تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۲۰
مخالفت کواکبیان با طرح سه فوریتی‌، واکنش برخی روحانیون مجلس را به دنبال داشت

خارج شدن طرح لغو قرار داد توتال از دستور

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1396/04/22 ـ شماره 4362 ـ صفحه 13)

در جریان بررسی طرح سه فوریتی «الزام دولت به قراردادهای نفتی»، وقتی که دکتر مصطفی کواکبیان از حضور پر رنگ نمایندگان روحانی در موافقت با این طرح سخن گفت، فضای مجلس از سوی برخی روحانیون متشنج شد. البته سرانجام این طرح به دلیل پس گرفتن امضا از سوی برخی طراحان‌، حتی به مرحله رای‌گیری هم نرسید!

مصطفی کواکبیان در مخالفت با طرح سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی ضمن انتقاد از سه فوریتی بودن طرح مزبور و با اشاره به ماده 160 آیین نامه داخلی مجلس ‌اظهار‌داشت: کشور حالت استثنایی و جنگی ندارد که این طرح در قالب سه فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با سه فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی گفت: طراحان این طرح خود می‌دانند که رای نمی‌آورد اما می‌گویند برای ثبت در تاریخ این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد:به ملت ایران می‌گویم این طرح برای ثبت در تاریخ نیست بلکه برای این است که در مسیر تحولات کشور چوب لای چرخ بگذارند و قفلی در کارها ایجاد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: وقتی اسامی‌طراحان را دیدم گفتم حتما جبهه پایداری هستند اما من اشتباه گرفتم، فکر کردم فراکسیون روحانیت این طرح را امضا کردند چون هشت تا 9 نفر از امضا‌کنندگان عزیزان روحانی هستند که به احتمال زیاد خیلی تخصص نفتی دارند!

وی ادامه داد: وقتی حجت الاسلام مازنی در مخالفت با این طرح صحبت کرد متوجه شدم فراکسیون روحانیت مجلس این طرح را مطرح نکردند.حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس در ادامه نسبت به سخنان کواکبیان اعتراض کرد و گفت: چرا گفته اید با روحانیون که احتمالا خیلی تخصص نفتی ندارند.

تعدادی دیگر از نمایندگان روحانی نیز به سخنان کواکبیان اعتراض کردند و فضای مجلس متشنج شد.علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی‌که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را بر عهده داشت در این هنگام خطاب به کواکبیان گفت: شما در مورد سه فوریت صحبت کنید و وارد حاشیه‌‌ها نشوید.

وی همچنین از حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور خواست سرجای خود بنشیند و نظم جلسه را رعایت کند.در این هنگام حجت‌الاسلام احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس با صدای بلند اعتراض خود را به هیات رئیسه اعلام کرد و گفت: نسبت به روحانیون توهین شده است.

در ادامه علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت خطاب به کواکبیان گفت: شما درباره سه فوریت بحث کنید.

در این هنگام حجج‌اسلام ذوالنور، موسوی لارگانی، سالک و احد آزادی خواه خواهان تذکر شدند.ذوالنور نیز به سمت صندلی رییس مجلس که علی مطهری بر آن نشسته بود، رفت‌. ذوالنور بعد به سمت صندلی کواکبیان رفت و توهین کرد که کواکبیان در جواب پشت میکروفون گفت:شان خود را حفظ کنید اگر قرار بر توهین باشد ما هم توهین کردن را بلد‌ هستیم.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده مثل بعضی عزیزان نیستم که هر روز صحبت کنم، گفت: بنده اسم هیچ کسی را نیاوردم و بحث کلی کردم.لذا هیچکس حق تذکر ماده 79 را ندارد.

در پی متشنج شدن فضای مجلس و درخواست برخی از نمایندگان روحانی مجلس برای بیان تذکر، نصرالله پژمانفر عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی‌به نمایندگی از بقیه در تذکری مستند به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس ، نکاتی را مطرح کرد.

کواکبیان هم در ادامه پاسخ داد: بنده کوچکترین قصدی برای جسارت به مقام شامخ روحانیت نداشتم و اگر از بعضی از عزیزان آخوندتر نباشم کمتر نیستم بالاخره به اندازه آنها دروس فقهی خوانده‌ام.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بنده برای این از احمد مازنی نام بردم که نباید این مسئله را قشری کنیم و بگوییم روحانیت مجلس با این قرارداد مخالف است بلکه بحث من این بود که طبق گفته وزیر نفت که توضیح داد که اگر ما بتوانیم حتی یک دلار وارد مملکت کنیم، به نفع همان اقشاری است که ارادتمند به روحانیت هستند.نماینده تهران با اشاره به اینکه چند روز پیش با رئیس مجلس پرتغال ملاقات داشتم، اظهار داشت: به آنها گفتم شما عقب می‌مانید چرا که ایران با کشورهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری مشترک است و معتقدم که ما باید کشورهای مختلف را تشویق به سرمایه‌گذاری در مملکت خود با حفظ خط قرمزها و قوانین کنیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: بنده باز هم از روحانیون مجلس اگر احساس کردند که احیانا قصد جسارتی بوده، عذرخواهی می‌کنم.

علی مطهری که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت پیرامون حواشی ایجاد شده در صحن علنی به دلیل مباحثی که مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران مطرح کرده بود گفت: مقصود کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت وی به روحانیت از سابقه‌اش مشخص است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌اظهار داشت: منظور کواکبیان این بود که کسانی که این طرح سه فوریتی را امضا کرده‌اند همه عضو کمیسیون انرژی نیستند که در این زمینه تخصص داشته باشند.

http://www.mardomsalari.net/4362/page/13/17335

ش.د9601105

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات