تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۸۹

مسجدجامعی: پژوهش‌‌های علمی باید به دور از هرگونه گرایش سیاسی باشد

(روزنامه اطلاعات – 1396/04/24 – شماره 26767 – صفحه 2)

مراسم رونمایی از «دیواره تصاویر شهرداران تهران در طول ۱۰۸‌سال مدیریت شهری تهران» و کتاب «بناهای تاریخی تهران- منطقه ۱۲» برگزار شد.

در این مراسم که در دفتر پژوهش‌های تاریخی شهر تهران (آفرینه) برگزار شد، دکتر سید عبدالله انوار، احمد مسجد جامعی، حمید ناصری کرمانشاهی، نویسنده و تهیه‌کننده تصاویر، و شماری از پژوهشگران شهری حضور داشتند.

احمد مسجدجامعی در سخنانی با اشاره به لزوم پژوهش درباره تهران ، گفت: تهران نیازمند پژوهش‌های جدی است. این شهر، با آن‌که از جایگاه سیاسی ممتازی برخوردار بوده و هست و شاهد اتفاقات بزرگی بوده که تاثیری عمیق و گسترده بر سرنوشت ملی ما داشته، اما آنچنان که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است که این موضوع در دوره تأسیسات تمدنی جدید بیشتر مشاهده می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان این که برنامه‌ریزی شهری نیازمند مطالعات گسترده است، افزود: محلات تهران و فرهنگ، باورها، معماری، هنجارهای اجتماعی و روابط اقتصادی آنها مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته که این موضوع عوارض خاص خود را داشته است.

وی با تشریح این عوارض اظهار داشت: برنامه‌ریزان بدون این شناخت، برای همه محلات و مناطق تهران، قوانین، برنامه‌ها و تصمیمات یکسانی درنظر می‌گیرند که نه فقط نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود بلکه چالش‌های جدیدی را به همراه می‌آورد. این ‌که درباره منطقه‌ای مانند شمیران و پونک همان برنامه‌ها و قوانین را اجرا کنیم که در منطقه شهری اجرا می‌کنیم نمی‌تواند سبب ظهور یک شهر آباد و شهروندانی مطلوب شود.

نویسنده کتاب‌های «جسم‌وجان شهر» و «دروازه‌ غار» با تقدیر از تلاش‌های حمید ناصری کرمانشاهی، با بیان این که به دلیل اهمیت مقوله پژوهش، بخش پژوهش در شورای شهر درنظر گرفته شده است، افزود: مدیریت شهری در تهران اگر بخواهد موفق شود باید از پژوهش و پژوهشگران بهره ببرد و بی‌تردید بدون این پژوهش‌ها مدیریت شهری راه به جایی نخواهد برد.

مسجد جامعی در پایان به ویژگی پژوهش‌ها پرداخت و اظهار داشت: پژوهش‌ها باید با روش‌های علمی و به دور از هرگونه گرایش سیاسی باشد ، بنابراین نباید از پژوهشگر بخواهیم که مطابق خواست و میل ما پژوهش و نتیجه‌گیری کند. همچنین دکتر عبدالله انوار، تهران‌شناس در سخنانی کوتاه گفت: تهران آنچنان که باید مورد پژوهش قرار نگرفته اما همان پژوهش‌های محدودی هم که بوده چندان مورد توجه مدیران شهری قرار نگرفته است.

وی با ذکر مثال از دوره‌هایی که مدیران شهری از پژوهش برای برنامه‌ریزی های شهر بهره برده‌اند اظهار داشت: هر زمان که تهران مطابق، پژوهش علمی مدیریت شده، از مشکلاتش کاسته و رو به توسعه و آبادانی حرکت کرده است.

حمید ناصری کرمانشاهی مولف کتاب «بناهای تاریخی تهران» که به بناهای صاحب ارزش و ثبت شده در منطقه دوازده اختصاص دارد، درباره پژوهش‌ خود توضیح داد و گفت: کار تدوین شش جلد کتاب «یکصد سال تهران» از حدود ۱۰ سال قبل شروع شد که مجموعه اسناد مربوط به تهران در طول تاریخ ۱۰۸‌سال خود را یعنی زمانی که تهران براساس مصوبات قانونی به عنوان بلدیه شناخته شده، شامل می شود.

وی که عکس‌های شهرداران تهران را از ابتدا تا امروز در «دیواره تصاویر شهرداران تهران» گرد آورده است ،درباره جمع‌آوری این عکس‌ها اظهار داشت: بعضی منابع گفته‌اند تهران تا کنون ۴۵شهردار داشته و برخی منابع دیگر آن را ۴۸ شهردار عنوان کرده‌اند ولی با تحقیقات جامعی که انجام دادیم مشخص شد تهران ۵۹ شهردار داشته که ما در این دیواره تصاویر آنها و سال‌های مدیریتشان را آورده‌ایم.

به گزارش دفتر این عضو شورای شهر، در پایان این مراسم و با حضور دکتر انوار و مسجدجامعی از «دیواره تصاویر شهرداران تهران» و «کتاب بناهای تاریخی تهران» (منطقه ۱۲) رونمایی شد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-14\22-37-37.htm&storytitle=%E3%D3%CC%CF%CC%C7%E3%DA%ED:%20%81%8E%E6%E5%D4%9D%20%E5%C7%ED%20%DA%E1%E3%ED%20%C8%C7%ED%CF%20%C8%E5%20%CF%E6%D1%20%C7%D2%20%E5%D1%90%E6%E4%E5%20%90%D1%C7%ED%D4%20%D3%ED%C7%D3%ED%20%C8%C7%D4%CF

ش.د9601470

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات