تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۲۲۵

مخالفت بهارستان با همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

(روزنامه مردم سالاري – 1396/07/05 – شماره 4425 – صفحه 2)

همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق‌، این روزها به یکی از چالش‌های منطقه بدل شده است. انتخاباتی که علی رغم مخالفت‌های بسیار روز دوشنبه برگزار شد و تا فردا‌، نتیجه آن نیز اعلام می‌شود. اما واکنشها به این همه‌پرسی همچنان ادامه دارد و نمایندگان مجلس ایران هم این انتخابات را به صلاح کردستان عراق نمی‌دانند.

حساسیت‌های همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق سبب شد تا امروز بهارستان با نشست غیر علنی در این خصوص ، آغاز به کار کند. شمخانی دبیر شورای امنیت ملی مهمان این جلسه غیرعلنی مجلس است .

روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی‌هم به مخالفت با این همه‌پرسی پرداخت. و با تأکید بر اینکه مایه تأسف است که هنوز با وجود آنکه ماجرای داعش در عراق تمام نشده، مسئله استقلال کردستان عراق مطرح شده است، تصریح کرد: زمانی که گروه‌های مختلف از اقلیم کردستان به ایران آمدند به آنها صراحتا گفتیم؛ این کار تشنج جدید در درون عراق به وجود می‌آورد چرا که هنوز ماجرای تروریستی حل نشده و شما بحران جدیدی را ایجاد می‌کنید هر چند آنها توضیحاتی داشتند که گفتیم این موضوعات باید در گفت وگوهای سیاسی حل شود و نباید برای این مسائل و نکات بحرانی ایجاد کرد.

لاریجانی با یادآوری صحبت‌های صورت گرفته با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد دسایس دیگری تحریکاتی در اینجا انجام داده‌اند، هر چند سیاست خارجی ایران روشن است به همین دلیل از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و آن را به مصلحت نمی‌دانیم؛ شعبه شعبه کردن منطقه سیاست صهیونیستی است لذا این کار را نه برای عراق، نه کردها و نه دیگر اقوام و گروه‌ها مصلحت نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: زمانی که مجلس و دولت عراق و سازمان ملل نیز در این خصوص اعلام نظر کردند؛ ما هم به صراحت اعلام کردیم در کنار دولت مرکزی هستیم لذا به هیچ وجه رفتار اقلیم کردستان را به مصلحت خودشان و منطقه نمی‌دانیم و تجزیه‌طلبی در منطقه را نمی‌پذیریم به همین دلیل موضع مجلس شورای اسلامی‌ایران نیز در مقابل این تجزیه‌طلبی همین خواهد بود و هر گونه کمکی برای اینکه دولت مرکزی عراق دولت مستقر شود را به صلاح ملت عراق می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: عراق کشور بزرگ، با منابع غنی و ملت رشیدی است و این کشور می‌تواند با افق بسیار بلند در منطقه از ساختار دموکراتیک برخوردار شود لذا آزار رساندن به یک حکومت دموکراتیک و بحران سازی برای آن به مصلحت نیست.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی هم با اشاره به جلسه شورای مرکزی این فراکسیون گفت که فراکسیون نمایندگان ولایی ضمن محکومیت برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان آن را توطئه صهیونیستی - آمریکایی می‌دانند.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: جلسه شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور همه اعضا برگزار شد که در این جلسه اعضای فراکسیون به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظراتشان درباره موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان پرداختند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌هم در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «آمریکا و اسراییل پشت پرده موضوع استقلال کردستان عراق هستند» گفت که جمهوری اسلامی‌نباید موضع سختی دراین رابطه بگیرد و حساسیت زیادی درباره این موضوع نشان دهد.

علی مطهری اظهار داشت: بهتر بود تلاش بیشتری می‌کردیم که این اتفاق نمی‌افتاد اما حالا که این رفراندوم برگزار شده و به نظر می‌رسد رای هم می‌آورد نباید خیلی درباره‌ آن حساسیت نشان دهیم.

وی افزود: روشن است که کردها از همه‌پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند اما این همه‌پرسی به معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد هم دو سه سال طول می‌کشد پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم بلکه باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به صلاحشان نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره‌ اقدامات جمهوری اسلامی‌ایران برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق خاطرنشان کرد:‌ اقداماتی انجام شده و مقاماتی از ایران از جمله سردار سلیمانی و دیگران به این منطقه رفتند و هشدارهای لازم داده شده ولی از آن طرف این موضوع یک طرح بین‌المللی است که آمریکا و اسراییل پشت پرده آن هستند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌هم با بیان اینکه منشا برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق توطئه بیرونی بوده، در عین حال گفت که دخالت‌های خارج از منطقه‌ای در این موضوع در درجه اول به زیان کردها خواهد بود.حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اتفاقی که افتاد خیلی‌ها را غافلگیر کرد. من به عنوان یک کرد همیشه برای اکراد احترام قائل بودم و در بحران‌های ایجاد شده از حقوق آنها دفاع کردم. اما معتقدم کردها در کشورهای مختلف نوعا سرگذشت تاریخی متفاوتی نسبت به هم داشته‌اند.

کمال دهقانی فیروز آبادی‌، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم اظهار داشت: همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق خلاف قواعد داخلی عراق و قواعد بین‌المللی است و دولت و مجلس عراق این کار را محکوم کرده‌اند و این کار هیچگاه از سوی هیچیک از عقلای عراقی و منطقه ای قابل پذیرش نیست و سازمان ملل نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

جلسه غیر‌علنی برای آموزش و پرورش

دیروز مجلس با جلسه غیر‌علنی آغاز شد. جلسه ای که برای بررسی وضعیت آموزش و پرورش و ارائه گزارشی از سوی وزیر این وزارتخانه در بهارستان برگزار شد.در این جلسه بطحایی در مورد شرایط وزارت آموزش و پرورش، مشکلات این وزارتخانه، وضعیت معلمان حق التدریس و سایر موارد مربوط به این وزارتخانه به ارائه توضیحاتی پرداخت. علی لاریجانی در توضیح علت این جلسه، گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید لازم بود با حضور وزیر محترم وزارتخانه آموزش و پرورش، مشکلات این وزارتخانه را مورد بررسی قرار دهیم که در چند بُعد انجام شد.

رییس مجلس شورای اسلامی‌از تشکیل کمیته‌ای مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جهت شناسایی و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات این وزارتخانه خبر داد.

بدون فوت وقت وزیر علوم معرفی شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌ هم در تذکری به رئیس‌جمهوردر صحن علنی مجلس از رئیس‌جمهور درخواست کرد تا بدون فوت وقت نسبت به معرفی وزیر علوم به مجلس اقدام کند و همچنین خواستار اصلاح ترکیب هیات مدیره استقلال و پرسپولیس شد.

محمود صادقی اظهار کرد: با گذشت نزدیک به دو ماه از مراسم تحلیف برخلاف تکلیف مقرر در قانون هنوز وزیر علوم به مجلس معرفی نشده و در آغاز سال تحصیلی این وزارتخانه متاسفانه با سرپرست اداره می‌شود. وی تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور متاسفانه جنابعالی در حوزه‌هایی که مطابق وعده‌های انتخاباتی شما انتظار تحول بیشتری در جهت خواسته‌ها و مطالبات رای دهندگان می‌رفت، ضعف و انفعال نشان داده‌اید. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رویه‌ای که در رایزنی‌های مربوط به وزیر علوم در حال انجام است، هم باعث سرخوردگی و سلب اعتماد دانشگاهیان شده که بدنه اصلی حامیان و رای دهندگان به شما بوده‌اند و هم برخلاف تصور ظاهری به جایگاه رفیع مقام رهبری در ذهنیت جامعه دانشگاهی آسیب می‌زند.

ورود سران سه قوه به پرونده سپرده‌گذاران کاسپین

دیروز فراکسیون امید هم مجمع عمومی‌داشت و میزبان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بود. سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌هم با اشاره به این جلسه گفت که علاوه بر تصمیم گیری‌های قبلی برای حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپین مقرر شد جلسات مشترک سران قوا برای حل مشکل سپرده‌گذاران کاسپین و سایر موسسات اعتباری برگزار شود و در همین رابطه تصمیم مشخصی اتخاذ شود.

بهرام پارسایی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه دلیل کندی پیشرفت کار را توضیح داد و طبق صحبت ایشان این موضوع به سران سه قوه محول شده که در جلسات مشترک به آن رسیدگی کند و برای آن راه‌حلی پیدا کنند. مشکلی که در پرداخت طلب سپرده‌گذاران وجود داشته، این بوده که طلبکاران کلان با حکم قضایی حساب‌هایی که قرار بود از آن طلب سپرده گذاران را پرداخت کنند را مسدود کرده بودند که ظاهرا این مشکل در حال مرتفع شدن است تا تعداد زیادی از سپرده گذاران به پولشان برسند. برهمین اساس مقرر شده جلسات مشترک سه قوه برای حل این مشکل برگزار و درباره این موضوع تصمیم گیری شود.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد نیز در این جلسه وضعیت بودجه کشور و هزینه‌های جاری که مشکلات زیادی را برای دولت به وجود آورده و همچنین کاهش قیمت نفت را مورد اشاره قرار داد. در همین زمینه مقرر شد برای بودجه سال آینده هماهنگی بیشتری با این وزارتخانه انجام شود تا کار با تعامل و هماهنگی پیش برود. همچنین مقرر شد در جلسات بعدی فراکسیون با وزرای اقتصادی این موضوع مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

http://www.mardomsalari.net/4425/page/2/22987

ش.د9602356

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات