تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۰۳
«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديدار با رييس‌‌جمهوري:

صداي اميد و اراده ايران در اروپا شنيده شد

(روزنامه اعتماد ـ 1396/05/15 ـ شماره 3872 ـ صفحه 2)

«برجام تنها مختص به يك طرف نيست و همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده و جامعه بين‌المللي بايد براي حفظ و حراست از آن تلاش كنند»؛ اين پيام اطمينان بخش براي حسن روحاني و در عين حال هشدارآميز براي كشورهايي است كه سوداي نقض برجام را در سر دارند. گوينده اما مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا فدريكا موگريني است كه براي حضور در مراسم تحليف حسن روحاني به تهران آمده. درست در روزهايي كه امريكا تمام تلاشش را براي متزلزل كردن برجام به كار بسته اما او به ايران اطمينان مي‌دهد كه: «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بار ششم در گزارش خود تاكيد كرده كه جمهوري اسلامي ايران نسبت به تمامي تعهدات خود در برجام پايبندي كامل داشته است». اما موگريني يك تاكيد ديگر هم داشت و گفت: «حضور هياتي از اتحاديه اروپا در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران يك تصميم مهم سياسي بوده و نشان‌دهنده اراده كشورهاي اروپايي براي گسترش روابط با ايران و حراست از برجام است.» حسن روحاني هم در اين ديدار مهم بر لزوم تكميل شدن گشايش‌ها در روابط اقتصادي، بانكي و فعاليت‌هاي تجاري تاكيد كرد. حسن روحاني ديروز، روز شلوغي داشت؛ از ديدارهاي پشت سرهم با مقامات خارجي كه براي شركت در مراسم تحليف او به ايران آمده بودند تا حضور در مراسم تحليف جهت اداي سوگند براي يك دوره چهار ساله ديگر. حسن روحاني در ديدار «فدريكا موگريني» با خوشا‌مدگويي به وي براي حضور در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري، گفت: ايران و اتحاديه اروپا طي چهار سال گذشته گام‌هاي مثبت و مهمي را در راستاي توسعه روابط و همكاري‌ها برداشته‌اند كه اين مناسبات در شرايطي كه نقاط مختلف جهان به ويژه منطقه خاورميانه با نگراني‌ها، تنش‌ها و مشكلات فراوان و پيچيده‌اي مواجه است، بسيار حائز اهميت خواهد بود.

رييس‌جمهور برجام و توافق هسته‌اي ميان ايران و 1+5 را كليدي مهم در راستاي ثبات منطقه و توسعه مناسبات ايران با ساير كشورهاي جهان برشمرد و افزود: اتحاديه اروپا به خوبي در به ثمر رسيدن برجام نقش آفريني كرد و امروز نيز همه طرف‌ها براي حراست از اين توافق كه با زحمت فراوان به دست آمده، وظيفه سنگيني برعهده دارند. روحاني اظهار اميدواري كرد با تلاش و همكاري ايران و اتحاديه اروپا، گام‌هاي مهمي در راستاي ثبات و امنيت بين‌المللي برداشته شود. رييس‌جمهور حضور نمايندگاني از اتحاديه اروپا در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران را به معناي اراده مستحكم ايران و اروپا براي توسعه مناسبات همه‌جانبه برشمرد و خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره نسبت به اجراي برجام متعهد و پايبند است و تا زماني كه طرف مقابل آن را نقض نكند، به تعهدات خود عمل خواهد كرد. روحاني با اشاره به اينكه ايران در اجراي برجام به‌طور كامل به تعهدات خود عمل كرده اما برخي طرف‌ها به تعهدات خود پايبند نيستند، گفت: بخش مهمي از اجراي برجام مربوط به گشايش در روابط اقتصادي، بانكي و فعاليت‌هاي تجاري است كه بايد هرچه سريع‌تر و به‌طور كامل عملياتي شود. رييس‌جمهور افزود: مناسبات ايران و اتحاديه اروپا طي 4 سال اخير، پيشرفت خوبي داشته اما هنوز به نقطه مورد انتظاري كه در برجام بر آن تاكيد شده، نرسيده است و لذا بايد تحرك بيشتري در روابط ايجاد شود. روحاني نحوه عمل امريكا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگراني همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مكرر تعهدات از سوي دولت امريكا و اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران، تاثير منفي در افكار عمومي ملت ايران داشته و مي‌تواند در مسير اجراي برجام مخرب باشد كه البته مجلس شوراي اسلامي مطمئنا قانوني را در راستاي مقابله به مثل با اقدام جديد امريكا تصويب خواهد كرد.

صداي اميد و اراده ايران در اروپا شنيده شد

«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در مراسم تحليف رييس‌جمهور كشورمان و تبريك انتخاب مجدد وي به عنوان رييس‌جمهور، گفت: انتخاب مجدد شما به عنوان رييس‌جمهور و حضور پررنگ مردم در انتخابات بيانگر اميد و اراده ملت ايران براي تقويت و ادامه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي دولت در داخل و خارج از كشور است كه اين صدا به خوبي در اروپا شنيده شده است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با اشاره به اينكه توافق برجام دستاوردهاي بسيار بزرگ و خوبي براي ايران و اتحاديه اروپا به همراه داشته است، بر ضرورت توسعه همكاري‌هاي دوجانبه در بخش‌هاي مختلف تجاري، اقتصادي و گفت‌وگوهاي سياسي ميان ايران و اتحاديه اروپا تاكيد كرد. موگريني خاطرنشان كرد: حضور هياتي از اتحاديه اروپا در مراسم تحليف رييس‌جمهور ايران يك تصميم مهم سياسي بوده و نشان‌دهنده اراده كشورهاي اروپايي براي گسترش روابط با ايران و حراست از برجام است.

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اينكه امروز تمام طرفين مذاكره‌كننده موظف به اجراي صحيح و كامل برجام هستند كه تاثيرات مثبتي نيز در مناسبات و همكاري‌هاي دوجانبه و بين‌المللي داشته‌ است، گفت: برجام تنها مختص به يك طرف نيست و همه طرف‌هاي مذاكره‌كننده و جامعه بين‌المللي بايد براي حفظ و حراست از آن تلاش كنند. موگريني با بيان اينكه اتحاديه اروپا به دنبال برنامه‌اي جامع براي تضمين اجراي كامل برجام است، گفت: برجام براي اروپا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و با امضاي برجام بيش از 80درصد فعاليت‌هاي تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا به‌طور موفقيت‌آميز به انجام رسيده است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با تاكيد بر حمايت همه‌جانبه از اجراي برجام و تصديق پايبندي ايران نسبت به تعهدات خود افزود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بار ششم در گزارش خود تاكيد كرده كه جمهوري اسلامي ايران نسبت به تمامي تعهدات خود در برجام پايبندي كامل داشته است. موگريني با بيان اينكه اين توافق مبنايي براي توسعه همكاري‌هاي دو جانبه ايران و اتحاديه اروپا بوده، خاطرنشان كرد: معتقديم بايد نهايت تلاش را براي توسعه مناسبات و همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف علوم، فرهنگ، اقتصاد و تجارت و گفت‌وگوهاي منطقه‌اي انجام دهيم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=82421

ش.د9601551

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات