تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۱۶
سعيد حجاريان در جمع نازي‌آبادي‌هاي حزب اتحاد:

اصلاح‌طلبان به نقد دولت بپردازند

پایگاه بصیرت / احسان اسقایی
(روزنامه آرمان - 1396/06/02 - شماره 3401 - صفحه 3)

سه‌شنبه‌شب بود که تئوریسین جریان اصلاحات در جمع اصلاح‌طلبان منطقه 16 و در منزل سردار صنیع‌خانی حاضر شد و به گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان نازی‌آباد پرداخت. حجاریان از جمله اصلاح‌طلبان نازی‌آبادی است. از سوی دیگر، نازی‌آباد از دیرباز پایگاه قدرتمندی برای اصلاح‌طلبان بوده و اکنون حزب اتحاد ملت به‌عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب در منطقه 16 و محله نازی‌آباد به فعالیت می‌پردازد. سردار صنیع‌خانی، از رزمندگان دفاع مقدس، میزبان دوست قدیمی خود بود و اصلاح‌طلبان جنوب تهران و اعضای حزب اتحاد در نازی‌آباد نیز به این بهانه با تئوریسین اصلاحات دیدارکردند و از نظرات و مواضع او درباره شرایط‌کشور و فعالیت‌های حزبی استفاده کردند. سعید حجاریان آغاز فعالیت دفتر حزب اتحاد در محله نازی‌آباد را طی نامه‌ای به نازی‌آبادی‌ها تبریک گفته بود.

استقبال از حضور زنان در احزاب

تئوریسین برجسته اصلاحات در جمع اعضای حزب اتحاد در جنوب تهران گفت: این روزها همه از لزوم معرفی وزیر زن سخن می‌گوییم؛ حتی روحانی هم اعلام کرده بود که علاقه‌مند به معرفی 3 زن به‌عنوان وزیر بوده است، اما نشد. حجاریان ادامه داد: باید به جایگاه زنان افزود و از آنها در سمت‌های مختلف استفاده کرد که لازمه آن ابتدا تمایل زنان به حضور در این مناصب است. میزان و تعداد زنان درحال حاضر در دولت کم است و اگر علت اصلی آن را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اساسا در این حوزه تولید نیروی چندانی صورت نگرفته است.

او تصریح کرد: شاید معذوریت دولت هم در معرفی زن در کابینه به همین علت باشد و این مساله جدی ‌است که باید فکری به حال آن‌ کرد. حجاریان ادامه داد: تمایل زنان به حضور در عرصه‌ها و مناصب سیاسی، از جمله احزاب، کم است، اما آنها به فعالیت اجتماعی تمایل دارند که در نتیجه، باید در این مسیر آنها را یاری کرد. او در مورد سهم زنان در احزاب اصلاح‌طلب افزود: حضور زنان در احزاب اصلاح‌طلب در حال حاضر کم است؛ البته باید یادآوری کرد که جناح راست به‌هیچ‌وجه به مساله حضور زنان در کابینه دوازدهم اهمیت نمی‌دهد.

حمایت سیاسیون از حضور زنان

حجاریان در مورد اینکه چگونه باید زنان‌ را به حضور در مجامع سیاسی و اجتماعی ترغیب کرد، به اعضای حزب اتحاد گفت: زنان در فعالیت سیاسی تابع همسر و یا برادر بزرگ خود هستند. در نتیجه اگر این حمایت اولیه از زنان صورت بگیرد، بعد از مدتی به‌صورت مستقل به مسیر خود در فعالیت‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی ادامه ‌خواهند داد. تئوریسین اصلاحات اظهار داشت: زنان برای ورود به این قبیل فعالیت‌ها به‌خصوص فعالیت سیاسی، نیاز به حامی دارند، پس چه بهتر برای استفاده از ظرفیت زنان، نظام سیاسی از حضور آنها در مجامع سیاسی و اجتماعی دفاع و آنها را دعوت به حضور کند، زیرا اصولا زنان به‌دلیل ترس از متحمل‌شدن هزینه‌هایی، از حضور در مجامع سیاسی و اجتماعی پرهیز دارند. حتی می‌توان زنان را در ابتدا در خانه به مطالعه توجه داد. حجاریان در مقایسه وضعیت زنان در جامعه ایران در قبال کشورهای اروپایی گفت که امروز بسیاری از وزرای دفاع اروپایی زن هستند.

مردم هنوز به ‌حزب اهمیت نمی‌دهند

سعید حجاریان به جایگاه حزب در بین مردم اشاره کرد و گفت: مردم هنوز به حزب درمعنای واقعی آن اهمیت نمی‌دهند. در گذشته در همین محله نازی‌آباد سادات و روحانیون جایگاه داشتند، اما این جایگاه بر اثر گذشت زمان تغییر کرده است. هنوز افراد پرنفوذ در میان مردم وجود دارند و آنها می‌توانند مردم را به‌سوی تحزب سوق دهند. حجاریان ادامه داد: هنوز این «تکرار می‌کنم» است که مردم را به رأی‌دادن به لیست‌ها ترغیب می‌کند و احزاب در این مسیر چندان جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی و فسادگریزی

تئوریسین اصلاحات بر اهمیت شبکه‌های اجتماعی که این روزها از مطبوعات مکتوب هواداران بیشتری دارد، در مسیر گسترش فرهنگ تحزب تاکید کرد و ادامه داد: حتی شبکه‌های آنلاین می‌تواند به محلی برای مبارزه با فساد در محلات و مقابله با تراکم‌فروشی و عدم توجه شهرداری‌ها به وظایفشان تبدیل شود.

تاکید بر نقد به‌عنوان شاخص اصلاح‌طلبی

سعید حجاریان در ادامه به تحلیل کوتاهی در مورد دولت دوازدهم در جمع اصلاح‌طلبان جنوب تهران پرداخت و گفت: رابطه اصلاح‌طلبان با دولت کاملا مشخص است. اصلاح‌طلبان باید از ابزار همیشگی خود یعنی نقادی در مقابل دولت استفاده کنند تا دولت نیز با درنظر رفتن این موارد دقت بیشتر پیدا کند. او همچنین بر نقد شورای عالی اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس تاکیدکرد. در انتهای این جلسه اعضای حزب اتحاد از حضور دکترحجاریان درجنوب شهر تهران تشکر و قدردانی کردند و با هم به اقامه نماز جماعت پرداختند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/195507

ش.د9602291

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات