش گفت‌وگو را به جریان بیندازیم و اصول و مبانی مشخص کنیم، چون ممکن است فردا دیر شود. پس تا دیر نشده باید گام‌های عملی را در این باره برداریم.

* می‌توانیم امیدوار باشیم در قالب این گفت‌وگوی ملی، موضوع حصر و ممنوع‌التصویری هم حل شود؟

** در قالب گفت‌وگوی ملی می‌توانیم امیدوار باشیم که هر مشکلی حل شود. معتقدم بسیاری از موضوعات ناشی از سوءتفاهم است و با جریان مقابل تا90درصد اشتراکات داریم. ما در گام اول قصد نداریم درباره موضوعات پیچیده مثل رفع حصر صحبت کنیم. مثلا موضوع کمبود آب یک مشکل همگانی است و سعی داریم در مرحله اول درباره این موضوعات گفت‌وگو کنیم و به راهکارهای مشترک برسیم. موضوع اشتغال هم یک مسئله همگانی است. همچنین مسئله تروریست یک موضوع عمومی است و داعشی‌هایی که به مجلس آمدند فقط برای یک طیف فکری و سیاسی نیامده بود. بنابراین توصیه می‌کنم دوستان بر اساس موضوعات مشترک بحث کنند.

بنابراین پس از اینکه این کارگروه شکل گرفت و توانستیم به توافق جمعی برسیم که درباره رفع حصر هم گفت‌وگو کنیم در این باره هم ورود می‌کنیم.

البته این حرف به معنای این نیست که ما موضوع رفع حصر را پیگیری نمی‌کنیم. بلکه در جای خودش این موضوع را مطالبه و پیگیری خواهیم کرد. این موضوع به اراده شورای عالی امنیت ملی بستگی دارد و باید در آن شورا تصمیم‌گیری شود و در یک قاعده مشخص و در شرایط برد-برد درباره آن صحبت شود. بنابراین تاکید دارم که مسائل داخلی هم مثل مسائل خارجی باید حل شود ولی گفت‌وگوی ملی دنبال مسائل پیچیده نیست و دنبال حل مسائلی است که به دلیل ناهماهنگی و خلط مباحث داخلی و جناحی با منافع ملی روی زمین مانده‌اند و مردم منتظرند معجزه‌ای شود و این مشکلات حل شوند. ولی من معتقدم آن معجزه در تعامل و گفت‌وگو با جناح رقیب است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=33631

ش.د9601314

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات