تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۱۹۰
ميرلوحي: احزاب عضو شوراي عالي تقسيم‌بندي مي‌شوند

شتاب اصلاحات برای اصلاح

پایگاه بصیرت / حمید شجاعی

(روزنامه آرمان – 1396/07/05 – شماره 3429 – صفحه 3)

شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معلول اتحاد این جریان در سال92 برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. آنها بدین‌علت که بتوانند بهتر و هدفمند‌تر در انتخابات مختلف شرکت کنند، به این جمع‌بندی رسیدند که سازوکاری تحت عنوان شورای‌عالی سیاستگذاری را متشکل از احزاب و اشخاص ایجاد کنند. بدین‌جهت و تحت این عنوان اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با اعتدالیون انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 را از آن خود کنند. پس از آن نیز این جریان‌سیاسی توانست در تجربه‌های انتخاباتی دیگری موفق شود؛ هرچند اکنون انتقاداتی نسبت به شورای‌عالی وجود دارد که لزوم بازنگری را در آن تقویت می‌کند. در این راستا سیدمحمود میرلوحی، عضو شورای‌عالی معتقد است: این شورا موفق بوده و با توجه به ظرفیت‌هایش باید به راه خود ادامه دهد. باید دید شورای‌عالی در ادامه مسیر چه سیاست‌هایی را برای اصلاح‌طلبان اتخاذ خواهد کرد.

موفق، اما نیازمند بازبینی

جریان اصلاحات همیشه و در مواقع مقتضی توانسته با اتکا به خردجمعی بهترین تصمیم‌ها را در راستای منافع حداکثری خود اتخاذ کند. یکی از این تصمیم‌ها ایجاد شورای‌عالی سیاستگذاری بود که با استفاده از ظرفیت اشخاص و احزاب توانست به موفقیت‌های انکارناپذیری دست یابد. در این راستا اگر بخواهیم نگاهی‌گذرا به عملکرد شورای‌عالی سیاستگذاری داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم این شورا در هر دوره‌ای که تشکیل شده، عملکرد موفقی داشته است. گرچه برخی از احزاب و اشخاص انتقادات جدی به این شورا دارند، اما هیچ‌کس در موفقیت و توفیقات به‌دست‌آمده شورا تردیدی ندارد.

در دور اول تشکیل شورا، اصلاح‌طلبان توانستند انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 را با موفقیت پشت سر بگذارند و حسن روحانی را بر کرسی ریاست‌جمهوری بنشانند و خود نیز فعالانه به کنش‌سیاسی بپردازند. دور دوم از تشکیل شورا به دو مقطع زمانی بازمی‌گردد. مقطع زمانی نخست، انتخابات مجلس‌دهم و خبرگان‌پنجم بود؛ در آن زمان به‌رغم عدم‌تایید صلاحیت چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب، باز هم با درایت شورای‌عالی افرادی معرفی شدند که توانستند نه‌تنها تمام کرسی‌های تهران، بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها نیز کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند. گرچه نسبت به چینش نفرات و عملکرد آنها هنوز هم انتقاداتی وجود دارد، اما کسی در اصل موضوع که موفقیت اصلاح‌طلبان بود، تردیدی ندارد.

مقطع‌دوم نیز به انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای‌شهر سال جاری بازمی‌گردد که بازهم با تدبیر رئیس دولت اصلاحات و شورای‌عالی، اصلاح‌طلبان توانستند به آنچه از قبل پیش‌بینی کرده بودند، دست یابند. از این رو بود که برای بار دوم با حمایت حداکثری آنها حسن روحانی راهی پاستور شد و شورای شهر و شهرداری نیز پس از 14سال به اصلاح‌طلبان سلام کرد. البته نقدهایی نیز براین ساختار وارد است. اکنون در بسیاری از شهر‌ها اصلاح‌طلبان به شورای‌شهر راه یافته‌اند، اما به‌علت عدم نظارت‌کافی شورای‌عالی بر این شهرها مشاهده می‌شود در برخی از این شهرها مانند تبریز از دل شورای اصلاح‌طلب شهرداران اصولگرا بیرون می‌آیند که خود جای تامل دارد. از این رو جا دارد که شورای‌عالی نظارت دقیق‌تری بر شهرستان‌ها داشته باشد. البته برآیند این 2دوره عملکرد شورای‌عالی نشانگر عملکرد موفق شوراست، اما برای بهترشدن و برطرف‌کردن برخی مشکلات و استفاده از نقدهای سازنده ضرورت بازنگری در این شورا امری اجتناب‌ناپذیر است که خود اصلاح‌طلبان نیز بدان معترف هستند.

موفقیت و ادامه راه

یک عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان درباره جلسه کمیته ارزیابی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: تقریبا جمع‌بندی‌ها به اتمام رسیده و گزارش جامعی به دست آمده است. سیدمحمود میرلوحی اظهار داشت: سعی شد از تمامی افرادی که با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ارتباط بودند، نظرسنجی شود. وی افزود: ما از مراکز استان‌ها، چهره‌های صاحبنظر، دانشگاهیان، سیاسیون و افراد دیگر، نظرات را دریافت کردیم که اغلب دوستان کلیت کار و اصل ادامه فعالیت شورای‌عالی را تایید کردند. این عضو کمیته ارزیابی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: در مدت تقریبا بیش از ۲ماه، جلسات منظمی برگزار شد و نظرسنجی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت؛ تقریبا همه افراد جز تعداد معدودی، بر استمرار کار شورا تاکید کردند و معتقد بودند که این شورا موفق بوده و باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد، باید به راهش ادامه دهد.

میرلوحی با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلفی درباره نرم‌افزارها، شیوه‌ها، آیین‌نامه‌ها، خط‌بندی فعالیت‌ها، هیات‌رئیسه، کارگروه‌ها، استان‌ها و نحوه فعالیت استان‌ها، نحوه بسته‌شدن لیست‌های انتخاباتی در شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان وجود دارد که باید تلاش کنیم از تجارب دو دوره اول و دوم برای برطرف‌کردن نقاط‌ضعف و تقویت نقاط‌مثبت استفاده کنیم. او تاکید کرد: این بحث هم شد که احزابی که عضو شورای‌عالی سیاستگذاری هستند، همه در یک وزن قرار گیرند، یا آنها را بر اساس فعالیت‌ و توانمندی، تقسیم‌بندی کنیم و حوزه اختیارات بیشتری به آنها دهیم.

مسئول در برابر مردم

میرلوحی افزود: نکته بعدی سطح‌بندی فعالیت‌ها، هیات‌رئیسه و کارگروه‌ها بود که مقرر شد نظم بیشتری پیدا کند و ما در زمینه اطلاع‌رسانی قوی‌تر از گذشته عمل کنیم. این عضو کمیته ارزیابی شورای‌عالی سیاستگذاری گفت: شورای‌عالی هم در انتخابات مجلس و هم شوراهای شهر و روستا، لیست‌های انتخاباتی را ارائه کرده است و در قبال مردم مسئول است. شورا به‌واسطه نقشی که دارد، باید پاسخ رأی‌دهندگان در گذشته و آینده را بدهد. امروز خطاب مردم به شورای‌عالی است و کسی سراغ نمایندگان نمی‌رود، بنابراین ما باید پاسخگوی آنان باشیم.

میرلوحی اظهارداشت: شورای‌عالی واقعیتی را در جامعه رسمیت داد؛ این شورا با عقلانیت، خردجمعی و تعامل شکل گرفت و نشان داد که جریان اصلاح‌طلب ریشه در اجتماع دارد. او با اشاره به اینکه جمنا نیز با توجه به ساختار شورای‌عالی شکل گرفت، خاطر نشان کرد: اصولگرایان هم تلاش کردند تا از شیوه شورای‌عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات کپی‌برداری کنند، اما نتوانستند موفقیتی کسب کنند. فرق جبهه‌مردمی نیروهای انقلاب با شورای‌عالی سیاستگذاری این بود که آنان تصمیمات را از بالا به پایین صادر می‌کنند، اما شورای‌عالی تصمیمات را از پایین می‌گرفت و به کارگروه‌های خود اختیار داده بود، جز در مواردی که آن هم داوری بود.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/199014

ش.د9602353

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات