تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۰۹

هدف سعودی‌ها چیست؟

پایگاه بصیرت / صباح زنگنه/ كارشناس بين‌الملل

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/11/26 ـ شماره 4550 ـ صفحه 1)

بسیار واضح است که تحولات میدانی در سوریه به نفع نظام این کشور است. نیروهای ارتش سوریه با کمک روسیه و دیگر متحدان دمشق، عملا مهم‌ترین مرحله پیشروی‌های میدانی را محقق کرده‌اند که همان، باز کردن محاصره حلب و متصل کردن نیروهای ارتش سوریه با مناطق کردنشین سوریه در شمال غرب خاک این کشور است. با اتصال این نیروها، عملا ورود تروریست‌ها و تسلیحات و تجهیزات برای آنها از طریق مرز ترکیه با مشکل جدی برای تروریست‌ها مواجه شده است و بدین ترتیب ، پشتوانه تروریست‌ها دچار شکاف و گسستگی شده است.

با آزاد شدن حلب که دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت تجاری و صنعتی این کشور است.البته باید در نظر داشته باشیم که کردهای سوریه و نیز ارتش این کشور، قصد تعرض به مرزهای ترکیه را ندارند اما مانع ورود تروریست‌ها و تسلیحات آنها از مرز ترکیه به داخل سوریه خواهند شد. نشست مونیخ نیز با توجه به پیشروی‌های میدانی ارتش سوریه عملا بر محور تقدم و تاخر طرح چهارمرحله‌ای ایران درباره سوریه بود. آمریکا، عربستان و ترکیه اصرار دارند که ابتدا بحث آتش بس و بعد بحث ورود کمک‌های انسان دوستانه در اولویت باشد.البته ترکیه این هدف را هم دارد که موج جدید آوارگان سوری که عمدتا خانواده‌های تروریست‌ها و گروه‌های مسلح محسوب می‌شوند را کنترل کرده و از آن به عنوان یک حربه سیاسی علیه دولت‌های اروپایی استفاده کند. توافق صورت گرفته در مونیخ زمانی عملی خواهد شد که روسیه بتواند به تقویت کامل نیروهای سوریه بپردازد و بدین ترتیب، سوریه قادر خواهد بود که از موضع روشن‌تر و محکم‌تر با مخالفان سخن بگوید. از طرف دیگر، اکنون طرفی از مخالفان و گروه‌های مسلح که قابل گفتگو در داخل سوریه باشد وجود نخواهد داشت چرا که اکثر آنها یا فرار کرده‌اند و یا فرماندهان آنها در پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه کشته شده‌اند.

بنابراین ممکن است که شاهد رفتارهای محاسبه نشده‌ای از طرف ترکیه و عربستان سعودی باشیم که یکی از آنها شاید مسلح کردن نیروهای مخالف دمشق با تجهیزات ضدهوایی جدید باشد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، موضع اخیر عربستان مبنی بر اعزام جنگنده‌ها و نیروهایش به ترکیه برای عملیات در سوریه است. این تصمیم عربستان بیشتر با هدف فشار آوردن به آمریکا و کشورهای غربی و چانه‌زنی با روسیه است. در واقع، سعودی‌ها می‌خواهند وانمود کنند که در ورود به جنگ زمینی در سوریه جدی هستند تا بدین ترتیب ، نرمشی از سوی روسیه و همراهی‌ از سوی آمریکا با سیاست‌های عربستان دیده شود اما این تصمیم عربستان تاثیر چندانی نخواهد داشت و بیشتر یک بلوف بوده و مصرف تبلیغاتی خواهد داشت.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=27329

ش.د9406073

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات