تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۳۱

موگرینی: به دنبال تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران هستیم

(روزنامه كيهان ـ 1396/05/15 ـ شماره 21689 ـ صفحه 10)

مقامات کشورهای مختلف که برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران آمده‌اند، با حجت‌الاسلام روحانی و دیگر مقامات کشورمان دیدار کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه در دیدار «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با خوش‌آمدگویی به وی برای حضور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، با اشاره به اینکه ایران در اجرای برجام به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده اما برخی طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند، گفت: بخش مهمی از اجرای برجام مربوط به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریع‌تر و به طور کامل عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور افزود: مناسبات ایران و اتحادیه اروپا طی 4 سال اخیر، پیشرفت خوبی داشته اما هنوز به نقطه مورد انتظاری که در برجام بر آن تأکید شده، نرسیده است و لذا باید تحرک بیشتری در روابط ایجاد شود.

دکتر روحانی نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئناً قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان و تبریک انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌جمهور، با بیان اینکه امروز تمام طرفین مذاکره‌کننده موظف به اجرای صحیح و کامل برجام هستند گفت: برجام تنها مختص به یک طرف نیست و همه طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر حمایت همه جانبه از اجرای برجام و تصدیق پایبندی ایران نسبت به تعهدات خود افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بار ششم در گزارش خود تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی تعهدات خود در برجام پایبندی کامل داشته است.

ایران حامی وحدت ملی و یکپارچگی عراق است

روحانی همچنین در دیدار فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق با ابراز خرسندی از دیدار وی گفت: حفظ امنیت و ثبات در عراق برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که امنیت و ثبات دو کشور را بهم پیوسته و متصل می‌دانیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران اولین کشوری بود که به یاری ملت و دولت عراق در مقابله با حمله تروریست‌ها و گروهک تروریستی داعش شتافت، اظهار داشت: امروز بسیار خوشحالیم که ملت عراق در برابر تروریست‌ها پیروزی‌های پی‌درپی و درخشانی به دست آورده است.

روحانی حفظ تمامیت ارضی و وحدت در عراق را نکته حائز اهمیت دیگر برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهار داشت: هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی می‌تواند برای ده‌ها سال در منطقه تنشهای فراوان ایجاد کند. ما خواهان عراق واحد هستیم و امیدواریم همواره در عراق، شیعه، سنی و کرد در مقابل دشمنان عراق یک‌صدا باشند.

فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با تبریک به دکتر روحانی اضافه کرد: روابط مستحکم ایران و عراق زمانی خود را نشان داد که عراق گرفتار یک دشواری بزرگ شده بود و گروهک تروریستی داعش تعدادی از شهرهای عراق را اشغال کرده و قصد اشغال تعداد دیگری از شهرها را داشت که در این مقطع کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت و ملت عراق برای مقابله با داعش بسیار مؤثر بود.

دولت دوازدهم از توسعه مناسبات و همکاری‌ همه جانبه ایران و کره جنوبی حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور همچنین در دیدار «چون سون کیون» رئیس‌جمهور کره جنوبی با اشاره به اینکه امروز در بخش انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی ایران ، 200 میلیارد دلار پروژه آماده برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی کره جنوبی هم می‌توانند در اجرای این پروژه‌ها مشارکت داشته و فعالیت کنند.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت و اهمیت امنیت و ثبات در آسیا بویژه در منطقه شرق آسیا، گفت: معتقدیم در دنیای امروز همه کشورها باید اختلا‌ف نظرها را از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی حل و فصل کنند.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای توسعه و تقویت امنیت و ثبات در آسیا دریغ نخواهد کرد.

انتقاد ظریف از قطعنامه اخیر اروپا علیه کشورمان در دیدار با موگرینی

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز با برخی از هیئت‌های خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مشكلاتی كه آمريكا در راه اجرای برجام ايجاد كرده است اظهار داشت: دولت جديد آمريكا بدنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ايران از منافع برجام استفاده نمايد و اين نقض متن برجام به شمار می‌رود. آقای ترامپ تلاش می‌كند به هزينه ايران برجام را از بين ببرد و اروپا لازم است در اين خصوص هوشيار باشد.

ظريف همچنين با اشاره به آزمايش‌های موشكی كشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغايرت اين اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بيانيه اخير سه کشور اروپایی كه مشتركا با آمريكا صادر شد انتقاد كرده و آن را حركتی در مسير اشتباه توصيف كرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدارهای جداگانه با وزیر امورخارجه زیمباوه،معاون اول رئیس‌جمهور غنا،معاون نخست وزیر اوگاندا،نایب رئیس‌پارلمان مجارستان،وزیر امور خارجه قرقیزستان،معاون توسعه بین‌الملل و خاورمیانه وزارت امور خارجه بریتانیا،نایب رئیس‌اول پارلمان اتریش،نخست وزیر سابق و وزیر مشاور در امور دولت هلند،رئیس‌مجلس ملی قبرس،معاون اول نخست وزیر اوکراین و وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه در خصوص مسائل دوجانبه‌ای و منطقه‌ای دیدار و گفت‌و‌گو کرد .

موگرینی: بدنبال تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران هستیم

سید کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز طی دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از سوء استفاده عربستان ، آمریکا و برخی کشورهای دیگر از بحرانهای خارومیانه و حمایت اروپایی‌ها از این سیاست مداخله گفت : سلاح و پولی که به سوریه سرازیر شد، گروه‌های تروریستی مختلفی را شکل داد و وضعیت در آن کشور را بحرانی کرد. اگر ایران به دولت‌های عراق و سوریه کمک نکرده بود، قطعاً یک لیبی دیگر را در این منطقه شاهد بودیم.

وی با اشاره به پیروزی‌های اخیر حزب الله و ارتش لبنان در منطقه عرسال افزود: به دلیل همکاری ایران، روسیه و حزب الله وضعیت بحران سوریه مدیریت شد و امروز داعش در تنگنا قرار گرفته است و ما تلاش داریم تا آن را به طور کامل نابود کنیم.

رئیس‌شورا با اشاره به تغییر شرایط میدانی تصریح کرد: از اروپایی‌ها انتظار داریم واقع گرایانه‌تر به موضوع نگاه کنند و به صلح و ثبات منطقه کمک کنند.

رئیس‌شورا افزود: پدیده تروریسم تکفیری و افراطی‌گری امنیت اروپا را هم به خطر انداخته است و این خطر افزایش خواهد یافت، زیرا داعش پس از شکست در عراق و سوریه، راهبرد خود را تغییر می‌دهد و به نقاط مختلف جهان خواهد رفت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این ملاقات با بیان این که ایران و اروپا منافع مشترکی دارند، گفت: ما نگران منطقه و به ویژه تداوم درگیری در سوریه هستیم؛ لذا اولویت ما نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی است.

موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود به برجام اشاره کرد و گفت: ما خواهان تداوم برجام هستیم و این توافق به ما امکان تعامل بیشتری را بین ایران و اروپا می‌دهد. نیت اروپا گسترش تعامل در بخش‌های انرژی، گردشگری، منطقه و... است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه رشد بیش از 70 درصدی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی، نوید بخش توسعه روابط است، از تمایل این اتحادیه به تاسیس نمایندگی در تهران گفت و افزود: احساس ما این است که همکاری‌ها باید ساختارمندتر باشد.

خرازی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: در مسئله روابط دوجانبه از گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا متناسب با تقویت اعتماد متقابل استقبال می‌کنیم، اما هنوز حمایتی که برای سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری‌های اقتصادی توقع داشتیم، دریافت نکرده‌ایم.

رئیس‌شورا همچنین با انتقاد از بیانیه اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ گفت: از آنجا که این موشک برای حمل ماهواره و نه کلاهک متعارف یا کلاهک هسته‌ای طراحی شده است، لذا مغایرتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد و برای ما قابل درک نیست که چرا سه کشور اروپایی مزبور به فشار آمریکا در امضای چنین بیانیه‌ای تن داده‌اند.

http://kayhan.ir/fa/news/110556

ش.د9601763

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات