تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۴۵
عراقچي در بنياد صلح ساسا كاوا ژاپن

برنامه موشکی ایران صرفا جنبه بازدارندگی دارد

(روزنامه مردم سالاري – 1396/05/21– شماره 4386 – صفحه 15)

سیدعباس عراقچی معاون حقوقی بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان که برای دیدارهای دوجانبه به ژاپن سفر کرده است، روز پنجشنبه با «تارو کونو» وزیر امور خارجه این کشور جنوب شرقی آسیا دیدار کرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و همچنین برجام از محورهای رایزنی این دومقام ایرانی و ژاپنی بود.

وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار معاون حقوقی وزارت خارجه گفت: سیاست ژاپن در برابر جمهوری اسلامی‌ایران بر پیشبرد همه جانبه روابط استوار است. «تارو کونو» که هفته گذشته جانشین «فومیو کیشیدا» شده است، انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی‌ایران را تبریک گفت و با اظهار امیدواری نسبت به گسترش روابط دو کشور به ویژه روابط اقتصادی در فضای بعد از برجام گفت که سیاست ژاپن در برابر ایران همچنان بر پیشبرد همه جانبه روابط استوار است. وی با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور گفت نهایی شدن سندهای همکاری زمینه را برای استفاده حداکثر از ظرفیت‌های موجود و پیشبرد روابط اقتصادی فراهم می‌کند. وزیر امور خارجه ژاپن همچنین با حمایت از توافق برجام اظهار امیدواری کرد که نمونه موفقی از همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور شکل گیرد.

«کونو» با اظهار تمایل برای سفر به ایران در فرصت مقتضی در پاسخ به سفر آذر ماه گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت که تعمیق روابط با کشورهای ایران و گسترش رایزنی در مسائل منطقه مورد تاکید ژاپن می‌باشد. در این ملاقات عباس عراقچی انتصاب «تارو کونو» به سمت وزیر خارجه ژاپن را تبریک گفت و اظهار داشت: اینکه ژاپن به پیشبرد روابط دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی مصمم است جای خرسندی است.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان به گسترش روابط در فضای پس از برجام و فراهم شدن زمینه برای به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های گسترده موجود بین دو کشور اشاره کرد و تاکید نمود: امروز شرایط پیشبرد همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بیش از پیش فراهم شده است. وی گفت: امیدوار است شرکت‌های ژاپنی با توجه به موقعیت ممتاز ایران از فرصت‌های اقتصادی فراهم شده پس از توافق هسته ای بتوانند به موقع استفاده مناسب را داشته باشند.

گفتنی است، عراقچی همچنین روز پنجشنبه در ملاقات با «سوگیاما» قائم مقام و «آکیبا» معاون سیاسی وزارت خارجه ژاپن آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه به ویژه مناطق خاورمیانه و شرق آسیا را مورد رایزنی و تبادل نظر قرار داد.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه حضور در ژاپن در بنیاد صلح ساساکاوا و در حضور بیش از 300 نفر از کارشناسان و محققان ژاپنی درباره تحولات خاورمیانه و نقش ایران سخنرانی کرد. وی به موضوع برجام پرداخت و ابعاد آن را در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برشمرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کنند. سید عباس عراقچی گفت: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد. عراقچی با تشریح نتایج برجام در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، به ویژه پیشرفت اقتصادی ایران در یک سال و نیمی‌که از اجرای برجام می‌گذرد، تاکید کرد: برجام از جایگاهی قوی در سطح بین‌الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه 2231 شورای امنیت بلکه توسط مجموعه اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار دارد.

وی بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی‌به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوابق روابط ایران و ژاپن گفت: این روابط همواره دوستانه و در جهت منافع دو کشور همراه با درک و احترام متقابل بوده است. وی گفت: در دوران بعد از تحریم‌ها، همکاری‌های اقتصادی ایران و ژاپن روند رو به رشدی را آغاز کرده است و انتظار می‌رود در آینده با سرعت بیش‌تری ارتقا و توسعه یابد و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور در مسیر همکاری‌های سازنده و موثر بیش‌تری قرار گیرد. بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عراقچی هم‌چنین به تبیین اوضاع منطقه خاورمیانه و چالش‌های آن پرداخت.

وی فقر و نابرابری اقتصادی، رژیم‌های غیردموکراتیک و سرکوب‌گر، افراط‌گرایی و تروریسم و به ویژه بحران مزمن فلسطین و سرکوب‌گری‌های رژیم صهیونیستی را از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها برشمرد. عراقچی با اشاره به حضور بازیگران مختلف و متنوع در منطقه، تاکید کرد: نقش ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تاثیرگذار در خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. ایران یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای منطقه است و بر خلاف بسیاری کشورهای دیگر، منشا قدرت و توان آن تنها مردم ایران هستند.

وی به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و مشارکت 73 درصدی افراد واجد شرایط به عنوان یکی از مظاهر قدرت ایران اشاره کرد و آن را موردی منحصر به فرد در بین کشورهای منطقه دانست. معاون وزیر امور خارجه افزود: تروریسم تکفیری اکنون بزرگ‌ترین چالش منطقه است و خطرات آن نه فقط خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می‌کند. مقابله با این تهدید به اجماع جهانی و همکاری همه کشورها نیاز دارد.

http://www.mardomsalari.net/4386/page/15/19486

ش.د9602093

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات