تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۳۶
روایت نماینده تهران از سرنوشت طرح گفت‌وگوی ملی

از دیدار با کدخدایی تا دغدغه‌های لاریجانی

مقدمه: زاکانی از چهره‌های سرشناس جریان اصولگرا پرچم آتش بس برافراشته است و همقطار او احمد توکلی هم از این پیشنهاد استقبال کرده است. این پیشنهاد اصولگرایان درحالی است که دست دوستی جریان اصلاح‌‌طلب در سال گذشته با واکنش مناسبی از سوی جریان رقیب خود مواجه نشد و بعضا افرادی بشدت با آن مخالفت کردند. حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس از اولین افرادی بود که سال گذشته پیشنهاد طرح گفت وگوی ملی در مجلس شورای اسلامی‌را مطرح کرد. وی در مصاحبه خود با خبرنگار جماران از فراز و نشیب‌های اجرای این طرح می‌گوید. مازنی روزگذشته درباره این موضوع دیداری با علی لاریجانی رئیس مجلس داشته و لاریجانی دغدغه‌های خود را در این باره‌ با نماینده تهران درمیان گذاشته است. در ادامه مشروح مصاحبه جماران را می‌خوانید.
پایگاه بصیرت / مهدی روزبهانی
(روزنامه مردم‌سالاري - 1396/04/14 - شماره 4355 - صفحه 7)

* سال گذشته که شما طرح گفت وگوی ملی خود را مطرح کردید برای اجرایی شدن آیا با جریان‌های سیاسی وارد رایزنی شدید؟

** سال گذشته در 28 مهرماه بنده در یک نطقی در مجلس طرح گفت وگوی ملی را با توجه به تنازعاتی که بین نیروهای انقلاب و نظام وجود داشت، به عنوان یک مسئله ضروری مطرح کردم.

کمی‌بعد این طرح به عنوان طرح فراکسیون امید به تصویب رسید و دکتر عارف آن را دنبال کردند. برای اجرای این طرح در مرحله اول تأکید شد که چون همه جریان‌های سیاسی در مجلس حضور دارند، از مجلس آغاز شود و بعد به خارج از مجلس تسری پیدا کند.

من با خیلی از بزرگان اصلاح‌‌طلب و اصولگرا این طرح را درمیان گذاشتم و همه از آن استقبال کردند و هیچ کسی مخالفت نکرد. بعد از مهرماه سال گذشته به تدریج با آقایان توکلی، حدادعادل، کدخدایی و رئیس دولت اصلاحات، آقایان ناطق نوری، موسوی خوئینی‌ها، الویری و دیگران دیدار کردم و همه بر اجرایی شدن این طرح تأکید کردند و با توجه به سوابق و تجربیات خودشان برای اجرای این طرح راهنمایی‌هایی ارائه دادند.

* اصولگراها در سال گذشته و طی مدتی که شما در حال رایزنی بودید، واکنش‌های منفی زیادی به بحث آشتی ملی داشتند. شما در رایزنی با آنان با چه برخوردی مواجه شدید؟

** آنان نیز بر همان چیزی که ما مطرح می‌کردیم یعنی ضرورت گفت وگو تأکید کردند. از طرفی آقایان توکلی و حدادعادل با توجه به سوابقی که در مجلس داشتند، برای اجرای این طرح راهکارهایی بر اساس تجربه خود ارائه کردند و قدردان اجرای این طرح بودند. به هرحال طرح گفت وگوی ملی در سطح بزرگان اصولگرا و اصلاح‌‌طلب با استقبال مواجه شد ولی ما عدم استقبالی ندیدیم.

یک ماه قبل از اینکه مقام معظم رهبری دغدغه خود را درباره آشتی ملی مطرح کنند‌، من در مصاحبه‌ای گفتم چرا آشتی ملی؟ چون آشتی مربوط به زمانی است که شرایط بحرانی باشد، اما ما با هم قهر نیستیم. ما می‌گوییم گفت وگوی ملی و تأکید داریم که روی موضوعات مشترک و مسائل اختلافی با هم حرف بزنیم. آن چیزی که مورد نقد بود عنوان آشتی ملی بود.

* برای اجرای طرح گفت‌وگوی ملی در مجلس چه اقدامی‌انجام شد؟

** آقایان لاریجانی و عارف با توجه به جریان‌های سیاسی در مجلس نقش محوری دارند. برای اجرای این طرح جلسه مشترکی هم سال گذشته و هم سال جدید با هم برگزار کردند. دکتر عارف فهرستی از نمایندگان جریان‌های مختلف را تهیه و بنده را نیز برای رایزنی به دکتر لاریجانی معرفی کردند. بعد از مذاکره ای که باهم داشتند سر اصل مسئله به توافق رسیدند. آقای عارف در 26 فروردین سال 96 در یادداشتی به دکتر لاریجانی نوشتند که پیرو مذاکره و صحبتی که انجام شده اسامی‌جمعی از نمایندگان و همچنین بنده برای رایزنی و هماهنگی را معرفی کردند.

اما در سال جدید اتفاقاتی افتاد از جمله انتخابات و بعد حمله تروریستی به مجلس که باعث درگیری همه شد و قبل از آن هم موضوع بودجه و برنامه ششم مشغله زیادی برای همه ایجاد کرده بود.

من هم با آقای لاریجانی و هم با آقای عارف دیدار داشتم و هر دو بر اجرای آن تأکید داشتند. قرار شد که آقای لاریجانی با دوستان هیأت رئیسه و بعضی از دوستان موثر از جناح‌های دیگر مجلس گفت و گو داشته باشند تا زمینه اجرا فراهم شود.

به نظرم باید دکتر لاریجانی به اجرای این کار سرعت بدهند تا هرچه زودتر این کار شکل بگیرد تا بر فرایند قانون گذاری و نظارت کشور و همچنین هماهنگی‌های درون مجلس تأثیر گذار باشد. اما در خارج از مجلس دوستان دیگری هم پیگیر هستند و ما هم اعلام آمادگی کردیم که این روند در خارج از مجلس هم شکل بگیرد. الان دکتر زاکانی آتش‌بس اعلام کردند و آقای توکلی هم از درخواست ایشان استقبال کردند. آقای رمضان زاده هم گفتند چرا آتش بس یک طرفه، بهتر است گفت وگوی ملی را شروع کنیم که من هم در ادامه این سخنان یک توئیتی داشتم مبنی بر این که ما طرح گفت وگوی ملی را از سال قبل ارائه کرده بودیم.

دوستان اصولگرا در درون مجلس و بیرون مجلس باید عملی‌تر وارد صحنه بشنود و دستی که ما دراز کردیم برای گفت وگو را رد نکنند و یا حداقل در پذیرش آن تأخیر نداشته باشند.

ما حسن نیت داریم و در مبانی، اندیشه‌های امام، قانون اساسی و سیاست‌های مقام معظم رهبری اشتراک داریم. از طرف دیگر موضوعات مشترک زیادی بین هر دو گروه اصلاح‌‌طلب و اصولگرا از جمله مبارزه با تروریست وجود دارد.

* به نظرتان الان اصولگراها تحت تأثیر چه مسائلی از عبارت آتش‌بس استفاده می‌کنند؟

** به نظرم نباید به این بپردازیم که چه چیزی باعث این مسئله شده است. برخی رسانه‌ها هم البته به این مسئله پرداخته‌اند. بهتر است به جای بحث کردن، روی این کار کنیم وقتی دستی دراز شده که فضا از حاشیه به متن برود، ما باید استقبال کنیم. ما باید برگزاری نشست بین اصولگرایان و اصلاح‌‌طلبان معتقد به گفت وگو را سامان دهی کنیم که هم گفت وگو باشد و هم نقد در آن مطرح شود. باید به این سمت حرکت کنیم که جامعه به جای تخریب و پرخاش برای حل مشکلاتش وارد گفت وگو بشود.

* گویا روز گذشته دیداری با موضوع اجرایی شدن طرح گفت وگوی ملی با رئیس مجلس داشته اید. ایشان راهکار عملی ارائه دادند؟

** ایشان درباره اجرای این طرح دغدغه‌هایی دارد. یکی اینکه در درون مجلس برای گفت وگو هماهنگی ایجاد کنیم چون خود موضوع گفت وگو که برای حل اختلافات است؛ نباید موضوعی برای اختلاف شود. به طور کلی ایشان تأکید دارد که با همه جریان‌های مجلس هماهنگی ایجاد شود که این موضوع گفت‌وگو، محل اختلاف نشود. از طرف دیگر ایشان از بیرون مجلس یک نگرانی دارد که برخی افراد و رسانه‌های تندرو سوء برداشتی از این طرح گفت وگوی ملی داشته باشند و بخواهند با آن مقابله کنند. همچنین آقای لاریجانی موضوع تشکیل کابینه را مطرح کردند که من گفتم اگر هر بار یک مسئله را مطرح کنیم که مانع اجرای طرح شود این کار خیلی با تأخیر مواجه می‌شود و الان با توجه به اینکه یک موجی شکل گرفته وقت آن است که آن را پیگیری و اجرا کنیم. به هرحال ما منتظر اقدام عملی آقای دکتر لاریجانی هستیم.

* آیا برای اجرایی شدن طرح خود با برخی از نمایندگان که با فراکسیون امید خیلی زاویه دارند از جمله آقایان نقوی حسینی وکریمی‌قدوسی صحبت کرده‌اید؟

** گفت وگو با مخالف معنا پیدا می‌کند. ما با آقایان نقوی حسینی و کریمی‌قدوسی هم گفت وگو می‌کنیم و الان هم این گفت و گو برقرار است مثلا راجع به سوال ایشان از وزیر راه درباره خرید هواپیما ما با ایشان صحبت کردیم. اگر کسی اهل گفت وگو نباشد به حاشیه رانده می‌شود. مردم به اعتدال رأی می‌دهند و از تندروی خسته شده‌اند .

http://www.mardomsalari.net/4355/page/7/16638

ش.د9602281

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات