تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۶۸

امام و منشور روحانیت

پایگاه بصیرت / بهروز پورسینا

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/09/03 ـ شماره 4190 ـ صفحه 1)

یکی از دغدغه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری، حفظ آرمان‌ها، ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی‌در تمامی‌اعصار بوده است. انقلاب اسلامی‌ ایران دارای جسم و کالبد و روح است. کالبد بی‌روح، میت است و روح بدون کالبد نیز امکان ادامه حیات ندارد‌.

اگر به این باور رسیدیم که حیات و ممات روح و کالبد، در گرو یکدیگرند آنگاه در می‌یابیم که اولا، ‌صحت و سلامت کالبد و روح نیز در گرو یکدیگرند و ثانیا میزان عزت و شخصیت این انقلاب، به میزان معرفت، قدرت و سلامت روح آن است؛ روح کالبد انقلاب اسلامی، قشر روحانی و جامعه عظیم روحانیت است. با چنین جایگاهی برای روحانیت، جامعه عظیم روحانیت چگونه می‌تواند نقش حقیقی خود را در انقلاب به درستی ایفاء کند!؟ کلید پاسخ به این سوال اساسی، در فرازی از بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مردمی همیشه در صحنه و شهید پرور اصفهان در تاریخ 1395/08/26 است. ایشان در فراز مهمی‌از بیاناتشان در این دیدار فرمودند: «من آنچه نیازِ امروز می‌دانم، ایستادگی بر اصول انقلاب در درجه اوّل است. اصول انقلاب هم همان چیزهایی است که در وصیّت‌نامه‌‌ امام و در بیانات امام وجود دارد؛ اینها پایه‌های انقلاب و ستونهای انقلاب است».

در عصر امروز، حفظ اسلام منوط به حفظ انقلاب اسلامی‌است تا آنجا که آن امام سفر کرده می‌فرمود: اگر اسلام در این کشور زمین بخورد، تا قرنها سر بلند نخواهد کرد یا بارها این جمله را تکرار کرد که اگرخدای نخواسته، خدای نخواسته اسلام در ایران سیلی بخورد بدانید که در تمام دنیا سیلی خواهد خورد و بدانید که به این زودی دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند. آری، بی‌هیچ تردید، حفظ اسلام عزیز منوط به حفظ انقلاب اسلامی‌است و حفظ انقلاب بدون توجه و عمل بایسته و شایسته به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ ایران، ناشدنی است.

وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی، چراغ راه و مصباح الهدی برای همه اقشار جامعه است اما به دلیل جایگاه بی‌بدیل روحانیت در انقلاب، روح‌الله عنایت متفاوت و ویژه‌ای به این مهم داشت تا آنجا که به غیر از رهنمودهایی که در زمانهای مختلف به روحانیت و درباره روحانیت داشتند در اواخر عمر شریفشان در سوم اسفند‌‌، 1367 منشور روحانیت را به نگارش درآوردند؛ منشوری که برای انقلاب اسلامی ‌در حکم مصباح الهدی و سفينة النجاة است. در همین منشور بی‌نظیر است که در فرازی، امام راحل به روحانیت معزز فرمودند که روحانیت، تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد نمی‌تواند درک کند که اجتهاد مصطلح، برای اداره جامعه کافی نیست. مساله اداره جامعه تا آن اندازه در چارچوب فکری امام راحل دارای اهمیت است که چنین با صراحت درباره‌اش سخن گفته‌اند. خیل عظیم جامعه روحانیت بخصوص آن قشر از روحانیت که به غیر از منابرخودسازی، تبلیغ و هدایت دارای تریبون در رسانه‌های جمعی هستند و یا دارای مناصب حکومتی و اجتماعی، قبل از هر چیز می‌بایست به رهنمودهای بنیان گذار جمهوری اسلامی‌ایران توجه کافی و وافی داشته باشند تا خدای ناخواسته کلام و عمل و سیره شان ناخواسته بر خلاف منویات معمار کبیر انقلاب و جانشین به حقشان یعنی مقام معظم رهبری نباشد. مکتوبات و کلام امام امت (قدس الله نفسه) بسیار روشن است و تاویل بردار نیست؛ مهم یادآوری، بصیرت و تقید به عمل به آن است.

با توجه به نقش بی بدیل صدا‌و‌سیما، امیدواریم تا ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر عسگری، با تکیه بر رهنمود مقام معظم رهبری و بهره‌گیری موثر از دفتر حفظ و نشر آثار امام‌خمینی، برنامه‌های مستمری را حتی به صورت بازخوانی بیانات امام راحل در وصیت نامه سیاسی الهی، منشور روحانیت و بسیاری دیگر از این دست رهنمودها را بدون کم و کاست و از سر اخلاص و سرسپردگی به اسلام و انقلاب اسلامی، از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران در اختیار اقشار جامعه قرار دهند و حتی‌، بحث‌های تحلیلی و مناظره ای نیز قوام دهنده این مسیر نورانی و پربرکت باشد به فضل الهی.

http://www.mardomsalari.net/4190/page/1/2461

ش.د9504966

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات