تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۹۹
محمدجواد ظریف در دومین سالگرد توافق هسته‌ای در نیویورک:

پایبندی آمریکا به برجام بسیار نازل است

(روزنامه وطن‌امروز - 1396/04/24 - شماره 2206 - صفحه 2)

یک بار دیگر مقامات دولتی ایران به بدعهدی آمریکایی‌ها در قبال اجرای تعهدات‌شان در برجام اذعان کردند. این بار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در دومین سالگرد توافق دولت روحانی و دولت‌های 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در نیویورک از بی‌وفایی آمریکایی‌ها انتقاد کرده و گفته است میزان پایبندی آمریکایی‌ها به برجام بسیار نازل است. به گزارش «وطن امروز»، این اظهار نظر ظریف می‌تواند به معنای آن باشد که وزیر امور خارجه ایران نسبت به گسست کشورها بویژه آمریکا از توافق برنامه جامع اقدام مشترک ابراز نگرانی کرده است. ظریف همچنین گفته است آمریکایی‌ها اجازه نداده‌اند ایران آنگونه که باید از برجام بهره ببرد. این یعنی تداوم بن‌بست مراودات بانکی و تجاری پس از اجرای برجام و اینکه ایران به‌رغم اجرای کامل تعهدات خود در برجام اما تغییری در وضعیت اقتصادی خود نسبت به دوران قبل از توافق هسته‌ای مشاهده نکرده است.

ظریف روز پنجشنبه هنگام ورود به نیویورک نسبت به بدعهدی آمریکا در قبال تعهداتش در برجام ابراز نگرانی کرد. وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عالیرتبه سیاسی امسال سازمان ملل به نیویورک رفته بود، در جمع خبرنگاران گفت: توافقنامه هسته‌ای یک توافقنامه همه‌جانبه و جهانی است که در پی سال‌ها گفت‌وگو و مذاکره حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ظریف افزود: آنهایی که این فشار‌ها را بر ایران وارد آوردند؛ دیدند که اینگونه فشار‌ها نتایجی را که به‌دنبالش هستند در بر نخواهد داشت و در پایان کار به این نتیجه رسیدند این توافق بهترین دستاوردی است که می‌توان به آن رسید و همانطور که طبیعت مذاکرات همه جانبه است دیدیم که همه طرفین این مذاکرات به آنچه دنبالش بودند رسیدند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این مرحله انتظار ما این است که همه طرفین این مذاکره به تعهدات خود پایبند بمانند اما متاسفانه تاکنون مشاهده کرده ایم آمریکا در حدی بسیار نازل این توافقنامه را قبول داشته و به آن پایبند مانده است و با رویکرد‌ها و سیاست‌های نادرست خود قادر به احترام و حمایت از روح این توافقنامه نبوده و در نتیجه به ایران این اجازه را نداده تا به حد کامل از منافع این توافقنامه به‌ صورتی که باید بهره ببرد.

ظریف گفت: معتقدیم سران آمریکا باید در برخورد با این توافقنامه تجدید نظر کنند، چرا که در غیر این صورت به دوام این توافقنامه کمکی نخواهد کرد. وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا در این سفر با سیاستمداران غربی، اعضای کنگره یا وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو‌هایی خواهد داشت، گفت: هیچ برنامه‌ای در این باره در نظر گرفته نشده است. وی ادامه داد: ما پیش‌تر با برخی سیاستمداران آمریکایی از جمله وزیر پیشین خارجه آمریکا صرفا در محدوده توافق هسته‌ای صحبت‌هایی داشته‌ایم اما در این سفر چنین قصدی نداریم و چنین برنامه‌ای هم در نظر گرفته نشده است.

حوادث منطقه نتیجه کوته‌بینی آمریکاست

ظریف درباره تحولات منطقه و منشأ این بحران نیز اظهارنظر کرد و انگشت اتهام را به سمت آمریکایی‌ها گرفت. او در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اخیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر دخالت ایران در عراق و سوریه گفت: متاسفانه کابوسی که ما با آن در منطقه مواجهیم در نتیجه عواقب سال‌های متمادی مداخله و سیاست‌های کوته‌بینانه از سوی آمریکا در منطقه است که همانطوری که انتظار می‌رفت به تشدید افراطی‌گری و تروریسم در منطقه ما منجر شد.

وزیر امورخارجه گفت: ایران در خط مقدم مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم در منطقه است و ما بسیار خوشحالیم مردم منطقه، دولت عراق و سوریه و همچنین مردم عراق و سوریه و نیروهای نظامی این کشورها قادر بودند تروریسم و افراطی‌گری را از خاک خود، از شهرها و روستاهای خود بیرون رانده و آنها را آزاد کنند. این امر در نتیجه سیاست‌های کوته‌بینانه از سوی خارج و متاسفانه سیاست‌های منفی از سوی کشورها در منطقه صورت گرفته است که همچنان به حمایت مالی و فراهم آوردن پول و سلاح برای نهادهای تروریستی و افراطی ادامه می‌دهند و متاسفانه ایدئولوژی تنفر و محرومیت که در قلب این جنبش قرار دارد را ترویج می‌دهند.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/2206/2/178181/0

ش.د9601365

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات