تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۶۷

علی شکوری‌راد: شرایط اصول‌گرایان شبیه جمهوری خواهان آمریکاست

(روزنامه همدلي - 1395/05/31 - شماره 397 - صفحه 1)

ایسنا - دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان بر اساس شروط عقلانی از روحانی حمایت می‌کنند، گفت: فرض را بر این می‌گذاریم که احمدی‌نژاد می‌آید، تایید صلاحیت می‌شود، اصول‌گرایان پشت سرش در می‌آیند و او باز می‌خواهد از روش‌های مخصوص به خودش استفاده کند؛ ما خودمان را برای این روز آماده می‌کنیم.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ارتباط با انتخابات‌ سال آینده اظهار کرد: در انتخابات آینده بیش از آنکه موضوع کاندیدا مطرح شود موضوع فضای انتخاباتی طرح می‌شود. تکلیف کاندیدای ریاست جمهوری تا حد زیادی روشن است. انتخابات شوراها هم تعیین کاندیداهایش به صورت کاملا غیر متمرکز انجام می‌شود و خیلی در این زمینه تعامل چندانی میان همگان صورت نخواهد گرفت. فضای انتخابات سال آینده، صحنه‌ رقابت را تشکیل می‌دهد. آنهایی که مخالف دولت فعلی هستند بیشترین تلاششان را بر متشنج کردن فضا علیه دولت حاضر معطوف خواهند کرده و دولت حاضر را با چالش‌های جدی روبه رو می‌کنند. آنها اگر در این زمینه موفق شوند، یعنی بتوانند دولت را در فضای عمومی به دست انداز بیاندازند ممکن است در مرحله‌ بعدی به فکر رقیب جدی برای ایشان باشند. اما اگر نتوانند این کار را انجام دهند همان‌طور که آقایان مرتضی نبوی و باهنر توصیه کردند ممکن است دست از رقابت بکشند و بیش‌تر فعالیت‌هایشان را به انتخابات شوراها معطوف کنند.

وی در ارتباط با ضرورت توجه به انتخابات شورای شهر تهران گفت: در انتخابات شوراها، حوزه‌ تهران وجهه سیاسی دارد و نسبت به دیگر حوزه‌ها از اهمیت بیشتری بر خوردار است. اهمیت سیاسی انتخابات شوراهای تهران به این موضوع باز می‌گردد که در گذشته نقطه‌ی عطف تحول سیاسی بزرگ ایران بوده است. از این نظر شورای شهر تهران اهمیت سیاسی پیدا کرده است. ظهور و بروز آقای احمدی‌نژاد و طیف ایشان از انتخابات شوراهای دوم رقم خورد و عملا قریب دوازده سال کشور تحت تاثیر آن فرآیند قرار گرفت .

وی خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند دولت در چالش‌های پیش‌رو موفق تر عمل کند. قابل پیش‌بینی بود که هر دولتی که پس از هشت سال حاکمیت احمدی‌نژاد بر سر کار آید، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. بسیاری در ابتدای کار مطرح می‌کردند دو دوره از عمر دولت جدید لازم است تا شرایط را به شرایطی که دولت احمدی نژاد از دولت اصلاحات تحویل گرفت، برساند و دوباره سند چشم انداز 20 ساله کشور مبنای کار قرار گیرد.

این نماینده‌ سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من فکر می‌کنم با توجه به این واقعیت‌ها، دولت نسبت به عملکردش در سه سال گذشته کارنامه قبولی می‌گیرد و با توجه به اینکه شرایط پسا برجام در جامعه امید ایجاد کرده که تحولات جدی ایجاد بشود، ‌دولت با موفقیت به دوره دوم خواهد رسید.

شکوری راد در ارتباط با حضور مجدد حسن روحانی در انتخابات آینده، اظهار کرد: من مطمئن هستم حضور آقای روحانی ملازم با حمایت اصلاح‌طلبان از ایشان خواهد بود. در این مورد نمی شود تردید کرد، اما اینکه آیا آقای روحانی در انتخابات آینده حاضر می‌شود یا خیر ، یک بحث جداست.

شکوری راد در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی به اجماع نرسند، آیا کاندیدا جهت حضور در انتخابات دارند یا خیر ، اظهار کرد: درباره‌ به اجماع نرسیدن بر سر کاندیداتوری روحانی باید گفت که یک زمانی فرض ذهنی مطرح می‌شد که همیشه ممکن است این مفروضات ذهنی وجود داشته باشد؛ اما در عمل این فرض‌ها به منصه ظهور نمی‌رسد.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با تشبیه شرایط اصول‌گرایان به شرایط فعلی جمهوری خواه‌های آمریکا جهت حمایت از کاندیدای خود اظهار کرد: حمایت یا عدم حمایت اصول‌گرایان از فردی که خود به عنوان کاندیدای جناحشان معرفی کردند به شرایط فعلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا شبیه است. می‌بینیم که حزب جمهوری‌خواه با چه شرمندگی از ترامپ حمایت می‌کنند چون اگر به پیروزی حزبشان در انتخابات فکر می‌کنند باید از او حمایت کنند.

با همین وضعیت، کلینتون از ترامپ جلوتر افتاده و به نظر من این روند ادامه پیدا می‌کند؛ چرا که هر اندازه ترامپ عقب بیافتد عصبانی‌تر می‌شود و حرف‌هایش تندتر می‌شود.وی ادامه داد: در حال حاضر نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که باز در بین اصول‌گرایان احمدی‌نژاد بیشترین رای را دارد و اگر به پیروزی فکر کنند مابقی افراد باز باید از او حمایت کنند. مگر اینکه مثل برخی چهره‌های عاقل آن جناح مثل مرتضی نبوی و باهنر از پیروزی در انتخابات صرف نظر کرده و از روحانی دفاع کنند تا در آینده بتوانند امتیازاتی به دست آورند و وجهه خود را ترمیم کنند.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=17003

ش.د9504643

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات