تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۷۴۰
یک متخصص مهندسی مخازن نفتی تشریح کرد

جزئیات نقشه شوم توتال برای خیانت به ایران

(روزنامه كيهان – 1396/04/19 – شماره 21667 – صفحه 4)

یکی از کارشناسان برجسته صنعت نفت کشور جزئیات نقشه شرکت فرانسوی توتال برای خیانت به ایران را تشریح کرد.

به گزارش تسنیم، معاون سابق وزیر نفت و دکترای مهندسی مخازن نفتی در نشست تخصصی بررسی قرارداد توتال از منظر اقتصاد مقاومتی نکات قابل توجهی را درباره پشت پرده امضای این قرارداد، اهداف طرف خارجی، هویت امضا کنندگان و همچنین تناقضات این قرارداد با قانون اساسی مطرح کرد.

علی‌اصغر ابراهیمی اصل با اشاره به توقف 16ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی به دلیل بدعهدی توتال فرانسه، از امضای این قرارداد در سال 79 خبر داد و گفت: توتال قراردادی در سال 79 برای توسعه همین فازی که امروز دوباره قرارداد توسعه آن را با ایران امضا کرده، که در سال 87 آن را لغو کرد و در عمل 16 سال توسعه فاز 11 پارس جنوبی را متوقف کرد.

جزئیات مأموریت توتال در ایران

وی درباره پشت پرده امضای این قرارداد اظهار داشت: 27 روز بعد از امضای قرارداد اولیه بین دولت یازدهم و شرکت توتال فرانسه، در جلسه‌ای در تهران که با حضور نخست وزیر اسبق ایتالیا -که خودش وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و دارایی و وزیر دادگستری ایتالیا بوده- و به ‌اتفاق یکی از وزرای سابق و چند تن از مدیران صنعت نفت برگزار شد، به ایشان گفتیم «چرا توتال حاضر شده بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند، در حالی که ما هم رابطه خوبی با ایتالیا داریم و ایتالیا پیش از این پروژه‌هایی چون فازهای 4 و 5 پارس جنوبی و دارخوین را در ایران اجرا کرده، چرا شما نمی‌آیید؟»

ابراهیمی ادامه داد: نخست وزیر اسبق ایتالیا در پاسخ گفت که من سه هفته در آمریکا بودم، خیلی تلاش کردم مجوز بگیرم که ما هم بیاییم ولی آنها گفتند «به توتال مأموریتی دادیم که 16 سال به‌خوبی انجام داد.»

معاون سابق وزیر نفت تصریح کرد: توتال به آمریکا گفته «اجازه دهید فاز 11 پارس جنوبی را بگیرم، چون ایرانی‌ها فازهای مختلف را انجام دادند و از سال 2018 تولیدشان بیشتر از قطر می‌شود، مهاجرت میعانات گازی و گاز به‌سمت قطر متوقف و در برخی نقاط معکوس می‌شود.»وی افزود: توتال به سران آمریکایی گفت که «ایرانی‌ها خیلی مشتاق حضور ما هستند، من بروم این قرارداد را از ایران بگیرم، با استفاده از آن اطلاعات مخزن پارس جنوبی را در سمت ایران به‌عنوان مشاور و با اسم تولید بهینه به‌دست آورم تا منافع شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی در طرف قطری حداکثر شود»؛ ازاین‌رو استثناً به توتال اجازه دادند بیاید تا 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد:‌ ازاین‌رو مدیریت کار توسط آمریکایی‌ها و با استفاده از توتال انجام می‌شود.

حداکثرکردن بهره‌برداری قطری‌ها

معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه «در مورد قرارداد بلندمدت با توتال فرانسه سه مطلب را می‌توان عنوان کرد»، گفت: اول اینکه توتال با مأموریت به ایران آمده، برای اینکه منافع خودشان را در سمت قطر که به‌صورت مشارکت در تولید هست حداکثر کنند و افزایش دهند.

وی افزود: دوم اینکه کاری که می‌خواهد انجام شود در بخش اول کاملاً شرکت‌های ایرانی می‌توانند انجام دهند؛ سوم اینکه کسانی قرارداد IPC را امضا کرده‌اند که قرارداد کرسنت را هم امضا کرده بودند.

این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: نیروهای صنعت نفت ایران پس از پیروزی انقلاب در خشکی و دریا پروژه‌ها را توسعه دادند و تولید کردند و صادرات انجام دادند، این خیلی بی‌انصافی است که ما بگوییم کاری که در پارس جنوبی توسط ایرانی‌ها انجام شده با مشارکت خارجی‌ها بوده، این‌طور نیست.

وی ادامه داد: در فازهای 2 و 3 توتال آمد کار را انجام داد اما به 398 میلیون دلار فساد متهم شد و جریمه را پذیرفت و پرداخت کرد اما کاری که انجام داد آمد شروع کار ایران را در پارس جنوبی از مرز دور کرد و برداشت ایران را در فازهای 2 و 3 و در ادامه آن فازهای دیگر را از لایه‌های مستقل شروع کرد، به‌نظر من نقش توتال در پارس جنوبی هموار کردن مسیر برای حداکثر کردن بهره‌برداری قطری‌ها بوده و الآن هم به همین صورت است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه «بلافاصله بعد از امضای قرارداد بین ایران و شرکت توتال، قطری‌ها اعلام کردند که برداشت از مخزن را 30 درصد افزایش می‌دهند»، گفت: خطرناک‌ترین مسئله در این قرارداد این است که اطلاعات میدان را ما به توتال بدهیم و توتال طرحی را بدهد که تولید طرف قطری حداکثری شود و تولید ما در حداقل ممکن باقی بماند.

مغایرت IPC با قانون اساسی

معاون سابق وزیر نفت با بیان اینکه «مدل جدید قراردادهای نفتی به‌اسم IPC که شرکت‌های خارجی را در بهره‌برداری شریک ما می‌کند خلاف قانون اساسی است»، خاطرنشان کرد: متأسفانه موارد 15گانه‌ای که ایرادات اساسی از سوی مقام معظم رهبری نسبت به مدل IPC اعلام شده بود، اصلاح نشد و بدون اصلاحات این ایرادات اساسی شاهد امضای قرارداد بلندمدت با شرکت بدسابقه و بدعهد توتال فرانسه هستیم.

رئیس‌کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در این نشست تخصصی درباره ارتباط امضا کنندگان این قرارداد و فساد کرسنت، اظهار کرد: زمانی که قرارداد کرسنت را امضا می‌کردند به آقایان گفتم که آن فردی که شما با آن قرارداد را امضا می‌کنید عضو سازمان اطلاعاتی عراق است و آدم سالمی نیست و در قالب مدیریت یک شرکت کشتیرانی گرای نفت‌کش‌های ایرانی را به هواپیماهای آمریکایی و عراقی داده است تا آنها با موشک اگزوسه نفتکش‌های ما را هدف قرار دهند.

علی شمس اردکانی ادامه داد: این فرد منافع خود را دنبال می‌کرد و از ابتدای امضا با آن فرد مشکل داشت که این آقایان حرف من را گوش ندادند و کار خود را کردند.همچنین یکی از کارشناسان برجسته حوزه اقتصاد انرژی و قراردادهای نفتی هم در نشست بررسی قرارداد با توتال تصریح کرد: وقتی که می‌گویند با امضای این قرارداد دیوار تحریم‌ها فروریخت، به این معنی است که می‌خواهند از نفت برای دیپلماسی استفاده کنند و آنهایی که می‌گویند با اجرای قراردادهای نفتی، دیگر تحریم نمی‌شویم، نه نفت را می‌فهمند و نه سیاست را، مگر می‌شود از نفت برای این کار استفاده کرد؟ الان وزیر امورخارجه آمریکا کیست؟ خودش دوره‌ای مدیرعامل یکی از شرکتهای بزرگ نفتی بود، بنابراین من به‌طور قطع می‌گویم فرمایش مقام معظم رهبری روی زمین مانده است و ما قرارداد توتال را امضا کردیم.

مسعود درخشان افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیداری که سال گذشته با دانشجویان داشت، فرمودند مادامی که منافع و مصالح کلان نظام در این قرارداد تأمین نشود، نباید آنها را اجرایی کرد و من باید بپرسم که آیا واقعاً در قرارداد توتال، منافع و مصالح نظام تأمین شد که ما بعد از امضای آن، جشن گرفتیم؟

گفتنی است قرارداد 20 ساله اخیر با توتال که در قالب قراردادهای نفتی جدید موسوم به IPC منعقد گردید، اعتراض جمع کثیری از متخصصان حوزه انرژی را برانگیخت. روز گذشته هم بسیج دانشجویی ۷ دانشگاه کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر نفت اعلام کردند، با رویکرد و نگاه انقلابی هرچه سریع‌تر به همه سؤالات و شبهات کارشناسان قرارداد نفتی پاسخ مستدل و منطقی دهید و بیش از این ما را به عقب بازنگردانید.

http://kayhan.ir/fa/news/108296

ش.د9601454

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات