تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۱۳

تلاش حماس برای بازگشت به سوی تهران و احیای مقاومت در کرانه باختری

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/06/11 – شماره 10960 – صفحه 6)

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته مسایل عرب درتحلیل سخنان "یحیی السنوار" رئیس دفتر سیاسی حماس در نوارغزه درخصوص روابط عالی با تهران و تاکید برحمایت‌های ایران از این جنبش نوشت:مرحله آینده جنبش حماس با رهبران نظامی جدید آن بازگشت به سمت ایران وحزب‌الله لبنان و احیای روابط با سوریه است و جریان مقاومت باردیگر درکرانه باختری نزدیکترین نقطه بااسرائیل احیا خواهد شد.

وی در تحلیل اخیر خود در روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت: یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه در دیدار با خبرنگاران که دو ساعت و نیم به طول انجامید به صراحت از استراتژی جدید جنبش حماس تحت عنوان بازگشت به محور مقاومت و مستحکم کردن روابط با ایران و تلاش برای ترمیم آن با سوریه خبر داد.

وی افزود: مهم‌ترین نکته درسخنان او این بود که وی گفت: ایران بزرگترین و اصلی‌ترین حامی گردان‌های عزالدین القسام جناح نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به لحاظ مالی و تجهیز و تسلیحاتی آنها است و ابراز امیدواری کرد که بحران سوریه حل شود و با حل این بحران روابط دمشق با این جنبش نیز ترمیم شود.

اهمیت موقعیت السنوار که این سخنان را ابراز داشت این است که از مهم‌ترین فرماندهان جنبش حماس است که روابط سازمانی محکمی بخصوص با شاخه نظامی این جنبش دارد و در واقع پدر معنوی آن محسوب می‌شود و یکی از موسسان آن است که به لحاظ میدانی مسئولیت‌های مهمی داشته و در بسیاری از عملیات‌هایی که عمق اسرائیل را هدف قرار داده مشارکت داشته و آنها را عملی ساخته و 23 سال را در زندان‌های اسرائیل بوده گذرانده است.

چیزی که تردیدی در آن نیست این است که تاکید به شکل صریح بر نقش ایران به عنوان حامی اصلی جناح القسام از سوی حماس بسیارغافلگیر‌کننده و جدی است و در حالی صورت می‌گیرد که با موضع گیری‌های رهبران پیشین جنبش حماس در تعارض است چراکه رهبران سابق آن برای رعایت حال اردوگاه کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و در درجه کمتر اردوگاه آمریکایی از اعلام چنین مواضعی خودداری می‌کردند تا با حملاتی از جمله اینکه جنبش حماس در سنگر ایران و سوریه ایستاده، مواجه نشوند.

عطوان افزود: جنبش حماس با توجه به اطلاعات موثق در حال ترمیم روابط خود با مقاومت لبنان و حزب‌الله است. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در یکی از مقرهای حزب‌الله از "صالح العاروری" از فرماندهان نظامی حماس در کرانه باختری استقبال و با وی دیدار کرد. به دنبال دیدار العاروری با سید حسن نصرالله و شاید به توصیه او العاروری با فرماندهان سپاه وهیاتی از این جنبش با مسئولان سیاسی ایران در تهران درماه گذشته دیدار کردند.

این تحلیلگر عرب می‌افزاید: حماس مشکلی با حزب‌الله و سید حسن نصرالله ندارد چرا که این جنبش خواهان این است که با آن به عنوان یک جنبش مقاومتی در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل برخورد شود. حتی در زمانی که فرماندهان سابق آن در اردوگاه دیگری مقابل حزب‌الله و رهبران آن و سوریه ایستاده بودند. حزب‌الله در این مدت هیچ سخنان توهین آمیزی به جنبش حماس نگفت و سیاست فروبردن خشم را در پیش گرفت بخصوص اینکه این موضوع با مساله فلسطین در ارتباط بود. مشکل اصلی در حال حاضر روابط جنبش حماس با سوریه است یعنی احتمال ترمیم روابط این جنبش با سوریه با دشواری‌هایی همراه است برغم تلاش‌هایی که حزب‌الله و فرماندهان ایرانی برای تلطیف فضا بین دو طرف انجام داده‌اند.

عطوان نوشت: مسئولان سوریه به میانجی‌ها در حزب‌الله و ایران اعلام کردند کسانی که از تمایل حماس برای تلطیف فضا با دمشق سخن می‌گویند، سوریه نیز مشکلی با مصالحه با رهبران جدید جنبش حماس ندارد به شرط اینکه جنبش حماس سرجای خود بماند و به سلوک قبلی خود بازنگردد.

این تحلیلگر می‌افزاید: زخم سوریه عمیق است و با توجه به سعی در تلطیف امور از یادآوری آنها خودداری می‌کنیم و معتقدیم که این تلخی‌ها با توجه به تغییرات در پرونده سوریه که به نفع نظام دمشق است برطرف می‌شود بخصوص پس از تغییر استراتژی ترکیه پس از اینکه رجب طیب اردوغان دریافت خطری که کشورش را تهدید می‌کند از سمت دمشق نیست بلکه از سمت همپیمان آن، آمریکا است که از پشت به آن خنجر زد و کردها را به عنوان جایگزین آنها و نقطه تمرکز خود در منطقه با توصیه اسرائیل انتخاب کرد.

وی می‌افزاید: فرماندهی جدید جنبش حماس با ورق‌های خود بسیار هوشمندانه و خوب بازی می‌کنند. این جنبش توانسته روابط خود را با مصر بهبود بخشد، تناقضات خود را با جنبش فتح و نیز تقسیم بندی بین دو محور محمود عباس و دحلان را برطرف کند و روابط خود را با دیگر گروه‌های فلسطینی محکم‌تر کند و روابط کم رنگ خود با قطر بدون اینکه امارات و عربستان را از دست دهد، حفظ کند.

عطوان در ادامه تصریح کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام به کاهش حقوق بیش از60 هزار کارمند در نوار غزه کرد و 6 هزار نفر را زودهنگام بازنشست و از سوخت رسانی به ایستگاه تولید برق این باریکه برای به زانو در اوردن حماس جلوگیری کرد. اما با گذشت زمان او از کلیه این اقدامات عقب نشست و به اسلامبول رفت تا آنها واسطه شوند که روابط جنبش فتح با حماس بازگردد و توافق‌های مصالحه برقرار شود چرا که سحر به ساحر بازگشته بود و اقدامات او نتیجه‌ای در برنداشت.

این تحلیلگر در پایان نوشت: مرحله آینده مرحله جناح نظامی جنبش حماس و بازگشت به منبع مقاومت و روشن کردن فتیله آن در کرانه باختری جایی که اصطکاک اصلی با اسرائیل و نیروهای آن و شهرک نشینان در این نقطه قرار دارد، است.

وی افزود: مهم‌ترین ستاره‌های این مرحله العاروری و السنوار هستند که هر دو یک مشخصه مشترک دارند که علاوه بر عضویت در دفتر سیاسی این جنبش از اعضای نزدیک به جناح القسام شاخه نظامی حماس هستند و صاحب نظر بوده و دیدگاه و موضع آنها نزدیکی به ایران و حزب‌الله و چه بسا سوریه است.

http://jomhourieslami.net/?newsid=146762

ش.د9602394

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات